Aihe: Uusi rautalankafoorumi
1 2 3 4 57 8 9 10 11
perkeles
27.02.2004 13:50:37
monellako soittajalla on absoluuttinen sävelkorva? KÄSI YLÖS! minulla ei ole : (
mitäs tilasit!
Sertzo S
27.02.2004 13:55:23
monellako soittajalla on absoluuttinen sävelkorva? KÄSI YLÖS! minulla ei ole : (

Oikeampi ilmaisu on mielestäni absoluuttinen sävelkorkeuden muisti.
Minulla sitä ei ole, mutta kirjoitan myöhemmin tästä aiheesta näkemykseni, jossa on lainauksia muilta, jotka allakirjoitan.
Fuzzy Boner
27.02.2004 14:43:20
monellako soittajalla on absoluuttinen sävelkorva? KÄSI YLÖS!

*
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron
baron
27.02.2004 14:56:19

Absoluuttisen sävelkorvan omaavan pitäisi pystyä sanomaan yksittäisestä sävelestä hertsimäärä, koska yksittäisestä sävelestä ei voi tietää, mikä on käytetty viritys (eli onko sävel puhdas vai epävireinen), joka on vaihdellut sinä aikana kun se on ollut tiedossa A 380-520 tai jotain sinnepäin ja absoluuttista oikeaahan tässä suhteessa ei ole olemassa.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
perkeles
27.02.2004 15:06:15
Absoluuttisen sävelkorvan omaavan pitäisi pystyä sanomaan yksittäisestä sävelestä hertsimäärä, koska yksittäisestä sävelestä ei voi tietää, mikä on käytetty viritys (eli onko sävel puhdas vai epävireinen), joka on vaihdellut sinä aikana kun se on ollut tiedossa A 380-520 tai jotain sinnepäin ja absoluuttista oikeaahan tässä suhteessa ei ole olemassa.

totta tuokin.
mitäs tilasit!
poppamies
27.02.2004 15:22:11 (muokattu 27.02.2004 15:23:49)

...yksittäisestä sävelestä ei voi tietää, mikä on käytetty viritys ...

No kyllä nyt jo on käytetty 440 Hz yleisesti niin kauan että kaiiki on siihen jo tottuneet.
Kyllä absoluuttisella sävelkorvalla varustettuja on ihan oikeesti olemassa. Eräs paikallinen, valtakunnallisestikin tunnustettu säveltäjä, oli aikoinaan musiikkiliikkeessä pianomyyjänä. Kun konttoristineiti tuli korkokengissä rautaisia kierreportaita niin tämä säveltäjä/myyjä totesi yksioikoisestti "C molli". En yhtään epäile etteikö ollut C molli. Säveltäähän monet juttujaan kokonaan ilman soittimia. Kyllä se 'sävelmuisti' harjoittelemallakin paranee. Oikeastaa jokainen pitäisi harjoittelemalla harjoitella esim. intervalleja.
"G-strings are for strippers"
KMT
27.02.2004 15:32:15

Kyllähän sitä kokoajan oppii, että kun soitan noin niin se kuulostaa siteen sellaiselta kun ajattelin. Ja kyllä minäkin pystyn säveltämään aika hyvin ilman mitään soitinta.

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
baron
27.02.2004 15:35:41

No kyllä nyt jo on käytetty 440 Hz yleisesti niin kauan että kaiiki on siihen jo tottuneet.
.

Kyllä se rokkisoittajalla on helppoa. Meillä joka treenit alkaa sillä, että neuvotellaan, mikä on tämänkertainen viritys.
(440, 442, 445)
Fuzzy Boner
27.02.2004 15:38:02
eikä se pelkkä absoluuttinen korva mikään superväline jos ei sitä osaa hyödyntää. Esim transponointi tapahtuu aikalailla erilailla tuolla pään sisällä.. Paitsi sitäkin voi treenata- siis relatiivista korvaa.

Transponoidulla koskettimistolla ei voi soittaa ollenkaan. Tai sit kuulostaa aika hassulta ;)
Eddy
27.02.2004 15:53:52
Transponoidulla koskettimistolla ei voi soittaa ollenkaan. Tai sit kuulostaa aika hassulta ;)

Jep.Ja oli aika ahdistavaa skidinä solfatunneilla,kun biisi oli kirjoitettu c:hen ja maikka laulatti sen esim. e:stä.Nuottia lukiessa biisi soi päässä c-duurissa ja samalla yritti laulaa e:stä.Vähintään yhtä vaikeaa,kuin transponointi soittimella.Onkohan tähän tautiin olemassa mitään lääkitystä?
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
Fuzzy Boner
27.02.2004 16:12:38
Jep.Ja oli aika ahdistavaa skidinä solfatunneilla,kun biisi oli kirjoitettu c:hen ja maikka laulatti sen esim. e:stä.Nuottia lukiessa biisi soi päässä c-duurissa ja samalla yritti laulaa e:stä.Vähintään yhtä vaikeaa,kuin transponointi soittimella.Onkohan tähän tautiin olemassa mitään lääkitystä?samat ongelmat täälki

oon miettiny ihan samaa, ehkä joku kunnon douppi kehiin vaan
perkeles
27.02.2004 16:35:41
samat ongelmat täälki

oon miettiny ihan samaa, ehkä joku kunnon douppi kehiin vaan

transpontikka???
mitäs tilasit!
Fuzzy Boner
27.02.2004 16:36:57
transpontikka???

Sielt se tuli!! hehee! Ruvetaas äijät vääntää
Kukko
27.02.2004 21:46:01

Kyllä se rokkisoittajalla on helppoa. Meillä joka treenit alkaa sillä, että neuvotellaan, mikä on tämänkertainen viritys.
(440, 442, 445)

Tä ! onko teillä hammondit vai haitari vai miksei voi olla standardi 440? nim.eitiedä
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
isojussi
28.02.2004 09:57:02
Tä ! onko teillä hammondit vai haitari vai miksei voi olla standardi 440? nim.eitiedä

Itse asiassa 440 on standardi esim. tällä meidän tanssiosastolla, mutta jos kehissä on muutakin, kuin kitaroita ja kiippareita, on 442 yleisempi.
Osta mut - ma olen kaupan!
isojussi
28.02.2004 10:35:09
Voi treenata,mitä vaan voi treenata,varmasti, mutta on olemassa eriasteista lahjakkuutta/lahjattomuutta,minkä olen kyllä huomannut kun näitä huttukehiä olen aikani kierrellyt!

Tottakai on. Kaikissa kehissä.

Et varmaan ole uskonut puhtaaseen lahjakkuuteen koska itse et ole ilmeisesti korvaltasi kovinkaan lahjakas,koska joudut vielä vuosikausia erilaisten puhaltimien parissa erilaisissa bändeissä touhunneena erikseen harjoittelemaan korvaltasoittoa!?

Se liian suuri soitinrepertuaari kai se ongelma mun kohdallani on.

Toinen juttu on se, että aloitin vetopasuunansoiton vasta -03 maaliskuussa ja se on mulle eka soitin, jota soitetaan absoluuttisessa vireessä. Tämä asia pitää soittaessaan tiedostaa, sillä esim. viidennen vedon F#:n paikassa on reilu sentti eroa, riippuen siitä, onko alla soiva sointu vaikkapa H-duuri tai D-duuri. Viulisteilla on ymmärtääkseni sama ongelma.

Korvakuulolta soiton pitäs olla noinkin kauan soittaneelle PUHALTAJALLE itsestäänselvyys,TANSSIMUSASSA,älä sitä jatsiasi vedä aina näihin keskusteluihin,nyt puhutaan hutunsoitosta,ei jatsista!

Ei kai musiikin lajilla oo väliä, kun puhutaan ammattitaidosta. Mun mielestä tanssimusassa hienoímpia asioita on se, että pitää (tai pitäisi) hallita monta genreä.

Ongelma kai enemmänkin on se, että luottaa osaavansa soitaa ilman lappuja.

Toiset ovat lahjakkaampia eri osa-alueilla kuin toiset,onko se niin vaikeaa käsittää??Mun puutteeni on huono prima vista,toki luen/kirjoitan lappuja mutta en omasta mielestäni tarpeeksi hyvin,mutta se on treenauksen puutetta,sen sijaan olen erittäin nopea omaksumaan erilaisia juttuja KUUNTELEMALLA,ja se on kyllä ihan silkkaa lahjakkuutta jota en ole treenannut,joillakin sitä on,joillakin ei;-)

Noniin! Hyvä, että porukassa on yks noinkin kova jätkä. Pois turha nöyryys. Mulla taas on aina ollu ohjenuorana J.J.Johnsonin toteamus: "There will never come a day that I don't have to practise."

Mietipäs kuitenkin: Jostain säkin oo aloittanu. Aluks oot räpläänny yksinkertaisempia biisejä / soitukiertoja ja jos oot alusta pitäen hakenu asiat soittimella, etkä lapuista, on ko. taito kehittynyt sulla "vaivihkaa". Tässä kohtaan tällainen Musiikkiopisto-Mauno nostaa tosissaa sulle hattua. Meikäläistä on opetettu seuraavalla tavalla: Lyödään laput eteen ja sanotaan "Vedä tosta!" Prima vista kyllä kehittyy, mutta ilman lappuja ei uskalla vetää mitään. Paino sanalla uskalla.

Vai osasitko heti soittaa, niinkuin nytkin osaat?

Mä tunnen aika monta musiikillisesti lähes lahjatonta
"työvoittosoittajaa",eli vuosikausia hirveesti treenaamalla on tosiaankin päästy melko pitkälle,mutta ei se sitä peruslahjattomuutta ole poistanut,tekniikka/nuotinluku pelaa,mutta korvat ei;-)

Niinkuin edellä totesin, se ei oo välttämättä lahjattomuutta, vaan kyse on enemmänkin asioista, joihin treeniaikaa on käytetty.

No, kyllähän niitä "toivottomiakin tapauksia on - joka kehissä.

Ehken pahin osasto on ne soittajat jotka soittavat periaatteessa hienosti, mutta musiikki puuttuu tai lopputulos on kummallisen omituisen kahistuttavaa - riippumatta siitä vetääkö kaverit hyvin lapuista tahi ilman vaiko peräti "both ways"

Sitäpaitsi kukaan ei oo koskaan niin hyvä, etteikö vois olla vielä parempi. Laakereilla lepäämisellä on yleensä tunnetut seuraukset.

Sinänsä tää on parhaita aiheita ihan mille tahansa foorumille ja herättää varmasti vaffoja tunteita kaikissa. Yks tärkee pointti musta on myös hyvä opettaja. Innostamaton ja ammattitaidoton opettaja tuhoaa kenenkä tahansa treenimotivaatiot kädenkäänteessä. Mulla on tässä kohtaan käynyt kyllä sairaan hyvä säkä, kun oon pääsyt sen tason "senseille", että ei tarvii välttämättä koskaan etsiä uutta.
baron
29.02.2004 13:51:44

Laulajan ja trumpetistin "verryttely" ennen treenejä.
isojussi
29.02.2004 21:53:34
...Transponoidulla koskettimistolla ei voi soittaa ollenkaan. Tai sit kuulostaa aika hassulta ;)

Mulla ei oo absoluuttista korvaa (todellakaan), mutta oon siti yleensä ottaen samaa mieltä.

Mieleistä rekisteriä ja mieleisiä sointukäännöksiä ei saa pirullakaan sopimaan yhteen. Joskus vaan (laiskuuttaan) on vähän pakko....;-)
KMT
30.04.2004 21:52:43

No niin on nyt sitar, kuinka voisin hyödyntää sitä hienosti tanssimusassa?
Tuossa on vain se riski, että basisti tulee ja läpsii korville taajuusaluetunkeutumisrikkeen johdosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)