Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson roikkuminen seinätelineestä - vaikutusta kaulaan?
1 2 3 4 5 6
Isar
04.02.2013 16:30:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juttelin parin kaverin kanssa aiheesta, että tuleeko basson (tai kitaran) kaulaan kieroutta aiheuttavaa momenttia, kun sitä säilyttää / roikuttaa seinään pultatussa telineessä. Oli hiukan kahdenlaista mielipidettä, josta varsinainen tieto jäi puuttumaan. Itse en ole huomannut omien soittimen kauloissa ongelmia, mutta asia on välillä ollut ärsyttävyyteen saakka mielessä.
 
Kokemuksia / näkemyksiä?
 
pekezu
04.02.2013 16:53:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en markkinoi tätä totuutena, mutta mun mielestä järkyttävän suurta ongelmaa ei pitäisi tulla. Perustan tämän väitteeni siihen, että basson kielistä tulee kaulaan huomattavan suuri veto (70kg vai paljonko se oli) ja basson roikkuessa telineestä veto on eri suuntaan ja vain basson painon verran, eli muutamia kiloja.
 
Mä väitän, että tämä ei väännä yksinään basson kaulaa suuntaan tai toiseen. Eri asia miten eri lämpötilat vaikuttavat, mutta jokatapauksessa kaulaan tulee kova veto jo pelkistä kielistä. En tunne tapauksia joissa basson kaula olisi roikottamisen takia vääntynyt, mutta en väitä etteikö tällaisia tapauksia myös voisi olla.
 
T.Nick
04.02.2013 17:18:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä teen yleensä basson kauloista vessanpöntön renkaita laittamalla ne yöksi seinätelineeseen.
 
It's the swinger, not the dong.
MPU
04.02.2013 17:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kans tuli lyhytskaalasesta pitkäskaalanen kun se roikku seinätelineessä. Lopulta lähti lapakin irti. Nyt basso on pysyny ennallaan kun se on ollu lattiatelineessä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Rulliz
04.02.2013 18:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen taas pohdiskellut voiko pyykkien kuivaaminen vaikuttaa bassoon, joka on samassa tilassa. Tai, jos jättää suihkun oven auki ja kostea ilma pääsee huoneeseen, jossa on basso. Tässä kämpässä ainakin menee ikkuna huuruun, kun suihkussa käy ja jättää oven auki. Ilmankosteushan siinä nousee, mutta miten se sitten vaikuttaa bassoon...
 
http://retaliationsyndicate.bandcamp.com
dewfall
04.02.2013 18:09:18 (muokattu 04.02.2013 18:09:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rulliz: Itse olen taas pohdiskellut voiko pyykkien kuivaaminen vaikuttaa bassoon, joka on samassa tilassa. Tai, jos jättää suihkun oven auki ja kostea ilma pääsee huoneeseen, jossa on basso. Tässä kämpässä ainakin menee ikkuna huuruun, kun suihkussa käy ja jättää oven auki. Ilmankosteushan siinä nousee, mutta miten se sitten vaikuttaa bassoon...
 
Olettaen, että tämä ei ollut huumoria, niin Suomen talven helvetin kuivassa huoneilmassa tuskin vaikuttaa kuin myönteisesti.
 
http://www.minutian.com/
T.Nick
04.02.2013 18:18:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Olettaen, että tämä ei ollut huumoria, niin Suomen talven helvetin kuivassa huoneilmassa tuskin vaikuttaa kuin myönteisesti.
 
Rulliz: Itse olen taas pohdiskellut voiko pyykkien kuivaaminen vaikuttaa bassoon, joka on samassa tilassa. Tai, jos jättää suihkun oven auki ja kostea ilma pääsee huoneeseen, jossa on basso. Tässä kämpässä ainakin menee ikkuna huuruun, kun suihkussa käy ja jättää oven auki. Ilmankosteushan siinä nousee, mutta miten se sitten vaikuttaa bassoon...

 
Puun diffuusiovastus on sen verran suuri, että se ei ime ilmasta sitä kosteutta mainittavasti, jos kosteus nousee vaikkapa suihkun seurauksena hetkellisesti siitä talven jostain 30%:sta sinne 100%:n tuntumaan. Eri asia, jos lotraat koko ajan helvetisti. Mutta silloin huomaat sen jo muutenkin, esim. väliovet turpoo, eikä mee kiinni kunnolla.
 
It's the swinger, not the dong.
J.Hollström
04.02.2013 18:24:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isar: Juttelin parin kaverin kanssa aiheesta, että tuleeko basson (tai kitaran) kaulaan kieroutta aiheuttavaa momenttia, kun sitä säilyttää / roikuttaa seinään pultatussa telineessä. Oli hiukan kahdenlaista mielipidettä, josta varsinainen tieto jäi puuttumaan. Itse en ole huomannut omien soittimen kauloissa ongelmia, mutta asia on välillä ollut ärsyttävyyteen saakka mielessä.
 
Kokemuksia / näkemyksiä?

 
On kokemuksia, ja näkemys on että ei tule kieroutta aiheuttavaa momenttia. Rasitus on vetojännitystä joka ei väännä kaulaa mihinkään.
 
T.Nick
04.02.2013 18:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: On kokemuksia, ja näkemys on että ei tule kieroutta aiheuttavaa momenttia. Rasitus on vetojännitystä joka ei väännä kaulaa mihinkään.
 
Mutta Austraaliassa rasitus on puristusta!
 
It's the swinger, not the dong.
hollstro
04.02.2013 19:14:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis ihan mukava nähdä ne perusteet joilla epäillään kaulasta/lavasta roukuttamisen jotenkin vääntävän kaulaa ja ampua ne alas yksi kerrallaan. Jos basso roikkuu vapaasti niin ei sitä mikään väännä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
04.02.2013 19:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos basso roikkuu vapaasti niin ei sitä mikään väännä.
 
Ihan sama mikä roikkuu missä ja miten, Mnetissä väännetään 24/7!
 
poppamies
04.02.2013 19:43:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isar:
Kokemuksia / näkemyksiä?

 
Mikään muu ei vahingoita kaulaa kuin nurkassa nojaaminen.
 
G strings are for strippers
J.Nikkanen
04.02.2013 19:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Mikään muu ei vahingoita kaulaa kuin nurkassa nojaaminen.
 
Pyh.
 
Virhe! Rölölöö
 
Rulliz
04.02.2013 19:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Puun diffuusiovastus on sen verran suuri, että se ei ime ilmasta sitä kosteutta mainittavasti, jos kosteus nousee vaikkapa suihkun seurauksena hetkellisesti siitä talven jostain 30%:sta sinne 100%:n tuntumaan. Eri asia, jos lotraat koko ajan helvetisti. Mutta silloin huomaat sen jo muutenkin, esim. väliovet turpoo, eikä mee kiinni kunnolla.
 
Kiitos informaatiopläjäyksestä. Voinkin olla nyt ihan rauhallisin mielin. :) Yhestä bassosta oli vaan nauha noussut niin ajattelin, josko olisi kaulan puu itkenyt sen kosteuden takia ylös.
 
http://retaliationsyndicate.bandcamp.com
Isar
04.02.2013 20:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varteenotettavia näkemyksiä on näemmä jo tullut, eli hyvä meininki tältä osin.
 
Joo tosiaan yksi tuttu heitti tässä taannoin, että kaula saattaa mennä ajanoloon vituralleen,kun painavaa bassoa riiputtaa jatkuvasti. Hiukan olin epäluuloinen asian tiimoilta. No tällaisia Esson-baarin tyyppisiä tarinoita sitä kuulee harvakseltaan eri aiheista... he he..
 
T.Nick
04.02.2013 20:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Olis ihan mukava nähdä ne perusteet joilla epäillään kaulasta/lavasta roukuttamisen jotenkin vääntävän kaulaa ja ampua ne alas yksi kerrallaan. Jos basso roikkuu vapaasti niin ei sitä mikään väännä.
 
No jos ihminen on oikein fiksu, niin sillä on parempia harrastuksia kuin skeban tai basson skulaaminen. Vähän sama, kuin että kesällä sä voit joko kyrpiintyä hyttysistä tai olla välittämättä, niin samaten voit provosoitua musahommia tehdessä näistä kaikenmaailman vajakeista joilla on kaikenlaisia metafyysisiä uskomuksia, joita esittävät kokemuksen syvällä rintaäänellä pätemisen tarpeesta aina sen lomassa kun käyttävät soittimiaan säädettävänä jossain "ammattilaisen toimesta". Joskus soittelin yhden kitaristin kanssa, joka käytti skittoja joka helvetin treenisdemoja varten säädettävänä. Hyvä että kielet uskalsi vaihtaa itse. Ei siinä mitään, hyvä että soitinrakentajalla riittää laskutettavaa työtä.
 
Jos nyt ruvetaan miettimään atomaarisella tasolla, niin seinätelineessä roikkuessaan kaulaan kohdituva rasitus on kaikkein vähäisintä. Soittoasennossa painovoima taivuttaa kaulaa epäsymmetrisesti, ehkä promilleluokkaa kaulan puristusjänityksestä.
 
Oikeastaan mäkin haluaisin kuulla ne perusteet, nähdä vektorikaaviot ja laskelmat kaulaan kulloinkin vaikuttavista voimista soittimen eri asennoissa.
 
It's the swinger, not the dong.
T.Nick
04.02.2013 20:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isar: Varteenotettavia näkemyksiä on näemmä jo tullut, eli hyvä meininki tältä osin.
 
Joo tosiaan yksi tuttu heitti tässä taannoin, että kaula saattaa mennä ajanoloon vituralleen,kun painavaa bassoa riiputtaa jatkuvasti. Hiukan olin epäluuloinen asian tiimoilta. No tällaisia Esson-baarin tyyppisiä tarinoita sitä kuulee harvakseltaan eri aiheista... he he..

 
Älä enää puhu sille.
 
It's the swinger, not the dong.
MPU
04.02.2013 20:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mut hei, kuitenkin yks tuttu oli kun sano. Voiko varmempaa tietolähdettä enää olla? Ehkä tutun tuttu?
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
T.Nick
04.02.2013 20:27:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: . Voiko varmempaa tietolähdettä enää olla?
 
Kyllä: Poppamies.
 
It's the swinger, not the dong.
Miikss
04.02.2013 20:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Mikään muu ei vahingoita kaulaa kuin nurkassa nojaaminen.
 
Kyllä mulla on kaikki bassot nojaillu pitkiäki aikoja nurkkiin ja ei oo kauloille tapahtunu mitään.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «