Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Equator Audio D5 monitorit
1 2 3 4 5 6 7
L.Ruoska
29.01.2013 13:00:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Internetissä forumeilla sekä valmistajan sivuilla kehutut monitorit:
http://www.equatoraudio.com/D5_Stud … Monitors_with_DSP_300_Pair_p/d5.htm
 
Näitä on ylistetty Genelecien kaltaisiksi ja ylivoimaisiksi voittajiksi ja kaksi kertaa kalliimpia (nämä ovat $300/pari) paremmiksi ja blah blah :P
 
Onko kokemuksia tai tuntemuksia asiasta? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, että olisi olemassa joku yksi ainoa monitori joka on automaattinen paras vastaus kaikkiin näihin "mitkä lähikenttämonitorit valitsen"-kysymyksiin :)
 
Myynti Euroopassa näemmä lähinnä Amazonin kautta. Pääsisköhän näitä jossain kuuntelemaan?
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
anapena
29.01.2013 13:58:42 (muokattu 29.01.2013 18:05:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä mäkin olen välillä ajankulukseni tuumaillut. Erityisesti Q-sarja kiinnostaisi, koska niissä on se sovitussofta mukana. Pitäis varmaan vähän perehtyä aiheeseen, että miten se toimii, ja kuinka hyvin. Joku vois ruveta maahantuomaan noita. Anyone?
Toinen riemukas brändi olis Monkey Banana Turbot:)
 
Istu ja pala!
Aazi
29.01.2013 14:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa eilen pistettyä moiset tilaukseen suoraan equator audiolta.
 
Lopullinen hinta selvinnee, kun tullin sedättädit arpoo noille koituvat tuontikustannukset, mutta kiitos suhteellisen edukkaan dollarin, jäänee kustannukset alle 400e
 
Sokkona menin tilailemaan, kun niinpaljon hehkutusta tuli näistä luettua.
 
Thomann näitä myös myy, hintaan 439e
 
saastara
29.01.2013 14:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syksystä asti ollut omassa pajassa tommoiset D5:t. Aivan perseettömän hyvät. Hinta-laatu-suhdekäyrä vetelee katosta läpi.
 
Pieni oppimiskäyrä noissa on ja yläpää on aika hämmentävä aluksi.. Mutta kun tottuu, on noi ainakin itselle toimineet loistavasti. Koaksaalirakenteen ansiosta noissa on toi keskarierottelu aivan mahtava.
 
Pikkupurkeiksi noi soi ihan komeasti mutta on noi isommat ruvennut kiinnostamaan näiden ansiosta. Kyllä mä näistä maksaisin tuplasti enemmänkin.
 
Hitler used Telefunkens.
L.Ruoska
29.01.2013 21:20:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goddamned...tekis ihan kohtuuttomasti mieli tilata :)
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
villeh
29.01.2013 21:39:05 (muokattu 29.01.2013 21:41:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä kans lippu korkeella noiden suhteen A/B testeissä jammun Hs50 ja Ns10 jäivät joka osa alueella. Ns kympeillä ei voi kukaan oikeesti miksata ilman luureja mitään alapäitä koska niitä ei sielä ole. Genelekin 8020 jäi etenkin alapään ja keskialueen verhojen kanssa, stereokuva geneissä paljon suppeampi. Samaan kuoppaan putos 8030 vaika siinä oli jo alapää parempi. Jotenkin geneissä tuntu että ylämidle oli jotenkin vääristynyt. Muita ei tarviinut sitten oikeastaan kuunnellakkaan kun peli alkas olla aika selvä.
 
Equissa kuulee paljon paremmin mikä on pielessä, missä mikäkin on ja mitenkä sijoittuu syvyysmielessä, myöskään pään heiluttelu ei aiheuta vääristymiä, eli ei tarvi istua niska jäykkänä kun miksaaa.
 
Aivan järkyttävä hintalaatu suhde Equissa on, Kyllä jotensakkin käy järkeen että tuo tehtaan hinta on nyt vain sen takia tollanen että saadaan nimeä kerättyä ja porukkaa käänytettyä. Tonnin näistä pystyis maksaan ihan kevyesti.
Kaveri tilas EQut ihan siltä seisomalta ja sen korvat on jostain ihan eri planeetalta kun mun.
 
Aika paljon tekee myös se että kajarit olis hyvä saada vapaaseen tilaan seisomaan, aika lähelle toisiaan, ei siis mikään iso kolmio jotain 80cm on mun mielestä noille optimi. Aluksi oli jotain kireyttä yläpäis mut katos 5h luukutuksen jälkeen. Toki pöntöt on sitte sellaset että jos jotain vikaa yläpääs on niin sitä ei pysty edes kuunteleen. Näillä ei voi kuunnella paskasti miksattua musaa sillä se häirittee niin paljon. Parhaat pöntöt miksaamiseen mitä oon kuullu täs normaalien ihmisten hintaluokassa.
 
Mulla nyt "seinää" vasten ja toimiihan ne niinkin kun laittaa sen asutuksen sen mukaan, mutta vapaassa soi paremmin kun jaksaa siirtää.
 
Niin ja tilasin suoraan equn tehtaalta tuli 9pv päästä ja makso kaikkineen veroineen silloin yht 430e
 
www.hautaluoma.com
saastara
29.01.2013 23:06:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Villeh leinoili aika paljon mua paremmin. Mutta kaiken allekirjoitan.
 
Hitler used Telefunkens.
darkus
31.01.2013 09:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Pieni oppimiskäyrä noissa on ja yläpää on aika hämmentävä aluksi.. Mutta kun tottuu, on noi ainakin itselle toimineet loistavasti. Koaksaalirakenteen ansiosta noissa on toi keskarierottelu aivan mahtava.
 
Gearslutzista luin että diskantti-twiitteri vaatii pientä sisäänajoa ja saattaa kuulostaa vähän hassulta ekat 20tuntia(?)
 
Alkoi kovasti kuumottaa Equt....joku todisti että kirkkaampi ja erottelevampi kuin Adam A7, mielenkiintoista.
 
Attack Attack, Were back again baby!
L.Ruoska
31.01.2013 17:31:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muuten toi basso-osasto? Teen miksausesta suuren osan luureilla, mutta kajarit kuitenkin sen kertoo miltä se musa kuulostaa.
 
Mulla on nyt KRK Rokit femmat, jotka valitsin alunperin osittain bassotoiston vuoksi...eli koska niistä löytyy sitä, toisin kuin esim. Yammun samanhintaisita (HSM50) tai useimmista vielä edullisemmista. Rokiteissa on semmoista omaan korvaan miellyttävän tukevaa beissiä mitä mikään muu ei ole tuossa hinnassa (300€ pari) tarjonnut Behringereitä lukuunottamatta.
 
Kaiken lisäksi mun miksaukset KRK:lla on siirtyneet siististi muihin järjestelmiin, soundaa hyvältä niin kaverin studion Geneleceillä kuin autossakin joten ilmeisesti osaan joko ennakoida sen botnekkaamman soundin vaikutuksen tai sitten ne on vaan ihan käyttökelpoiset kajarit. Ehkä molempia :)
 
Ei niiden Equjen tartte mitenkään raskasbassoiset olla, mutta se että sitä botnea olis kuitenkin olemassa. Kuunteleeko niillä musaa myös ns. nautiskelumielessä kun kaiken ei tarvii olla niin kirurgisen puhdasta ja kirkasta?
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
Ziggy Bubba
31.01.2013 17:58:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: joku todisti että kirkkaampi ja erottelevampi kuin Adam A7, mielenkiintoista.
 
Aika jännä, sillä itellä on A7:t, eikä noista ainakaan kirkkautta puutu. Kirkas, mutta rasittamaton soundi mun korvaan.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
darkus
31.01.2013 19:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Aika jännä, sillä itellä on A7:t, eikä noista ainakaan kirkkautta puutu. Kirkas, mutta rasittamaton soundi mun korvaan.
 
Joo. Ite en oo kuunnellu kumpaakaan että en kyllä tiedä onko totta....
 
Mutta googlauksen perusteella lähtee Equt tilaukseen!
 
Paljonko tulee lopulliseksi hinnaksi kun tilaa suoraan Equatorilta?
 
Attack Attack, Were back again baby!
L.Ruoska
31.01.2013 19:52:24 (muokattu 31.01.2013 19:59:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Joo. Ite en oo kuunnellu kumpaakaan että en kyllä tiedä onko totta....
 
Mutta googlauksen perusteella lähtee Equt tilaukseen!
 
Paljonko tulee lopulliseksi hinnaksi kun tilaa suoraan Equatorilta?

 
383€ jos mun ymmärrys riittää.
 
$401 (~300€) on kajarit + toimitus Equatorilta first class internationalina, ei muita vaihtoehtoja tarjolla. Päälle 24% ALV jos jäät säppiin (jäät kuitenkin) ja loppusumman päälle vielä 3% (kategoria 8518, kaiuttimet, 3% ainakin joskus ollut).
 
Eli hyvä diili todellakin jos saat ne tullin ohitse jotenkin, mutta käytännössä tuon kokoisesta lootasta joutuu ihan varmasti maksamaan.
 
Edelleen about 50€ halvempaa kuin Thomannilla, tosin jos menee paskaksi jotain niin lähetät ne itse USAan korjattavaksi. Tomppa noutaa ilmaiseksi himasta ja tarjoaa kolme vuoden takuun.
 
Virtapiuhoista ei ole tietoa, mutta modaavat kuulemma Equatorilla EU-asiakkaille 230V vahvarit noihin ilmaiseksi. Jenkkiversiossa on tietenkin 110V.
 
edit: ainiin, eiks Tompalla ole ilmainen toimitus yli 400€ paketeissa? Eli hintaeroa tulee 429€ - 383€ = 46€. Dollarin kurssi laskettu xe.comin mukaan, todellisuudessa luottokorttisi myöntäjä ottaa siitä vielä hintsan verran päältä eli sanotaan nyt realistisesti vaikka että 40€ halvemmaksi tulee tilata Equatorilta.
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
darkus
31.01.2013 20:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin Equator haluaa maksun verkkopankilla/paypalilla/luottokortilla ettei ole postiennakko mahista?
 
Attack Attack, Were back again baby!
Kalmo
31.01.2013 21:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Niin Equator haluaa maksun verkkopankilla/paypalilla/luottokortilla ettei ole postiennakko mahista?
 
Luulen, että jos EU:n ulkopuolelta on edes mahdollista tilata postiennakolla (mitä en usko) niin kustannukset olisivat varmasti useita kymppejä. Huomioi, että EU:n ulkopuolelta paketti tulee ilmeisesti vieläkin tullipostin kautta.
 
Ostin Kontaktin aikoinaan USA:sta. Myyntihinta oli veroineen 120 € halvempi, kuin EU:n sisältä, mutta postituksen ja tullimaksujen jälkeen ero oli n. 20-30 egeä, ja paketti piti hakea lentoaseman tullista. Ei kannattanut.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
L.Ruoska
31.01.2013 21:08:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Niin Equator haluaa maksun verkkopankilla/paypalilla/luottokortilla ettei ole postiennakko mahista?
 
Hah, olet amerikkalainen kaiutinvalmistaja. Lähetät $299 arvoisen tuotteen ja maksat postikulutkin ennakoineen ($100?) siihen päälle, vain huomataksesi että suomalainen muusikonretku antoi paketin lojua 2 viikkoa postissa.
 
$299 kaiuttimesi kävivät maailmalla pyörimässä puolitoista kuukautta ja menetit postimaksut. Toivottavasti kajarit sentään tulivat ehjänä takaisin. Hyvää bisnestä, right? :)
 
Eli juu, USAsta ei paljon mitään ilman luottokorttia saa. Thomann on luku erikseen, mutta yleisesti ottaen tarvitset kaikkeen kaupantekoon luottokortin.
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
darkus
31.01.2013 21:42:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Hah, olet amerikkalainen kaiutinvalmistaja. Lähetät $299 arvoisen tuotteen ja maksat postikulutkin ennakoineen ($100?) siihen päälle, vain huomataksesi että suomalainen muusikonretku antoi paketin lojua 2 viikkoa postissa.
 
$299 kaiuttimesi kävivät maailmalla pyörimässä puolitoista kuukautta ja menetit postimaksut. Toivottavasti kajarit sentään tulivat ehjänä takaisin. Hyvää bisnestä, right? :)
 
Eli juu, USAsta ei paljon mitään ilman luottokorttia saa. Thomann on luku erikseen, mutta yleisesti ottaen tarvitset kaikkeen kaupantekoon luottokortin.

 
Aight....näimpä tietenkin.
 
Voipi olla että sittenkin thomannilta hankin ei kiinnosta ostaa kahta verkkovirtamuuntajaa noille amerikan malleille...
 
Attack Attack, Were back again baby!
saastara
31.01.2013 22:13:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Mites muuten toi basso-osasto? Teen miksausesta suuren osan luureilla, mutta kajarit kuitenkin sen kertoo miltä se musa kuulostaa.
 
Mulla on nyt KRK Rokit femmat, jotka valitsin alunperin osittain bassotoiston vuoksi...eli koska niistä löytyy sitä, toisin kuin esim. Yammun samanhintaisita (HSM50) tai useimmista vielä edullisemmista. Rokiteissa on semmoista omaan korvaan miellyttävän tukevaa beissiä mitä mikään muu ei ole tuossa hinnassa (300€ pari) tarjonnut Behringereitä lukuunottamatta.

 
Semmoinen pointti kannattaa pitää mielessä, että sun tulevat mixit on aikalailla negaatio siitä mitä sun kaiuttimet sulle kertoo.
 
Jos sä siirryt tummista ja botnekkaista kajareista kirkkaisiin ja vähäbassoisempiin, tulee sun mixeistä tummempia ja botnekkaampia. Kajareihin tottumisen myötä tää efekti luonnollisesti tasoittuu. Mutta ajatus siitä, että botnekkaammat kajarit toisi lisää botnea sun mixeihin, kannattaa hylätä suoralta kädeltä.
 
Kaiken lisäksi mun miksaukset KRK:lla on siirtyneet siististi muihin järjestelmiin, soundaa hyvältä niin kaverin studion Geneleceillä kuin autossakin joten ilmeisesti osaan joko ennakoida sen botnekkaamman soundin vaikutuksen tai sitten ne on vaan ihan käyttökelpoiset kajarit. Ehkä molempia :)
 
Kaikissa, tai lähes kaikissa, olosuhteissa oppii työskentelemään.. Se mistä tykkää on jokaisen henkilökohtainen valinta, eikä muut siinä oikeastaan auttaa voi. Mä oon joskus aiemminkin todennut, että mä en pysty / halua ajatella sitä translaatiota miksatessa. Mä haluan vaan laittaa asiat kuulostamaan hyvältä.. Siinä mielessä mulla kävi tuuri noiden D5:n kanssa, että istuvat mun käyttöön hyvin.
 
Toinen minkä jengi usein unohtaa, on huoneen vaikutus. Se ei ole mitenkään pikkuinen.. Etenkin vähän harrastelevemmilla kavereilla, jos huoneen käsittely on niin tai näin.. Sillä kaupassa kuullulla soundilla ei välttämättä oo mitään tekemistä sen soundin kanssa mikä tutussa ympäristössä sieltä ulos tulee.
 
Toki tää on turha neuvo jos tilailee Ameriikoista sokkona. Tosin hinta on niin pieni ja laatu käsittämätön, että suosittelen uhkapelaamaan.
 
Ei niiden Equjen tartte mitenkään raskasbassoiset olla, mutta se että sitä botnea olis kuitenkin olemassa. Kuunteleeko niillä musaa myös ns. nautiskelumielessä kun kaiken ei tarvii olla niin kirurgisen puhdasta ja kirkasta?
 
Kuten sanoin, raskasbassoisuus johtaa todnäk entistä ohuempiin lopputuloksiin.
 
Mutta kyllä noista ihan hyvin bassoa irtoaa, noin pieniksi kipoiksi. Mutta ei noilla kyllä luukuttaessa lahkeet tutise. Lähinnä irtoaa paikat hampaista.
 
En mä noilla tykkää musaa kuunnella, siihen noi on aivan liian karun kuuloset omaan makuun. Niissä on erottelu aivan käsittämätön, että analyyttiseen kuunteluun ovat aivan mahtavat. Mutta kuten aiemmin tuolla sanottiin, huonon kuuloinen musa on noilla aivan hirveää.
 
Mulla on himassa hyvän kuuloset Magnatit joita mä mielummin luukuttelen, pajalla sitten 2030:t. Niistä mä kuulen mitä mä haluan kuulla, kaikki potkii kivasti ja on isoa. D5:t kertoo sen miltä asiat sitten oikeasti kuulostaa.
 
Hitler used Telefunkens.
miffe
01.02.2013 00:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Mulla on nyt KRK Rokit femmat, jotka valitsin alunperin osittain bassotoiston vuoksi...eli koska niistä löytyy sitä, toisin kuin esim. Yammun samanhintaisita (HSM50) tai useimmista vielä edullisemmista. Rokiteissa on semmoista omaan korvaan miellyttävän tukevaa beissiä mitä mikään muu ei ole tuossa hinnassa (300€ pari) tarjonnut Behringereitä lukuunottamatta.
 
Tässä on tämän homman suurin paradoksi mun mielestä.
 
Jengi diggailee monitoreista, joissa on valmiiksi korostunut alapää ja sitten kehuvat - kompensaatioksi - etuasteita, jotka leikkaavat valmiiksi alapäätä ja/tai korostavat yläpäätä (Presonus, Focusrite). Tokihan se tuo sen oman tunnistettavan värinsä, mutta sopiiko se mahdollisesti kaikkeen sit. Varsinkin putkietarien särö on jo efekti sinänsä. Jos etaria kutsutaan sanalla "lämmin", on siinä aina mukana korostunut yläpää ja särö.
 
Mä itse diggailen mahdollisimman neutraalia kamaa, jolloin niitä etareita voi käyttää huoletta myös akustisiin sekä järjestelmien mittaamiseen. Jopa mun olohuone täyttää ITU-T:n standardin broadcast-miksauksiin. Kuuntelupisteessä vaste alkaa 30Hz korvilta, ja jatkaa matkaa ilman merkittäviä mutkia yli 18kHz alueelle. Genelecin tuotteita tuohon on käytetty.
 
Ulkoisina äänikortteina olen käyttänyt ainoastaan M-Audion Firewire-sarjan malleja 410 sekä 1814. Ei ole säröä, ei kohinoita, viivasuora taajuusvaste ja lähes ideaali impulssivaste.
 
turkulainen
villeh
01.02.2013 10:19:01 (muokattu 01.02.2013 10:21:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tilaatte suoraan Eguaattorilta niin ne on 230v eli europiuha sisään ja menoksi, EI tarvi mitään poppaskonsteja tai verkkomuuntajia.
 
Soundista vielä: alapäätä riittää, ei ole tarvinnut luureihin koskea, sanotaako nyt näin että sitä ei ole korostettu vaan se on tarkka ja samaa sanoisin koko taajuuskäyrästä, ei noi ole mihinkäänpäin korostettu, asiat tulee vain tarkasti ja varmasti.
Ei ne mitkään corollantakapenkkisubbarit ole mutta kuuntelukokemus on ihmeelinen kun avaa silmänsä ja katsoo minkä kokoisista pöntöistä tuo kaikki ääni lähtee :)
 
Moni pelkää sanaa kirkkaus, ei ole treble helvetit vaan jos kuuntelet täpöllä jotain hyvää miksausta niin paikat pysyy hampaissa, mutta jos omat miksaukset ei kestä luukuttamista niin asiat on pielessä.
 
Aluksi ne oli jotankin hämmentävät että odottakaas nyt, mut hetken kun niillä kuunteli biisejä laidasta laitaan ja sitte vaihto takasin toisiin monitoreihin, niin meinas nauru päästä. Jotenkin kun Equaattoreiden keskialueen selkeyteen pääsee tottumaan niin suurin osa luureistakin kuulostaa vaihevirheisiltä :)
 
Jotenkin on mieleen alkanut hiipiä ajatus että miltä tuo q8-12 sarja sitten kuulostakaan :)
 
www.hautaluoma.com
darkus
01.02.2013 14:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

villeh: Jos tilaatte suoraan Eguaattorilta niin ne on 230v eli europiuha sisään ja menoksi, EI tarvi mitään poppaskonsteja tai verkkomuuntajia.
 
Ok. Luotan siis tähän. Koska tulee halvemmaksi ostaa thomannilta jos joudun ostamaan kaksi step down muuntajaa. Pitääkö tilauksen yhteydessä mainita että "hei kuulkaas äijät haluun sitten 230V mallit" vai tajuuko ne suoraan?
 
Attack Attack, Were back again baby!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «