Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 589 90 91 92 93300 301 302 303 304
Numb
07.02.2013 10:55:13 (muokattu 07.02.2013 10:58:25)

Jos on Gibson ja Fender, niin kaula menee poikki siitä, jolle sattuu jotakin semmoista, mikä sen kaulan katkaisee. Eli: soittajasta kiinni.

Mutta jos ne molemmat jollain mystisellä tavalla tismalleen samoissa olosuhteissa kaatuvat seljälleen, on vaihtoehtoja kolme:

1. Kummastakaan ei katkea kaula.
2. Gibsonista katkeaa kaula.
3. Molemmista katkeaa kaula.

ED: Gibson mulla on. Fenderiä ei, eikä muittenkaan merkkien strato/tele -versioita.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
McNulty
07.02.2013 14:37:59
Tämän lavan katkeamisen sijasta mä näkisin paljon, paljon hedelmällisempänä jos me puhuttaisiin sen lapakulman suuruudesta (onko ok vai ei), sekä lapakulman ja voluten olemassaolon/puuttumisen vaikutuksesta vireisyyteen (esim. paksumpien kielisarjojen kanssa) jne.

Olen nimittäin huomannut että omassa FI "LP" Customissani, jossa on volute ja Gibsonin LP-malleja loivempi lapakulma, vireongelma G-kielellä on olematon suhteessa esim. '92 LP Standardiin. Samoin jäykempi kielisetti aiheuttaa vähemmän notkumista/niiaamista lavassa... huomaa esim. bendatessa tai lapa-vibraa käyttäessä.

Muilla havaintoja asiasta?

Sekä tuo '92 Standardini sekä '57 GT VOS ovat molemmat todella hyviä perussoittimia (kyllä, Gibson on minulle ihan tavallinen "perussoitin", ei mikään Graalin malja tai niskat jumissa ylöspäin katsottava asia... hyvä työkalu) enkä mä niihin sitä volutea ole kaivannut. Sen sijaan, lapakulma voisi olla ehkä pari astetta loivempi. Molempiin olen teettänyt luusatulan, joka kyllä vähensi G-kielen ongelmia.
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
LaMotta
07.02.2013 17:03:16

McNulty: Muilla havaintoja asiasta?

PRS(kin) vaikuttaa pitävän vireen Gibsonia paremmin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
TMik
07.02.2013 17:09:24
Noi vireongelmat hoituu jollain liukastimella siinä satulan urissa. Ainakin toi big bends nut sauce on ihan kelpo tavaraa.
pappasfin
07.02.2013 18:22:48
Ei mulla vaan ole ollut mitään vireongelmia Gibson LP Std 2012 kanssa, pitää vireensä siinä missä muutkin sähkikset kuten vaikkapa Ibanez, Musari, Fender, Yamaha.

Eli kaikki hyvin myös tältä osin.
PappaSFin
JaaGeRMaisTeR
07.02.2013 19:03:26
Ite olen joskus miettinyt tuota vire ongelmaa... kuin porukka repii niitä kieliä jos siitä vireen pysymisestä tulee ongelma? Eipä ole kauheaksi ongelmaksi koskaan noussut moinen... ainoastaan uusien kielien venyminen on joskus ärsyttäny.
J.Hollström
07.02.2013 19:07:28
Ne jotka sanoo että Les Paul pitää hyvin vireen on joko puukorvia, tai sitten ei venytä kieliä olenkaan. En ole vielä törmännyt yhteenkään yksilöön josta voisi sanoa että pitää hyvin vireen. Kyse on lapakulmasta ja siitä että kielet menee satulan jälkeen vinossa kulmassa virittimille. Voihan sitä satulaa voidella ja uria viilata ym. mutta perusongelma pysyy.
Ziggy Bubba
07.02.2013 19:35:46 (muokattu 07.02.2013 19:38:46)

J.Hollström: Ne jotka sanoo että Les Paul pitää hyvin vireen on joko puukorvia, tai sitten ei venytä kieliä olenkaan. En ole vielä törmännyt yhteenkään yksilöön josta voisi sanoa että pitää hyvin vireen. Kyse on lapakulmasta ja siitä että kielet menee satulan jälkeen vinossa kulmassa virittimille. Voihan sitä satulaa voidella ja uria viilata ym. mutta perusongelma pysyy.

Kokeiles virittää kieli nuottiin reilusta alavireestä ja säätää se satula kuosiin. Itellä ei ton suhteen ole ollut ongelmia, varsinkaan ns. normeilla kieliseteillä. Useammat F- ja G-tyyliset lavat ovat olleet mulla kovassa soitannassa, eroa en ole tossa kohtaa huomannut. Huonosti hiotut tai kielisettiin kehnosti sopivat urat toki aiheuttavat ongelmia, eipä siinä.

Fenderin lavoilla menee esim. paksu E-kieli paljon, paljon jyrkemmässä kulmassa satulalle virittimestä. Ei kannata varmaan sitten niitäkään paljoa taivutella.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
J.Hollström
07.02.2013 19:38:30
Ziggy Bubba: Fenderin lavoilla menee esim. paksu E-kieli paljon, paljon jyrkemmässä kulmassa satulalle virittimestä. Ei kannata varmaan sitten niitäkään paljoa taivutella.

G:ssä kieli menee virittimelle kahdessa eri kulmassa. That's the point. Mutta kyllähän kielitys, kielien kunto ja satula merkkaa paljon missä tahansa kitarassa.
Ziggy Bubba
07.02.2013 19:42:24

J.Hollström: G:ssä kieli menee virittimelle kahdessa eri kulmassa. That's the point. Mutta kyllähän kielitys, kielien kunto ja satula merkkaa paljon missä tahansa kitarassa.

Eikös Fendereissä mene kielet virittimille pitkälti kuudessa eri kulmassa? Välissä yleensä on vielä niitä kielten ohjaimia, jotka hängäilevat usein myös. Vaan molemmat saa kyllä vireeseen ja jopa pysymään siinä.
LaMotta
07.02.2013 19:45:04

Ziggy Bubba: Eikös Fendereissä mene kielet virittimille pitkälti kuudessa eri kulmassa? Välissä yleensä on vielä niitä kielten ohjaimia, jotka hängäilevat usein myös. Vaan molemmat saa kyllä vireeseen ja jopa pysymään siinä.

Fenderissä kieli ei joudu sivuttaiseen vetoon.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Dunga
07.02.2013 19:46:38
Ziggy Bubba: Eikös Fendereissä mene kielet virittimille pitkälti kuudessa eri kulmassa? Välissä yleensä on vielä niitä kielten ohjaimia, jotka hängäilevat usein myös. Vaan molemmat saa kyllä vireeseen ja jopa pysymään siinä.

Sekin on ratkaistu EJ stratossa. Porrastetut virit eikä kielenohjainta :)
War... war never changes.
FensonGibder
07.02.2013 20:02:03
Void: Sekin on ratkaistu EJ stratossa. Porrastetut virit eikä kielenohjainta :)

If it's shit, it's not EJ.
Riffi, nyt.
hallu
07.02.2013 20:15:14
J.Hollström: Ne jotka sanoo että Les Paul pitää hyvin vireen on joko puukorvia, tai sitten ei venytä kieliä olenkaan. En ole vielä törmännyt yhteenkään yksilöön josta voisi sanoa että pitää hyvin vireen. Kyse on lapakulmasta ja siitä että kielet menee satulan jälkeen vinossa kulmassa virittimille. Voihan sitä satulaa voidella ja uria viilata ym. mutta perusongelma pysyy.

Puukorvuus on kitaristille kyllä kieltämättä etu;-). Kiistatta pirullisen ovelaa muotoilla väittämä siten, että vastaanväittäjä joutuu tunnustamaan samalla oman vajavuutensa musiikin saralla:-D. Eipä silti nuo sooloskabavetosi todistivat, että olet kyllä oivallinen pelimanni.

No itselläni ei ole kunniaa eikä ylpeyttä joten voin tunnustaa ettei minulla ole ollut mitään ongelmaa LesPaulini kanssa. Mulla on pari Fenderiä Gibsoni, samick ja nyt vielä Carvin ja kaikissa niissä on omat kotkotuksensa vireen kanssa, mutta ei Gibson sieltä mitenkään nouse erityisen hankalana ja ihan samalla tavalla olen sen saanut vireeseen (siis epävireeseen kun olen puukorva), kuin nuo muutkin soittopelit.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Ziggy Bubba
07.02.2013 20:22:27

hallu: Puukorvuus on kitaristille kyllä kieltämättä etu;-). Kiistatta pirullisen ovelaa muotoilla väittämä siten, että vastaanväittäjä joutuu tunnustamaan samalla oman vajavuutensa musiikin saralla:-D.

No itselläni ei ole kunniaa eikä ylpeyttä joten voin tunnustaa ettei minulla ole ollut mitään ongelmaa LesPaulini kanssa.

Ite en kyllä koe olevani puukorva, ainakaan vireen suhteen. Siltikään en ole kokenut mainittua kielten kulmaa ongelmaksi Gibsoneissa.

Ja tämähän ei ole hypoteettinen "mitä-jos" -tyylin ongelma, vaan sen pitäisi kuulua ja tuntua ihan arjessa kitaran kanssa. Kertokaas nyt muutkin Gibson-omistajat (miksei Tokai mm. myös) miten se vire heittää teillä härän pyllyä.
McNulty
07.02.2013 20:53:39 (muokattu 07.02.2013 20:59:19)

Hyvä satula ja oikein viilattu kieliura satulassa toki auttaa tuossa ongelmassa. Itselläni nimenomaan molemmat G-pajan Paulit saaneet ammattilaisen tekemät luusatulat ja homma pelittää paremmin kuin sillä alkuperäisellä G:n pajalta tulleella satulalla.

Ziggy Bubba: Kertokaas nyt muutkin Gibson-omistajat (miksei Tokai mm. myös) miten se vire heittää teillä härän pyllyä.

"Ongelma" korostuu D ja G-kielillä varsinkin bendailun ja vibratojen yhteydessä. Koska kieli tosiaan kanittaa satulan ja kieliuran jälkeen viritapille mennessä, luo se välillä vireongelmia (ala- tai ylävireisyyttä). Mutta kuten totesin, hyvän satulan ja oikein viilattujen kieliurien kanssa, tuo ongelma korjaantuu osittain (ainahan sitä virevirhettä on, paitsi ehkä jos olisi temperoidut nauhat).

Monikin on vaihdattanut tehtaalta tulleen satulan uuteen, paremmin duunattuun ja esim. luiseen satulaan.
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
0101978
07.02.2013 20:55:41
En ihan ymmärrä tuota epävireasiaa. Itsellä löytyy gibsoneita kolmella eri tallaratkaisulla ja kahdella eri lapakulmalla. Samoin fendereitä kolmella eri tallaratkaisulla. Lisäksi muitakin merkkejä vielä erilaisilla systeemeillä. Kaikki pysyy yhtähyvin vireessä. Pieniä eroja on tietysti, ne taas riippuu siitä onko kampea vai ei, koska jos kampi on niin käytän sitä.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Joees
07.02.2013 21:01:50
McNulty: Tämän lavan katkeamisen sijasta mä näkisin paljon, paljon hedelmällisempänä jos me puhuttaisiin sen lapakulman suuruudesta (onko ok vai ei), sekä lapakulman ja voluten olemassaolon/puuttumisen vaikutuksesta vireisyyteen (esim. paksumpien kielisarjojen kanssa) jne.

Olen nimittäin huomannut että omassa FI "LP" Customissani, jossa on volute ja Gibsonin LP-malleja loivempi lapakulma, vireongelma G-kielellä on olematon suhteessa esim. '92 LP Standardiin. Samoin jäykempi kielisetti aiheuttaa vähemmän notkumista/niiaamista lavassa... huomaa esim. bendatessa tai lapa-vibraa käyttäessä.

Muilla havaintoja asiasta?

Toki voi taas todeta että tuo lapakulma lienee jotain mitä asiakkaat haluavat koska se oli noin jo silloin muinoin.

Mutta kyllä, eniten G-kielen vireongelmia mulla on Gibsoneissa. 339 parantui huomattavasti fiksailujen ja uuden satulan jälkeen. LP:n kanssa mennään orkkiksena edelleen, toistaiseksi.

Tuo on yksi syy miksi diggaisin volutesta koska uskoisin sen edes hieman helpottavan asiaa. Toki mielelläni kelpuuttaisin loivemman kulmankin. Kitarat joissa mulla on loivempi kulma ja volute pitävät vireensä oikein mainiosti, ne toisaalta ovatkin kotimaista tuotantoa.

Eli samanmoisia havaintoja on täällä myös.

Kuten aiemminkin totesin niin kyseinen kohta on kuitenkin aika kriittinen ja tietyillä tavoilla siitä saisi stabiilimman enkä oikein näe mitään syytä miksi se olisi huono asia.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
J.Hollström
07.02.2013 21:05:37
Mun kokemusten mukaan Les Paul-johdannaiset, oli sitten G.tä tai kopiota kärsii eniten vireongelmista. Itse nautin niistä toistuvasti bändikavereiden virityshetkien ja epiksissä soittettujen biisien muodossa. Mulla on ollut about 7 erilaista Les Paulia joissa kaikissa oli sama issue, oli sitten custom shoppia tai peruskauraa.

Mutta iloitsen niiden puolesta joilla tätä ongelmaa ei ole.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)