Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikki opinnoista!
1
Judemoukari
01.02.2013 12:46:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis, tässä olen nyt asiaa yrittänyt pari päivää tutkia itse, mutta hyvin vahvasti homma ei ole edennyt.
 
Huomasin että amiksen kautta pystyy kouluttamaan itsensä muusikon ammattiin (tiesin että muusikko on ammatti mutta en että siihen koulutukseen saa amiksen puolelta), ja tämä olisikin sitten ehkä se kovin kiinnostuksen kohde. Kitaraa soitettuna noin 8-9 vuotta ja omaa plus bändiprojektia on kyllä ollut käynnissä viimeiset 4-5 vuotta. En siis ihan paska soittaja ole, vaikka en nyt tietysti mikään erityinenkään. Teoriasta en tiedä/osaa mitään mutta sen opetteleminenhan nyt on ihan omasta kiinnostuksesta kiinni.
 
Eli, http://www.jao.fi/?Deptid=17029 olisi paikka minne hakea (Jyväskylä) mutta kovin kitsaasti tästä tietoa löytyy. Mitä tuonne vaaditaan? Tuolta kappale listaltahan löytyvät nuo biisit, mutta pitääkö ne osata täydellisesti? Vaaditaanko teoriaa ennestään? Impron uskoisin hoituvan (siihenhän ainakin meidän bändin toiminta perustuu että joku soittaa jotain ja muut alkaa soittamaan mukana) mutta miten esimerkiksi tuon prima vista meiningin kanssa homma hoituu? Kiinnostusta löytyy kyllä älytön määrä, samoin intoa mutta se tuskin riittää?
 
Ylipäätään, olisi kiva tietää se vaatimustaso mitä tälläiset koulut vaativat. Kokemuksia tai tietoa jos löytyy niin vastatkaa toki!
 
Zed
01.02.2013 17:37:26 (muokattu 01.02.2013 17:40:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tämä "Musiikki opinnoista!" samantyylinen hartsia hikoileva moraaliopin kiteytymä kuin vaikka "silmä silmästä"? Eli jos joku vie sinulta opinnot, viet häneltä kostoksi musiikin?
 
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
Hynkel
01.02.2013 17:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota nyt vaikka yhteyttä sinne kouluun ja kysy. Varmasti haluavat auttaa.
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
Vetehinen
01.02.2013 18:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Judemoukari:
Tuolta kappale listaltahan löytyvät nuo biisit, mutta pitääkö ne osata täydellisesti?

 
Riittävän hyvin verrattuna muiden hakijoiden tasoon.
 
Vaaditaanko teoriaa ennestään? Impron uskoisin hoituvan (siihenhän ainakin meidän bändin toiminta perustuu että joku soittaa jotain ja muut alkaa soittamaan mukana) mutta miten esimerkiksi tuon prima vista meiningin kanssa homma hoituu? Kiinnostusta löytyy kyllä älytön määrä, samoin intoa mutta se tuskin riittää?
 
"Valinnaisen kappaleen lisäksi pääsykokeeseen kuuluu nuotinlukutehtävä ja omaksumistehtävä, joka voi soitinryhmästä riippuen olla esim. prima vista-, improvisointi- tai yhtyesoittovalmiuksiin liittyvä tehtävä."
 
Eli kyllä siellä pitää osata lukea nuotteja ja omaksua soittamaan annetuista nuoteista.
 
Toivottavasti joku tietävämpi vastaa vielä asiallisesti.
 
Älyn vastakohta ei ole tunne vaan tyhmyys.
Backlet
01.02.2013 22:07:00 (muokattu 01.02.2013 22:07:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse toista vuotta kyseisessä laitoksessa opiskelevana voin sanoa, että kyllähän nuotinlukua ja teoriaa kannattaa alkaa harjoittelemaan mahdollisimman paljon, jos ne ovat ne heikoimmat osa-alueet. Teoriakokeesta luulisi selviytyvän hyvin, jos vaikka opettelee Tohtori Toonikan kannesta kanteen.
 
Itselläni menivät pari vuotta sitten muut osa-alueet varsin mallikkaasti, mutta prima vista oli aikamoista röytämistä. Kaiken ei siis pidä olla täydellistä päästäkseen sisään. Prima vistassahan siis annetaan jokin melodia, jota on aikaa tutkailla muutama minuutti ja sitten pitäisi vetää. Noista kappaleista kannattaa valita sellainen, joka on eniten sitä omaa aluetta. Jazzia ei kannata ruveta veivaamaan, jos on aiemmin soittanut lähinnä rokkia.
 
Itse olin kokeiden aikaan soittanut noin 6,5 vuotta, niistä muutaman musiikkiopistossa, jossa suoritin 3/3-tutkinnon kitaralla ja teoriaa Tolppa I:seen asti.
 
Jucciz
02.02.2013 01:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zed: Onko tämä "Musiikki opinnoista!" samantyylinen hartsia hikoileva moraaliopin kiteytymä kuin vaikka "silmä silmästä"? Eli jos joku vie sinulta opinnot, viet häneltä kostoksi musiikin?
 
Meinaatko, että kannattais aloittaa kieli opinnoista?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Judemoukari
02.02.2013 09:44:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Backlet: Itse toista vuotta kyseisessä laitoksessa opiskelevana voin sanoa, että kyllähän nuotinlukua ja teoriaa kannattaa alkaa harjoittelemaan mahdollisimman paljon, jos ne ovat ne heikoimmat osa-alueet. Teoriakokeesta luulisi selviytyvän hyvin, jos vaikka opettelee Tohtori Toonikan kannesta kanteen.
 
Itselläni menivät pari vuotta sitten muut osa-alueet varsin mallikkaasti, mutta prima vista oli aikamoista röytämistä. Kaiken ei siis pidä olla täydellistä päästäkseen sisään. Prima vistassahan siis annetaan jokin melodia, jota on aikaa tutkailla muutama minuutti ja sitten pitäisi vetää. Noista kappaleista kannattaa valita sellainen, joka on eniten sitä omaa aluetta. Jazzia ei kannata ruveta veivaamaan, jos on aiemmin soittanut lähinnä rokkia.
 
Itse olin kokeiden aikaan soittanut noin 6,5 vuotta, niistä muutaman musiikkiopistossa, jossa suoritin 3/3-tutkinnon kitaralla ja teoriaa Tolppa I:seen asti.

 
Okei, kiitoksia! Mulla juurikin tuo nuotinluku jäänyt kokonaan treenimättä kun eihän kukaan rokkibändissä sellaisia käytä. Pitänee alkaa niitä lueskelemaan.
Näistä kouluista kun mulla vaan ei ole mitään käsitystä että minkälaista tasoa sinne vaaditaan tai minkä tason ihmisiä sinne muuten pyrkii.
 
Hynkel
02.02.2013 10:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Judemoukari: Okei, kiitoksia! Mulla juurikin tuo nuotinluku jäänyt kokonaan treenimättä kun eihän kukaan rokkibändissä sellaisia käytä. Pitänee alkaa niitä lueskelemaan.
Näistä kouluista kun mulla vaan ei ole mitään käsitystä että minkälaista tasoa sinne vaaditaan tai minkä tason ihmisiä sinne muuten pyrkii.

 
Tsemppiä! Sulla tuntuu olevan motivaatio kohdallaan, se on kaikkein tärkeintä. Eikä nuottien lukeminen niin vaikeaa ole, treeniä se vain vaatii. Ne on kuitenkin harvassa tänä päivänä ne kaverit jotka tuosta vaan pystyvät soittamaan mitä tahansa kun laitetaan lappu eteen. Mahdollista se kyllä on, ja vaikutat aika nuorelta, joten mikään ei ole esteenä kun vain pidät homman mielekkäänä.
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
sepisti
03.02.2013 20:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Ne on kuitenkin harvassa tänä päivänä ne kaverit jotka tuosta vaan pystyvät soittamaan mitä tahansa kun laitetaan lappu eteen. Mahdollista se kyllä on, ja vaikutat aika nuorelta, joten mikään ei ole esteenä kun vain pidät homman mielekkäänä.
 
Tuskin niitä nuotinlukutaitoisia on yhtään sen vähempää kuin ennenkään, vai mihin perustat tämän väitteen?
 
Hynkel
03.02.2013 22:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Tuskin niitä nuotinlukutaitoisia on yhtään sen vähempää kuin ennenkään, vai mihin perustat tämän väitteen?
 
Olisko pitänyt kirjoittaa "tänäpänä" jotta olisit ymmärtänyt kyseessä olevan kielikuvan? Tsiisussss...
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
sepisti
03.02.2013 22:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Olisko pitänyt kirjoittaa "tänäpänä" jotta olisit ymmärtänyt kyseessä olevan kielikuvan? Tsiisussss...
 
Mikä kielikuva? Missä? Mä väitän että vähemmän on niitä, jotka osaavat sujuvasti soittaa korvakuulolta... Sulla arvatenkin tökkii molemmat :)
 
Hynkel
03.02.2013 22:29:24 (muokattu 03.02.2013 22:30:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mikä kielikuva? Missä? Mä väitän että vähemmän on niitä, jotka osaavat sujuvasti soittaa korvakuulolta... Sulla arvatenkin tökkii molemmat :)
 
Miksi vihaat? Sisälukutaito mulla hyvinkin saattaa tökkiä :D Osaan kyllä lukea nuotteja, mutta prima vista tuosta vaan esim. humppakeikoilla on ollut kyllä aina yhtä hikeä.
 
Täsmennän: En väittänyt että nuoteista osaajia on nykyään vähemmän kuin ennen, ainakaan tätä en ajanut takaa. Kunhan se nyt on täälläpäin Suomea tapana muotoilla lauseet näin. Turkulaiset sanovat: "Arvaa ketä minä olen?" Kyllä niitä silti on vähän niitä janttereita jotka tuosta vaan soittavat lapuista vaikka jotain vähänkin moniulotteisempaa musaa, ainakin verrattuna niihin jotka eivät erota puoli- ja kokonuotteja toisistaan.
 
Peace & Love, brotha.
 
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
sepisti
03.02.2013 22:41:11 (muokattu 03.02.2013 22:53:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Miksi vihaat? Sisälukutaito mulla hyvinkin saattaa tökkiä :D Osaan kyllä lukea nuotteja, mutta prima vista tuosta vaan esim. humppakeikoilla on ollut kyllä aina yhtä hikeä.
 
Täsmennän: En väittänyt että nuoteista osaajia on nykyään vähemmän kuin ennen, ainakaan tätä en ajanut takaa. Kunhan se nyt on täälläpäin Suomea tapana muotoilla lauseet näin. Turkulaiset sanovat: "Arvaa ketä minä olen?" Kyllä niitä silti on vähän niitä janttereita jotka tuosta vaan soittavat lapuista vaikka jotain vähänkin moniulotteisempaa musaa, ainakin verrattuna niihin jotka eivät erota puoli- ja kokonuotteja toisistaan.
 
Peace & Love, brotha.

 
En mä vihaa, koska mä oon rakastava ihminen.
 
Ihan totta, että lapuista todella hyvin lukevia kitaristeja on varmaan vähän. Mulle tuo sun kirjoitus vain aukeni niin kuin sen luin. Pianon soittajien kohdalla hyvä nuotinlukutaito lienee yleisempää.
 
Aiheeseen liittyen tahdon kuitenkin korostaa, että korvakuulolta soittamiseen on syytä paneutua nuottien lukemisen ohella. Jos on soittanut rokki bändissä ilman nuotteja, ei useinkaan tarkoita sitä, että osaisi soittaa lyhyen kuuntelun perusteella jonkun biisin ensikuulemalta.
 
Chunga
04.02.2013 08:34:23 (muokattu 04.02.2013 08:34:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kieltä ei opi lukematta, kuulematta, kuuntelematta eikä puhumatta. niin se on.
 
sehän tässä taitaa viime kädessä ykkösmaalina olla.
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
tender.insanity
04.02.2013 15:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti:
Ihan totta, että lapuista todella hyvin lukevia kitaristeja on varmaan vähän. Mulle tuo sun kirjoitus vain aukeni niin kuin sen luin. Pianon soittajien kohdalla hyvä nuotinlukutaito lienee yleisempää.

 
Toiset toistavat nuotit soittimellaan, toiset soittavat musiikkia.
 
Jucciz
04.02.2013 16:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Toiset toistavat nuotit soittimellaan, toiset soittavat musiikkia.
 
Ja loput, eli suurin osa, soittavat heviä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
tender.insanity
04.02.2013 17:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ja loput, eli suurin osa, soittavat heviä.
 
Ja ne ketkä eivät osaa soittaa, opettelevat teoriasta kaiken ja kertovat muille kuinka heidän pitäisi soittaa.
 
Jucciz
04.02.2013 17:39:10 (muokattu 04.02.2013 17:40:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ja ne ketkä eivät osaa soittaa, opettelevat teoriasta kaiken ja kertovat muille kuinka heidän pitäisi soittaa.
 
"Jotka".
 
Mun mielestä teoriaa ei pitäisi ahmia kuin sen kokoisina paloina, että sen voi oikeasti muuttaa omassa soitossaan musiikiksi. Teoriaosaaminen vailla kykyä soveltaa sitä käytäntöön on hyödytöntä.
 
Sen sijaan eri mieltä olen teorian "syvimmästä olemuksesta". Teoria ei kerro, miten pitäisi soittaa, ei todellakaan. Teoriahan on vaan epämääräinen joukko lainalaisuuksia, joilla kuvaillaan jotain ilmiötä, ts. annetaan asioille nimiä. Ensin on musiikki ja sen pohjalta voidaan tehdä joitain havaintoja, teoriaa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
sepisti
04.02.2013 19:34:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Toiset toistavat nuotit soittimellaan, toiset soittavat musiikkia.
 
Kolmannet toistavat lihasmuististaan ulkoa opetellut kuviot. Toki lihasmuisti väkisinkin on olennanainen osa soittamista, mutta sen ei pitäisi olla kaiken perusta.
 
JaaGeRMaisTeR
04.02.2013 19:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ja loput, eli suurin osa, soittavat heviä.
 
Noo... ei kai ne kaikki soita heviä... ne voi yrittää mutta taipuu yleensä ihan muuhun metalliin tai lopettaa. Ei kaikki muutenkaan jaksa jotain jazz rämpyttelyä kuunnella nii kuin ne sitä jaksais soittaa... :)
 
Enemmänkin ne jotka ei osaa soittaa bläkkistä tai siirtyy kitaralla runkutaan teknoa =D
(Saattaa blacki kappaleissa pyöriä hyviäkin ja hauskoja riffejä, mutta ei niistä saa mitään selvää kun on säröt tapissa.)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «