Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimet digipianoon
1
Charge
10.09.2012 11:45:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moippa! Ajattelin hommata digipianoni kaveriksi aktiivikaiuttimet, jos saisi parempaa äänenlaatua pianosoundeista ulos. Olisiko tietävemmillä suositella jotain kaiutinmallia, joka toistaisi hyvin pianosoundin taajuuksia. Soittimen omat 15 watin kajarit kun tuntuu aika tunkkaiselle toisinaan, kun paljon soittaa.
 
"Historys Written Today".
Janus
10.09.2012 14:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisella budjetilla ollaan liikenteessä? Itse soittelen kotona lähikenttämonitorien läpi, soundi on ihan OK vielä pienillä voimakkuuksilla (kerrostalo) jos en käytä kuulokkeita. Esim. tällaisia on ainakin yhteen aikaan suosittu projektistudioissa: http://www.thomann.de/fi/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.htm
 
Vähän kallimmalla saa sitten laadukkaampia kaiutinsettejä, esim. Rolandilla on tosi hyvänkuuloinen subwooferin+kahden pikkuaktiivikaiuttimen kokonaisuus.
 
Charge
10.09.2012 18:23:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hintaluokka olis varmaankin tuommoinen 200-300, ehdoton maks. 400.
 
"Historys Written Today".
baron
10.09.2012 19:53:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on siihen tarkoitukseen Yamaha MSR100. Himaäänentoisto ja keikalla monitori. Hinta vajaat 300.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Charge
06.02.2013 18:48:50 (muokattu 06.02.2013 18:52:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Nyt sitten olen oikeasti päättänyt ostaa ko. kajarit. Eli jos vaikka T-kaupasta tilaisin, niin siis nuo Yamaha MSR 100-kajarit käsittääkseni myydään yksittäin? Onko sulla baron käytössä niitä siis yksi vaiko kaksi kipaletta? Taikka sitten mietin juurikin tuota Behringer Truthia, toistaako se hyvin pianon äänen taajuuksia? Toisaalta mietin kyllä semmoistakin hommaa, että jos hommaisin kerralla tuommoiset Yamahat, niin voisiko niitä käyttää myös ihan vaikka koko bändin äänentoistossa treenikämpällä?
 
"Historys Written Today".
baron
06.02.2013 21:01:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Moi! Nyt sitten olen oikeasti päättänyt ostaa ko. kajarit. Eli jos vaikka T-kaupasta tilaisin, niin siis nuo Yamaha MSR 100-kajarit käsittääkseni myydään yksittäin? Onko sulla baron käytössä niitä siis yksi vaiko kaksi kipaletta? Taikka sitten mietin juurikin tuota Behringer Truthia, toistaako se hyvin pianon äänen taajuuksia? Toisaalta mietin kyllä semmoistakin hommaa, että jos hommaisin kerralla tuommoiset Yamahat, niin voisiko niitä käyttää myös ihan vaikka koko bändin äänentoistossa treenikämpällä?
 
Mulla on yksi. Se on pääasiassa keikoilla monitorina, himassa mä pääasiassa soittelen kuulokkeilla.
On se joskus ollut pikku keikoilla äänentoistonakin, esim viimeeksi kun triolla (mun lisäksi basso ja rummut) soitettiin pikkupubissa eikä viitsitty raahata PA-laitteita ja kyllä se ihan riittävä siihenkin tarkoitukseen oli.
Onhan siinä kolme kanavaa, yksi jossa on mikki/linja sisäänmeno ja sitten kaksi pelkkää linjasisäänmenoa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Charge
07.02.2013 11:12:57 (muokattu 07.02.2013 11:14:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos selvennyksestä. :) Taidan kyllä kuitenkin päätyä noihin Behkuihin, saisivat digipianon äänentoiston ohessa toimia myös muun musiikin toistoelementteinä. :) Semmoinen kysymys vielä, että tuleeko noiden kajareiden mukana jotain johtoja, vai millaiset minun pitää tilata, että saan ne kytkettyä paikoilleen?
 
"Historys Written Today".
baron
07.02.2013 12:15:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Kiitos selvennyksestä. :) Taidan kyllä kuitenkin päätyä noihin Behkuihin, saisivat digipianon äänentoiston ohessa toimia myös muun musiikin toistoelementteinä. :) Semmoinen kysymys vielä, että tuleeko noiden kajareiden mukana jotain johtoja, vai millaiset minun pitää tilata, että saan ne kytkettyä paikoilleen?
 
Mun kajarin mukana ei tullut kuin virtapiuha, ihan tavalliset plugi-plugi-piuhat käy.
(Paitsi mikrofonia varten se jossa on kolme piikkiä/kolme reikää, on silläkin joku nimi (XLR tai sinnepäin)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Charge
07.02.2013 12:41:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

montakohan piuhaa mun kannattais sitten tilata? Digitaalipianossa ei ole muita ulostuloja, kuin MIDI in/out, ja kaksi kuulokeliitäntää. Käytännössä siis piuhat vaan kuulokeliitännöistä kajareihin? Ja sitten varmaan tarvin jonkun piuhan, jolla nuo kaiuttimet kytketään toisiinsa? Vai oonko ihan ulalla, olen vähän käsi kun en ole koskaan tämmöisiin juttuihin perehtynyt... :)
 
"Historys Written Today".
baron
07.02.2013 12:55:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: montakohan piuhaa mun kannattais sitten tilata? Digitaalipianossa ei ole muita ulostuloja, kuin MIDI in/out, ja kaksi kuulokeliitäntää. Käytännössä siis piuhat vaan kuulokeliitännöistä kajareihin? Ja sitten varmaan tarvin jonkun piuhan, jolla nuo kaiuttimet kytketään toisiinsa? Vai oonko ihan ulalla, olen vähän käsi kun en ole koskaan tämmöisiin juttuihin perehtynyt... :)
 
Sun pianosi ei sitten mikään varsinainen keikkapiano ole.
Jos sulla on kaksi kuulokeoutputtia niin toisen kajarin voi kytkeä toiseen.
Mutta miksi tarvitsisit kaksi kajaria jos saat vain yhdenlaista signaalia ulos?
Stagepianoissa on vasen ja oikea output ja saat jonkun pseudostereofonisen efektin kahdella kajarilla.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Charge
07.02.2013 13:40:24 (muokattu 07.02.2013 14:04:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ei ole keikkapiano, vaan ihan kotitreenauskäytössä oleva Kawai CL-36 merkkinen digitaalipiano. Kai tuosta silti stereona tulee tuo ääni? Eli voin kai tehdä niin, että vedän piuhan vain yhdestä kuulokeulostulosta kaiuttimiin, koska ääni on siitä valmiina stereona? Ja muutenkin ihan vaan yleiseen musiikin kuunteluun tulisivat nuo kajarit, siksi niitä tarvii kaksi.
 
"Historys Written Today".
Janus
07.02.2013 13:47:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Huu ei ole keikkapiano, vaan ihan kotitreenauskäytössä oleva Kawai CL-36 merkkinen digitaalipiano. Kai tuosta silti stereona tulee tuo ääni? Eli voin kai tehdä niin, että vedän piuhan vain yhdestä kuulokeulostulosta kaiuttimiin, koska ääni on siitä valmiina stereona? Ja muutenkin ihan vaan yleiseen musiikin kuunteluun tulisivat nuo kajarit, siksi niitä tarvii kaksi.
 
Tarvitset esim. tämänkaltaisen Y-kaapelin (http://www.thomann.de/fi/cordial_cfy_6_vpp.htm), mutta soundi ei ole välttämättä paras mahdollinen, "oikeaa" linjaulostuloa vastaava. Äänen saa Trutheista (tai mihin nyt päädytkin, periaatteessa normaalimmat hifikaiuttimet+vahvistin voisivat ajaa asian) kuitenkin kuulumaan.
 
Charge
07.02.2013 14:03:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta olisiko ulos saatava ääni kuitenkin laadultaan soittimen omia 15 vatin kaiuttimia parempi? Vai onko tässä nyt plus-miinus-nolla-tilanne?
 
"Historys Written Today".
baron
07.02.2013 14:39:41 (muokattu 07.02.2013 14:40:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Juu ei ole keikkapiano, vaan ihan kotitreenauskäytössä oleva Kawai CL-36 merkkinen digitaalipiano. Kai tuosta silti stereona tulee tuo ääni? Eli voin kai tehdä niin, että vedän piuhan vain yhdestä kuulokeulostulosta kaiuttimiin, koska ääni on siitä valmiina stereona? Ja muutenkin ihan vaan yleiseen musiikin kuunteluun tulisivat nuo kajarit, siksi niitä tarvii kaksi.
 
Mulla on mökkipianona Yamaha P70 ja siinä on samat outputit kuin sun pianossasi.
Siitä ulossaatava signaali on vain monoa, ihan sama kuinka moneen kajariin sen johtaa.
Johtamalla erilliseen kaiuttimeen siitä saa vain kovemman äänen.
 
Kaksi kuulokeoutputtia tarkoittaa vain että kaksi ihmistä voi samanaikaisesti kuunnella kuulokkeilla.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Charge
07.02.2013 15:51:06 (muokattu 07.02.2013 15:51:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu niimpäniin. Mutta kysymys kuuluu, saisiko tuosta soittimesta laadullisesti parempaa ja ns. "ilmavampaa" soundia pihalle, jos sen kaveriksi hommaisi aktiivikajarit? Koskapa nuo soittimen omat kaiuttimet on mallia 15 vattia, ja sijaitsevat vieläpä alassuin pianon alla. Tottakai sähköpianon soundi on aina sähköpianon soundi, mutta kuiteskin.
 
"Historys Written Today".
baron
07.02.2013 23:02:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Juu niimpäniin. Mutta kysymys kuuluu, saisiko tuosta soittimesta laadullisesti parempaa ja ns. "ilmavampaa" soundia pihalle, jos sen kaveriksi hommaisi aktiivikajarit? Koskapa nuo soittimen omat kaiuttimet on mallia 15 vattia, ja sijaitsevat vieläpä alassuin pianon alla. Tottakai sähköpianon soundi on aina sähköpianon soundi, mutta kuiteskin.
 
En väitä olevani tietoviisas asiassa mutta mun käsitykseni mukaan saat vain enemmän volaa.
Jos joku on mua fiksumpi niin voi täydentää/korjata.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
AnteroJokinen
14.02.2013 17:28:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsen 500e (lähetyskuluineen ehdoton max=600e) kajarit omaan Korg Krome 88:aan. Treenikämppää ja pikkukeikkoja varten :)
 
Tuossa on luonnollisesti outputit vasemmalle ja oikealle erikseen.
 
Pianoäänet, jouset ja kaikki mahdollinen olisi saatava ulos selkeänä ja tarpeeks kovaa : D
 
www.anterown.blogspot.com www.anterolegato.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «