Aihe: Kitaran äänittäminen linjassa/stereona | |
---|
|
Moro, äänitellään bändin kanssa tulevaan EP:seen kitarat linjassa ja käytetään vahvistinmallinnoksia. Softana toimii Cubase 5. Interfacedina toimii M-audion fast track pro Ultra 8R. Stereokanavat löytyy (2kpl, vasen ja oikea) ja monoja se 8 kpl. Kuinka kannattaisi äänitellä? Itse meinasin, että molempien kitaristien raidat soitetaan ensin kerran, jonka jälkeen uudet raidat alle ja uudelleen soitetaan samat raidat uudelleen, jotta saisi kovemman stereokuvan. Panoroinnit meinaan suunnilleen 100 ja 70 molemmille kitaroille. Eli molempien kitaristien rytmeissä on 2 raitaa ja leadeissa 2 raitaa. Koko biisin ajan siis 4 kitararaitaa vähintään. TEIDÄN ideoita äänityksiin, jos joku mun hommassa kuulostaa oudolta tai jotain lisättävää? |
|
painofdespair: Koko biisin ajan siis 4 kitararaitaa vähintään. TEIDÄN ideoita äänityksiin, jos joku mun hommassa kuulostaa oudolta tai jotain lisättävää? No toi jäljelle jätetty lausahdus kuulostaa oudolta. Mitäpä jos sä miettisit biisin sovitusta, draaman kaarta ja sitä mikä kuulostaa hyvältä? Kokoajan täyslaidalta paahtavat 4 kitararaitaa tuskin on kovinkaan mielenkiintoinen ratkaisu. Käytä niitä useita kitaroita silloin, kun pitää runtata eniten, mene muulloin yhdellä per puoli ja nekin poissa aivan äärilaidoista imo. 100% laitoihin sitten vain efektinä vaikka kertsiin tms. Kysymykseen siitä mitenkä kannattaa äänitellä, niin jos sulla kitarat panoroidaan laitoihin, niitä ei oo mun mielestä mitään iloa äänittää stereona. Äänität monosignaalia monoraidoille ja panoroit ne haluamaasi kohtaan äänikuvassa. "Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train."
-Henry Rollins |
|
Kitarahan itsessään antaa vain monosignaalia (ellei ole todella hifisti modattu:) monopiuhaa pitkin joten niitä nyt nauhoittaa vaikka interfacella jossa on vain yksi mono inputti. Raita kerrallaan ja tarkkana kun porkkana sen taimin kanssa että molemmat skebailijat saavat ottonsa synkkaan itsensä ja toisen jätkän kanssa. Samanaikaisesti ihan turha soitella niitä kitaroita, sitä otetaan sitten kuitenkin uusiksi kokoajan kun jompikumpi failaa jotain ellette osaa sitä matskuanne aivan virtuoosimaisella tasolla. Jätkä kerrallaan ja raita kerrallaan ja välittömästi uusiksi jos menee puihin, ettei sinne jää mitään shiznittiä sitten korjailtavaksi miksatessa kun kitarat on jossain muualla tai kielet on vaihdettu tjsp. Hard pannatut raidat on massiivisen kuuloisia jos homma menee putkeen, mutta häiritseviä varsinkin luureilla jos ei ihan natsaa se soitto. Parista hyvästä otosta saa rakennettua helposti fiksauksia jos jossain kävi lipsahduksia, copypaste ei ole kuolemansynti :) Ja gain staging kohdalleen, eli kaikki täysille soittaessa ja interfacen inputista miinustellaan sitä gainia sitten niin kauan että vaikka miten raapii ja kurittaa kitaraa niin koskaan ei käy clip LED tmv indikaattori punaisella. Syö miestä rotan lailla huomata jossain välissä että kuuluu ikävä sirinää jossain kohtaa vaikka mitä tekis. Do you want your possessions identified? (y/n) |
|
painofdespair: Itse meinasin, että molempien kitaristien raidat soitetaan ensin kerran, jonka jälkeen uudet raidat alle ja uudelleen soitetaan samat raidat uudelleen, jotta saisi kovemman stereokuvan. Hateformin kolmannella levyllä on enimmäkseen 4 raitaa komppikitaroita (jyrkästi vasen-oikea-akselilla), kannattaa vaan träkkäysvaiheessa pitää huolta että lopputuloksesta tulee myös tiukan kuuloista. Liidejä on sit varaa ottaa keskemmälle. https://soundcloud.com/heavyblogish … avy/hateform-perpetual-cold/s-LWjm7 "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 |
|
Leo Lindgren: Samanaikaisesti ihan turha soitella niitä kitaroita, sitä otetaan sitten kuitenkin uusiksi kokoajan kun jompikumpi failaa jotain ellette osaa sitä matskuanne aivan virtuoosimaisella tasolla. Jätkä kerrallaan ja raita kerrallaan ja välittömästi uusiksi jos menee puihin, ettei sinne jää mitään shiznittiä sitten korjailtavaksi miksatessa kun kitarat on jossain muualla tai kielet on vaihdettu tjsp. Joo no tota, ei kyllä ole tarkoituskaan samaan aikaan soitella molempia. Ja kyllä tarkkaa soittoa on, joten siitä ei mitään huolta. Metronomin kanssa, ja kaiken lisäksi jokainen isku osuu satavarmasti toisen kanssa yhteen. |
|
painofdespair: Joo no tota, ei kyllä ole tarkoituskaan samaan aikaan soitella molempia. Ja kyllä tarkkaa soittoa on, joten siitä ei mitään huolta. Metronomin kanssa, ja kaiken lisäksi jokainen isku osuu satavarmasti toisen kanssa yhteen. Kunhan ajattelin, kun stereosta jne puhuit. Nauhoittaessa mallinnussoftan kanssa ei ole tarvetta kuin yhdelle inputille per kitara. Kaikki stereokikkailu jne tehdään DAWissa siitä otosta monistamalla sit. Ei siinä sitten muuta kuin trackaamaan :) Olen itseasiassa vähän sloppy kitaristi silleen itse kun bassotaustaa on enemmän, joten olen sen silleen kantapään kautta huomannut että soiton tarkkuus on erityisen tärkeää nauhoittaessa. Sen levynhän saa kasaan kyllä vaikka sävel kerrallaan, joten varsinaisia paskoja nauhoituksia ei nykyään kauheasti kuule...mutta toivottavasti kuitenkin selviätte melko vähällä editoinnilla :) Do you want your possessions identified? (y/n) |
|
Leo Lindgren: Nauhoittaessa mallinnussoftan kanssa ei ole tarvetta kuin yhdelle inputille per kitara. Kaikki stereokikkailu jne tehdään DAWissa siitä otosta monistamalla sit. Mun mielestä kitaratuplausten tekeminen, vallin rakentaminen, perustuu siihen, ettei jokainen otto ole tasan samanlainen. Sen levynhän saa kasaan kyllä vaikka sävel kerrallaan, joten varsinaisia paskoja nauhoituksia ei nykyään kauheasti kuule...mutta toivottavasti kuitenkin selviätte melko vähällä editoinnilla :) Ja tässähän se nykytekniikn kirous piilee, kun ei tartte osata soittaa eikä laulaa. Näillä olemattomilla lahjoilla sitten päädytään keikoille kiusaamaan miksaajia, joiden tarttis tehdä paskasta konvehtia. Eikä se ole ihan tavatonta, että tuottaja (tai palkkaamansa henkilö) soittaa bändin puolesta kitarat narulle. turkulainen |
darkus 31.01.2013 09:25:34 (muokattu 31.01.2013 09:29:30) | |
|
Jos sulla on otto A ja teet siitä otto B:n siirtämällä sitä softassa niin saat vaihevirheistä paskaa. Nopeempaa vaan soittaa kaksi kertaa sama juttu narulle. Mä olen kerran tai kaks quad-träkänny kitarat (2 komppikitaraa per puoli) ja mun mielestä ihan turhaa touhua. Itse kun editoin suurimman osan kaikista raidoista gridiin niin tuplattujen kitaroiden tuplaaminen tietää tuplasti lisää työtä. Jos et saa kahella komppikitaralla isoa kitaravallia niin sun basso ja rumpumiksaus todennäköisesti kusee jostain ja pahasti, ja komppikitarat ei sillon ole sun ainoa ongelma. miffe: Ja tässähän se nykytekniikn kirous piilee, kun ei tartte osata soittaa eikä laulaa. Näillä olemattomilla lahjoilla sitten päädytään keikoille kiusaamaan miksaajia, joiden tarttis tehdä paskasta konvehtia. Eikä se ole ihan tavatonta, että tuottaja (tai palkkaamansa henkilö) soittaa bändin puolesta kitarat narulle. Näinhän se on. Surullista on se että paskaa joutuu fiksaamaan melkein joka kerta. Oon useammin kuin kerran soittanut komppikitarat ite salaa uusiksi.....hys Attack Attack, Were back again baby! |
|
darkus: Jos sulla on otto A ja teet siitä otto B:n siirtämällä sitä softassa niin saat vaihevirheistä paskaa. Nopeempaa vaan soittaa kaksi kertaa sama juttu narulle. Mä olen kerran tai kaks quad-träkänny kitarat (2 komppikitaraa per puoli) ja mun mielestä ihan turhaa touhua. Itse kun editoin suurimman osan kaikista raidoista gridiin niin tuplattujen kitaroiden tuplaaminen tietää tuplasti lisää työtä. Jos et saa kahella komppikitaralla isoa kitaravallia niin sun basso ja rumpumiksaus todennäköisesti kusee jostain ja pahasti, ja komppikitarat ei sillon ole sun ainoa ongelma.
Näinhän se on. Surullista on se että paskaa joutuu fiksaamaan melkein joka kerta. Oon useammin kuin kerran soittanut komppikitarat ite salaa uusiksi.....hys Niin kyllä vain. Itse olen ennen pitänyt tästä kaksi kertaa soittamisesta, jolloin jos soittaa tarkasti yhteen alkuperäisen, niin kuulostaa enemmän stereolta. Jos ei kitaristilla riitä taitoa soittaa omia osuuksiaan äänityksissä, niin vittuako hänellä tekee. Pitää ne biisit osata muuallakin kuin äänittämässä. Karu totuus sekin vain on. Myös biisien helpottaminen auttaa asiaan. |
|
miffe: Mun mielestä kitaratuplausten tekeminen, vallin rakentaminen, perustuu siihen, ettei jokainen otto ole tasan samanlainen. darkus: Jos sulla on otto A ja teet siitä otto B:n siirtämällä sitä softassa niin saat vaihevirheistä paskaa. Nopeempaa vaan soittaa kaksi kertaa sama juttu narulle. Täsä ny ehkä oli joku väärin ymmärtäminen? Uskosin että jäsen Leo Lindgren tarkoitti että monona ne DI:t silti äänitetään. darkus: Oon useammin kuin kerran soittanut komppikitarat ite salaa uusiksi.....hys Miten tuo ees onnistuu salaa? Pitääkö lopullinen äänitekin pitää sit kitaristilta piilossa? :) |
Exhausted 31.01.2013 13:20:43 (muokattu 31.01.2013 13:21:32) | |
|
Neljä komppiraitaa taitaa olla jonkinlainen standardi modernissa metallissa. Yleensä kai yhden kitaristin osuudet ovat aina samalla puolella stereokuvaa, mutta saman kitaristin kahteen eri ottoon muutetaan saundia jollain tavalla (eri skeba, eri vahvari, eri särön määrä, eri middlen määrä). Tarkkuuttahan tuo vaatii, ettei attackit mene muusiksi jos neljä raitaa soittaa vähän eri taimissa. Monona äänittäminen riittänee, etenkin jos raitoja on tulossa noin monta, ei kannata temppuilla monien mikkien kanssa. Lead-kitaroita en lähtisi tuplaamaan, paitsi jos kyse on oktaavituplista, stemmoista tai muuten eri linjoista. Vaikka kai Randy Rhoadskin tuplasi (tai triplasi) soolonsa, mutta toisaalta se olikin bändin ainoa kitaristi. |
darkus 31.01.2013 13:32:33 (muokattu 31.01.2013 13:42:17) | |
|
Exhausted: Neljä komppiraitaa taitaa olla jonkinlainen standardi modernissa metallissa. Yleensä kai yhden kitaristin osuudet ovat aina samalla puolella stereokuvaa, mutta saman kitaristin kahteen eri ottoon muutetaan saundia jollain tavalla (eri skeba, eri vahvari, eri särön määrä, eri middlen määrä). Tarkkuuttahan tuo vaatii, ettei attackit mene muusiksi jos neljä raitaa soittaa vähän eri taimissa. Monona äänittäminen riittänee, etenkin jos raitoja on tulossa noin monta, ei kannata temppuilla monien mikkien kanssa. Lead-kitaroita en lähtisi tuplaamaan, paitsi jos kyse on oktaavituplista, stemmoista tai muuten eri linjoista. Vaikka kai Randy Rhoadskin tuplasi (tai triplasi) soolonsa, mutta toisaalta se olikin bändin ainoa kitaristi. Ei oo mitään vitun standardeja. Eikä sääntöjä. Äänitteitä joissa 1 rytmikitara per puoli. Näin esimerkiksi. Samojen tuottajaherrojen kaikki äänitteet voidaan laskea samaan kategoriaan. http://www.youtube.com/watch?v=IsvxWp-vBvY http://www.youtube.com/watch?v=OiNAact_1vM Ja Randy Rhoads ei ikinä soittanu modernia metallia. EDIT: Ei millään pahalla siis Exhausted! Mun mielestä quad-träkkääminen on vaan turhaa vaivaa, ei siitä sen isompi oikeasti tule... Attack Attack, Were back again baby! |
|
Arkka: Miten tuo ees onnistuu salaa? Pitääkö lopullinen äänitekin pitää sit kitaristilta piilossa? :) Ihan hyvin se onnistuu Attack Attack, Were back again baby! |
Exhausted 31.01.2013 13:55:38 (muokattu 31.01.2013 14:03:30) | |
|
Joo en tarkoittanut että kaikki moderni metalli tehtäisiin neljällä komppiraidalla, muistan vaan lukeneeni että niin tehdään usein. Itse en ole moista paljoa harrastanut. Tässä esimerkkiä neljän komppiraidan tykittelystä: http://www.youtube.com/watch?v=oxsB9dKHvUg (Killswitch Engage - Rose of Sharyn) http://www.youtube.com/watch?v=pSmUTnOeBpo (Nicole - Suunta) (tässä vissiin alussa kuuluu kun kolmas ja neljäs raita tulee mukaan toisella kierrolla) EDIT: molemmat on vuodelta 2004, mä en oo paljoa sitä uudempaa metallimusaa kuunnellut :) |
|
Exhausted:Tässä esimerkkiä neljän komppiraidan tykittelystä: http://www.youtube.com/watch?v=oxsB9dKHvUg (Killswitch Engage - Rose of Sharyn) Tossa kitarat ei musta ees oo hirveen isot.... =) Attack Attack, Were back again baby! |
L.Ruoska 31.01.2013 17:44:07 (muokattu 31.01.2013 17:56:09) | |
|
miffe: Mun mielestä kitaratuplausten tekeminen, vallin rakentaminen, perustuu siihen, ettei jokainen otto ole tasan samanlainen. Aah, sorry, kun sanoin että yks inputti per kitara tarkoitin siis että raidat kerrallaan eikä mitään kimppasoittoihmeitä. Tarkoitin tietysti että soitetaan kaikki raidat erikseen niin ettei samaan aikaan ainakaan soi saman oton kopioita päällekkäin. Mutta siis että jos haluat jotain lisäkikkailua tehdä samalle raidalle niin siitä vaan monistamaan. (edit: lisäkikkailulla tarkoitan että haluat samalle raidalle jotain efektejä joita on helpompi kontrolloida ja suhteuttaa alkuperäiseen raitaan jos ne ei kaikki ole samassa chainissa vaan voit käpälöidä niitä omilla raidoillaan ja ne voi sit vielä ajaa bussin kautta) En erityisesti tykkää siitä että kopsataan sama otto molemmille kanaville, siitä tulee semmonen omanlaisensa ontompi soundi vaikka oliskin vähän eri mallinnuksia ja muuta siinä raidalla ja/tai siirretty sitä raitaa hiukan. Enkä koskaan copypaste-korjaile tai pidennä ottoja samalla loopilla peräkkäin, vaan otan aina biittejä sieltä täältä ja katson ettei tule samaa ottoa pastettua leftiin ja rightiin samalle kohdalle. Kuulostaa tosi vammaiselta kun yhtäkkiä jossain kohtaa biisiä kitaroista tulee jonkun riffin ajaksi semmosta epämääräisesti pannatun kuuloista, blääh. Ilmeisesti se ontto soundi ja pannausten delaaminen on vaihevirhesoundin ominaisuuksia. Do you want your possessions identified? (y/n) |
|
Leo Lindgren: Ilmeisesti se ontto soundi ja pannausten delaaminen on vaihevirhesoundin ominaisuuksia. Joo. Ja semmonen flanger-tyyppinen ujellus. Helppo tapa tarkistaa onko kaikki ok on lyödä kuuntelu monoksi ja toinen kitara sololle. Sitten lataat sen toisenkin tiskiin. Jos kuulostaa isommalta, niin kaikki on suunnilleen kondiksessa. Jos alapäät katoaa tai desibelit tippuu niin jotain on pielessä Attack Attack, Were back again baby! |
miffe 01.02.2013 00:02:50 (muokattu 01.02.2013 00:03:26) | |
|
painofdespair: Jos ei kitaristilla riitä taitoa soittaa omia osuuksiaan äänityksissä, niin vittuako hänellä tekee. Jos hän on vaikkapa hyvännäköinen nainen...tai sitten semmonen stetsoni päässä kulkeva, Vietnamiin viittaavan bändin kitaristi. Tai oikeestaan, voihan Metallicassakin skulata keppiä vuosikymmeniä ilman erityistä soittotaitoa. turkulainen |
|
Leo Lindgren: Enkä koskaan copypaste-korjaile tai pidennä ottoja samalla loopilla peräkkäin, vaan otan aina biittejä sieltä täältä ja katson ettei tule samaa ottoa pastettua leftiin ja rightiin samalle kohdalle. Se on todella harmillista, jos tuollainen jää narulle. Kuuntelin tässä hiljattain Limp Bizkitin versioinnin Behind Blue Eyes:sta ja kibaleen kertseissä (joka ikisessä!) akkari monottuu hetkeksi "Love is vengeange" kohdassa. Ainakin oma tunnelma rikkoutui aika pahasti siinä kohtaa... miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
|
Spedemix: Se on todella harmillista, jos tuollainen jää narulle. Kuuntelin tässä hiljattain Limp Bizkitin versioinnin Behind Blue Eyes:sta ja kibaleen kertseissä (joka ikisessä!) akkari monottuu hetkeksi "Love is vengeange" kohdassa. Ainakin oma tunnelma rikkoutui aika pahasti siinä kohtaa... Tuntuu mielestäni aika epätodennäköiseltä, että tuo olisi vahinko. Kyllä noita isoja tuotantoja hierotaan niin pitkään ja hartaasti niin ammattitaitoisella porukalla...Vaan eihän siitä tietysti varma voi olla. Off topic: Oletko tosissasi? Pystyit siis muka kuuntelemaan Klimppi Shitin raiskuuversiota ja aistimaan jotain tunnelmaa? :o) :o) En tule ikinä tajuamaan sitä, miten ne ovat kehdanneet(/saaneet luvan) vielä vaihtaa koko nopean, pitkän keskiosan siihen omatekemään mömmöön. Luulin, että Whon kokoluokan ilmiö voisi pitää vähän kontrollia. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|