Aihe: Korkeimman Hallinto-Oikeuden päätös
1 2 3 4 5 6
jape2
28.01.2013 22:33:00
rintapek: Kyl mulla on. Mut KoHO on päättäny, et asia on HaOssa ratkaistu, ni niillä ei o mitn merkitystä.

Paitti et mä olen ihan samaa mieltä ton ratkaisun kanssa.

Ok! olin vaistoavinani jotain sellaista!
Soettakkee humppoooooooo!
rintapek
28.01.2013 23:02:45

walttoni: En minäkään, enkä mm. sen työttömyyskassojen uusimman päätöksen mukaisen Palkkiopalvelufirmojen ohittamisen työkkärin työssäoloehdossa.

Kerro tarkemmin, jos viitsit. Mä olen laiska paskiainen, enkä jaksa googlata.
One kind of music only - the good kind
walttoni
28.01.2013 23:48:12
rintapek: Kerro tarkemmin, jos viitsit. Mä olen laiska paskiainen, enkä jaksa googlata.

Kun muusikko laskuttaa keikkansa palkanmaksufirman kautta, työttömyyskassat eivät hyväksy sitä aidoksi työsuhteeksi eikä näin ollen hyväksy sitä työttömyysturvan työssäoloehtoa kerryttäväksi.
COVS2.
half
29.01.2013 08:36:03
walttoni: Kun muusikko laskuttaa keikkansa palkanmaksufirman kautta, työttömyyskassat eivät hyväksy sitä aidoksi työsuhteeksi eikä näin ollen hyväksy sitä työttömyysturvan työssäoloehtoa kerryttäväksi.

Toisaalta työmarkkinatuen saamiseen ei enää vuoden alusta vaikuta edes aviopuolison tulot. Palkkatulona saadut humpparahat pienentävät sitä 50 centiä euroa kohti.
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
isojussi
06.02.2013 22:23:15
walttoni: Kun muusikko laskuttaa keikkansa palkanmaksufirman kautta, työttömyyskassat eivät hyväksy sitä aidoksi työsuhteeksi eikä näin ollen hyväksy sitä työttömyysturvan työssäoloehtoa kerryttäväksi.

Milläs perkeleen perusteella ne on sitten maksunsa perineet? Aikamoista bullshittia - kuitenkin palkkiopalvelun kautta työskentelevä on työkkärin mukaan ns itsensä työllistäjä, eikä oikeutettu edes peruspäivärahaan.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
walttoni
07.02.2013 00:11:55
isojussi: Milläs perkeleen perusteella ne on sitten maksunsa perineet? Aikamoista bullshittia - kuitenkin palkkiopalvelun kautta työskentelevä on työkkärin mukaan ns itsensä työllistäjä, eikä oikeutettu edes peruspäivärahaan.

Ongelma on työsuhteen osapuolten "hämärtyminen". Tästä on ollut puhetta täällä aikaisemminkin. Palkkiopalvelu varmaan maksaa ja tilittää kaikki ne maksut, joita sen toimeksiantaja on käskenytkin maksaa- . En usko että Palkkiopalvelu tai joku muu samankaltainen firma maksaa yhtään mitään maksuerää ilman toimeksiantoa. Eli vastaus ensimmäiseen kysymykseesi on, että sillä perusteella minkä toimeksiantaja on sille antanut.

Työnantajan ja työntekijän asema ei ole ollut työttömyysviranomaisten mielestä selvä. Kysymyksessä siis ei ole aito työsuhde joka kerryttäisi työssäoloehtoa, joka taas kertyy aidossa työsuhteessa. Palkkiopalvelun käyttäminen ei ole kiellettyä.

Toinen kovasti alallamme sinkoileva aktuelli kysymys on aito yritystoiminta. Verotarkastuksissa yllättävän monessa tapauksessa yritystoiminta on ohitettu epäaitona. Tästäkin ollaan jauhettu ja jappastu vuosia tällä palstalla.
COVS2.
Ukko
07.02.2013 08:52:57

isojussi: Eli kassa ottaa rahat kyllä vastaan mutta ei toimita lupaamaansa tuotetta? Jälimmäisestä on mulla henk koht kokemus: Työkkärissä sanottiin, että homma ok, mutta TE-keskuksen - vaimikäsenyo - lausunnossa Kelalle sanottiin; "on voinut työllistää itsensä".

Tässä saatanan sosiaalidemokratiassa yrittäjä ei oo minkään arvonen.

Ai demarit laativat siis yksinään lait ?
COVS jäsen nro 6
Pauli Lappalainen
07.02.2013 09:06:04
Onko tässä nyt paluu niihin kaivattuihin "vanhoihin hyviin aikoihin", eli freelancerkorttihommiin?

Näinhän tämä homma aikoinaan meni, työnantajana oli joko ohjelmatoimisto tai artisti firmoineen. Palkka oli sitten mitä oli, pääsääntöisesti nk. keikkaliksa josta päivärahat ja mahdolliset kilometrikorvaukset pois jne.

Työvaatekulut yms. sitten veroilmoitukseen tulonhankkimiskuluina.
Lennu
07.02.2013 12:21:23 (muokattu 07.02.2013 12:22:18)

Pienyrittäjällä on kyllä todistetusti Suomessa hankalaa. Mutta sitä mä en vielä tajunnut, miksi niitä hommia ei vois tehdä ihan työntekijästatuksella? En oo kuullut että siinä olis ollut ikinä mitään kummempia väärinkäsityksiä.

edit: tarkoitan, että jos sen firman liikeidea on suunnilleen ainoastaan tuoda leipä pöytään.
no is any good musics maked anymore...
walttoni
07.02.2013 13:47:40
isojussi: Eli kassa ottaa rahat kyllä vastaan mutta ei toimita lupaamaansa tuotetta?

Jälimmäisestä on mulla henk koht kokemus: Työkkärissä sanottiin, että homma ok, mutta TE-keskuksen - vaimikäsenyo - lausunnossa Kelalle sanottiin; "on voinut työllistää itsensä"..

Nyt heräs mielenkiinto? Minkä tuotteen Työttömyyskassa on luvannut?
COVS2.
WanhaWetäjä
07.02.2013 17:12:01 (muokattu 07.02.2013 20:01:26)

Pauli Lappalainen: Onko tässä nyt paluu niihin kaivattuihin "vanhoihin hyviin aikoihin", eli freelancerkorttihommiin?
Paluu? Ite oon tehnyt keikkaa freelancer-kortilla vuosia kuin myös monet kollegat.

Näinhän tämä homma aikoinaan meni, työnantajana oli joko ohjelmatoimisto tai artisti firmoineen.
No näinhän se menee suurimmaksi osaksi edelleen.

Palkka oli sitten mitä oli, pääsääntöisesti nk. keikkaliksa josta päivärahat ja mahdolliset kilometrikorvaukset pois jne.
Mites tämä on muuttunut ns menneistä ajoista?

Työvaatekulut yms. sitten veroilmoitukseen tulonhankkimiskuluina.
Kuin myös kilometrit, työkalut=soittimet etc, tietokoneet+tarvikkeet, kielet ja muu kuluva sälä...tämäkin on ihan sama kuvio kuin mitä se oli vaikkapa 10 vuotta sitten JOS homman tekee ns ilman kikkailuja km-korvauksilla ja päivärahoilla.

Just yks tuttu puhu lopettavansa firmanpidon, työntekijän statuksella liksat tulee ajallaan eikä tarvi murehtia sitä onko rahaa maksaa bandin muille jäsenille ajallaan.
Pauli Lappalainen
07.02.2013 18:32:37
WanhaWetäjä: Paluu? Ite oon tehnyt keikkaa freelancer-kortilla vuosia kuin myös monet kollegat.

No näinhän se menee suurimmaksi osaksi edelleen.

Mites tämä on muuttunut ns menneistä ajoista?

Kuin myös kilometrit, työkalut=soittimet etc, tietokoneet+tarvikkeet, kielet ja muu kuluva sälä...tämäkin on ihan sama kuvio kuin mitä se oli vaikkapa 10 vuotta sitten JOS homman tekee ns ilman kikkailuja km-korvauksilla ja päivärahoilla.

Just yks tuttu puhu lopettavansa firmanpidon, työntekihän statuksella liksat tulee ajallaan eikä tarvi murehtia sitä onko rahaa maksaa bandin muille jäsenille ajallaan.

Minulle on vaan tullut sellainen mielikuva, että aika yleisesti soittajat laskuttavat artisteja tai ohjelmatoimistoja yrityksillään. Tällaista ei siis silloin ennenmuinoin juurikaan ollut.
isojussi
07.02.2013 19:13:40
walttoni: Nyt heräs mielenkiinto? Minkä tuotteen Työttömyyskassa on luvannut?

Ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
rintapek
07.02.2013 19:29:03

isojussi: Ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen.

Toi on asia, joka on tavallaan off- topic. On veemäistä maksella jotain, josta tarpeen tullen ei o mitn riemua. Mut ei siihen asiaan tolla hovin tai kohon päätöksellä ole mun ymmärtääkseni merkitystä?

Kunhan karsii pois leikki- ja feikkiyrittäjyyden.
One kind of music only - the good kind
walttoni
07.02.2013 23:19:47
isojussi: Ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen.

Juurikin. Joo, vaatii sen työssäoloehdon, jonka täyttyminen on monesta muustakin asiasta kiinni. Riittävä määrä keikkoja on toki yksi tärkeimmistä kriteereistä, mutta automaatio sekään ei ole.

Nythän se on tiedossa, että Palkkiopalvelun käyttäminen ei täytä työsuhteen tunnusmerkistöä ja sen takia ei kannata viedä Palkkiopalvelun palkkakuitteja työttömyyskassaan siinä toivossa että ne kerryttäisivät työttömyyskassaetua.

Tai jos ihan halotaan hiuksia, niin Palkkiopalvelu tms. firma ei pidätä työttömyyskassan jäsenmaksua, vaan se on työttömyyskassan jäsenen velvollisuus hoitaa kohdilleen.
COVS2.
isojussi
09.02.2013 12:23:41
walttoni: Juurikin. Joo, vaatii sen työssäoloehdon, jonka täyttyminen on monesta muustakin asiasta kiinni. Riittävä määrä keikkoja on toki yksi tärkeimmistä kriteereistä, mutta automaatio sekään ei ole.

Nythän se on tiedossa, että Palkkiopalvelun käyttäminen ei täytä työsuhteen tunnusmerkistöä ja sen takia ei kannata viedä Palkkiopalvelun palkkakuitteja työttömyyskassaan siinä toivossa että ne kerryttäisivät työttömyyskassaetua.

Tai jos ihan halotaan hiuksia, niin Palkkiopalvelu tms. firma ei pidätä työttömyyskassan jäsenmaksua, vaan se on työttömyyskassan jäsenen velvollisuus hoitaa kohdilleen.

Ts työssäoloehdolla ei ole mitään tekemistä työn tekemisen kanssa.
Ukko
09.02.2013 14:45:06

walttoni: Nythän se on tiedossa, että Palkkiopalvelun käyttäminen ei täytä työsuhteen tunnusmerkistöä ja sen takia ei kannata viedä Palkkiopalvelun palkkakuitteja työttömyyskassaan siinä toivossa että ne kerryttäisivät työttömyyskassaetua.

Sinänsä outo juttu. Silloin kun mä tein raksa hommia tyyliin päivä tuolla, viikko täällä, tunti siellä niin jokainen ansaittu lantti kerrytti työttömyyskassa etua vaikka palkanmaksaja oli aina eri. Ainoa mikä niissä otettiin huomioon, oli se että 40 tuntia viikossa ylittävää duunia ei laskettu mukaan ansiosidonnaista määriteltäessä.
COVS jäsen nro 6
WanhaWetäjä
09.02.2013 15:21:54

isojussi: Ts työssäoloehdolla ei ole mitään tekemistä työn tekemisen kanssa.

Kuis?

2 x minimibrutto on se mikä hyväksytään työviikoksi kun lasketaan työssäoloehtoa, aikaa kerätä oliko se nyt 34 viikkoa ja 2 vuotta?
Sitä en tiedä riittääkö siihen yks 600€ omb-keikka viikossa, vai pitääkö työpäiviä olla vähintään 2....jaa joo tuoltahan se selviää.
http://www.jet-kassa.fi/paivaraha/p … aamisen_edellytykset/tyossaoloehto/

Tuossa poiminta ylläolevasta joka koskee varsinkin soittajia :
Alle kuukauden kestävissä työsuhteissa, joissa luovan ja esityksellisen työn määrä on merkittävä, lasketaan työssäoloehtoon mukaan jokainen sellainen kalenteriviikko jolloin työstä saatu bruttopalkka on ollut vähintään 256,55 euroa.
Eli se kaks minimiä.

Se pitää muistaa että alle minimin meneviä keikkoja ei noteerata.
Eli ei voi olla niin että pe on 70/brutto ja lauantai 200/brutto...Walttoni korjaa jos tuli puhuttua pahasti pieleen ;-)
walttoni
09.02.2013 17:25:09 (muokattu 09.02.2013 17:33:28)
isojussi: Ts työssäoloehdolla ei ole mitään tekemistä työn tekemisen kanssa.

On sillä, aika paljonkin tekemistä. WW:n mainitsemat minimitunnit/minimipalkkasummat pitää täyttyä tietyn aikajanan sisällä. WW:n postauksessa on linkki yhden työttömyyskassa sivuille, josta ne aikamäärät voi käydä lukemassa.

Toisekseen töitä voi tehdä ja olla välittämättä koko työssäoloehdosta, jos niin haluaa.

Työttömyyskassan jäsen voi saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, mutta ei se mikään automaatio ole.

WW:lle vastaus: Jet-kassa olettaa ravintolamuusikkojen saavan vähintään TES:n taulukkopalkan, eli juuri noin kuin epäilitkin.
COVS2.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)