Aihe: Macci vai Wintoosa?
1 2 3 4 5 6
darkus
01.02.2013 15:50:16
Mikael: Tätä se mun uneni tiesi... Tervetuloa Hackintosh.

Paska juttu, mutta ei mulla ainakaan olis pokkaa duunata jollain hackintoshilla musaa.....omaks ilokseen EHKÄ mut ei....jotenkin houkuttele
Attack Attack, Were back again baby!
Mikael
01.02.2013 17:34:49

Mitäs ajattelit sitten tehdä kun tarviit uuden koneen, mutta Apple ei tarjoa riittävää vaihtoehtoa? MacMinim varaan mä en lähtis musakonetta rakentelemaan. Hyviä ideoita otetaan vastaan.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
anapena
01.02.2013 19:16:06 (muokattu 01.02.2013 20:02:25)
Danko: Koittihan se tämäkin päivä. http://9to5mac.com/2013/01/31/apple … ew-product-certification-standards/

Eikös tuossa sanota, että kyse on jostain EU-standardista, yllätysyllätys, jota Applen tämän hetken Pro-koneet eivät täytä? Koneita toimitetaan kuitenkin EUn ulkopuolelle periferioihin...Ehkäpä uusi tuleva mallisto on sitten EU-kelpoinen:) Jos sitä nyt joskus tulee.

http://www.macworld.co.uk/mac/news/?newsid=3423807

Vaarallisia ovat. Nuo ropelit.
Istu ja pala!
Jaava
02.02.2013 02:34:41
Joko applelta on tulossa uusi malli sen verran pian, etteivät päivitä vanhaa tai sitten applea ei kiinnosta enää paskan vertaa. Sen verran pitkään niillä oli tiedossa toikin uusi eu-säädös.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Jag
02.02.2013 04:24:02 (muokattu 02.02.2013 04:25:31)

Mikael: Mitäs ajattelit sitten tehdä kun tarviit uuden koneen, mutta Apple ei tarjoa riittävää vaihtoehtoa? MacMinim varaan mä en lähtis musakonetta rakentelemaan. Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Voiko kysyä miksi ei? PCI väyläthän niistä uupuu, mutta luulisi thunderboltin korvaavan. Tietenkin omaa laitteistoa voi joutua vaihtamaan yhteensopivampaan kamaan, mikä ei tietysti ole mieluista. Kuitenkin jo nykyinen tehokkain malli alkaa, ainakin paperilla, olemaan aivan varteenotettava musakone. SSD:llä tai fusiondrivella varustettuna tietenkin.

Esim tässä geekbenchin testissä saa uusi mini ssd:llä ja upgradetulla muistilla arvon 13037

https://www.youtube.com/watch?v=pW-MWvE6HxE#t=0m55s

Tähän listaan verraten voisi jo puhua ihan varteenotettavasta vaihtoehdosta audiotyökaluksi.
http://browser.primatelabs.com/mac-benchmark

Geekbench ei varmasti ole mikään laajin mahdollinen mittari ja nimenomaan mieluusti kuulisin vasta argumentteja, kun olen vähän suunnitellut uuden minin hankkimista.
M.i.k.key
02.02.2013 09:16:06
Mikael: Mitäs ajattelit sitten tehdä kun tarviit uuden koneen, mutta Apple ei tarjoa riittävää vaihtoehtoa? MacMinim varaan mä en lähtis musakonetta rakentelemaan. Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Koneen voi uutta odotellessa hakea vaikka norjasta! Jutun viimeinen lausehan lupaa onneksi hyvää, "Apple's next Mac Pro design will surely be built with Europe's new product standard in mind."
möllisty
mikke
02.02.2013 10:50:35

Tässä se nyt on nähtävissä kehityskulku, jossa perinteiset pöytäkoneet häipyy maailmasta ja samoin perinteiset kannettavat. Mille alustalle tulevaisuuden musasyteemit tullaan rakentamaan? Kyllä tämä kehityskulku vähän kammottavalta näyttää.

Saako esim. omaa pc-konetta rakenteleva kaveri muutan vuoden kuluttua osia rakennelmiinsa mistään. Todellinen tuotto tulee noille isoille pojille (Apple/MS) tuolta mobiilipuolelta ja tämä vielä jotenkin pystyssä oleva pöytäkonekultturi (on se sitten mac tai pc) pudotetaan kyydistä. Mihin sitten tökkäät ne äänikotit, kovalevyt ja muistikammat? On se hiukan honteloa jokin ipad tyyppinen kokonaisratkaisu, vaikka olisi kuinka tehokas huomispäivänä.

Mutta ei valittaa auta. Romut L&T kyytiin ja kyynel poskella kurkottamaan lompakkoa pöydätä ja kaupasta ostamaan uutta ja hienoa huomista seuraavan päivän roskaa.
Mikael
03.02.2013 12:44:46 (muokattu 03.02.2013 12:50:47)

Jag: Voiko kysyä miksi ei? PCI väyläthän niistä uupuu, mutta luulisi thunderboltin korvaavan. Tietenkin omaa laitteistoa voi joutua vaihtamaan yhteensopivampaan kamaan, mikä ei tietysti ole mieluista. Kuitenkin jo nykyinen tehokkain malli alkaa, ainakin paperilla, olemaan aivan varteenotettava musakone. SSD:llä tai fusiondrivella varustettuna tietenkin.

Noh, Nykyisen 8-coren (2,8GHz) jäkeen tollanen sinänsä varmaan nopsa quad-core (2,3GHz) tuntuis loikalta alaspäin, kun tähän asti oon kyllä tottunut konetta vaihtaessa hyppäämään reilusti ylöspäin. Lisäksi 4 sisäisiä kovalevyjä ja PCIe UAD olis kanssa jotenkin höhlää vaihtaa kaikki ulkoisettuihin vempaimiin... vaikka voihan olla että toi on se suunta mut nyt vaan tuntuis omituiselta kehitykseltä.

Saapa nähdä miten tässä käy. Oliskohan sellainen kehityssuunta mahdollinen, että mikäli Apple panostaa noihin pad/phone-hommeleihin ihan toden teolla, niin normi OSX tai vaikka joku tuleva OSXI oliskin samalla tapaa vapaasti ostettavissa ja asennettavissa mihin tahanda PC-koneeseen kuin Windowskin? Jospa noiden "vanhanaikaisten" tietokoneiden tekeminen sit kuitenkin olis Applen näkökulmasta toissijainen juttu... Tai sit vaan ootellaan kunnes tulevaisuuden MacPro onkin EU-yhteensopiva.
Klezberg
03.02.2013 17:27:47

Mikael: Tai sit vaan ootellaan kunnes tulevaisuuden MacPro onkin EU-yhteensopiva.

Näistä EU-säädöksistä on ollut vastaavaa kiusaa musapuolella ennenkin. Kymmenisen vuotta stten Yamaha lopetti midipuhallinohjaimen WX-5 myynnin Euroopassa vedoten johonkin EU:n säädökseen joka koskee laitteen paristokoteloa. Niiden jotka on näitä halunneet, on pitänyt hankkia ne kiertoteitä. USA:n jälleenmyyjät eivät myy Eurooppaan, joten on tarvittu välikäsiä.

Täällä m.netissä oli asiasta taannoin ihmettelyä, ja siinä kyseenalaistettiin koko säädösongelma. Asioita tuntevat eivät uskoneet syyn todenperäisyyteen. En itse tiedä mitä uskoa, mutta tuon WX-5 kohdalla oli epäilyjä, että kyseessä oli vain tekosyy vetää marginaalinen tuote pois Euroopan myyntivalikoimasta.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Jag
03.02.2013 17:59:35

Mikael: Noh, Nykyisen 8-coren (2,8GHz) jäkeen tollanen sinänsä varmaan nopsa quad-core (2,3GHz) tuntuis loikalta alaspäin, kun tähän asti oon kyllä tottunut konetta vaihtaessa hyppäämään reilusti ylöspäin. Lisäksi 4 sisäisiä kovalevyjä ja PCIe UAD olis kanssa jotenkin höhlää vaihtaa kaikki ulkoisettuihin vempaimiin... vaikka voihan olla että toi on se suunta mut nyt vaan tuntuis omituiselta kehitykseltä.

2.6ghz quad core on tehokkain. Ja käsittääkseni ihan noin suoraan verrannollinen tuo kellotaajuus ja ydinten määrä ei ole siihen tehokkuuteen, kun prosessorit kehittyy muutenkin. Ymmärrän pointin kyllä. Mutta tyhjästä settiä rakenteassa mielestäni mini on varteenotettava vaihtoehto. Pienen epävarmuuden heitän noihin minin liittimiin tulevaisuudessa. Jos joskus tahtoo päivittää tuoreempaan niin löytyykö niistä enää samat kytkentämahdollisuudet, kuin pari vuotta takaperin.

Macpro on kyllä studionlattialle yliverto vaihtoehto. Käyttötarpeita on vaan monenlaisia. Minin eduksi lasken liikuteltavuuden. Mielenkiintoista nähdä mihin audiotyökalujen kehittäjät käyttävät tulevaisuuessa tuota koneiden kasvavaa kapasiteettia.
Mikael
03.02.2013 18:28:36 (muokattu 03.02.2013 18:33:03)

Joo, ei toki suoraan voi verrata ja onhan uudet muistit nopeampia ja vaikka mitä... Mulla on mobiilihommiin MBP erikseen ja studion koneen päivitys edessä ehkä parin vuoden päästä, mihin mennessä moni asia ehtii muuttumaan. Mutta en mä silti studion koneeksi miniä ottaisi, ennemmin sit vaihtaisin vaikka Windowsiin.
Janus
03.02.2013 23:19:14
Klezberg: Näistä EU-säädöksistä on ollut vastaavaa kiusaa musapuolella ennenkin. Kymmenisen vuotta stten Yamaha lopetti midipuhallinohjaimen WX-5 myynnin Euroopassa vedoten johonkin EU:n säädökseen joka koskee laitteen paristokoteloa.

Sama homma oli Rolandin keytar-mallien kanssa (AX-1, AX-7), valmistuksessa käytetty liikaa ja "vääriä" metalleja, mahtoiko nyt olla lyijystä kyse. Meni tovi, ennen kuin AX-Synth ja Lucina tuotiin korvaavina malleina EU-markkinoillekin.
Pop Corn
04.02.2013 19:33:18 (muokattu 04.02.2013 19:36:17)
mikke: Tässä se nyt on nähtävissä kehityskulku, jossa perinteiset pöytäkoneet häipyy maailmasta ja samoin perinteiset kannettavat.

No ei.

Tietotekniikka-ala on siitä jännää, että siihen liittyviin "uusiin" ilmiöihin näyttää syntyvän jatkuvasti ansaitsematonta hypeä ja kuplia, jotka puhkeavat lopulta yllättävänkin nopeasti.

Mobiililaitteet, äly-kännyt ja tabletit, ovat tietenkin tulleet jäädäkseen, mutta niillä on vain yksi etu puolellaan verrattuna perinteiseen pöytäkoneeseen: ne ovat mobiileja. Kaikessa muussa perinteinen pöytäkone on suorastaan murskaavan ylivoimainen. Teho, laajennettavuus, avoimuus, korjattavuus, joustavuus jne. jne. Mobiilaitteet soveltuvat kohtuullisesti passiiviseen ja keveään sisällön kuluttamiseen - sisällön luomisessa, työ- ja vakavassa harrastekäytössä ne ovat surkeita.

Toki, tällä hetkellä mobiilaitteita myydään paljon. Tässä hypessä on kuitenkin yksi suuri harha:

Mulla on pöytäkone 2000-luvun alusta, jossa ainoat alkuperäiset osat ovat kotelo ja yksi kovalevy. Kaikki muut osat on vaihdettu tekniikan kehittyessä ja omien tarpeiden kasvaessa tai silloin kun ne ovat rikkoontuneet. Mulla on läppäri 2000-luvun lopusta. Sitten mulla on älykänny ja tabletti 2010- luvulta.

Kysymys kuuluukin minkä laitteen minä ja monet muut vastaavassa tilanteessa olevat seuraavaksi ostavat? Vinkkinä voin kertoa että sitä on raskas kantaa. (Tosin voi olla että se ei oikein näy missään tilastoissa, koska tulen ostamaan ja kokoamaan sen osa kerrallaan.)

---

Saako esim. omaa pc-konetta rakenteleva kaveri muutan vuoden kuluttua osia rakennelmiinsa mistään. Todellinen tuotto tulee noille isoille pojille (Apple/MS) tuolta mobiilipuolelta ja tämä vielä jotenkin pystyssä oleva pöytäkonekultturi (on se sitten mac tai pc) pudotetaan kyydistä.

Kannattaa kuitenkin muistaa että Apple/MS ei tee itse rautaa (tai tarkemmin sanottuna komponentteja).

Tekniikka kehittyy kokoajan. Pienempään tilaan saadaan jatkuvasti enempi tehoa. Mutta tämä ei poista sitä faktaa että suurempaan tilaan saadaan aina enempi tehoa! Eikä tehoa tule koskaan olemaan liikaa, siitä pitävät huolen sen aina jotenkin hassaavat ohjelmoijat. ;)

Lukuisista huhuista huolimatta, Rock'n'Roll ei ole kuollut, eikä myöskään pöytäkonekulttuuri. Molemmat elää ja voi hyvin. Pöytäkonerenessanssi tulee vielä!
.
miffe
05.02.2013 10:44:45
Pop Corn: Tietotekniikka-ala on siitä jännää, että siihen liittyviin "uusiin" ilmiöihin näyttää syntyvän jatkuvasti ansaitsematonta hypeä ja kuplia, jotka puhkeavat lopulta yllättävänkin nopeasti.

Kuka muistaa miniläppärit?
turkulainen
varakeef
05.02.2013 12:01:36
miffe: Kuka muistaa miniläppärit?

Minul on. Käytänkin moista. Oikein kiva olkkarissa surffailla kun perhe kuitenkin valtaa muut koneet. Voi sillä jonkun asiakirjankin kirjoittaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kalmo
05.02.2013 12:03:37
miffe: Kuka muistaa miniläppärit?

En yllättyisi, vaikka niitä olisi vielä tällä hetkelläkin käytössä enemmän kuin tabletteja.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Niq
06.02.2013 10:50:30

miffe: Tarkoitin noin niinku valmistuksen kannalta. Siis, valmistaako niitä joku firma vielä?

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … er-ICONIA-W510-10-1-32-GB-Windows-8

;)
pimp
06.02.2013 12:27:46
Niq: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … er-ICONIA-W510-10-1-32-GB-Windows-8

;)

Meneekö applen pienempi mb air tuohon kategoriaan?
Words can hurt, you know
miffe
06.02.2013 17:38:18
Niq: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … er-ICONIA-W510-10-1-32-GB-Windows-8

Näppäimistöllä varustettu tablet toi on. Käyttis modernista taskulaskimesta, vai elektroniikkapelejäkö ne nyt ovat.

Pienin Macbook Air on ihan täysiverinen kone.
turkulainen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)