Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virvelin tekeminen napakaksi ilman vuotoja?
1
JoeBroStout
01.02.2013 18:49:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkäs ongelma on saada virveli napakaksi ilman ylimääräisiä haitsun tai pellin vuotoja. kaipaamaani napakkuutta saan kyllä kompuroimalla mutta siinä sivussa väkisinkin joku haitsu tai pelti lyö mukaan jossain vaiheessa ja se häiritsee liiankin kanssa, oli virveli raidassa sitte geitti tai ei. Liian jyrkällä geitillä taas virveli ei soi sitten yhtään. MItes ammattilaiset oikein tekee virvelin todella napakaksi ilman lisävuotoja??
 
Exhausted
01.02.2013 19:05:32 (muokattu 01.02.2013 19:06:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaa pitäisi saada korjattua jo äänitystilanteessa. Virveli tulisi erottua rumpusetistä jo ennenkö mikkejä on aseteltu paikalleen. Hyvin soiva virveli ja hillitysti soivat pellit auttavat, kuten myös rumpali, joka osaa lyödä kalvoja lujaa mutta peltejä hillitysti. Mikrofonien valinta ja sijoittelu toki vaikuttavat myös peltien vuotamiseen, ja jonkinlaisia pieniä heijastusesteitäkin voi rakennella.
 
Jos äänitykset on jo tehty eikä mitään ole tehtävissä, niin sekaan voi miksata samplea, josta saisi hieman puhtaasti soivaa virvelin sointia ilman peltien vuotoa. Samplea voi kokeilla taltioida äänitettävästä setistä samalla mikkisetupilla, jolloin sekaan liittämistä ei pitäisi teoriassa huomata niin helposti.
 
EDIT: niin, ja ammattilainen en ole, vaikka sellaisen mielipidettä kysyttiin :)
JoeBroStout
01.02.2013 19:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virvelimikin vuoto on kyllä mielestäni todella minimaalista, tähän panostettiin äänitysvaiheessa aika reilusti, myös pieniä heijastus esteitä rakennettii ja kokeiltiin mikkien sijoittelua. Karkeasti virveliraidan iskut tulevat n 15db kovemmalla kuin peltien hälinä virvelimikistä . Silti en saa virveliä haluamaani napakkuutta ilmat että pellit tulisivat häiritsevästi läpi. Jos on vinkkiä heittää esim hyviä kompura asetuksia tai muita miksauskikkoja niin olisin kiitollinen. Tällä hetkellä raidassa on kolme kompura plugaria hieman erilaisilla ja aika miedoilla asetuksilla.
 
Antti1
01.02.2013 19:41:44 (muokattu 01.02.2013 19:42:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee mieleeni vain, että onhan se virvelin soundi ylipäätään halutunlainen? Jos sitä joutuu ihan loputtomiin ruuvaamaan haluttuun tulokseen päästääkseen, niin ehkäpä rumpuvalinta, kalvot tai vire on olleet vähän pielessä. Sit on tietty soittotekniikka toinen juttu: tiettyä soundia varten pitää lyödä tietyllä tapaa. Rokkihommissa ei oo ollenkaan pahitteeksi kolauttaa kantin kautta, siitä sitä jytää tulee.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Spedemix
01.02.2013 20:03:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slasher: Virvelimikin vuoto on kyllä mielestäni todella minimaalista, tähän panostettiin äänitysvaiheessa aika reilusti, myös pieniä heijastus esteitä rakennettii ja kokeiltiin mikkien sijoittelua. Karkeasti virveliraidan iskut tulevat n 15db kovemmalla kuin peltien hälinä virvelimikistä . Silti en saa virveliä haluamaani napakkuutta ilmat että pellit tulisivat häiritsevästi läpi. Jos on vinkkiä heittää esim hyviä kompura asetuksia tai muita miksauskikkoja niin olisin kiitollinen. Tällä hetkellä raidassa on kolme kompura plugaria hieman erilaisilla ja aika miedoilla asetuksilla.
 
Hmm, Exhausted heitti jo aika pitkälti isoimmat pointit napakkuuteen liitttyen.
 
Itse väittäisin, että suurin osa noista "ameriikan napakkuus" virpoista ei ole sittenkään niin kompuroituja, kuin monet luulisivat. Ainakaan snare top. Sellainen "CLA-snaresaundi" näyttääpi tulevan siitä, että yläkalvoa kompuroidaan korkeintaan pari deppaa (jos sitäkään) hitaahkoatakkisella kompuralla (vaikkapa 5ms, nopeahko release 100ms) joka siis tuo esille ihan pikkuisen lisää atakkia virpasta. Ennen tätä virvelistä on tosin korostettu aika lailla yläpäätä. "Napakkuus" tulee pääosin siitä infernaalisesta yläpään määrästä. Myös pieni transientin särötys ennen yläpään korostuksia jeesaa. Tällöin se kompura loppupäässä tuontuu tuovan hieman lisää botnea seokseen.
 
Suurin syy miksi monet käyttävät sampleja rokkihommissa johtuu pääosin siitä, että sitä yläpäätä saa lykittyä sinne niin paljon, kuin sielu sietää ilman, että haitsu sanoo pahasti. Mutta kyllä se siis on mahdollista saada varsin hyvä saundi ilman samplejakin (itsekkin pyrin äänittäessä tähän lähtötilanteeseen) jos tosiaan osaa ottaa huomioon nämä vuoto- ja soittotekijät. (viesti jatkuu seuraavassa postauksessa)
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Spedemix
01.02.2013 20:04:06 (muokattu 01.02.2013 20:05:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alakalvo sen sijaan kompuroidaan todella nopealla atakilla (vaikkapa alle 1ms) ja lisäksi geitataan niin, että se alkaa kuulostamaan oikastaan kohinageneraattorilta :D Ei sitten leikellä niitä botneja. Tärkeää on myös, että polariteetit on kunnossa lähimikkien ja overheadin kanssa.
 
Tuo on lähinnä se "tekninen" puoli asiasta. Tässä kohtaa virveli pitää olla jo soitettu hyvin (messinkivirvelit ovat monien rokkijätkien suosikkeja), ja sitä soitosta tulevaa napakkuutta ei sitten saa oikein millään muulla keinolla, kuin laittamalla sample sekaan jos sitä ei siellä alunperin ole.
 
Oli näköjään vääriä merkkejä tekstissä, kun mokoma meinasi poistaa tekstiäni.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Exhausted
01.02.2013 20:06:11 (muokattu 01.02.2013 20:08:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä virvelin kompurassa on suhteellisen pitkä attack ja suhteellisen lyhyt release. Ihan muutaman dB:n gain reductionia menee yleensä. Joskus tulee käytettyä kompuraa enemmän muokkaamaan saundia ja sen perässä limitteriä enemmän volumen nostamiseen ja kovimpien piikkien siivoamiseen. Usein myös gate, joka ei kuitenkaan muteta signaalia kokonaan ja antaa virvelin soinnin tulla läpi. Joskus taas saundi voi olla tilamikeistä ja overeista jo niin valmis, että lähimikillä tuetaan vaan atakkia, jolloin gaten asetukset voi olla rajumpia.
 
Itse etenkin alkuaikoina törmäsin usein sellaiseen ilmiöön, että kompressoin virveliä aivan liikaa saadakseni sen kuulumaan muiden raitojen seasta, ja tällöin peltien vuotokin kasvoi älyttömäksi. Ongelma ratkesi, kun malttoi vaimentaa muita kanavia ja antaa virvelille sen tarvitsemaa tilaa, jolloin sen sai riittävän lujalle ilman mahdotonta kompressointia ja limitointia.
 
Samplea voi myös laittaa sekaan siten, että vaikka mikistä tulee atakkia ja samplesta runkoa, jolloin säilyy enemmän oikean soiton nyansseja.
JoeBroStout
01.02.2013 21:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin tossa samplea sekaan ni kyl se vaa toimii nii kivasti että taidan sen sinne jättää, vaikka ajatuksena oli että sampleja en käytä. kiva aika tuhti sample virvelin alamikin kans toimii todella hyvin , vielä ajoin molemmat samaan kompuraan niin tulee ihan toimiva yhdistelmä.
 
saastara
02.02.2013 13:12:46 (muokattu 02.02.2013 14:52:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Hmm, Exhausted heitti jo aika pitkälti isoimmat pointit napakkuuteen liitttyen.
 
Itse väittäisin, että suurin osa noista "ameriikan napakkuus" virpoista ei ole sittenkään niin kompuroituja, kuin monet luulisivat. Ainakaan snare top. Sellainen "CLA-snaresaundi" näyttääpi tulevan siitä, että yläkalvoa kompuroidaan korkeintaan pari deppaa (jos sitäkään) hitaahkoatakkisella kompuralla (vaikkapa 5ms, nopeahko release 100ms) joka siis tuo esille ihan pikkuisen lisää atakkia virpasta. Ennen tätä virvelistä on tosin korostettu aika lailla yläpäätä. "Napakkuus" tulee pääosin siitä infernaalisesta yläpään määrästä. Myös pieni transientin särötys ennen yläpään korostuksia jeesaa. Tällöin se kompura loppupäässä tuontuu tuovan hieman lisää botnea seokseen.

 
Mä luulen, että se CLA soundi syntyy enemmänkin loistavista rumpaleista, laadukkaista, hyvin viritetyistä, tuotantoon sopivista rummuista jotka soivat akustisesti upeissa tiloissa, taltioidaan laadukkailla mikeillä helvetin laadukkaan signaaliketjun läpi. Tossa vaiheessa se on aivan yksi paskan hailee mitä siinä kompurassa lukee numeroina.
 
Mies on itsekin todennut, ettei jaksa välittää pikkuluvuista niin tarkasti. "Jos kuulostas hyvältä 3,7db buustilla, se kuulostaa ihan varmasti hyvältä myös 4db buustilla".
 
E: Jos taas spesifisti miettii, niin tiloistahan toi "CLA-rumpusoundi" syntyy. Isoja huonesoundeja, paljon mattoa, sointia jota sitten vielä korostetaan kompuroilla ja kaiuilla.. Et sä jollain lähisnaren kompuroinnilla tollasta saavuta.
 
E II: Tarkoitus ei ollut nyt siis mitenkään hyökätä sun kimppuun.. Tekstis vaan alkoi epäilyttävästi nojata mun silmissä siihen suuntaan, että muutamalla taikatempulla voidaan saavuttaa soundi joka nojaa mitä suuremmissa määrin lähtökohtaisesti äänilähteen laatuun.
 
Mitä yläpäähän tulee.. Sillon kun äänitetään nauhalle, hyvillä mikeillä, hyvällä hardiksella, sitä kirkkautta ja "järjetöntä yläpäätä" ilmestyy sinne ihan kuin itsekseen.. Sitä on jälkeen päin jollain plugareilla ITB hankala tuoda lisää.
 
Hitler used Telefunkens.
darkus
02.02.2013 15:05:25 (muokattu 02.02.2013 15:05:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta voitte katsoa miten CLA äänittää rumpuja
http://www.youtube.com/watch?v=p9O0EEJu2ZA
Kaikki on soittajasta ja tilasta kiinni. Tai no ehkei ihan kaikki mut ISO osa.
 
Attack Attack, Were back again baby!
Spedemix
02.02.2013 16:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Mä luulen, että se CLA soundi syntyy enemmänkin loistavista rumpaleista, laadukkaista, hyvin viritetyistä, tuotantoon sopivista rummuista jotka soivat akustisesti upeissa tiloissa, taltioidaan laadukkailla mikeillä helvetin laadukkaan signaaliketjun läpi. Tossa vaiheessa se on aivan yksi paskan hailee mitä siinä kompurassa lukee numeroina.
 
E II: Tarkoitus ei ollut nyt siis mitenkään hyökätä sun kimppuun.. Tekstis vaan alkoi epäilyttävästi nojata mun silmissä siihen suuntaan, että muutamalla taikatempulla voidaan saavuttaa soundi joka nojaa mitä suuremmissa määrin lähtökohtaisesti äänilähteen laatuun.

 
No prob. Siksi kirjoitinkin (tokaan postaukseeni), että tuo olikin lähinnä se simppeli tekninehkö puoli asiasta. Se saundi tosiaan on monen tekijän summa ja itse heitin nyt näköjään läppää siitä, mitä siinä aivan loppumetreillä (mahdollisesti) tapahtuu.
 
Ehkäpä postaukseni voisi tiivistää muotoon: "Voisimme melko varmasti olettaa, että sitä virvelin yläkalvoa ei ole kompressoitu ainakaan 20dB:tä, viimeistään siksi, koska CLA-sedän miksaamat rumpuraidat ovat niin hyvin soitettuja".
 
saastara: E: Jos taas spesifisti miettii, niin tiloistahan toi "CLA-rumpusoundi" syntyy. Isoja huonesoundeja, paljon mattoa, sointia jota sitten vielä korostetaan kompuroilla ja kaiuilla.. Et sä jollain lähisnaren kompuroinnilla tollasta saavuta.
 
Menee hieman hiusten halkomiseksi (sallikaa tämä :D) jos sanon, että mielestäni tuo tilatekijä sedän miksauksissa on läsnä lähinnä vain silloin, kun sille on tilaa. :D Eli siis niissä kohdissa biisejä, joissa arri harventuu. Kitaravallien jyrätessä nämä asiat raidataan alaspäin pois sotkemasta saundia. Näin siis se "mitä luulen kuulevani sedän miksaamilla äänitteillä".
 
saastara: Mitä yläpäähän tulee.. Sillon kun äänitetään nauhalle, hyvillä mikeillä, hyvällä hardiksella, sitä kirkkautta ja "järjetöntä yläpäätä" ilmestyy sinne ihan kuin itsekseen.. Sitä on jälkeen päin jollain plugareilla ITB hankala tuoda lisää.
 
Tämä on totta. Kevyt transientin klippaaminen hyvällä etarilla ja yläpäätä vähän perään (vaikkapa sitten sillä iänikuisella 1073:lla) ja "ollaan jo aika pitkälti siellä".
 
Enpä tiedä onko tällä nyt hirveesti väliä, mutta olen kuullut että CLA mielellään ottaisi vastaan täysin EQ:ttamattomia rumpuja ja hoitaisi sitten myös tämän "etaripuoli/särötysasian" ihan itse omilla vehkeillään. Kaipa sen voisi perustella kontrolloidummalla ympäristöllä; poistetaan yhtälöstä "äänittäjä"-muuttuja.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
HateHalon
04.02.2013 01:24:32 (muokattu 04.02.2013 01:26:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Threshold sen verran alas että kompura vetää semmoista 10 db, Jos pellit tulee tässä asetuksessa liikaa niin kokeile nostaa sitä. Tsekkaa gaten release. Sais olla miel. 250 ms, mut usein pellit voi tulla läpi liikaa. Itse tykkään napakoituttaa virppaa reilulla attackilla, jotta isku tulee kunnolla läpi. Yli 10 ms ja release 100-200 ms saadakseni Loppusointia kompuroitua kuuluville.
 
Aina ei ole mahdollista äänittää hyvässä tilassa, jossa pääsee hyödyntämään tilamikityksiä, mutta plugareilla voit koittaa tehdä keinotekoista ambienssia konvoluutiokaiuilla ja early reflection asetuksilla. Joissakin paremmissa kaikuplugareissa on erilliset early reflection asetukset.
 
www.halondesign.com
darkus
04.02.2013 06:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parallel compression, tila impulssit yms. sample blending auttaa myös
 
Oikeesti älkää pelätkö samplejen kokeilemista niin vitusti. Niitä voi myös blendata joukkoon ilman että laittaa 100%.
 
Disco Ensemblen uudessa sinkussa on muuten aikamoinen hevivirveli-sample läpi biisin....huhhuh
 
Attack Attack, Were back again baby!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «