Aihe: Hihnalukot
1 2 3
StJerky
08.02.2013 14:29:20
Hexa2: Herra jeesus_teippi. Takaan toimivuuden.

Kannattaa muuten olla tarkkana. Nykyään myydään ihan surkeitakin ilmastointiteippejä. Toivottavasti EU ei ole kieltänyt kunnon teippejä.
Kousi
08.02.2013 14:31:17
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_security_locks_ch.htm

Noi on samanlaiset kuin schallerit mutta alle puoleen hintaan. Kokeilin juuri että käy schallerin siihen kitaraan tulevaan nuppiin. Ei tosin pidempiaikaista kokemusta sillä ovat hyllyssä käyttämättöminä, sillä schallerit jo löytyy. Uskoisin silti ajavan asian ihan yhtä hyvin. Näissä on jopa tuplamutterit valmiina ja muutenkin vaikuttaa ihan tukevilta.
Aapova
08.02.2013 14:31:32

Ite oon käyttäny Schallereita joka skebaan. Luotettavia ja tykkän tuosta lukitusmekanismista, suosittelen.
Jotkut hihnalukot kuitenkin kannattaa hankkia, pieni investointi siihen nähen mitä mahdol. remonttikulut voisi olla. :)
"Raah raah plääh!"
kitaramies123
08.02.2013 14:41:19
Tilasin Schallerin hihnalukot. Ei onneksi kitara ole vielä maahan asti tippunut vaikka Warwickit on jo 4 kertaa pettänyt.
uduwudu
08.02.2013 15:13:22
reverend: Oon viimeaikoina suosinut noita olutpulloista saatavia tiivisterenkaita. Hyvin pysyy hihna kiinni.
http://guitartrend.files.wordpress.com/2012/04/slide1.jpg

Mulla on myös yhdessä kitarassa tollaset ja ei ole hihna irtoillut. Schallerit sitten kahdessa muussa. Molemmat toimii, mutta Schallereissa on hyvä ajoittain kiristää sitä mutteria.
gator
08.02.2013 15:21:12
Mulla oli yhdet Dunlopit ja se riitti. Painonappi on selkeesti huono ratkaisu hihnalukkoon.
Schallerit on hyviä. Noissahan on tavallaan tuplasuojaus: vetonuppi ja tippumisen estävä kuppikin vielä. Mulla on ollu samat schallerit yhdessä nahkahihnassa varmaan yli kymmenen vuotta, eikä ole tarvinnut kertaakaan edes kiristää kiinnitysmutteria uusiksi.
hevikukko
08.02.2013 16:40:49
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Nazareth
08.02.2013 17:40:14
IlleonKali: http://www.thomann.de/fi/harley_benton_security_locks_ch.htm

Noi on samanlaiset kuin schallerit mutta alle puoleen hintaan. Kokeilin juuri että käy schallerin siihen kitaraan tulevaan nuppiin. Ei tosin pidempiaikaista kokemusta sillä ovat hyllyssä käyttämättöminä, sillä schallerit jo löytyy. Uskoisin silti ajavan asian ihan yhtä hyvin. Näissä on jopa tuplamutterit valmiina ja muutenkin vaikuttaa ihan tukevilta.

Itellä on kans Bentonin hihnalukot. Tekee sen minkä lupaa.
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
Old Joe
08.02.2013 18:46:30
Kaikissa(?) hihnalukoissa on sama suunnitteluvirhe, ne lisäävät hihnan etäisyyttä kitaran rungosta. Tuosta aiheutuvan vipuvarsi-ilmiön seurauksena hihnan rasitus kohdistuu ruuvin tyveen vääntövoimana, joka ajan myötä löystää ruuvin kitaran rungosta.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
gator
08.02.2013 18:57:05
Old Joe: Kaikissa(?) hihnalukoissa on sama suunnitteluvirhe, ne lisäävät hihnan etäisyyttä kitaran rungosta. Tuosta aiheutuvan vipuvarsi-ilmiön seurauksena hihnan rasitus kohdistuu ruuvin tyveen vääntövoimana, joka ajan myötä löystää ruuvin kitaran rungosta.

Mites kauan tossa löystymisessä sulla on menny?
Decadetroll
08.02.2013 19:05:37
Old Joe: Kaikissa(?) hihnalukoissa on sama suunnitteluvirhe, ne lisäävät hihnan etäisyyttä kitaran rungosta. Tuosta aiheutuvan vipuvarsi-ilmiön seurauksena hihnan rasitus kohdistuu ruuvin tyveen vääntövoimana, joka ajan myötä löystää ruuvin kitaran rungosta.

Ratkaisuna lienee ns. Flush mount.
Letku-omena. Tuo kasvimaailman peenis... -Delorean
gator
08.02.2013 19:54:58
Old Joe: Eipä ole tullut aikaa otettua. Jopa alle vuodessa saattaa tuntua kiristyksen tarvetta. Aika ohuitahan nuo ruuvit on.

Mulla ei o tullu vielä kiristelytarvetta, vaikka on ainakin sen 10v ollu noi lukot tossa lespassa. Ehkä sulla on huono ruuvari.
Old Joe
08.02.2013 21:09:17
gator: Mulla ei o tullu vielä kiristelytarvetta, vaikka on ainakin sen 10v ollu noi lukot tossa lespassa. Ehkä sulla on huono ruuvari.

Ruuvari on hyvä ja vedän ruuvit tiukasti kiinni, mutta mulla on kieltämättä huono tapa lepuuttaa käsiä kitaran reunaa / kaulaa vasten ja näin painaa soitinta alas, jolloin rasitus hihnan kiinnikkeille tulee kohtuullisen kovaksi. Joihinki olen vaihtanut pidemmät ruuvit ja se on kyllä kieltämättä auttanut. Silti vähän hirvittää tuo ruuvin ohuus.
Uudempiin hankintoihin en hihnalukkoja ole enää asennellut.
Decadetroll
08.02.2013 21:26:07 (muokattu 08.02.2013 21:27:58)
Old Joe:
Ja mites tuon neuvot tekemään?

Tarpeeksi iso monttu kitaran sarveen, jotta toinen osa menee sen sisään niin, että lukko-osa tulee sopivasti pinnan tasalle.

http://bmusic.com.au/bmz_cache/7/74 … 92d8cf5d742bb6de6.image.250x175.jpg
Letku-omena. Tuo kasvimaailman peenis... -Delorean
Grugi
08.02.2013 21:40:41
Parissa kitarassa on nämä ja ei ole lähtenyt irti vaikka on tarkoituksella koitettu ravistella ja vatkattu sinne sun tänne. Halvat ja oikeesti toimivat.

http://www.americanmusical.com/ItemImages/Large/p21719.jpg
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Old Joe
08.02.2013 22:01:13
Decadetroll: Tarpeeksi iso monttu kitaran sarveen, jotta toinen osa menee sen sisään niin, että lukko-osa tulee sopivasti pinnan tasalle.

http://bmusic.com.au/bmz_cache/7/74 … 92d8cf5d742bb6de6.image.250x175.jpg

Kiitos vinkistä. Kas kun en tuota itse tullut ajatelleeksi. Harkinnan arvoinen, kun seuraavan kerran tulee kiinnikeestä tarve. Ei tosin sovi kovin kapeaan kärkeen.
fhl
08.02.2013 22:27:01
Vaihdoin Schallerit Dimarzion ClipLockeihin. Schaller on kyllä erittäin hyvä, mutta alkoi se kitinä ottamaan päähän, kun kaksi metalliosaa hinkkaa toisiinsa... Huonot hermot ;) ClipLockeissa jotain voi häiritä se kitaraan roikkumaan jäävä osa, mutta meikäläistä ei haittaa, kun lähes aina tulee soiteltua hihnan kanssa.

Charvelissa on tehdasasenteisina Dunlopit ja nekin on hyvät. Plussaa siitä, että kitarassa olevaan tappiin saa tarvittaessa hyvin myös normihihnan kiinni ilman vastakappaletta. Todennäköisesti kyllä vaihdan senkin jossain vaiheessa ClipLockiin.
Midian-
08.02.2013 22:32:00
Schallerit olleet 7 vuotta. Ei valittamista. Muutaman kerran pistäny spray vaseliinia väliin ettei kitise. Tuolloin tuli vielä schallerien mukana isot prikat jotta remmin sai pysymään paikoillaan.
Kai Hahto lutakko 12.10.2012 "On tää metallin soittaminen vaan niin perkeleen hikistä hommaa"
mettän peikko
09.02.2013 02:26:22

Itse ainakin huomannut että hihnaa pitää aina pistää pitemmäksi kun on lukot. Nahka hihnojen kanssa vähän on onkelma ja pitänkin vain toisessa päässä lukkoa että saan oikean pituuden.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)