Aihe: Vahvistin keskustelu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Tinippa84
13.12.2012 09:22:25

Vladi: Ei tarvi olla 10 kertaa kalliimpi putki, kyllä minä oon kuullut eroja ihan perusputkissakin. Se, että sinä et kuule niitä, ei tarkoita, etteikö joku muu niitä kuule.

E: Erityisesti vahvistinten V1-paikkaan sijoitettava etusputki voi tuoda ihan selkeitä sävyeroja soundiin.

Kyllä. Juurikin näin. Joistain tuubeista ero kuuluu selkeämmin kuin toisista. Esim. JJ ja Tungsollin putken ero on ehkä jopa huomattava.
Mitä nuihin vanhoihin nos putkiin tulee, niin en välttämättä jaksa uskoa, että ne olis jotenkin mullistavia tai käänteentekeviä. Minkätakia näin olis? Toki ne taatusti kuullostaa hyvältä, mutta onko ero/muutos hintansa väärti verrattuna laadukkaisiin nykyputkiin. En usko.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
uusiipe
13.12.2012 13:59:26
Vladi: E: Erityisesti vahvistinten V1-paikkaan sijoitettava etusputki voi tuoda ihan selkeitä sävyeroja soundiin.

Myös vaiheenkääntäjään kannattaa kokeilla erilaisia putkia. Ei niinkään eri merkkejä, vaan erilaisia tyyppejä (12ax7, 12at7, 12au7 jne.). Vielä jos kolvi pysyy kädessä, niin tuollaisesta
http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=l5ss0ban5lldnclv54hdr88l67

saa helposti tehtyä adapterin, jolla voi kokeilla ihan erilaisia putkia, kuten ECC85, E88CC jne. Taika lienee eri putkityyppien kyvyssä tarjoilla janoisille pääteputkille virtaa.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
rakinraato
14.12.2012 00:44:39
Master Of The Universe: Ei ketään kiinnosta transistorit, siinäpä se onkin...
Paitsi Alex Lifesonia, soitti niillä 80-90 luvuilla ainakin. Kemper miehet profiloimaan 80-luvun Gallien Kruegeria.
Jucciz
14.12.2012 01:10:29 (muokattu 14.12.2012 01:11:58)
Tinippa84: Toki ne taatusti kuullostaa hyvältä, mutta onko ero/muutos hintansa väärti verrattuna laadukkaisiin nykyputkiin. En usko.

Tämänkaltainen arvailu ei hirveästi tuo lisäarvoa keskusteluun. Mitäs jos edes kokeilisit ensin ja sitten muodostaisit mielipiteen? Määkin ajattelin joskus: "onko muutos Peavey Classicista johonkin kalliimpaan vahvistimeen hintansa väärti... enpä usko". Kymmenisen vuotta myöhemmin on pakko sanoa, että kyllä kannatti tutkia, mitä muuta on tarjolla.

Putkien soundieroista... mää voin omasta puolestani sanoa, että ainakin niissä vahvistimissa, jotka on tehty kauan ennenkö edes itse olin syntynyt, eri putket kyllä tuottavat soundiin erilaisia nyansseja ja tästä syystä kannattaa kokeilla, minkä merkkinen rööri tuottaa miellyttävimmän lopputuloksen. Nyanssi on oikea sana, koska mikään putki ei muuta Marshallia Mesaksi tai Fenderiä Orangeksi - eikä tästä ole kysekään.

Vahvistimen soundi on paljon muutakuin kuin se, miten putket siellä käyttäytyvät. Kytkennässä on muitakin palikoita. Siitä huolimatta on tilanteita, joissa eri putkien erot tulevat esiin. Soundi on yksi seikka, mutta itse asiassa monille vielä tärkeämpi seikka on se, mitkä putket kestävät enemmänkin kuin puoli vuotta ennenkö ne pitää vaihtaa. Hyvän vahvistimen soundia on hankala tyystin pilata halvimmillakaan kiinalaisilla tai neuvostoliittolaisilla putkilla, mutta jos huono ja halpa putki pettää kesken tärkeän keikan, se ärsyttää vielä monin verroin enemmän kuin soundi, joka jätti sillä kertaa hieman toivomisen varaa.

Ja sitten kaikista tärkein asia: kuulostaa-sanassa ON IHAN OIKEASTI VAIN YKSI L-KIRJAIN, JUMALISTE.

Toisaalta... "vahvistin keskustelu" ei ole häävi suoritus sekään noin kieliopillisesti, mutta menkööt, koska tässä ketjussa on ollut paikoin ihan mielenkiintoista keskustelua. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tinippa84
14.12.2012 07:10:20

Jucciz: Tämänkaltainen arvailu ei hirveästi tuo lisäarvoa keskusteluun. Mitäs jos edes kokeilisit ensin ja sitten muodostaisit mielipiteen? Määkin ajattelin joskus: "onko muutos Peavey Classicista johonkin kalliimpaan vahvistimeen hintansa väärti... enpä usko". Kymmenisen vuotta myöhemmin on pakko sanoa, että kyllä kannatti tutkia, mitä muuta on tarjolla.

Jepulis... on tossa jotain ollu merkeiltä Amperex, RCA, esim. Kattaus oli myös Perfect Tubes "merkkisiä". Lee Jacksonin tehtaan uudelleen leimaamia... oletettavasti jotain vintage putkia. Eipä nuissa missään oikein radikaalia eroa ole ollu.

Toisaalta, hilloa menis 600-700€ tämän päivän hintatasolla, jos vaihtaisin esim. noi telefunkkenit meikäläisen ykköskoneeseen. Jep. Saattaisin ostaa ennemmin vaikka uuden vahvarin nuilla rahoilla :)
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Gabe
14.12.2012 09:53:19
Jucciz: eri putket kyllä tuottavat soundiin erilaisia nyansseja ja tästä syystä kannattaa kokeilla, minkä merkkinen rööri tuottaa miellyttävimmän lopputuloksen. Nyanssi on oikea sana, koska mikään putki ei muuta Marshallia Mesaksi tai Fenderiä Orangeksi - eikä tästä ole kysekään.

monille vielä tärkeämpi seikka on se, mitkä putket kestävät enemmänkin kuin puoli vuotta ennenkö ne pitää vaihtaa.

Tuo nyanssi on oikein hyvä sana kuvaamaan tuällaisia pieniä eroja, pitääpä laittaa muistiin. Ja tästä aiheesta keskusteltaessa on minustakin aiheellista huomioida myös tuo putkien käyttöikä. Vaikuttaahan se lopulta myös siihen putkien hintaan ja halpisputket voivat tulla lopulta kalliimmaksikin jos niitä joutuu vaihtelemaan useasti.

Toisaalta... "vahvistin keskustelu" ei ole häävi suoritus sekään noin kieliopillisesti, mutta menkööt, koska tässä ketjussa on ollut paikoin ihan mielenkiintoista keskustelua. :)

Jep, vaikea kieli tämä. Huomasin erheeni heti postauksen jälkeen mutta... olisi kullanarvoinen muutos täällä tuo mahdollisuus aiheen otsikon muokkaukseen. Mutta ajattelin että antaa nyt olla kun ei kuitenkaan niin virallinen dokumentti ole kyseessä. :)
www.kitaramaailma.com
s8na
14.12.2012 09:56:13

GE:n 5751:n tökkäsin vaiheenkääntäjään. Ei mitään seksualista merkitystä. Etusessa toi putki toi vähän miedomman särön. Loppupeleissä vahvarista tuli kuitenkin jotenkin nuhainen. JJ vs. Vaikka EH on ehkä suurin ero mitä oon omissa tunailuissa huomannu. Vähä niinku kääntäis treblepotikkaa yhen numeron eteenpäin.
s8na
14.12.2012 09:57:46 (muokattu 14.12.2012 09:58:42)

dubbel bubbel
Rämppy
14.12.2012 10:20:55
harryk: JJ oli jossain vaiheessa aikamoinen ongelma huonojen putkien suhteen, mutta käytän nykyään heidän JJECC803S-putkiaan aika paljon ilman isompia murheita..
JJ:llä oli tuossa taannoin ihan yleistesti tiedossa oleva laatuongelma. Mulla meni pariin otteeseen JJ:n 6L6 -pääteputkia vuoden välein, mutta tästä on aikaa jo 3-5 vuotta. Viimeisin 6L6-nelikko on ollut Twin Reverbissä nyt kolme vuotta ilman ongelmia. Yhden tuoreehkon etuasteputken olen joutunut viimeisen parin vuoden aikana vaihtamaan, sekin JJ. Soundi suhteen olen tykännyt JJ:stä. Toivotaan, että kestävyysongelma on historiaa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Gabe
30.01.2013 16:42:18
terolt: Olin tuossa viime viikolla testailemassa noita "pikkuputkivahvareita", tehoiltaan n. 15W. penkissä oli mm. Englin gigmaster ja Blackstarin HT-5. Tarkotuksena oli ostaa kotiin soveltuva peli, jolla voisi soittaa säällisillä äänenvoimakkuuksilla ja pitää JSX enemmän keikkavempeleena, kun tuntuu että tuommoinen pikasoittelu ja on/off napsuttelu kuluttaa putketkin aika nopsaa.

Jos tarve niin vaatii, niin sitten mä ostan vähän useammin putkia. Kotipelinäkin tuo on täysin kunkku. Mutta kuitenkin ihmetyttää, että tuommoinen 120W hirmu on täysin hurinaton ja hiljainen, uskomattoman voimakas kuiskauvoimakkuuksilla verrattuna pikkupeleihin, joidenka luulisi toimivan paremmin kotivahvistimina.

Hmm.. makuasioita luulisin? Ostin juuri kotiin pienen EL84:lla varustetun suomalaisen Rikstone merkkisen Fender-tyylisen combon ja olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen, ainakin tämä minun vahvistin on myös hurinaton ja hiljainen.
RaskasMielinen
30.01.2013 21:25:41

On tullut omistettua pikkutrankkua, törkän järeää trankkua, mallintavaa, hybridiä, pikkuputkaria ja järeää putkaria. Kaikista olen pitänyt, niissä kussakin on ollut puolensa.

Eilen illalla laitoin kaksiviikkoisen pikkutyttöni takkahuoneen sohvalle, otin käteeni Jackson Dinkyn ja kytkin sen 100 wattiseen ENGL Powerballiin. Sitten aloin tiluttamaan pikkuista unien maahan tähtitarhojen taakse (efektilenkissä oli Space Echo). Kaappina oli Krankin 1x12", tehonkestoltaan 120 W.

Tytöltä meni kuulo? Kuoli?? No ei!

Salaisuus on tuon ENGL:in ja Krankin välissä majaileva Kochin keinokuorma, jolla tuossa kohtaa kuristin tehon yhteen prosenttiin. Upea mutta lähes kuiskaava soundi. Tyttö nukkui tyytyväisenä ja vaimo katseli muutaman metrin päässä telkkaria eikä hänkään valittanut. Kochiin saisi kiinni myös pelkät kuulokkeet.

Muutama viikko sitten kaveri halusi tuoda tuon paljon kehutun Yamaha THR:n vertailtavaksi. Jos haluaa tai pitää ostaa pieni ja halpa vahvistin, joka on taatusti hintansa väärtti, niin tuo on varmasti oikein hyvä vaihtoehto mutta: aika nopeasti se THR päätyi takaisin kaverin kassin pohjalle vähin äänin.

Jos ei voi tai ei halua ostaa Ferraria ja haluaa uskotella itselleen että Fiat on ihan yhtä hyvä, niin mikäs siinä sitten - kukin tavallaan;)

Itselleni kyse on soundin lisäksi myös fiiliksestä - ja kyllä myös häpeilemättömästä kukkoilusta (tuon ENGL:in alla on Marshallin 4x12" ja päällä Dual Rectifier - Krank on vähän piilossa kun se on niin säälittävän pikkuinen).

Jos olisi pakko etsiä pientä ja halpaa vaihtoehtoa, niin päätyisin ehkä juuri tuohon THR:ään. Jos saisi maksaa vähän enemmän niin Vox Lil' Night Train (+ multipaavo). Sellainen mulla on reissulaitteena. Omat tiluttelut tulee purkitettua Zoomin H4N:llä, BTW.
Gabe
30.01.2013 22:32:16
RaskasMielinen: kytkin sen 100 wattiseen ENGL Powerballiin. Sitten aloin tiluttamaan pikkuista unien maahan tähtitarhojen taakse (efektilenkissä oli Space Echo). Kaappina oli Krankin 1x12", tehonkestoltaan 120 W.

Salaisuus on tuon ENGL:in ja Krankin välissä majaileva Kochin keinokuorma, jolla tuossa kohtaa kuristin tehon yhteen prosenttiin. Upea mutta lähes kuiskaava soundi.

Pakko kysyä mielenkiinnosta että miten paljon tuollainen keinokuorma kuormittaa pääteputkia? Olen kuullut että kuluttaisi niitä nopeammin loppuun. Eikö tosiaan vaikuta soundiin edes noin kun teho on kuristettu yhteen prosenttiin? Olen toisinaan pohtinut keinokuorman ostamista mutta en ole viitsinyt näiden seikkojen vuoksi.
ReBeat
30.01.2013 22:51:30

Gabe: Pakko kysyä mielenkiinnosta että miten paljon tuollainen keinokuorma kuormittaa pääteputkia? Olen kuullut että kuluttaisi niitä nopeammin loppuun.

Ei se niitä kuluta loppuun yhtään sen nopeammin. Käyttäjä on se joka kuluttaa putket loppuun. Kulumisen nopeuteen voi täysin vaikuttaa omilla valinnoilla, eli sillä että kuinka täpöllä vahvistintaan laulattaa.
Hynkel
30.01.2013 23:17:53
ReBeat: Ei se niitä kuluta loppuun yhtään sen nopeammin. Käyttäjä on se joka kuluttaa putket loppuun. Kulumisen nopeuteen voi täysin vaikuttaa omilla valinnoilla, eli sillä että kuinka täpöllä vahvistintaan laulattaa.

Mitä ovat nämä valinnat?
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
ReBeat
30.01.2013 23:21:40 (muokattu 30.01.2013 23:25:53)

Hynkel Belzepop: Mitä ovat nämä valinnat?

Volume-säätimien asentoja. Vahvistimessa sekä kitarassa.

Vai kysyitkö mitkä on mun valinnat? No ne on: aina vitun lujalla.
Gabe
30.01.2013 23:30:50
ReBeat: Ei se niitä kuluta loppuun yhtään sen nopeammin. Käyttäjä on se joka kuluttaa putket loppuun. Kulumisen nopeuteen voi täysin vaikuttaa omilla valinnoilla, eli sillä että kuinka täpöllä vahvistintaan laulattaa.

Totta, eikö sitä vahvistinta kuitenkin laulateta aika täpöllä jos päätesäröä halutaan saada aikaiseksi?
ReBeat
30.01.2013 23:49:13

Gabe: Totta, eikö sitä vahvistinta kuitenkin laulateta aika täpöllä jos päätesäröä halutaan saada aikaiseksi?

Kyllä lujalla täytyy olla. Mutta siinä välimaastossa on vaihtoehtoja kanssa. Vahvari voi kuulostaa paskalta ihan täysillä, mutta jos saa avattua päätettä sen verran että se alkaa soimaan paljon eloisammin (masteri jonnekin puoliväliin edes, kun etuaste puskee kunnolla)... ja sitten siitä vaimentaa keinokuormalla äänenpaineen sopivalle tasolle. Ei putket sillonkaan päivässä simahda ja soundi on parempi.
Gabe
30.01.2013 23:52:54
ReBeat: Kyllä lujalla täytyy olla. Mutta siinä välimaastossa on vaihtoehtoja kanssa. Vahvari voi kuulostaa paskalta ihan täysillä, mutta jos saa avattua päätettä sen verran että se alkaa soimaan paljon eloisammin (masteri jonnekin puoliväliin edes, kun etuaste puskee kunnolla)... ja sitten siitä vaimentaa keinokuormalla äänenpaineen sopivalle tasolle. Ei putket sillonkaan päivässä simahda ja soundi on parempi.

Ok, kiitos tiedosta. Pistetään korvan taakse vastaisuuden varalle.
Hynkel
30.01.2013 23:58:11
ReBeat: Volume-säätimien asentoja. Vahvistimessa sekä kitarassa.

Vai kysyitkö mitkä on mun valinnat? No ne on: aina vitun lujalla.

Ei kun yleensä, miten putket saa kulumaan nopeasti? Muuten kuin tietysti tuuttaamalla täpöllä.
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)