mattim 29.01.2013 01:47:05 (muokattu 29.01.2013 01:58:14) | |
---|
Aki: Sähkökitara (passiivimikeillä) on suunniteltu toimimaan juurikin noin että soittaja itse maadoittaa soittimen koskemalla metalliosiin. Kytkentäkaavio oli ihan oikein. Soittaja ei maadota kitaraa vaan päinvastoin. Tässä artikkelissa löytyy uskottava selitys kosketuksen vaimentavasta voimasta kohdassa "Player Body Not Grounded" http://www.prosoundweb.com/article/ … um_buzz_created_by_electric_guitars |
Disposal 30.01.2013 00:28:43 (muokattu 30.01.2013 00:30:00) | |
---|
fox: Kyllä minä tykkään (ja tuen Akia) että sulla nyt vaan on se switchi 90 astetta pielessä.. Käännä ja juota uudelleen. Se yleismittari olis noissa kyllä hyödykäs, kyllä sitä itsekin tulee tsekattua tuo kytkemisjärjestys usein. Ja jos en tsekkaa, niin juotan kumminkin ne hra Murphyn elektroniikka-askartelua koskevien lakien nojalla väärinpäin. =) Käänsin palikat ja juotin uudelleen. Mute/y toimii edelleen (ei tosin aivan niinkuin pitäisi), mutta nyt ei pala edes toinen AB ledeistä. Toisinsanoen, signaali menee joko molempiin jolloin B:n valo palaa, tai ei kumpaankaan... Tää on näitä "helppo" nakki. Miten mä nyt voin uutenä yleismittarin omistajana, varmistaa sen, kummin päin kytken tuon jalkakytkimen oikein päin. Kyse on siis tästä AB/Y kytkimestä: http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=bhovpelcq509eurtpf77kvo6a4 Siitä voi vähän vakoilla tota kytkistä, en voi siitä kuvaa laittaa suoraan, koska en usko että se menee minkään lakipykälän mukaan sitten... Nauroin jo partaani hakiessani tän että piece of cake. Nyt kyllä vetäs cake sellaset piecet mulle että! Huhhuh, nyt nukkumaan ja huomenna vois johdottaa koko toosan vaikka uusiks... http://www.youtube.com/watch?v=a7cUxI4XHhs |
Aki 30.01.2013 05:15:34 | |
---|
Disposal: Miten mä nyt voin uutenä yleismittarin omistajana, varmistaa sen, kummin päin kytken tuon jalkakytkimen oikein päin. Laita mittari ohmiasentoon ja mittaa noista navoista: - tämä ja - tämä - Jos mittari näyttää ääretöntä vastusta, paina nappia. Nyt mittari näyttää 0 ohmia (tai esim 0,7), joten siirrä anturit näihin: - - tämä ja - tämä Nyt pitäisi taas näyttää ääretöntä vastusta. Paina nappia niin näyttää nollaa. Nyt olet mitannut kytkimen yhden kanavan navat toimiviksi. Muut kanavat toimivat samalla tavoin, mutta voit nekin mitata jos haluat varmistaa että kytkin varmasti toimii oikein. Nää mun kauniit kuvat tarkoittaa siis että kytkimen yksi kanava on: - - - eikä | | | "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
- Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012. |
Disposal 30.01.2013 16:04:04 | |
---|
Aki: Laita mittari ohmiasentoon ja mittaa noista navoista: Kiitos! Hyvin selkeät ohjeet, tämän suuntaista pohdiskelin itsekin. Ohje oli niin hyvä, että napsautin plussan! Huolellisuutta noudattaen, tarkkaan tehden, niin enköhän mä nyt tässä onnistu. http://www.youtube.com/watch?v=a7cUxI4XHhs |
julkke 30.01.2013 20:45:07 (muokattu 30.01.2013 20:45:38) | |
---|
Mikäs nyt on se täysin oikeaoppinen tapa kytkeä suojamaan ruuvihärpäkkeet runkoon? Oma mutteri->chassis->tähtiprikka->juotoskorvake->nyloc-mutteri? Ihan mielenkiinnosta utelen. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
SirElwood 30.01.2013 21:55:37 | |
---|
julkke: Mikäs nyt on se täysin oikeaoppinen tapa kytkeä suojamaan ruuvihärpäkkeet runkoon? Oma mutteri->chassis->tähtiprikka->juotoskorvake->nyloc-mutteri? Ihan mielenkiinnosta utelen. Oma ruuvi, m3 tai m4 -> chassis -> tähtiprikka -> puristusliitin -> (aluslevy ->) mutteri -> ruuvilukite -> suojamaan merkintä esim. tarralla. |
Disposal 31.01.2013 00:08:16 | |
---|
Ongelmat AB/Y boksin kanssa jatkuvat edelleen. Johdotettuani koko toosan uusiksi ja mittailtuani jalkakytkimen oikean asennon. Täytyy varmaan laittaa uraltonen tukeen spostia, että voiko noissa kytkiksissä olla joku härö. Kolme kertaa peräkkäin samanlaiset ongelmat, alkaa tuottamaan hiukan harmaita. Varsinkin kun ne reenitkin olis ollut huomenna... Mutta kuten joku viisas on joskus sanonut, virheistähän sitä oppii. http://www.youtube.com/watch?v=a7cUxI4XHhs |
funktio02 31.01.2013 15:33:55 | |
---|
Tosiaan oma edempänä mainittu surinaongelma laimeni kun lisäsin mikkivalitsimen metallirungolle maajohdon ja juotin about kaikki jo juottamani liittokset uudestaan äärettömän huolellisesti. Loput surinat varmasti saisi pois eristämällä kaiken mahdollisen. Ajattelin mainita ratkaisun ongelmaani jos jotain kiinnosti. |
kosmonautti5000 31.01.2013 18:26:20 | |
---|
ongelma: myin hetki sitten basson jossa ei ole koskaan aikaisemmin ollut mitään vikaa ja viimeisen puolivuotta lepäillyt laukussaan muutenkin (aktiivimikit ja 2 alue eq). muuten tyytyväinen asiakas kuitenkin valitteli että signaali on kovin vaimea ja aikaisemmista passiivisista halpis bassoistakin tullut enemmän ääntä. missä vika? ennen myyntiä kävin elektroniikan läpi ettei piuhoja ollut irti yms. missä vika? |
Aki 31.01.2013 18:54:27 | |
---|
kosmonautti5000: muuten tyytyväinen asiakas kuitenkin valitteli että signaali on kovin vaimea ja aikaisemmista passiivisista halpis bassoistakin tullut enemmän ääntä. missä vika? Ei ehkä missään. Joissain bassoissa on hiljaisempi soundi kuin toisissa, oli sitten passiivi tai aktiivi. "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
kosmonautti5000 31.01.2013 21:22:23 | |
---|
Aki: Ei ehkä missään. Joissain bassoissa on hiljaisempi soundi kuin toisissa, oli sitten passiivi tai aktiivi. ei tuossa kuitenkaan... ongelma tosin ratkesi: olin ruuvannut mikit huolimattomuuksissani liian syvälle. |
MPU 01.02.2013 21:37:49 | |
---|
Basson filtterietusen modaus käynnissä. Volume 10kohm kytkiksen mukaan. Tarttisin kytkimellisen volumepotikan. Voinko käyttää 25kohm push/pull potikkaa? Mitä muutosta volumen toimintaan on odotettavissa? Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Perskeles että MXR EVH phaserin piirilevyn reikien metallit on hötöä... Yritin vaihtaa paskaks mennyttä jalkakytkintä (suoraan piirilevyssä kiinni - kerrassaan upeaa noinkin kalliiksi pedaaliksi!) kolvaamalla sen irti, niin eikös piirilevystä lähtenyt kolmesta kohtaa reikien ympäryksistä (joihin 3dpt-kytkimen kuusi tassua tulee kiinni) metallit irti. Ilmeisesti tää on nyt sitten entinen? |
tommiot 02.02.2013 13:46:59 | |
---|
Terry Pantheras: Perskeles että MXR EVH phaserin piirilevyn reikien metallit on hötöä... Yritin vaihtaa paskaks mennyttä jalkakytkintä (suoraan piirilevyssä kiinni - kerrassaan upeaa noinkin kalliiksi pedaaliksi!) kolvaamalla sen irti, niin eikös piirilevystä lähtenyt kolmesta kohtaa reikien ympäryksistä (joihin 3dpt-kytkimen kuusi tassua tulee kiinni) metallit irti. Ilmeisesti tää on nyt sitten entinen? Mä oon joskus korjannu noita hiomalla kuparisen tracen pinnan puhtaaksi ja juottamalla siihen ohutta yksisäikeistä johtoa, jonka oon sit kiinnittäny pikaliimageelillä tai epoksilla. Tosin tuollaisen kytkimen tapauksessa mekaaninen kestävyys ei oo varmaan enää ihan ennallaan. Käytä ens kerralla matalampaa lämpötilaa juottaessa ja älä revi komponentteja jos ne on vielä tinalla kiinni jostain kohtaa. |
Terry Pantheras 02.02.2013 13:57:04 | |
---|
tommiot: Mä oon joskus korjannu noita hiomalla kuparisen tracen pinnan puhtaaksi ja juottamalla siihen ohutta yksisäikeistä johtoa, jonka oon sit kiinnittäny pikaliimageelillä tai epoksilla. Tosin tuollaisen kytkimen tapauksessa mekaaninen kestävyys ei oo varmaan enää ihan ennallaan. Käytä ens kerralla matalampaa lämpötilaa juottaessa ja älä revi komponentteja jos ne on vielä tinalla kiinni jostain kohtaa. Suurimpana ongelmahan tuossa varmaan oli, että niitä jalkoja on kuusi lähekkäin ja siten sen irroittaminen hankalampaa ja sitä tinaa oli toisella puolellakin. Olen kyllä pääsääntöisesti saanut komponentit irti ilman piirilevyn vaurioitumista, mutta nyt meni totaalisesti mönkään... |
Aki 03.02.2013 05:08:25 | |
---|
MPU: Basson filtterietusen modaus käynnissä. Volume 10kohm kytkiksen mukaan. Tarttisin kytkimellisen volumepotikan. Voinko käyttää 25kohm push/pull potikkaa? Mitä muutosta volumen toimintaan on odotettavissa? Voit käyttää. 25k volumen ero riippuu tyystin kytkennästä, mutta yleensä ainakin volume täysillä on lujempaa. Kytkennästä riippuen myös laitteen lähtöimpedanssi saattaa muuttua, mutta muutos on sen verta pieni että sillä tuskin on mitään merkitystä. "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
MPU 03.02.2013 20:44:22 | |
---|
Aki: Voit käyttää. 25k volumen ero riippuu tyystin kytkennästä, mutta yleensä ainakin volume täysillä on lujempaa. Kytkennästä riippuen myös laitteen lähtöimpedanssi saattaa muuttua, mutta muutos on sen verta pieni että sillä tuskin on mitään merkitystä. Tattis. Olinpa sen verran näppärä että tein 250k kytkinpotikasta 10k kytkinpotikan vaihtamalla potikan hiiliradan. Helppo homma, potikka auki, entinen osa pois, uusi tilalle ja taas kasaan. Kytkin lähti myös helposti tieltä avaamalla väkäset. Nyt tarttee enää juotella potikka paikalleen. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Volle 04.02.2013 15:51:56 | |
---|
Volle: Oiskohan jollakulla hajua mistä saisi tuollaisen ic-piirin TMS 3616 tai vastaavan? Toistettakoon tämä kyssäri. yhden paikan olen toistaiseksi löytänyt ja sieltä tarjottiin hinnaksi rapiat 30 puntaa, mikä tuntuu aika suolaiselta. |
Kefiiri 05.02.2013 10:28:37 | |
---|
Terry Pantheras: Suurimpana ongelmahan tuossa varmaan oli, että niitä jalkoja on kuusi lähekkäin ja siten sen irroittaminen hankalampaa ja sitä tinaa oli toisella puolellakin. Olen kyllä pääsääntöisesti saanut komponentit irti ilman piirilevyn vaurioitumista, mutta nyt meni totaalisesti mönkään... Kyllä noita sattuu, mutta useimmiten tosiaan voi laittaa jotain hyppylankaa vaurioituneisiin kohtiin. Jos vaan jotenkin saa itse komponentin pysymään paikoillaan, niin sähkökytkennät hoituvat vippaskonsteillakin. "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas |
Tympee Huttunen 05.02.2013 22:16:14 | |
---|
|