Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 578 79 80 81 82123 124 125 126 127
baron
31.01.2013 12:40:49 (muokattu 31.01.2013 13:18:27)

Janus: Joo, mä itse analysoisin Ipaneman B-osan noin. Orggissointuhan on Gbmaj7, hence:

(Db:) IV-rV/bIII- (E:) II-rV/bIII - (F:) II-rV/bIII-III-V/II-II-sV

Neljännen D7-soinnun voi toki analysoida myös jo F-duuriin kuuluvaksi (V/II) - itse soitan tossa kohtaa joko D-overtonen, D-altin

Mun lapuissa neljä vikaa sointua on
Am7 D7b9b5 Gm7 C7b9b5.
Sulla ilmeisesti vika sointu on Gb7?
Mä oon joteskin tykännyt kun diatonisesti laskevat II/V.
Mun soinnut tarkoittanee alt-asteikkoja?

Vielä tuon relatiivisen dominantin tolppamerkinnästä:
Sulla näyttää olevan rV/bIII, eikö riitä bVII7?

Voisko tuon Am7 D7 merkitä IIm-V/II?

Edit: Kiitti avusta, sain sen Desafinadonkin valmiiksi, muu meni helposti kun sain apuja siihen Gbmaj7:aan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Rantsu
31.01.2013 13:53:59
Janus: Joo, mä itse analysoisin Ipaneman B-osan noin. Orggissointuhan on Gbmaj7, hence:

(Db:) IV-rV/bIII- (E:) II-rV/bIII - (F:) II-rV/bIII-III-V/II-II-sV

Onpas jännä, mä olen hahmottanut tuon ihan toisin, eli musta kuulostaa

Gbmaj7 Gb-duurin I asteelta;

Cb7(9) Gb-duurin IV asteen dominanttiseptimisoinnulta, joka seuraavan soinnun myötä osoittautuu myös (enharmonisesti) F#-mollin IV asteen duurimuotoiseksi "dooriseksi" septimisoinnuksi;

F#m7(9) F#-mollin I asteelta;

D7(9) F#-mollin VI asteen septimisoinnulta, klasarissa se ois VI asteen ylinouseva sekstisointu eli "maantieteellinen", jazz-harmoniassa V asteen sijaisdominantti, seuraavan soinnun myötä siitä tulee myös G-mollin V aste;

Gm7(9) G-mollin I asteelta;

Eb7(9) G-mollin VI asteen maantieteelliseltä (sijaisdominantilta);

ja sitten Am7:sta lähtien F-duuriin tähtäävältä kvinttikierrolta.

Täytyypä yrittää kuunnella uusin korvin...
EP
31.01.2013 14:23:15 (muokattu 31.01.2013 14:29:20)
Nyt menee mielenkiintoiseksi, pitääpä kaivaa toi Ipanema jostain esiin..

E: Klasariteoriahan on se vanhempi, mistä tämä pop/jazz sitten on kehitetty.
Mun mielestä molemmissa on oma "hohtonsa" ja voi käyttää yhdessäkin.
Dr Dominant
31.01.2013 23:29:16

Janukselle: Minä analysoin Ipaneman B-osan täsmälleen samoin kuin Rantsu. Toi oli niin tyhjentävä esitys ettei siihen ole mitään lisättävää.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
01.02.2013 09:34:33 (muokattu 01.02.2013 10:30:30)

Dr Dominant: Janukselle: Minä analysoin Ipaneman B-osan täsmälleen samoin kuin Rantsu. Toi oli niin tyhjentävä esitys ettei siihen ole mitään lisättävää.

http://www.mandolincafe.com/forum/s … php?63510-Girl-From-Ipanema-How-Odd

Mä oon Januksen kannalla, netti samoin, ylhäällä yksi linkeistä, monta muutakin löysin, THoTH (analyysiohjelma) samoin paitsi että siinä eka sointu on Ebm7/Gb mutta sekin des-duuria.

Edit: Kieltämättä Rantsun analyysi on tyylikäs kun lopulta tajusin sen:-)
Piti luntata mikä on maantieteellinen ylinouseva sekstisointu.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
01.02.2013 15:45:33 (muokattu 01.02.2013 15:47:14)

Dr Dominant: Mutta näitähän voi analysoida monella tapaa ...

Eli siis sävellajit ges-duuri, ges-molli, g-molli, f-duuri?

Pistän pianomaikan ensi tunnilla koville:-)
Dr Dominant
01.02.2013 16:03:34

baron: Eli siis sävellajit ges-duuri, ges-molli, g-molli, f-duuri?

Pistän pianomaikan ensi tunnilla koville:-)

Just joo, ja käytät Rantsua ja mua vääntimenä vai?! :D Kokeile ensin vaikka vähän improvisoida niin että ajattelet tolleen ja muodosta oma mielipiteesi sen perusteella mitä korva sanoo. Mee sitten omilla eväillä taistoon :D
"Dr. Dominant, I presume?"
Tonski
01.02.2013 16:07:15

Dr Dominant: Just joo, ja käytät Rantsua ja mua vääntimenä vai?! :D Kokeile ensin vaikka vähän improvisoida niin että ajattelet tolleen ja muodosta oma mielipiteesi sen perusteella mitä korva sanoo. Mee sitten omilla eväillä taistoon :D

Nyt tuli vastapalloon!
EP
01.02.2013 17:07:29
Mä olisin aika lähellä Rantsun analyysiä (sikäli mitä nyt ymmärrän ja muistan aiheesta enää..?) ja se on innostavakin.
Enkä osais kauempaa hakeakkaan näitä sävellajeja, jotenkin sitä aina aattelee sitä lähintä ja luonnollisinta, kuulostaakin tuolta.
Tässä mun saamassa nuotissa on kyllä aika eri soinnutkin..
baron
01.02.2013 17:20:06

EP: Mä olisin aika lähellä Rantsun analyysiä (sikäli mitä nyt ymmärrän ja muistan aiheesta enää..?) ja se on innostavakin.
Enkä osais kauempaa hakeakkaan näitä sävellajeja, jotenkin sitä aina aattelee sitä lähintä ja luonnollisinta, kuulostaakin tuolta.
Tässä mun saamassa nuotissa on kyllä aika eri soinnutkin..

http://www.songtrellis.com/sounds/viewer$521

Tossa on suhteellisen järkevät soinnut, ainaskin B-osassa.
EP
01.02.2013 17:39:40
baron: http://www.songtrellis.com/sounds/viewer$521

Tossa on suhteellisen järkevät soinnut, ainaskin B-osassa.

Ei ne kauheesti loppujen lopuksi eroa, mut esim. ton maj9 tilalla on maj7, mikä kuulostaa mun mielestä paremmalta! : )
baron
01.02.2013 20:27:42

Dr Dominant: Toi Db-duuri tohon analyysiin varmaan haetaan siitä, että siinä Gbmaj7:ssa olis lyydinen väri.

Musta pudotus terssi alaspäin (vrt Giant Steps) on joteskin tyylikkäämpää kuin korotus pientä sekuntia ylöspäin ja kyllä mä aina lyydistä oon siihen soittanut ja mun mielestä toiminut!
EP
01.02.2013 20:59:58
baron: Musta pudotus terssi alaspäin (vrt Giant Steps) on joteskin tyylikkäämpää kuin korotus pientä sekuntia ylöspäin ja kyllä mä aina lyydistä oon siihen soittanut ja mun mielestä toiminut!

Mulla on taas toiminu noi soinnut maj7, 9 ja m7 jne. kuulostaa kitaralla hyvältä!
Tuosta sun nuotista ja mikä mulla on sais tehtyä hyvät soinnut tohon, ottamalla molemmista jotain! : )
baron
01.02.2013 21:01:31

EP: Mulla on taas toiminu noi soinnut maj7, 9 ja m7 jne. kuulostaa kitaralla hyvältä!
Tuosta sun nuotista ja mikä mulla on sais tehtyä hyvät soinnut tohon, ottamalla molemmista jotain! : )

Nuo nyt ei olleet "mun nuotit", ne oli sellaiset jotka löysin netistä ja oli joteskin järkevät.
EP
01.02.2013 21:09:58
baron: Nuo nyt ei olleet "mun nuotit", ne oli sellaiset jotka löysin netistä ja oli joteskin järkevät.

Jepjep, niin käsitinkin.. : )
Aukikco
17.02.2013 23:02:04 (muokattu 17.02.2013 23:02:12)

Muutamankin kerran oon nyt törmännyt tällä palstalla ilmaisuun dim-soinnusta "dominantin yläpäänä". Saisko tän merkityksen rautalangasta väännettynä?
Swan
17.02.2013 23:05:12
Aukikco: Muutamankin kerran oon nyt törmännyt tällä palstalla ilmaisuun dim-soinnusta "dominantin yläpäänä". Saisko tän merkityksen rautalangasta väännettynä?

Jos sulla on C7-sointu, jossa on sävelet C, E, G ja Bb, ja jätät siitä perussävelen pois, saat dimikolmisoinnun.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
baron
17.02.2013 23:05:59 (muokattu 17.02.2013 23:09:27)

Aukikco: Muutamankin kerran oon nyt törmännyt tällä palstalla ilmaisuun dim-soinnusta "dominantin yläpäänä". Saisko tän merkityksen rautalangasta väännettynä?

Otetaan esimerkiksi Cdim7
Sävelet C - Eb - Gb - A (oikeesti Bbb)
Kun lisätään pohjanuotiksi Ab
niin saadaan sointu Ab7b9

Selkiskö?
Eli dim7 sointu on "vajaamuoto" X7b9 soinnusta josta pohja/bassonuotti puuttuu.

(Edit: Swanin selitys edellä ihan OK jos pitäydytään kolmisoinnussa)
Nelisormimangusti
18.02.2013 09:01:32

baron: Otetaan esimerkiksi Cdim7
Sävelet C - Eb - Gb - A (oikeesti Bbb)
Kun lisätään pohjanuotiksi Ab
niin saadaan sointu Ab7b9

Selkiskö?
Eli dim7 sointu on "vajaamuoto" X7b9 soinnusta josta pohja/bassonuotti puuttuu.

(Edit: Swanin selitys edellä ihan OK jos pitäydytään kolmisoinnussa)

Tarkennus: Jos lisää Cdim7:ään mitä tahansa sointusäveltä puoliaskelta matalamman sävelen, saadaan tämän sävelen 7b9-sointu. Eli Cdim7 voi olla vajaa Ab7b9, H7b9, D7b9 tai F7b9. Kontekstista voi usein päätellä minkä vajaamuoto on kyseessä: jos seuraava sointu on vaikka Gm, voidaan olettaa vajaamuodon olevan peräisin dominantilta D7b9 ja mollissa on hiukan harmonista väriä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)