Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ikäloppu soittaja?
1 2 3
yanera
03.02.2013 23:35:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä todennut ilmiön, että omanikäiseni (30+) soittajat ovat "kadonneet" jonnekkin.
 
Useat bändit toki etsivät soittajia, mutta niiden ikähaarukka menee kutakuinkin 30-v alapuolelle.
 
Mistään ei tunnu löytyvän soittoseuraa. En puhu pelkästään kitaristeista, vaan myös muista soittajista.
 
Onkohan niin, että tämä ikäluokka on kadottanut soittohalunsa?
 
Toki ihmisillä on työ, perhe, opiskelu ym.
 
Soittotatsi ruostuu nopeasti. Olen huomannut omallakohdallani jos on vaikka päivän harjoittelematta, niin se tuntuu jo sormissa.
 
En tiedä onko tämä ihan oikealla palstalla.
 
Oletteko huomanneet saman katoamisen??
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
elsewhere
03.02.2013 23:42:17 (muokattu 03.02.2013 23:43:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinhän se on. Musiikkimaku muuttuu, tulee perhe-elämää, duuni ja lapset vievät kaiken ajan ja niin edelleen. Kyllä niitä ukkomiestenkin bändejä löytyy, mutta aika harva tässä iässä jaksaa panostaa enää tosissaan jos ei ole ammattilainen.
 
Itse aloitin soittoharrastuksen vasta ~25 vuoden iässä, ja vaikka pari bändiviritelmää nyt onkin, on se ainakin minulle enemmän vaan mukava harrastus kuin mitään sellaista, jota ottaisi kovin vakavasti.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Räkkipeli
03.02.2013 23:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Olen tässä todennut ilmiön, että omanikäiseni (30+) soittajat ovat "kadonneet" jonnekkin.
 
Mihin ne nyt olisi kadonnut? Itse en ole ainakaan huomannut moista. :D
 
Varmasti löydät paljon kolmen kympinkin täyttäneitä soittajia jos vaan osaat tutustua ihmisiin. Eikä m.netin Wanted -palsta ole todellakaan se hedelmällisin paikka löytää soittoseuraa.
 
Krice
03.02.2013 23:50:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuossa ole vain kyse siitä, että jos soittamisesta ei tosiaan tule ammattia niin ainakin bändissä soittaminen jää pois kuvioista. Miehillä tulee myös 25-30 vuotiaana myös vaimo (+mahdollisesti lapsia) mukaan kuvioihin ja tietäähän sen mitä se usein tarkoittaa.
 
Funkånaut
04.02.2013 00:03:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Eiköhän tuossa ole vain kyse siitä, että jos soittamisesta ei tosiaan tule ammattia niin ainakin bändissä soittaminen jää pois kuvioista. Miehillä tulee myös 25-30 vuotiaana myös vaimo (+mahdollisesti lapsia) mukaan kuvioihin ja tietäähän sen mitä se usein tarkoittaa.
 
No jaa, kyl ite tunnen montakin perheellistä harrastuksekseen bändissä soittavia ihmisiä.
 
Tosin reenejä ei ole joka ilta, mut sentää silloin tällöin. Mutta epäilen, että työkuviot sotkee enemmän kuvioita ku perheet.
 
"Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen Kuuntelen tämmöistä
atheos
04.02.2013 00:12:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Perhesyyt. Tekosyyhän tuo vähän on koska tiedän kyllä perheellisiä aktiivisen bändin nokkamiehiä mutta anyway. Taitaa ikävän monella olla pois omista käsistä se päätös lopettaa soittohommat.
2. Kyllästyminen jos menee tarpeeksi monen bändin kanssa homma puihin. Jos ei ole ihan mieletön tunteen palo olla rokkitähti niin kyllä tuohon soittotouhuunkin voi kyllästyä jos 10 vuotta junnaa sitä samaa kellaritouhua.
3. Rahat loppuu tai sitä vaan alkaa miettiä että voisiko tienata enemmän kuin työttömyystuki ja sossun rahat. Itsensä elättäminen musiikilla on kun on harvojen ja valittujen etuoikeus ja loppuja lähinnä yhteiskunta rankaisee erilaisilla tukien menettämisillä kun kehtaavat tehdä epäsäännöllistä pätkätyötä ja jopa tienata joskus kympin tai kaksi.
4. Sitten kun menee töihin tienaamaan enemmän rahaa niin loppuu helposti vapaa-aika kesken.
 
Itselläkin jäänyt bändihommat aika olemattomiin koska töissä kuluu suuri osa ajasta eikä ole oikein resursseja lähteä enää sille kattellaan.osastolle vaan sen pitäisi sitten olla kerrasta toimiva kokoonpano. Ei vaan jaksaisi enää "aloittaa alusta".
 
Laulaja on lyömäsoitin.
yanera
04.02.2013 00:26:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä pieni lisäys tuohon aloitukseen. Olen ollut aistivinani, että pääkaupunkiseutua moinen ongelma ei tunnu haittaavan samallatapaa kuin toisia paikkakuntia.
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Hynkel
04.02.2013 00:26:27 (muokattu 04.02.2013 00:27:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Eiköhän tuossa ole vain kyse siitä, että jos soittamisesta ei tosiaan tule ammattia niin ainakin bändissä soittaminen jää pois kuvioista. Miehillä tulee myös 25-30 vuotiaana myös vaimo (+mahdollisesti lapsia) mukaan kuvioihin ja tietäähän sen mitä se usein tarkoittaa.
 
Kaikella kunnioituksella, Krice, nyt menee kyllä jos ei metsään niin ainakin rahtusen yleistämisen puolelle. Otan esimerkiksi itseni: 36 vuotta ikää, vihdoin rahaa hommata kunnon kamat kun on päässyt oikeisiin töihin, kaksi alle 3-vuotiasta mukulaa ja vaimokin vielä. Bändisäätöä ei ole koskaan ollut näin paljon, ja aikaa riittää opiskeluunkin. Sekä musiikin että ammatin.
 
It's about passion, dudes and dudettes.
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
antnis
04.02.2013 07:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Kaikella kunnioituksella, Krice, nyt menee kyllä jos ei metsään niin ainakin rahtusen yleistämisen puolelle. Otan esimerkiksi itseni: 36 vuotta ikää, vihdoin rahaa hommata kunnon kamat kun on päässyt oikeisiin töihin, kaksi alle 3-vuotiasta mukulaa ja vaimokin vielä. Bändisäätöä ei ole koskaan ollut näin paljon, ja aikaa riittää opiskeluunkin. Sekä musiikin että ammatin.
 
It's about passion, dudes and dudettes.

 
Missaat siis ihan tyhmyyttäs parhaan ajan lapsiesi elämästä. Vaimos vissiin aika lujilla.
 
cr4b
04.02.2013 08:15:28 (muokattu 04.02.2013 08:15:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun haimme soittajia bändiin, itse asiassa meidän oli vaikea löytää alle 30-v porukkaa. Kai musiikkityylikin vaikuttaa..?
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Hynkel
04.02.2013 08:22:43 (muokattu 04.02.2013 09:06:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Missaat siis ihan tyhmyyttäs parhaan ajan lapsiesi elämästä. Vaimos vissiin aika lujilla.
 
Kyllä aikaa on toistaiseksi riittänyt kaikkeen. Ja sinä et tiedä minusta mitään, joten anna olla arvostelematta. Se että väännetään debattia on ok, mutta toisten perhe-elämästä v****ilu menee yli. Painoin varoitusta.
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
Räkkipeli
04.02.2013 09:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Missaat siis ihan tyhmyyttäs parhaan ajan lapsiesi elämästä. Vaimos vissiin aika lujilla.
 
Haha, jotkut ehkä osaa rytmittää elämää paremmin kuin toiset. Ei se tarkoita sitä että jos itsellesi on käynyt noin paskasti että se välttämättä käy muille. Joillakin riittää intohimoa hautaan saakka jatkaa harrastusta eikä tee elämäntilanteesta ongelmaa. Toisia ketuttaa sitten ukki-vuosina että voi kun olisin jatkanut harrastustani.
 
Chunga
04.02.2013 09:32:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soitan ~20-henkisessä bändissä jossa alle 30-vuotiaat on selkeä vähemmistö(meitä on 3), ja hauskaa on kaikilla edelleen. Ei se musa mihinkään katoa, lähinnä asenne touhua kohtaan on pidettävä terveenä.
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
jniska
04.02.2013 10:37:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Missaat siis ihan tyhmyyttäs parhaan ajan lapsiesi elämästä. Vaimos vissiin aika lujilla.
 
Olipas typerä kommentti antnikselta. Itsellä päivätyö, vähän iltatöitäkin , harrastuksia , 11 ja 13 vee lapset, ihana vaimo. Kaikkeen löytyy aikaa, jos niin haluaa. Lapsillakin omat harrastukset jo. Mutta esim telkun tölläämiseen, facebookin pitämiseen ja muuhun nettihäröilyyn ei juuri jää aikaa. Soittamiseenkaan ei ihan riittävästi, mutta se on oma valinta, noista iltatöistä voivi saada jokusia tunteja viikossa lisäaikaa soittamiseen halutessaan.
Kyllä meidän perheessä syödään päivällinen yhdessä ja iltapalallekin pyritään saamaan porukka samaan aikaan. Jutellaan kuulumiset ja asiat.
 
Ei tuo Hynkelin olotila niin utopistiselta kuulosta, tsemppiä sinne vaan.
 
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
Räkkipeli
04.02.2013 11:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Olipas typerä kommentti antnikselta.
 
Harvemmin siltä mitään hirveän fiksua tuleekaan.
 
Numb
04.02.2013 11:53:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Olen tässä todennut ilmiön, että omanikäiseni (30+) soittajat ovat "kadonneet" jonnekkin.
 
Mulla bändisä valtaosa 30+, aika reilustikin +. Aika lailla sattumalta. Basisti on naapuri, rumpali tuli Wantedin kautta. Toinen kitaristi on nuorempi, mutta henkisesti tosi vanha :D
 
Mä en ajattele niinkään pelimannien ikää, vaan sitä haluavatko he tehdä sitä mitä tarkoitus on.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
yanera
04.02.2013 12:41:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ajattele niinkään pelimannien ikää, vaan sitä haluavatko he tehdä sitä mitä tarkoitus on.
 
Aivan. Ei sillä iällä ole itselle väliä. Pointti on se, että suurinosa bändeistä, ei kaipaa itselle yli 30v soittajaa (pidetään liian vanhana)
 
Tämä oma ikäluokkani on juuri nyt sitä työssäkäyvää perheellistä porukkaa (kuten itsekkin)
 
Se olisi mukava saada ylipäätään se bändi kasaan. Meillä oli sama porukka melkein 10-vuotta kasassa, kunnes kaikille tuli elämänmuutos ym aiheilla...
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Rämppy
04.02.2013 12:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika paljon tunnen viiskymppisiä ukkoja, jotka vääntävät rokkibändeissä ihan hyvällä meiningillä. Tuossa iässä monilla alkaa olla asunto- ym. isommat velat maksettu, lastenhoitorumbat takana ja ehkä varallisuuttakin sen verran, että voi investoida soittoharrastukseen joutumatta tinkimään jostain muusta. Oikeastaan 25-40 vuotiaana aika monilla on sellainen elämänvaihe, jolloin bändikuvioihin ei välttämättä riitä aikaa, energiaa tai rahaa. Sen jälkeen saattaa koittaa rock'n rollin renessanssi.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
sepisti
04.02.2013 13:45:17 (muokattu 04.02.2013 13:47:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Aivan. Ei sillä iällä ole itselle väliä. Pointti on se, että suurinosa bändeistä, ei kaipaa itselle yli 30v soittajaa (pidetään liian vanhana)
 
Tämä oma ikäluokkani on juuri nyt sitä työssäkäyvää perheellistä porukkaa (kuten itsekkin)
 
Se olisi mukava saada ylipäätään se bändi kasaan. Meillä oli sama porukka melkein 10-vuotta kasassa, kunnes kaikille tuli elämänmuutos ym aiheilla...

 
Herää kysymys, että miksi soittohommia pitäisi tehdä oman ikäisten kanssa? Vai onko kyse siitä, että haluaisit tehdä omaa matskua tosissaan ja vanhempien soittajien kanssa ei mene musiikkimaut yksiin?
Mä olen 32 ja soitan neljässä eri kokoonpanossa. Olen juniori kaikissa, muiden iät vaihtelevat 35-55. En ole kokenut tätä ongelmaksi, kuten eivät soittokaveritkaan. Muutama vuosi sitten soittelin sellaisten parikymppisien opiskelijoiden kanssa ja sen koin hankalammaksi. Osalla armeija käymättä ja osa asusteli vielä vanhempiensa luona ja into yhteistreenaamiseen kova. Kyllä siinä mun työ haittasi ja homma kuihtui nopeasti kasaan. Vanhassa vara parempi...
 
Tärkein meinasi unohtua: "Ala soittamaan bassoa." :)
 
Numb
04.02.2013 14:00:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Muutama vuosi sitten soittelin sellaisten parikymppisien opiskelijoiden kanssa ja sen koin hankalammaksi. Osalla armeija käymättä ja osa asusteli vielä vanhempiensa luona ja into yhteistreenaamiseen kova. Kyllä siinä mun työ haittasi...
 
No tää kyllä. Silloin joskus kauan sitten 20 v. kahta puolen bändi treenasi 5-6 kertaa viikossa 4-6 tuntia kerrallaan.
 
Tommoista mussoo vejettiin, joltain venäläiseltä verkkosivuilta löytyi :P
 
http://vpleer.ru/music/Warmath/
 
Mä olin jo lähtenyt orkasta isämmaata palvelemaan siinä vaiheessa ku toi on äänitetty.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «