Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 585 86 87 88 89300 301 302 303 304
mpekkanen
06.02.2013 13:51:16
McNulty: Mä en kanssa ymmärrä sitä, kuinka huonosti jotkut soittimenomistajat tahi ammattinyplääjät käsittelevät soittimiaan. Aika monesta vekistä ja fiksauksesta saa kyllä soittimen omistaja tuijotella pitkän tovin peiliin.

Kun pitää siististi niin ei tarvitse murehtia ja märehtiä tällaisista, täysin toissijaisista seikoista.

On se asia noinkin,että monet pitävät soittimia todella välinpitämättömästi.Joskus olen kyllä huomannut että joku ihme Murphyn laki on kyllä jos arvosoittimiaan yrittää varjella ja käsitellä oikein hyvin.Joku halpa paska millä ei ole mitään väliä niin se kyllä kestää,mutta sitten se uusi kitara jota pitää kuin kukkaa kämmenellä niin ihan varmasti joku osuma siihen tulee.
Joees
06.02.2013 14:09:50
McNulty: Kun pitää siististi niin ei tarvitse murehtia ja märehtiä tällaisista, täysin toissijaisista seikoista.

Vaan kun asia ei kuitenkaan ihan aina näin mene.

Mulla on lapakulmallinen kitara kaatunut keikoilla pari kertaa just niin kuin ei pitäisi. Toisella kerralla olin näkemässä tilanteen ja toisella kerralla en. Kummallakin kerralla olin käynyt virittämässä ruoskan hetkeä ennen keikkaa ja jättänyt sen ständiin ja joku muu tohelo päätti käydä hiipimässä tonteilla ja tuuppasi vahingossa kitaran nurin. Kummallakin kerralla oli kyseessä yksi ja sama Ruokankaan tekemä ruoska jossa on volute.

Kerran oon lyönyt kyseisen ruoskan myös keikalla kattoon lapa edellä ja tässä tapauksessa kyse oli käsittelijän vauhdikkaasta käsittelystä. Ei käynyt vieläkään mitään. Onneksi. Toisaalta luottamus kyseiseen urheilu- ja harrastevälineeseen on nykyään aika kova kun puhutaan kestävyydestä.

Aiheeseen palatakseni ES-339 on pienoisen remontin jälkeen entistäkin parempi työväline ja erittäin inspiroiva sellainen onkin. Akustinen sointikin tuntui paranevan mukavasti.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
MikaHekkanen
06.02.2013 14:21:00
McNulty: Mä en kanssa ymmärrä sitä, kuinka huonosti jotkut soittimenomistajat tahi ammattinyplääjät käsittelevät soittimiaan. Aika monesta vekistä ja fiksauksesta saa kyllä soittimen omistaja tuijotella pitkän tovin peiliin.

Kun pitää siististi niin ei tarvitse murehtia ja märehtiä tällaisista, täysin toissijaisista seikoista.

Olen onnistunut osumaan tikalla yhteen kitaroistani.
Päiväni murmelina? burgerina? hurmurina?
Numb
06.02.2013 14:26:51

Methis: ES-339 on pienoisen remontin jälkeen entistäkin parempi työväline ja erittäin inspiroiva sellainen onkin. Akustinen sointikin tuntui paranevan mukavasti.

Parani se, kun minäkin paraneman kuulin.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
McNulty
06.02.2013 14:59:53 (muokattu 06.02.2013 15:05:27)
Methis: Vaan kun asia ei kuitenkaan ihan aina näin mene.

Mulla on lapakulmallinen kitara kaatunut keikoilla pari kertaa just niin kuin ei pitäisi. Toisella kerralla olin näkemässä tilanteen ja toisella kerralla en. Kummallakin kerralla olin käynyt virittämässä ruoskan hetkeä ennen keikkaa ja jättänyt sen ständiin ja joku muu tohelo päätti käydä hiipimässä tonteilla ja tuuppasi vahingossa kitaran nurin. Kummallakin kerralla oli kyseessä yksi ja sama Ruokankaan tekemä ruoska jossa on volute.

Miten olisi sellainen teline josta se soitin ei pääse kaatumaan? Ja jos vielä keikoilla ahdistaa niin saahan sen telineenkin jesarilla kiinni tatamiin.

Mä en myöskään ymmärrä ihmisten "uusavuttomuutta" tai kyvynpuutettä vaikuttaa ja muuttaa asioita. Joo, vahinkoja sattuu ja tapahtuu mutta en mä tiedä onko sekään edelleenkään tässä threadissa märehtimisen aihe. Tuntuu vaan siltä, että moni täälläkin valittaa ihan liikaa kun voisivat tehdä asioille itse jotain. Tai jopa niin että mielummin valittavat kuin että samalla vaivalla hoitaisi asiat kuntoon :)

Ja selvyyden vuoksi mainittakoon nyt, että vaikka Methiksen tekstiä lainasinkin alkuun, niin palautteeni ei ole kohdistettu häneen. Toki, saa tästäkin taas urputtaa jollei polla kestä.

PS. Omistan pari Gibsonin LePaa ja kaikki on hyvin. En ole saanut lapaakaan rikottua.
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
hallu
06.02.2013 15:08:44
Muovinen: Siellä on muuten tori harvinaisen pullollaan vähän vanhempaa ja laadukkaampaa gibbonia! Nyt ois siis oiva tilaisuus saavuttaa tyytyväisyys ;)

Nyt älä yhtään usuta hullua:-) ostin justiinsa carvisen ja kaikki on hyvin:-D. Olen nyt kaksi viikko atehnyt raittiuslupauksia ja vaanonut etten koskaan enää osta yhtä ainoaa kitaraa:-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Rämppy
06.02.2013 16:34:33
Tämä ei ole provo vaan epätietoisen amatöörin kysymys: Kannattaako lapakulmallista Gibsonia kuskata autolla niin, että laukku lepää seljällään esim. takapaksissa? Voiko lavankohta vaurioitua monttuisemmalla tieosuudella? Vai onko parempi asetella laukku kyljelleen automatkan ajaksi? Yksi soittoniekka kerran mulle esitti, ettei kannattaisi esim. Lespaa seljällään kuljetella...
Mulla on kitaralaukut yleensä olleet seljällään autossa, mutta muistaakseni en ole hirveitä nimismiehenkiharoita skebat kyydissä päästellyt...
En sitten malttanut olla sanomatta.
Numb
06.02.2013 16:43:04

Rämppy:Kannattaako lapakulmallista Gibsonia kuskata autolla niin, että laukku lepää seljällään esim. takapaksissa?

Tollain mun Giba kulkee. Ei ne nyt niin herkkiä ole, että kovassa kotelossa tien pompussa peräkontissa katkeaisivat :)
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
hallu
06.02.2013 16:46:48
Rämppy: Tämä ei ole provo vaan epätietoisen amatöörin kysymys: Kannattaako lapakulmallista Gibsonia kuskata autolla niin, että laukku lepää seljällään esim. takapaksissa? Voiko lavankohta vaurioitua monttuisemmalla tieosuudella? Vai onko parempi asetella laukku kyljelleen automatkan ajaksi? Yksi soittoniekka kerran mulle esitti, ettei kannattaisi esim. Lespaa seljällään kuljetella...
Mulla on kitaralaukut yleensä olleet seljällään autossa, mutta muistaakseni en ole hirveitä nimismiehenkiharoita skebat kyydissä päästellyt...

No kyllä se on mahdollista, että lapa laukussakin vaurioituu jos se pahasti selälleen mätkähtää. Itse kerroinkin miten itselleni kävi juuri niin. Omalla kohdallani laukku oli tyvellään pystyssä ja roudaustilanteessa lipesi kädestä ja kaatui suorinvartaloin selälleen lattialle joten niin kova isku tarvittiin että lapa katkesi. Sen jälkeen on muistaakseni kerran tai kaksi päässyt käymään samalla tavalla (juu tiedän... viisas oppisi virheistään), mutta lapa on säilynyt ehjänä sittemmin.

Ikinä en ole epäröinyt laukkua lappeellaan autossa kuljettaa, mutta teoriassahan on mahdollista että siinä jotakin voisi käydä en vain ole kuullut, että kenelläkään olisi käynyt. Varmintahan sitä laukkua on pitää kyljellään niin silloin ei ainakaan käy mitään.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gafa
06.02.2013 16:50:22
Rämppy: Tämä ei ole provo vaan epätietoisen amatöörin kysymys: Kannattaako lapakulmallista Gibsonia kuskata autolla niin, että laukku lepää seljällään esim. takapaksissa? Voiko lavankohta vaurioitua monttuisemmalla tieosuudella? Vai onko parempi asetella laukku kyljelleen automatkan ajaksi? Yksi soittoniekka kerran mulle esitti, ettei kannattaisi esim. Lespaa seljällään kuljetella...

Eiköhän auton jouset ja iskarit eliminoi aika tehokkaasti niitä iskuja..

Tuskin kuskaat ralliautolla 180 km/h mökkitietä. :D
pappasfin
06.02.2013 16:52:59
hallu: No kyllä se on mahdollista, että lapa laukussakin vaurioituu jos se pahasti selälleen mätkähtää. Itse kerroinkin miten itselleni kävi juuri niin. Omalla kohdallani laukku oli tyvellään pystyssä ja roudaustilanteessa lipesi kädestä ja kaatui suorinvartaloin selälleen lattialle joten niin kova isku tarvittiin että lapa katkesi. Sen jälkeen on muistaakseni kerran tai kaksi päässyt käymään samalla tavalla (juu tiedän... viisas oppisi virheistään), mutta lapa on säilynyt ehjänä sittemmin.

Ikinä en ole epäröinyt laukkua lappeellaan autossa kuljettaa, mutta teoriassahan on mahdollista että siinä jotakin voisi käydä en vain ole kuullut, että kenelläkään olisi käynyt. Varmintahan sitä laukkua on pitää kyljellään niin silloin ei ainakaan käy mitään.

Jos mä kuljetan kitaroita autolla niin mä laitan ne takaistuimelle turvavöihin niin a) pehmeä penkki edes auttaa ettei töyssyt ole liian teräviä b) turvavyö estää kitaroita putoamasta penkkien väliin c) ja kun auto on sisältä lämpimämpi kuin takaboxistaan niin kitarakin voi paremmin ja kiittää soittajaansa näin talvipakkasella palautuen nopeammin mahdollisesta lämpötilan muutoksesta jos sitä avittaa pitämällä sitä vähemmän kylmemmässä tilassa mitä se takaboxi on

Ikinä mä en ole kuullut että jonkun kitaran lapa tai muukaan osa olis menny rikki tietöyssyjen takia jos kitara on laukussaan ollut kuljetuksen aikana, kyllähän se töyssy saa olla sitten sen verran kova että jo rupee autokin hajoamaan ;-)
PappaSFin
p130
06.02.2013 17:01:30 (muokattu 06.02.2013 17:31:17)

hallu: No kyllä se on mahdollista, että lapa laukussakin vaurioituu jos se pahasti selälleen mätkähtää.

Tuostahan oli jo puhetta, enimmäkseen väärin mitoitettujen halpalaukkujen ongelma. Sellaisten, joissa lapa ottaa kiinni laukun pohjaan. Sellaisessa saa huonolla tuurilla ja liikaa voimaa käyttämällä lavan rikki sulkemalla laukun. En sano etteikö oikeanlaisessakin laukussa voisi laparikko tulla kovassa äkkipysäyksessä.

Joskus junnuna SG:n kanssa pyörällä kulkiessa kaaduin ja laukku teki pari volttia tien pintaa vasten. Laukku sai komeat naarmut, mutta kitaralle ei käynyt mitään. Uskon siis, että sopivassa laukussa jokainen kitara kestää kuljetusta (paitsi lentoyhtiöiden ja Itellan...).

Edit: kirjoitusvirhe
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
BigPapa
06.02.2013 17:01:39 (muokattu 06.02.2013 20:27:12)

-------------------------
Artist
06.02.2013 17:17:27 (muokattu 06.02.2013 17:23:36)
pappasfin: Jos mä kuljetan kitaroita autolla niin mä laitan ne takaistuimelle turvavöihin niin a) pehmeä penkki edes auttaa ettei töyssyt ole liian teräviä b) turvavyö estää kitaroita putoamasta penkkien väliin c) ja kun auto on sisältä lämpimämpi kuin takaboxistaan niin kitarakin voi paremmin ja kiittää soittajaansa näin talvipakkasella palautuen nopeammin mahdollisesta lämpötilan muutoksesta jos sitä avittaa pitämällä sitä vähemmän kylmemmässä tilassa mitä se takaboxi on

En tiedä keikkailetko paljon, mutta ainakin meillä tyyppillisesti mennyt niin, että kamat tungetaan miten autoon mahtuu ja yleensä penkit on varattu ihmisille kitaroiden sijaan, pl. matkat jotka soittajat voi kävellä tai mennä sporalla.

Lapakulmallisetkaan kitarat ei ole kyllä ainakaan minulla hajoilleet kuljetuksessa, näitä on välillä ollut kuorman päällimmäisenä gigbageissa, jos ei ole caseja ollut.

Toki kova case (varsinkin vääränlainen) ja tarpeeksi osumaa voi hyvinkin aiheuttaa rikkoutumisen huonolla tsägällä, näin kävi eräälläkin tuttavalla.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Midrange
06.02.2013 17:35:53
ReBeat: Mun mielestä olis nerokasta että ne toisivat markkinoille "broken neck" mallit, joissa kaula olis paskottu ja korjattu jo kertaalleen. Muutenhan ne on merkkinsä kuranneet jo totaalisesti kaikenmaailman custom exhausted limited month exclusive malleilla, joiden määrää kuluttaja ei pysty edes ymmärtämään. Speksit vaihtuneet vuodesta toiseen samojen mallien sisällä ja on niin montaa mallia ettei niistä voi enää edes tietää. Tuolla kaulajutulla ne saisivat sotkettua vähän lisää vielä. Mielellään joku mystisyyteen verhottu juttu vielä, että broken neckin aitous olis merkittynä vain koodilla kaulamikin poteroon. Muuten ei erottais standardista mitenkään.

Hehe...hyvät naurut sain kesken päivän tämän lukiessa.

Miltä kuullostaisi Gibson Les Paul Titebond Special?

Toimitetaan valmiiksi laukussa lapa murtuneena, mukana liima ja maksusitoumus lähimmälle kitarakorjaajalle

Kuten jotkut mainostaa, korjattu voi olla jopa alkuperäistä kestävämpi ;)
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
BigPapa
06.02.2013 17:44:40 (muokattu 06.02.2013 20:27:34)

--------------------
Laulava Kylätohtori
06.02.2013 17:56:35
Eiköhän tuo kaula vaadi sellaisen iskun hajotakseen, että jos kitara saa sellaisen laatikosta, auton iskunvaimennuksesta ja jousituksesta huolimatta, niin kyllä siinä menee sitten kitaran lisäksi myös auto romuksi.

Ja kuten jo todettu, oikeanlainen laukku suojaa kitaraa oikealla tavalla. Jos kitara on väärässä laukussa ja hajoaa, koska laukku ei kitaralle sovi, niin se ei ole kenenkään muun vika kuin sen, joka sieltä peilistä katsoo....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Ziggy Bubba
06.02.2013 18:01:48 (muokattu 06.02.2013 18:03:47)

BigPapa: Tokaihan on tän jo tehnyt:

http://www.mylespaul.com/forums/oth … arrived-cracked-neck-lots-pics.html

...Ja syyhän on tod.näk. ihan sama kuin niissä kräkänneissä Gibsoneissa - sen siitä saa kun suoraan kopioi. Hassua, että teikäläinen näitä linkittää, kun tossa on kyse just siitä mistä puhuttiin. Merkillä ei tässä kohta liene merkitystä, vai?

E: Musta tässä nyt on turha leirejä valita: Gibson tai Tokai, ihan sama. Kyse ei ole merkistä vaan tietyn kaularakenteen mahdollisista haitoista.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
trih
06.02.2013 18:04:33
Gibsoneissahan on suurempi lapakulma kuin esim Epiphoneissa. Onkohan niin, että jos laittaa Gibsonin LP:n esim Epiphonen LP:n laukkuun, niin lapa ottaa kiinni ja rikkoutumisen riski ilmaantuu.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)