Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänityssoftat ja läppäri kauan päällä => latency kasvaa?
1
imyynona
16.01.2013 18:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen sekä PC:llä (Cubase) että Macillä (Garageband) tullut siihen tulokseen, että jos teen pitkiä äänityssessioita, niin soiton lantency alkaa kasvaa. Onko samoja kokemuksia?
 
sami_sumea
16.01.2013 18:18:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: Olen sekä PC:llä (Cubase) että Macillä (Garageband) tullut siihen tulokseen, että jos teen pitkiä äänityssessioita, niin soiton lantency alkaa kasvaa. Onko samoja kokemuksia?
 
Mikä äänikortti sulla on? Haiskahtaa viallisilta drivereiltä.
 
...
 
http://www.soundreel.com
imyynona
16.01.2013 18:25:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Mikä äänikortti sulla on? Haiskahtaa viallisilta drivereiltä.
 
...

 
PC:n kanssa oli Yamahan USB Mixing studioMV10 ja MAcissä t-bone usb 1g... ei siis mitään hifituotteita:)
 
sami_sumea
16.01.2013 21:25:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: PC:n kanssa oli Yamahan USB Mixing studioMV10 ja MAcissä t-bone usb 1g... ei siis mitään hifituotteita:)
 
Juu. Mun $0.02 on että vika on kortissa, itellä on sekä Mac että PC aktiivisessa musakäytössä ja kummallakaan en oo huomannut moista ongelmaa. Kortteina RME:n Multiface ja Focusriten USB-purnukka.
 
...
 
http://www.soundreel.com
lasal
02.02.2013 14:18:43 (muokattu 05.02.2013 04:30:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ainakaan windows ei ainakaan edellisissä versioissa ole ollut KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ siinä tärkeässä merkityksessa että valvoisi sovellusten muistinkäyttöä. Sovelluksen pitää itse vapauttaa varaamansa muisti.
 
MUISTIVUOTO on juuri tätä: sovellusten starttailun ja pysäyttelyn jälkeen vapaa muisti vähenee. Toiminta hidastuu
 
Kalmo
02.02.2013 16:53:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sonarin forumilla joskus kaverit nimesivät useitakin VST:tä, joissa on muistivuoto> muistintarve kasvaa koko ajan. En löytänyt kyseisiä posteja nyt.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
sami_sumea
05.02.2013 00:37:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Sonarin forumilla joskus kaverit nimesivät useitakin VST:tä, joissa on muistivuoto> muistintarve kasvaa koko ajan. En löytänyt kyseisiä posteja nyt.
 
Joo, mut muistivuoto on eri asia ku latenssin kasvaminen.
 
...
 
http://www.soundreel.com
Old Joe
05.02.2013 01:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: PC:n kanssa oli Yamahan USB Mixing studioMV10 ja MAcissä t-bone usb 1g... ei siis mitään hifituotteita:)
 
Eri koneet, eri äänikortit ja eri käyttöjärjestelmät. Kuulostaa aika erikoiselta.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Kalmo
05.02.2013 12:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Joo, mut muistivuoto on eri asia ku latenssin kasvaminen.
 
...

 
Sinänsä juu, mutta sanoivat latenssin kasvun johtuvan siitä muistivuodosta, eli lopulta muisti ei riitä puskurointiin (??). Itsellä ei kokemusta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Jaava
05.02.2013 13:01:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: ainakaan windows ei ainakaan edellisissä versioissa ole ollut KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ siinä tärkeässä merkityksessa että valvoisi sovellusten muistinkäyttöä. Sovelluksen pitää itse vapauttaa varaamansa muisti.
 
MUISTIVUOTO on juuri tätä: sovellusten starttailun ja pysäyttelyn jälkeen vapaa muisti vähenee. Toiminta hidastuu

 
Kyllähän se windowskin nyt lopetettujen ohjelmien varaaman muistin vapauttaa. Muistivuodolla yleensä viitataan ohjelman pyöriessä syntyvään vapauttamattomaan muistiin, joka pysyy varattuna koko ohjelman ajon ajan, vaikka sitä ei välttämättä enää käytetä. Käsittääkseni mikään käyttöjärjestelmä ei valvo tai vapauta ohjelman varaamaa muistia ohjelman ajon aikana.
 
Mutta muistivuodoista aiheutuva hidastuminen näkyy helposti katsomalla prosessien käyttämiä muistimääriä. Vähän skeptinen mä olen sen suhteen, että ne onnistuisi niin paljoa vuotamaan, että järjestelmä ehtisi merkittävästi hidastua.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Klezberg
05.02.2013 15:42:47 (muokattu 05.02.2013 15:44:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Kyllähän se windowskin nyt lopetettujen ohjelmien varaaman muistin vapauttaa. Muistivuodolla yleensä viitataan ohjelman pyöriessä syntyvään vapauttamattomaan muistiin, joka pysyy varattuna koko ohjelman ajon ajan, vaikka sitä ei välttämättä enää käytetä.
 
Mulla on semmoinen muistikuva, että webbisovellusten käyttö (ja erityisesti javascript-klosuurien käyttö) ainakin ennen aiheutti IE:ssä muistivuotoa joka ei korjaantunut kuin käyttiksen uudelleenkäynnistyksellä. Jotain sen suuntaista, että IE:n muistinkäyttö oli vahvasti naimisissa itse Windowsin kanssa niin ettei se muisti vapautunut vaikka IE suljettiin.
 
Mutta muistivuodoista aiheutuva hidastuminen näkyy helposti katsomalla prosessien käyttämiä muistimääriä. Vähän skeptinen mä olen sen suhteen, että ne onnistuisi niin paljoa vuotamaan, että järjestelmä ehtisi merkittävästi hidastua.
 
No tätä minäkin tässä ihmettelin. Sen olen huomannut että selainsovellukset voivat hidastua kun muistivuodot kasvattavat selaimen muistinkäytön älyttömäksi. Ja vanhoissa koneissa (luokkaa 512M muisti mutta ajetaan raskaita webbisovelluksia selaimessa) tietysti sovellusten nopeus romahti murto-osaan kun muisti tuli täyteen ja jatkettiin levylle. Mutta sillonkin kaikki alkaa tahmata ja siinä ei enää latenssi paina mitään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
miffe
05.02.2013 21:18:34 (muokattu 05.02.2013 21:19:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Kyllähän se windowskin nyt lopetettujen ohjelmien varaaman muistin vapauttaa.
 
No eipä vapautakaan, jos viitteet käytettyihin muistipaikkoihin on ohjelma ajonsa aikana kadottanut.
 
Käsittääkseni mikään käyttöjärjestelmä ei valvo tai vapauta ohjelman varaamaa muistia ohjelman ajon aikana.
 
Java-virtuaalikoneessa on roskienkeruu sisäänrakennettuna. Myös kaikki reaaliaikakäyttöjärjestelmät, tai sellaisia ominaisuuksia sisältävät kernelit siivoavat muistia aktiivisesti. VAX/VM, O/S390, AS400 ja muut ns. non-stop-järjestelmät vaativat myös, ettei muistivuotoja yksinkertaisesti voi olla.
 
Vähän skeptinen mä olen sen suhteen, että ne onnistuisi niin paljoa vuotamaan, että järjestelmä ehtisi merkittävästi hidastua.
 
Mulla oli aikoinaan Windows NT 4.0 tuotantokäytössä. Uptime taisi kerran olla lähes kaksi vuotta kunnes jouduttiin boottaamaan. Sivutustiedosto oli vallannut koko kovalevyn vapaan tilan. Keskusmuistia koneessa oli 48MB, kovoa 8GB ja swap yli 6GB.
 
Oli kyllä suhteellisen tahmainen, ja muistivuotojen syytä kaikki.
 
turkulainen
Jaava
05.02.2013 22:25:30 (muokattu 05.02.2013 22:26:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: No eipä vapautakaan, jos viitteet käytettyihin muistipaikkoihin on ohjelma ajonsa aikana kadottanut.
 
Nyt en kyllä usko hetkeäkään. Ne viitteet on ainoastaan ohjelmaa varten. Jos viite kadotetaan, ei koodista pysty enää viittaamaan varattuun muistiin sen vapauttamiseksi. Järjestelmä kyllä tietää, minkä osan muistista ohjelma on varannut ja vapauttaa sen ohjelman päätyttyä. Ei moderneista käyttöjärjestelmistä mikään jätä ohjelmien varaamia muisteja varatuksi ohjelman ajon päätyttyä.
 
Java-virtuaalikoneessa on roskienkeruu sisäänrakennettuna. Myös kaikki reaaliaikakäyttöjärjestelmät, tai sellaisia ominaisuuksia sisältävät kernelit siivoavat muistia aktiivisesti. VAX/VM, O/S390, AS400 ja muut ns. non-stop-järjestelmät vaativat myös, ettei muistivuotoja yksinkertaisesti voi olla.
 
Juu. Java kuitenkin on siinä käyttöjärjestelmässä ajettava ohjelma, ei käyttöjärjestelmä itsessään.
 
Windows saattaa toki itsessään aiheuttaa muistivuotoja (joskin vähän epäilen), ja supertahmaisuuteen voidaan päätyä, koska joku jatkuvasti päällä oleva prosessi vuotaa.
 
edit: mikkisoftan tuotetukisivulta:
Windows will free all memory allocated by the application on process termination, so short-running applications will not affect overall system performance significantly. However, leaks in long-running processes like services or even Explorer plug-ins can greatly impact system reliability and might force the user to reboot Windows in order to make the system usable again.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
miffe
06.02.2013 17:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Nyt en kyllä usko hetkeäkään. Ne viitteet on ainoastaan ohjelmaa varten. Jos viite kadotetaan, ei koodista pysty enää viittaamaan varattuun muistiin sen vapauttamiseksi.
 
Juu, mutta asia on osittain myös kääntäjästä kiinni, kuinka paljon se sallii koodivirheitä, joissa kadonneita linkkejä muodostuu dynaamisen muistinkäsittelyn yhteydessä.
 
Järjestelmä kyllä tietää, minkä osan muistista ohjelma on varannut ja vapauttaa sen ohjelman päätyttyä. Ei moderneista käyttöjärjestelmistä mikään jätä ohjelmien varaamia muisteja varatuksi ohjelman ajon päätyttyä.
 
Väärin. Järjestelmässä täytyy nimenomaan olla sisäänrakennettu mekanismi, joka selvittää varatun muistin tilaa suhteessa ajossa oleviin prosesseihin. Miten esimerkiksi muuten voidaan vapauttaa zombie-prosessien varaama muisti?
 
Windows saattaa toki itsessään aiheuttaa muistivuotoja (joskin vähän epäilen), ja supertahmaisuuteen voidaan päätyä, koska joku jatkuvasti päällä oleva prosessi vuotaa.
 
Suurin vuotaja on itse explorer.exe kaikkine lapsiprosesseineen. Jos avaat uuden tiedostoselainikkunan, ei sen varaama muisti vapaudu ikkunaa sammuttaessa, koska emoprosessi jää henkiin. Tämän välttää sillä, että ruksaa asetuksista jokaisen ikkunan olevan oma prosessinsa. Hitaamminhan se käytössä on, ja syö enemmän resurssejakin, mutta hyödyttää käyttöä pidemmän päälle.
 
turkulainen
Jaava
07.02.2013 03:10:41 (muokattu 07.02.2013 11:58:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Juu, mutta asia on osittain myös kääntäjästä kiinni, kuinka paljon se sallii koodivirheitä, joissa kadonneita linkkejä muodostuu dynaamisen muistinkäsittelyn yhteydessä.
 
Väärin. Järjestelmässä täytyy nimenomaan olla sisäänrakennettu mekanismi, joka selvittää varatun muistin tilaa suhteessa ajossa oleviin prosesseihin. Miten esimerkiksi muuten voidaan vapauttaa zombie-prosessien varaama muisti?

 
Jokaisessa nykyaikaisessa käyttöjärjestelmässä on mekanismi, joka valvoo prosessien varaamaa ja käyttämää muistia. Windowsissa tällainen aivan varmasti on. Kuten mä sanoin, ohjelmointivirheellä voidaan luoda tilanne, jossa kadotetaan viite muistiosoitteseen -> muistivuoto, koska ohjelma ei enää itse pysty vapauttamaan muistia, jonka sijaintia se ei tiedä. Järjestelmää ei kuitenkaan se kyseinen yksittäisen varatun muistiolion osoite kiinnosta hevon kukkua. Ohjelman loputtua järjestelmä vapauttaa kaiken kyseisen ohjelman varaaman muistin. Zombie-prosessien yhteyttä tähän asiaan en ymmärrä.
 
Edit: kokeile itse. int main(){char* a = malloc(jokin suuri luku); a = NULL; return 0;}
Katso miten muisti varataan prosessille ja miten se vapautuu prosessin kuoltua, vaikket siten itse vapauttaisikaan. Käyttöjärjestelmä huolehtii tästä.
 
Edit: erilaiset sulautetut järjestelmät ovat sitten erikseen. Nyt puhuttiin moderneista käyttöjärjestelmistä.
 
Suurin vuotaja on itse explorer.exe kaikkine lapsiprosesseineen. Jos avaat uuden tiedostoselainikkunan, ei sen varaama muisti vapaudu ikkunaa sammuttaessa, koska emoprosessi jää henkiin. Tämän välttää sillä, että ruksaa asetuksista jokaisen ikkunan olevan oma prosessinsa. Hitaamminhan se käytössä on, ja syö enemmän resurssejakin, mutta hyödyttää käyttöä pidemmän päälle.
 
Mä en saanut explorerilla aikaan merkittävää muistinkäytön kasvua availemalla ja sulkemalla ikkunoita. Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että microsoftilla ovat jättäneet muistin vapauttamatta, kun sulkee tiedostoselaimen?
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Klezberg
07.02.2013 09:21:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava:
Mä en saanut explorerilla aikaan merkittävää muistinkäytön kasvua availemalla ja sulkemalla ikkunoita. Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että microsoftilla ovat jättäneet muistin vapauttamatta, kun sulkee tiedostoselaimen?

 
IE6:ssa oli ongelmia webbisovellusten kanssa. DOM-elementti viittaa javascriptiin, javascript elementtiin. Yleensä selainten garbage collection osaa nämä vapauttaa kun niihin ei enää viitata muualta, mutta IE6:ssa ja ilmeisesti jossain määrin sen jälkeenkin näistä syntyi vakaviakin muistivuoto-ongelmia.
 
Tuohan oli aikaa jolloin nämä webbisovellukset yleistyivät hurjaa vauhtia.
 
Hämärämpi asia mulle on, että tuolloin oli puheita siitä että muisti ei vapautunut IE:n sulkemisellakaan. Jollain olisi Word mennyt jumiin myös. Tästä mulla ei ole faktoja esittää. Puhuttiin että IE:n muistinhallinta olisi ollut jotenkin sen ulkopuolinen, osa käyttistä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
miffe
07.02.2013 14:32:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Jokaisessa nykyaikaisessa käyttöjärjestelmässä on mekanismi, joka valvoo prosessien varaamaa ja käyttämää muistia. Windowsissa tällainen aivan varmasti on.
 
Ollut NT-pohjaisissa, mutta varsin kökkönä toteutuksena. Hyvä, jos nykyisin toimii. En vaan ole Windows-maailmaa jaksanut käyttää kuin satunnaisesti vuoden 2007 heinäkuun jälkeen. Silloisessa koneessani (vieläkin elossa) on Win XP, ja kosketusnäytöllisessä Vista (mukana tuli XP tablet edition, mutta siinä oli sovellusten kanssa ongelmia).
 
Kunnollinen keskeyttävä moniajo tuli Windowsiin vasta kakstonnisen myötä, ja se olikin viimeinen hyvä ja helposti hallittava versio.
 
Zombie-prosessien yhteyttä tähän asiaan en ymmärrä.
 
Ymmärrät sitten, kun ylläpidät satojen yht'aikaisten käyttäjien Unix-järjestelmää, jossa on kiinni kymmeniä, ellei satoja, mänttipäätteitä. :)
 
Mä en saanut explorerilla aikaan merkittävää muistinkäytön kasvua availemalla ja sulkemalla ikkunoita. Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että microsoftilla ovat jättäneet muistin vapauttamatta, kun sulkee tiedostoselaimen?
 
Mikä versio Windowsista? Ovatko lie korjanneet tuon sitten.
 
turkulainen
miffe
07.02.2013 14:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Hämärämpi asia mulle on, että tuolloin oli puheita siitä että muisti ei vapautunut IE:n sulkemisellakaan. Jollain olisi Word mennyt jumiin myös. Tästä mulla ei ole faktoja esittää. Puhuttiin että IE:n muistinhallinta olisi ollut jotenkin sen ulkopuolinen, osa käyttistä.
 
Kaikki IE:n versiot, jotka tukivat Active Desktopia, olivat vain yksi näkymä tiedostoselaimeen, eli kyseessä ei ollut erillinen ohjelma. Tällöin tapahtui juurikin aiemmin kuvailemani tilanne tiedostoselaimen ikkunoiden avaamisessa - lapsiprosessin muisti ei vapautunut, koska se tietokoneen käyttöliittymä, explorer.exe, jatkoi toimintaansa.
 
Ongelman pystyi kiertämään sillä, että tappoi task managerilla kyseisen prosessin (käynnistyi automaattisesti uudelleen). Näin saatiin vapautettua muistia huomattavasti.
 
turkulainen
Jaava
07.02.2013 23:43:25 (muokattu 07.02.2013 23:44:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Ymmärrät sitten, kun ylläpidät satojen yht'aikaisten käyttäjien Unix-järjestelmää, jossa on kiinni kymmeniä, ellei satoja, mänttipäätteitä. :)
 
Juujuu, mutta mä en tajua, miten ne liittyvät tähän keskusteltuun asiaan. Käsittääkseni me puhuimme lopetettujen prosessien muistin vapauttamisesta.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «