Aihe: Otelaudan urat
1 2 3 4
Karlsson
30.04.2004 13:25:56
Osaisikohan joku selittää notta miten. Kun ei minulla osu ei kielet eikä sormet ikinä otelautaan noissa nauhallisissa sbassoissa. Vaikka ei ole mitenkään koverrettu noita otelautoja. Ei ymmärrä ei.

Kävin äsken sitä bassoa tökkimässä ja siinä niistä mitään hyötyä ole. Ovat muutamassa korkeimmassa nauhan välissä ja todellakaan kieli ei käy lähelläkään otelautaa.
Myydään bassoja: Nauhaton Music Man ja 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee!
Puavali
30.04.2004 13:51:29
Höh teitä basisteja. Ne urat eli koverrukset ovat venyttämistä ("bendausta") varten. Kysykää joltain kärsivälliseltä kitaristilta, mitä se tarkoittaa ja pyytäkää demonstraatiota.

Vinkki: Printtaa tämä teksti ja näytä kitaristille. Printtaukseen apua saa kirjaston tädiltä.
Karlsson
30.04.2004 13:54:24
Höh teitä basisteja. Ne urat eli koverrukset ovat venyttämistä ("bendausta") varten. Kysykää joltain kärsivälliseltä kitaristilta, mitä se tarkoittaa ja pyytäkää demonstraatiota.

Vinkki: Printtaa tämä teksti ja näytä kitaristille. Printtaukseen apua saa kirjaston tädiltä.

No oho. Eihän tuo todettu jo kuin about tokassa viestissä tähän ketjuun.

Kertauksen vuoksi vai ihanko koit suurtakin älykkyyden tunnetta?
Myydään bassoja: Nauhaton Music Man ja 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee!
Teijo K.
30.04.2004 14:00:24

Ekman on lie hieno mies, ja suuri isänmaan ystävä. Tosin vähän hidas, mutta eipä hän sille voi mitään.

Nyt on vain niin, että enpä ole saanut bendatessakaan kieliä osumaan otelautaan. Eikä se lie niin validi tekniikka bassonsoitossa muutenkaan ole.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
Lou
30.04.2004 14:06:25
Juu, ylipäätänäs kaikki valmistajien syöttämä mambojambo kannattaa niellä sellaisenaan, sillä nehän on aina ihan totta.

Ei ne ihan aina totta ole.
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
Niskamies
30.04.2004 14:48:48
Heh, mä oon väsyny aamusin. Ja kyllä mie ainakin basisti on :)
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Karlsson
30.04.2004 15:00:12

Juu, on huomattu.
KooMikko
30.04.2004 15:18:40

No todellakin!
Myy bassosi minulle, vasuri!
Puavali
30.04.2004 16:19:53

Ei. Toisessa viestissä oli joku linkki, jota en lukenut. Seitsemännessä viestissä oli venytystä selitetty, mutta ei riittävän tarkasti.

Kehoitan edelleenkin kysymään kitaristilta demonstraatiota venytyksestä, jos ko. juttu ja sen suorittaminen eivät ole selviä.

Kokeilin omalla s-bassollani venytyksiä, ja ohuimmilla kielillä meinaa sormi lipsahtaa kielen yli. Tämän ongelman koverrettu nauhaväli poistaa. Kokeilkaa vertailun vuoksi koverrettua ja kovertamatonta otelautaa.

Pyydän anteeksi tuota edellistä postaustani, jossa pilkallisesti stereotypioin basistien vähäistä ymmärtämystä sekä heidän yksinkertaisuuttaan. Editoisin viestistäni sen osan pois, jos tuo yleistys ei olisi niin totta.

Kivat vaput teille! Enää seitsemän kuukautta ja kolme ja puoli viikkoa jouluun!
Teijo K.
30.04.2004 16:26:54

Ei. Toisessa viestissä oli joku linkki, jota en lukenut. Seitsemännessä viestissä oli venytystä selitetty, mutta ei riittävän tarkasti.

Kehoitan edelleenkin kysymään kitaristilta demonstraatiota venytyksestä, jos ko. juttu ja sen suorittaminen eivät ole selviä.

Kokeilin omalla s-bassollani venytyksiä, ja ohuimmilla kielillä meinaa sormi lipsahtaa kielen yli. Tämän ongelman koverrettu nauhaväli poistaa. Kokeilkaa vertailun vuoksi koverrettua ja kovertamatonta otelautaa.

Jos sormi tuossa lipsahtaa kielen yli, on kyseessä munsta selvä tekniikkavirhe. Kyllä minä sen ennemmin treenaisin soittamisessa kohdalleen, kuin lähtisin sbasson kaulaa rakenteellisesti heikentämään. Lisää treeniä vain. Toki jokainen tyylillään.

Mistä olet nyt saanut sellaisen käsityksen että bendaaminen olisi tuntematon käsite täälläpäin? Kyllä meilläkin on pariin biisiin sävelletyissä unissooloissa bendit, ja ei ne ole tähän mennessä tuottaneet ongelmia vaikka otelauta on ihan kovertamaton. :)
Cornflake
30.04.2004 16:37:04
Lou:
Kyllä yhdessä Fenderin FAQssa (helvetti en nyt löydä) sanottiin että juuri nopeuteen vaikuttaa..

...hidastavasti.

Emmä ainakaan hiffaa mitä iloa tuollaisista voisi olla. Varmaan, kuten tässäkin tuli, kosmeettinen mukamashyvä jippo.

Ainakin kitaroissa nuo loverrukset on täyttä paskaa.
Lick my lovepump!
Puavali
30.04.2004 16:40:45
Jos sormi tuossa lipsahtaa kielen yli, on kyseessä munsta selvä tekniikkavirhe. Kyllä minä sen ennemmin treenaisin soittamisessa kohdalleen, kuin lähtisin sbasson kaulaa rakenteellisesti heikentämään. Lisää treeniä vain. Toki jokainen tyylillään.

Se on tuo sormenpään muoto ja koko. Kun meinaa sormi lipsahtaa yli kielestä, pitää painaa sormea lujempaa alaspäin, jolloin sormi ottaa voimallisesti kiinni otelautaan. Sitten taas sormi ei liuvvu otelautaa pitkin.

Mistä olet nyt saanut sellaisen käsityksen että bendaaminen olisi tuntematon käsite täälläpäin? Kyllä meilläkin on pariin biisiin sävelletyissä unissooloissa bendit, ja ei ne ole tähän mennessä tuottaneet ongelmia vaikka otelauta on ihan kovertamaton. :)

Vaikuttaa siltä, ettei kaikki basistit ole asiasta perillä.

Hienoa, jos saatte bendit menemään unisonossa. Vai onko ne unisonossa, jos ne on oktaavin välein? Kahdella kitaristilla tahtoo olla vaikeuksia bendata just samalla tavalla (taimi ja korkeus), ja usein kuulostaa pahalta.
Karlsson
30.04.2004 16:45:43

Pyydän anteeksi tuota edellistä postaustani, jossa pilkallisesti stereotypioin basistien vähäistä ymmärtämystä sekä heidän yksinkertaisuuttaan. Editoisin viestistäni sen osan pois, jos tuo yleistys ei olisi niin totta.

Kivat vaput teille! Enää seitsemän kuukautta ja kolme ja puoli viikkoa jouluun!

Juu, ei muuten, mutta otti huvitti kun tässä useamman postin voimalla ollaan mietitty, että onko siinä bassolla bendaamisessa lovilla mitään merkitystä ja sitten tulee viesti että oottepa yksinkertasia! Bendamiseen tietysti!

No, rauha maas.
Teijo K.
30.04.2004 21:00:22

Se on tuo sormenpään muoto ja koko. Kun meinaa sormi lipsahtaa yli kielestä, pitää painaa sormea lujempaa alaspäin, jolloin sormi ottaa voimallisesti kiinni otelautaan. Sitten taas sormi ei liuvvu otelautaa pitkin.

Seli seli, et vain jaksa treenata. :-) Ei sitä ääntä oteta mistä vain siitä nauhojen välistä. Kun sormeilet sen siitä melkein nauhan päältä tarpeeksi tarkasti, niin mitään otelautaan tarttumisongelmia ei ole.

Vaikuttaa siltä, ettei kaikki basistit ole asiasta perillä.

Hienoa, jos saatte bendit menemään unisonossa. Vai onko ne unisonossa, jos ne on oktaavin välein? Kahdella kitaristilla tahtoo olla vaikeuksia bendata just samalla tavalla (taimi ja korkeus), ja usein kuulostaa pahalta.

Ei kun uniksessa. Ei oktaavien välein. Ja kolmantena sopassa on alttoviulu, jolla se bendaaminen onkin sitten ihan eri juttu. Ja saman olen kyllä huomannut, että skitaristeilta se puhtaasti soittaminen usein on vähän sinnepäin, ja kyllähän se pahalta kuulostaa. ;-) Opettelisivat soittamaan mokomat.
Niskamies
30.04.2004 21:02:24
Millanenkohan olisi nauhaton koverretulla otelaudalla? Nyt on tullut pääasiallisesti sillä soitettua, ja kyllä kaikenlaiset bendit onnsituvat ihan niinkuin pitääkin.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Teijo K.
30.04.2004 21:08:12

Millanenkohan olisi nauhaton koverretulla otelaudalla? Nyt on tullut pääasiallisesti sillä soitettua, ja kyllä kaikenlaiset bendit onnsituvat ihan niinkuin pitääkin.

Oikein Niskis, hyvin puhuttu siellä takana. Ja sama kontrabassoon.
Johannes_t
30.04.2004 22:00:09 (muokattu 01.05.2004 07:55:41)

No nyt sä pelastit illankin! :D
Yhdenkin rumpalin äiti sanoi männä vuosina osuvasti:
"Pysähdy ja mieti".
Puavali
30.04.2004 23:54:29

Okei, minä kun olen kovertanut muutaman kitaran otelaudan, lupaan kovertaa Niskiksen nauhattoman fenderin otelaudan samoista asemista kuin mistä sen Sheehan-mallin otelauta on koverrettu ja ihan ilmaiseksi. Tämä tarjous on voimassa ainakin ensi heinäkuulle asti.
poppamies
01.05.2004 08:17:07

Okei, minä kun olen kovertanut muutaman kitaran otelaudan, lupaan kovertaa Niskiksen nauhattoman fenderin otelaudan ...

No hus, hus. Mene pois täältä sotkemasta basistien päitä tuollaisilla päähänpistoilla. Hyi ********
"G-strings are for strippers"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)