Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haitarin bassopuoli, millä sormella mitäkin?
1
Mare552
02.02.2013 18:48:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolme vuotta sitten kävin muutamalla haitaritunnilla ja vähän soittelin, nyt taas otin äänekkään venäläiseni esiin, mutta opit on unohtuneet.
 
Tuon kvinttiympyrälogiikan sekä namikoiden sijoittelun luulen kyllä ymmärtäväni (eli samalla tavalla kaikki sävellajit, vain eri kohdasta), mutta en tiedä millä sormella mitäkin nappulaa olisi fiksuinta painaa, otan esimerkin kappaleesta "Häävalssi" jossa Cm:ssa soinnut ovat:
 
Cm--Fm--Cm--Fm--Cm--G7..jne..
 
Eli mikä sormi painaa Cm:a, mikä perusbassoa C, mikä vaihobassoa G.., entä onko missään biisissä terssiä, tässä Cm:n olisi siis Eb?
 
Sitten nuo Fm ja G7, siirretäänkö koko käsi, vaiko vaan käydään sormella?
 
Eli lienee tämä resepti käy suunnilleen kaikille mollibiiseille, mutta entä Duuribiisit, onko niiden sormituksessa paljon eroa, eri sormi duurisoinnulle lienee kuin mollibiisissä?
 
Ai tähänks riville?
Klezberg
02.02.2013 20:54:48 (muokattu 02.02.2013 20:55:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä tiedä enkä osaa selittää, mutta näin mä teen http://www.youtube.com/watch?v=2XCgcmSiuPc
 
En ole kyllä ottanut tunteja.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
KoskPaavo
03.02.2013 01:39:39 (muokattu 03.02.2013 03:09:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en osaa neuvoa kuin muinoin Esko Könösen opettaman. Duuribiisit esim C-duuri, perus C nimetön , duurisointu keskari, vaihtobasso G etusormi, terssi E sisäriviltä nimetön
Molli, seiska ,dimijutut perus-C nimetön , mollisointu etusormi, kvinttiG keskisormi, terssi Eb nimetön alempaa 2-riviltä.
On toinenkin koulukunta joka soittaa duurijutut niin kuin mollinkin, mun paksuille sormille tuo Eskojuttu käy.
Kyllähän se käsi vähän liikahtaa asemaa vaihdettaessa, mitä enemmän treenaa sitä lähemmäksi nappulat tulevat.
Edit
Kyllä tottapuhuen oikeat haitaristit osaa soittaa sieltä bassolta ihan minkä bassoäänen vaan, sovituksestahan ne riippuu, kromaattinen lasku, seiska, kutonen kvintti yms. Viimeksi treenasin Black Magic Womanin bassokulun , kolmesta asemasta menee se sama .
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
jajuhani
06.02.2013 15:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilemalla löytyy paras sormitus. Mun openi korosti sitä, että hihnan täytyy olla riittävän tiukalla, jottei käsi turhaan liiku. Eli siis kättä kääntämällä ranne paikallaan löytyy nappulat - eikä tarvi etsiskellä!
 
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
rintapek
06.02.2013 21:59:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusbasso keskisormella, sointubasso etusormella. Juoksutukset kaikilla käytettävissä olevilla sormilla.
 
Ja pänditouhuissa vasen käsi ei tee muuta ko käyttää paljetta.
 
One kind of music only - the good kind
humppahanuristi
13.02.2013 18:02:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Perusbasso keskisormella, sointubasso etusormella. Juoksutukset kaikilla käytettävissä olevilla sormilla.
 
Ja pänditouhuissa vasen käsi ei tee muuta ko käyttää paljetta.

 
Tällä tavalla minäkin bassot soitan ja niin se aikanaan on minulle opetettu.
TUo nuorempi haitaristi taas on oppinut, että nimettömällä perusbasso, etusormella sointubasso ja vaihto keskisormella.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Mare552
14.02.2013 18:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä vinkkejä, kiitän kaikkia vastanneita, eiköhän se tästä, kummasti sitä vaan opit unohtaa kun ne eivät vielä ole takaraivossa.
 
Toki saa lisääkin vinkkejä laittaa.
 
Ai tähänks riville?
rintapek
14.02.2013 18:48:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Tällä tavalla minäkin bassot soitan ja niin se aikanaan on minulle opetettu.
 
Me vissiin aikanaan käytiin samaa haittarin bassokäden koulua?
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «