Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassokaappi kysymys
1
Moby_Dick
30.01.2013 20:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys bassokaappiasiassa.

Mulla on MarkBass F1 vahvistin ja MarkBass Classic 104 kaappi.

Olen ajatellut hankkia toisen kaapin kaveriksi tuolle sillä ajatuksella, että sitä kaappia voisi käyttää sekä yhdessä että erikseen tuon vahvistimen kanssa.
 
Eli ajatus päässäni on että lisäämällä kaappi tuon päälle mökää ja mystistä headroomia tulisi lisää tarvittaessa..
 
Ja toisaalta voisin käyttää sitä uutta sitten erikseen myös. Tuo nykyinen kaappi on toisella paikkakunnalla reeniksellä, jota en pysty roudaamaan. Jotenka 4X10 kokoluokan kaappia en ole ajatellut.

Ajatuksissa on pyörinyt joku 2X10 kaappi, mutta ajatuksen ja hankinnan järkevyydestä en ole lainkaan varma. Maltaita kaappi ei myöskään saisi maksaa.
 
Kysymys lienee, että minkälainen kaappi kannattaisi hankkia tuolla ajatuksella?
Saisko apua?
 
zookiejoe
31.01.2013 15:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä löytyy aika monta keskustelua. Se 2x10 on yleensä tiukempi saundiltaan kun 4x10. Yleinen yhdistelmä lienee 1x15 + 2x10, mutta itse kallistuisin kokeilemaan 4x10 + 2x12 kombinaatiota.
 
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
Moby_Dick
31.01.2013 19:24:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zookiejoe: Tästä löytyy aika monta keskustelua. Se 2x10 on yleensä tiukempi saundiltaan kun 4x10. Yleinen yhdistelmä lienee 1x15 + 2x10, mutta itse kallistuisin kokeilemaan 4x10 + 2x12 kombinaatiota.
 
Ok, pitääpä selata keskusteluja läpi. Mutta kiitos tosta 2x12 ajatuksesta!
 
PnukBassist
31.01.2013 22:01:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi 2x12" kaapit on yleensä vaan neljän ohmin kaappeja. Ainakin ne mihin ite oon törmänny.
 
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
T.Nick
31.01.2013 22:38:50 (muokattu 31.01.2013 22:41:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PnukBassist: Noi 2x12" kaapit on yleensä vaan neljän ohmin kaappeja. Ainakin ne mihin ite oon törmänny.
 
Hyvin sä vedät. Eli oot nähny kerran elämässäs 212 kaapin, joka sattui olemaan 4 ohm?
 
Kirjota esim 212 8 ohm Googleen, niin johan tulee toistakymmentä erilaista kaappia vastaan. Vaikka ihan peruskaapeista mainittakoon G-K:n MBE212 ja Neo212. TC electronicsilla ei muita olekaan kuin 8 ohmisia 212 kaappeja eri hintaluokissa. Ashdownilla on kanssa sellasia halpiskaappeja kyseisellä kaiutinkonfiguraatiolla. Orangen SP212 on 8 ohm. Kalliimpia kaappeja löytyy Aguilarin GS ja DB-sarjat sekä Mesa Boogien power house. Vähän harvinaisempia ilmestyksiä on olemassa myös Edenillä ja Hughes&Kettnerillä.
 
It's the swinger, not the dong.
T.Nick
31.01.2013 22:47:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moby_Dick: Kysymys bassokaappiasiassa.

Mulla on MarkBass F1 vahvistin ja MarkBass Classic 104 kaappi.

Olen ajatellut hankkia toisen kaapin kaveriksi tuolle sillä ajatuksella, että sitä kaappia voisi käyttää sekä yhdessä että erikseen tuon vahvistimen kanssa.
 
Eli ajatus päässäni on että lisäämällä kaappi tuon päälle mökää ja mystistä headroomia tulisi lisää tarvittaessa..
 
Ja toisaalta voisin käyttää sitä uutta sitten erikseen myös. Tuo nykyinen kaappi on toisella paikkakunnalla reeniksellä, jota en pysty roudaamaan. Jotenka 4X10 kokoluokan kaappia en ole ajatellut.

Ajatuksissa on pyörinyt joku 2X10 kaappi, mutta ajatuksen ja hankinnan järkevyydestä en ole lainkaan varma. Maltaita kaappi ei myöskään saisi maksaa.
 
Kysymys lienee, että minkälainen kaappi kannattaisi hankkia tuolla ajatuksella?
Saisko apua?

 
Joo, tässä tapauksessa 2x12 lienee paras, koska kun sulla on kaksi samanimpedanssista kaappia, on niiden kaiutinpinta-alojen syytä olla samalla tontilla. Jos sulla on 210 ja 410 samanarvoiset kaapit rinnan samassa nupissa, niin sen pienemmän kaapin kartiot liikkuu "tuplavoimakkuudella" siihen isompaan nähden. 212 ja 410 ovat paremmin tasapainossa. Mun edellisessä postauksessa on lueteltu niitä eri kaappivaihtoehtoja, eli kasiohmisia 212-kaappeja.
 
It's the swinger, not the dong.
J.Nikkanen
31.01.2013 22:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mitäpä jos hommais (jos jostain löytyy) toisen MarkBass Classic 104 kaapin? Silloinhan se menisi kivasti kerralla oikein ja herkkyys kasvaisi... ööh? +3dB koska tötteröiden lukumäärä tuplaantuisi.
T.Nick
01.02.2013 00:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Mutta mitäpä jos hommais (jos jostain löytyy) toisen MarkBass Classic 104 kaapin? Silloinhan se menisi kivasti kerralla oikein ja herkkyys kasvaisi... ööh? +3dB koska tötteröiden lukumäärä tuplaantuisi.
 
Höp höp. Tuolla aloitusviestissä puhuttiin ihan selvästi treeniksistä, joita ei pysty roudaamaan, mistä johtuen ei 410.
 
It's the swinger, not the dong.
J.Nikkanen
01.02.2013 00:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Höp höp. Tuolla aloitusviestissä puhuttiin ihan selvästi treeniksistä, joita ei pysty roudaamaan, mistä johtuen ei 410.
 
Niinmutku en mä osaa lukea, kirjoittaa vaan koska basisti. :) Joo sori, mun moka. Enpä tajunnut tuota vaikka koko ketjun lukaisinkin. Pitäisi malttaa lukea.
PnukBassist
01.02.2013 09:11:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Hyvin sä vedät. Eli oot nähny kerran elämässäs 212 kaapin, joka sattui olemaan 4 ohm?
 
Hieno oletus, toveri basisti. Kattelin joku vuosi sitten näitä ja silloin törmäilin neliohmisiin kaappeihin ainakin suomikaupoissa, hieno homma jos/kun nykyjään löytyy kasiohmisia.
 
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
T.Nick
01.02.2013 10:35:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PnukBassist: Hieno oletus, toveri basisti. Kattelin joku vuosi sitten näitä ja silloin törmäilin neliohmisiin kaappeihin ainakin suomikaupoissa, hieno homma jos/kun nykyjään löytyy kasiohmisia.
 
Hieno oletus? Sekö että on vain neliohmisia?
 
Joo, Markbass ja EBS on niitä merkkejä, joilta löytyy vaan neliohmisena. Ampeg ei ole lähtenyt jostain syystä ollenkaan noihin 12" elementteihin ja Marsulla en tiedä olevan kuin 4x12 kaappeja.
 
It's the swinger, not the dong.
PnukBassist
01.02.2013 10:47:42 (muokattu 01.02.2013 10:48:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Hieno oletus? Sekö että on vain neliohmisia?
 
Ei kun se että olen nähnyt vain yhden kaapin. Oisko tää vääntö tässä?
 
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
Warwickbass
01.02.2013 22:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Joo, tässä tapauksessa 2x12 lienee paras, koska kun sulla on kaksi samanimpedanssista kaappia, on niiden kaiutinpinta-alojen syytä olla samalla tontilla. Jos sulla on 210 ja 410 samanarvoiset kaapit rinnan samassa nupissa, niin sen pienemmän kaapin kartiot liikkuu "tuplavoimakkuudella" siihen isompaan nähden. 212 ja 410 ovat paremmin tasapainossa. Mun edellisessä postauksessa on lueteltu niitä eri kaappivaihtoehtoja, eli kasiohmisia 212-kaappeja.
 
Hommasin juuri GK 212MBE kaapin, markbassin 12" combon kaveriksi. Riittää botne, kuulosti hyvältä ja tuntui mahtavalta, ja thomanilta n.250€ tarjouksen bongasin. Suosittelen!
 
T.Nick
02.02.2013 04:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwickbass: Hommasin juuri GK 212MBE kaapin, markbassin 12" combon kaveriksi. Riittää botne, kuulosti hyvältä ja tuntui mahtavalta, ja thomanilta n.250€ tarjouksen bongasin. Suosittelen!
 
No toi ei ole paha. Mulla oli Neo212 samalta merkiltä, mutta pistin aika nopeesti eteenpäin, kun mun makuun siitä ei lähteny keskiäänipuukkoa. Ominaissaundi oli aika hymy-EQ-mainen. Speksien perusteella toi MBE vois vaikuttaa passelimmalta.
 
It's the swinger, not the dong.
Moby_Dick
02.02.2013 09:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Joo, tässä tapauksessa 2x12 lienee paras, koska kun sulla on kaksi samanimpedanssista kaappia, on niiden kaiutinpinta-alojen syytä olla samalla tontilla. Jos sulla on 210 ja 410 samanarvoiset kaapit rinnan samassa nupissa, niin sen pienemmän kaapin kartiot liikkuu "tuplavoimakkuudella" siihen isompaan nähden. 212 ja 410 ovat paremmin tasapainossa. Mun edellisessä postauksessa on lueteltu niitä eri kaappivaihtoehtoja, eli kasiohmisia 212-kaappeja.
 
Tänks! Tuommonen joku hatara ajatus mulla olikin että 2X10 ei aivan nappiin osu tuon 4X10 kans, kiitos asian selkeästä selityksestä!
 
Moby_Dick
02.02.2013 09:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwickbass: Hommasin juuri GK 212MBE kaapin, markbassin 12" combon kaveriksi. Riittää botne, kuulosti hyvältä ja tuntui mahtavalta, ja thomanilta n.250€ tarjouksen bongasin. Suosittelen!
 
No perkules, tuohan ei etes maksa maltaita!
 
Neliö
02.02.2013 11:56:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli jonkin aikaa tuollainen 212MBe. Siitä kyllä kuulu tosi hyvin keskiäänitaajuudet. Paljon paremmin kuin nykyisestä peaveyn 4x10:stä.
 
Moby_Dick
03.02.2013 20:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwickbass: Hommasin juuri GK 212MBE kaapin, markbassin 12" combon kaveriksi. Riittää botne, kuulosti hyvältä ja tuntui mahtavalta, ja thomanilta n.250€ tarjouksen bongasin. Suosittelen!
 
Kiitos vinkistä, laite tilattu ja hinta ei päätä huimannut!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «