Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sooloilu apuja?
1 2 3
skadap
28.01.2013 09:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs oon soittanu nyt noin 5 vuotta kitaraa, mutta sooloja en kauheesti ole yrittänyt.
Nyt kuitenkin kiinnostas soitella vähän enemmänkin alottaa opettelemaan sooloilua.
 
Sooloja joita osaan soittaa: Fade to blackin alkusoolo, One:n alku soolo, sitten jotain lyhkäsiä helppoja sooloja kuten vaikka kryptoniten soolo.
 
Oon myös kokeillu pistää youtubesta blues backing trackeja päälle ja koittaa improvisoida niihin jotain mutta en oikeen saa skaaloista mitään järkevän kuullosta aikasiks.
Oiskohan tässäkin se että niitä pitäs vaan tahkoa ja tahkoa että alkais oppimaan.
 
Neuvoja otetaan vastaan, kuinka kehittyä sooloissa!
 
Kontiak
28.01.2013 11:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skadap: Oon myös kokeillu pistää youtubesta blues backing trackeja päälle ja koittaa improvisoida niihin jotain mutta en oikeen saa skaaloista mitään järkevän kuullosta aikasiks.
Oiskohan tässäkin se että niitä pitäs vaan tahkoa ja tahkoa että alkais oppimaan.

 
Blues-tausta on itse asiassa aika vaativa. Ota mieluummin kahden soinnun tausta ( vaikka Am-F) ja valitse tempo siten että ehdit mietiskellä ja kuulostella mitä teet. Aloita soittamalla Am:n päälle A-nuotteja ja F-soinnun päälle F-nuotteja ympäri kaulaa ja lisää vähitellen muitakin sointuääniä mukaan. Liiku sitten äänestä toiseen asteikkoa tai arpeggiota pitkin ja käytä vaikka venytyksiä apuna. Muista vibra. ;)
 
Tahkota ja tahkota pitää joka tapauksessa.
 
http://www.truthinshredding.com
ancci
28.01.2013 11:34:14 (muokattu 28.01.2013 11:38:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skadap: Elikkäs oon soittanu nyt noin 5 vuotta kitaraa, mutta sooloja en kauheesti ole yrittänyt.
Nyt kuitenkin kiinnostas soitella vähän enemmänkin alottaa opettelemaan sooloilua.
 
Sooloja joita osaan soittaa: Fade to blackin alkusoolo, One:n alku soolo, sitten jotain lyhkäsiä helppoja sooloja kuten vaikka kryptoniten soolo.
 
Oon myös kokeillu pistää youtubesta blues backing trackeja päälle ja koittaa improvisoida niihin jotain mutta en oikeen saa skaaloista mitään järkevän kuullosta aikasiks.
Oiskohan tässäkin se että niitä pitäs vaan tahkoa ja tahkoa että alkais oppimaan.
 
Neuvoja otetaan vastaan, kuinka kehittyä sooloissa!

 
Tekniikkaan kannattaa jonkunverran panostaa sillä jos soittaa epätarkasti ja tempo heittelee niin kuullostaa sillon aivan hirveältä. Eli metronomiharjoittelu ei liene pahitteeksi. Voi vaikka metronomin kanssa niitä skaaloja sahata läpi niin tulevatpahan siinä tutuiksi. Nöyryyttä ja itsekriittisyyttä myös peliin. Mieluummin soittaa helpon jutun hyvin kun "vaikean" ihan päin persettä ja epätarkasti.
 
Suosittelen tilaamaan tai lainaamaan, Troy Stetinan Metal Lead Guitar kirjan. Maksaa joku parikymppiä. Siinä on backing trakit messissä kaikkiin kirjan sooloihin, joita on helpoista vaikeisiin. Vaikka ensimmäiset soolot tuntuisivatkin "liian" helpoilta, niin kannattaa keskittyä niihinkin aluksi ja yrittää saada ne kuullostamaan hyvältä. Siinä vissiin tutustutaan joihinkin skaaloihinkin yms..
 
E: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0793597889 http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0793509602
 
hallu
28.01.2013 13:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nämä ihan perus jutut tulee mieleen, joita sinulle jo sanottiinkin. Ensinnäkin ne asteikot on vähän kuin opettelisi aakkoset. Pelkillä aakkosilla ei vielä romaania kirjoiteta, vaan ensin pitää opetella puhumaan. Nyt kun olet aakkoset opetellut, niin ala opettelemaan seuraavaksi sanoja. Uskon, että symbolifunktio kehittyy aivan itsestään kun sanojen kautta pääset askartelemaan merkitysten kanssa. Sanoilla tarkoitan tietenkin likkejä, opettele likkejä ja sitten kuuntele toisten soittamia sooloja jotta sinulle kehittyy käsitys missä ja miten niitä likkejä käytetään (symbolifunktio). Muista kuunnella myös omia soolojasi, siis äänitä niitä ja kuuntele ilman kitaraa ihan ajatuksen kanssa.
 
Näitä täällä yleensä suositellaan ja olen itsekin tämän konstin hyväksi havainnut. Niin ja jos Jucciz ei satu käymään täällä, niin minä sanon, että kuuntele myös muilla instrumenteilla soitettua musiikkia (sooloja) ja melodia ja musiikkikäsityksesi kehittyy enemmän. Ensin pitää kuitenkin matkia, koska matkimalla ihminen oppii. Se pentatonisen tapaileminen bluestaustan päälle on jokeltamista, jota kohta seuraa jo ihan oikeaa puhetta kun vaan jaksat jokeltaa;-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
skadap
28.01.2013 16:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
Täytyy vissiin sitten ruveta "jokeltelemaan" oikein urakalla jos se siitä vielä lähtis aukeamaan paremmin :D
 
Jos tulee vielä jotakin jollekkin mieleen niin laittakaa ihmeessä vielä vinkkejä yms.
Omakohtasia kokemuksia että mitenkä ite aloititte jne..
 
E-tu
28.01.2013 17:01:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattanee myös äänitellä niitä sooloja, niin pääsee paremmin jyvälle siitä, miltä ne kuulostaa kun ei tarvi keskittyä siihen soittamiseen. Muuhunkin soittoon (ainakin itelle) oiva apuväline.
 
Talvi tulee - Minä en.
Vladi
28.01.2013 17:15:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni ylläolevissa neuvoissa tahtoo unohtua se tärkein: soita musiikkia. Asteikot ja tekniikkatreenit voivat olla hyvinkin hyödyllisiä, mutta vain soittamalla sooloja oppii soittamaan sooloja. Tarkoitan siis sitä, että harvassa ovat ne oikeasti hyvät soolot, jotka pohjautuvat pelkkään asteikkojen osaamiseen ja/tai hyvään tekniikkaan. Nuo treenit kun eivät opeta niitä hienoimpia vivahteita, eli esim. kuinka tietyt sävelet suhteutuvat toisiinsa ja taustaan luoden erilaisia jännitteitä ja vivahteita.
 
Soita kuulemiasi melodioita, hyräile itse niitä ja yritä sen jälkeen soittaa ne kitaralla. Tällä tavoin et opettele vain lihasmuistilla ja katseella, vaan opettelet kuulemaan. Aika pian huomaat eri sävelten välisiä suhteita ja minkälaisia juttuja saa soittamalla x:n puolisävelaskeleen päässä olevan sävelen edellisen jälkeen. Ainakin itse aloin myös tämän myötä hahmottamaan selviä "kuvioita"(eng. pattern) joita voi sitten lähteä tutkimaan ja opettelemaan, että mistäs asteikosta onkaan kyse. Mielestäni huomattavasti parempi lähestymistapa on oppia kuulemaan ensin ja vasta sitten pohtia, että mitähän sitä soittaa. Itse olen kokenut homman hankalammaksi toisinpäin.
 
Mikään edellämainituista ei poissulje toisiaan. Minä luulin tekniikkaosaamisen ja teoriaosaamisen olevan avain onneen, mutta toisin kävi. Kyllä sitä teknisempääkin puolta tulee treenattua, mutta pääsääntöisesti musiikin ehdoin: haluan jonkun jutun kuulostavan tietynlaiselta ja sitten opettelen sen.
 
Ehkä tärkeintä: Pidä homma hauskana! Itseään piiskaamalla kitaransoitosta saa hyvin äkkiä kuivaa suorittamista ja kitara alkaa jäädä aina vaan enemmän telineeseen. Soita niitä juttuja, mistä pidät, älä niitä, joita "pitäisi" treenata. :)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Kontiak
28.01.2013 19:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mielestäni ylläolevissa neuvoissa tahtoo unohtua se tärkein: soita musiikkia.
 
Ihan tietoisesti jätin ainakin itse pois noin epämääräisen neuvon.
 
http://www.truthinshredding.com
Kontiak
29.01.2013 20:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E-tu: Kannattanee myös äänitellä niitä sooloja, niin pääsee paremmin jyvälle siitä, miltä ne kuulostaa kun ei tarvi keskittyä siihen soittamiseen. Muuhunkin soittoon (ainakin itelle) oiva apuväline.
 
Ja kirjoittaa nuoteiksi/tabuiksi omatkin soolot. Havainnollistaa entisestään, mitä tuleekaan soitettua.
 
http://www.truthinshredding.com
hevikukko
29.01.2013 21:08:57 (muokattu 29.01.2013 21:43:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun teorian osaamisen taidot on ruostunut aikoja sitten ja pitäs saada siihen kunnolla opiskelua. Itse vedän soolot korvakuulolta ja fiiliksellä. Kuuntele taustaa ja kokeile eritavalla useita otoksia, kuuntele niitä vertaillen ja valkkaa parhaat otokset. Näitä raitoja kuunnellessasi huomaat soittavasi asioita, joihin et kiinnitä soittohetkellä huomiota. Sävellä parhaista vedoksista kokonaisuus ja kiinnitä huomiota soittotapaasi, sillä lailla kehityt parhaiten. Kokeile eri tyylejä jatkuvasti. Tekniikka paranee ohella ja musikaalinen osaaminen sekä sävelkorva myös. Teoriaa voi siinä ohella parantaa makunsa mukaan. Itse soittamisen pitää olla hauskaa, kuin myös treenaminenkin!
 
Tavoitteita voi olla isoja sekä pieniä. Pienet tavoitteet ovat esim. "soitanpa tuon hyvin vedetyn kohdan vielä paremmin" ja isot tavoitteet olisi syytä pitää järkevissä rajoissa. Ilman tavoitteita ei ole motivaatiota ja motivaatiota ei ole myöskään ilman epäonnistumisia.
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Tawsky
05.02.2013 14:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mielestäni ylläolevissa neuvoissa tahtoo unohtua se tärkein: soita musiikkia.
 
Tämä, tämä, tämä. Mä en oo ikinä vannonut noiden asteikkojen sahaamiseen. Eikö parempi ole soittaa semmosia juttuja mitä meinaa musiikissaan soittaa? Toki jos haluaa oikeasti vetää ynkkätyyliin asteikkoja ylös ja alas niin siitä vaan, mutta ite ainakin pyrin reenaamaan semmosia juttuja mitä voin joskus käyttää omissa biiseissäni tai muuten vaan soitossa. Gilbertiltä opittu viisaus.
 
Taino, ehkäpä mäkin olisin teknisesti kykenevämpi jos vetelisin harmonista mollia eestaas.
 
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
Jzci
05.02.2013 16:02:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon myös kokeillu pistää youtubesta blues backing trackeja päälle ja koittaa improvisoida niihin jotain mutta en oikeen saa skaaloista mitään järkevän kuullosta aikasiks.
Oiskohan tässäkin se että niitä pitäs vaan tahkoa ja tahkoa että alkais oppimaan.
 
Neuvoja otetaan vastaan, kuinka kehittyä sooloissa!

 
Noitten taustanauhojen kanssa kehittävintä on ehkä sen "pelkän" jammailun sijaan koittaa keskittyä aina pelkästään johonkin tiettyyn asiaan, esim. johonkin yhteen likkiin/ideaan. Eli jotain perus jamia soitellessa koittaa saada vähän väliä sen työn alla olevan idean toteutettua sujuvasti siellä seassa, ilman että se kuulostaa väkisin väännetyltä ja päälleliimatulta. Auttaa omaksumaan noita ideoita omaan sanavarastoon ja todellisiin tilanteisiin sen sijaan että joku juttu olisi vain teknisesti hyppysissä.
 
Tällaista kun tekee aikansa X määrällä erilaisia likkejä/juttuja niin oma sanavarasto kehittyy kuin huomaamatta.
Coran
05.02.2013 23:17:33 (muokattu 05.02.2013 23:23:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitonopettajani silmiä avaava neuvo oli merkata sointuvaihdokset soittamalla aina uuden soinnun juurisävel. Tällä sain omat sooloni kuulostamaan vihdoin edes jollain tapaa hallituilta pelkän asteikkojen pyörittelyn sijaan.
 
-edit- Kontiakhan tämän jo suurin piirtein totesikin.
 
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
Jucciz
06.02.2013 00:08:40 (muokattu 06.02.2013 00:13:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Coran: Soitonopettajani silmiä avaava neuvo oli merkata sointuvaihdokset soittamalla aina uuden soinnun juurisävel. Tällä sain omat sooloni kuulostamaan vihdoin edes jollain tapaa hallituilta pelkän asteikkojen pyörittelyn sijaan.
 
-edit- Kontiakhan tämän jo suurin piirtein totesikin.

 
Tästä saa heti musikaalisempaa ja vähemmän kaavamaista, jos tähtääkin seuraavan soinnun mihin tahansa säveleen, joka vaan on lyhyimmän matkan päässä, olipa se sitten perussävel tai joku ihan muu.
 
Yllä kuvattu asia liittyy yhteen tärkeimmistä (ja yllättävän usein unohdetuista) asioista soittamisessa, nimittäin äänenkuljetuksen. Äänenkuljetus on mun mielestä yksi tärkeimpiä asioita varsinkin improvisoinnissa, olipa kyseessä komppaaminen tai soolosoitto: ts. miten pääset hienosti sävelestä (tai sointukäännöksestä) toiseen niin, että lopputulos miellyttää korvaa? Aina lähin ääni/käännös ei toki ole paras vaihtoehto, mutta aika usein esim. sointusoitossa sopivan käännöksen/hajotuksen löytäminen suht läheltä tuottaa soljuvan ja kauniin lopputuloksen. Välillä onkin sitten hyvä poukkoilla ihan tietoisesti isompia hyppyjä ympäri otelautaa, ettei fakkiudu yhteen ainoaan taktiikkaan.
 
En muista, kuka sen sanoi, mutta hänen ajatuksensa oli se, että soita sitä, mitä haluaisit kuulla. Moniko haluaa kuulla pelkkiä asteikoita, arpeggioita tai 1-2-3-4-treenejä ylös ja alas veivattuna? Niinpä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Kontiak
06.02.2013 17:13:47 (muokattu 06.02.2013 17:18:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Toki jos haluaa oikeasti vetää ynkkätyyliin asteikkoja ylös ja alas niin siitä vaan, mutta.....
 
Miten vedetään ynkkätyyliin asteikko ylös ja alas?
 
http://www.YoutubeRepeater.com/watch?v=SAsHFSrh0i8&s=146&e=177
 
http://www.truthinshredding.com
Tawsky
06.02.2013 17:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Miten vedetään ynkkätyyliin asteikko ylös ja alas?
 
No sillee miten Ynkkä vetää. Hölömö.
 
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
Kontiak
06.02.2013 17:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: No sillee miten Ynkkä vetää. Hölömö.
 
K: Mikä on semmonen, joka kuulostaa Ynkältä, mutta sen nimi on Paul Gilbert?
 
V: Ynkkä. Se Paul Gilbert -nimi oli huijausta.
 
---> takki
 
http://www.truthinshredding.com
Speedking
07.02.2013 14:42:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skadap: Elikkäs oon soittanu nyt noin 5 vuotta kitaraa, mutta sooloja en kauheesti ole yrittänyt.
Nyt kuitenkin kiinnostas soitella vähän enemmänkin alottaa opettelemaan sooloilua.
 
Sooloja joita osaan soittaa: Fade to blackin alkusoolo, One:n alku soolo, sitten jotain lyhkäsiä helppoja sooloja kuten vaikka kryptoniten soolo.
 
Oiskohan tässäkin se että niitä pitäs vaan tahkoa ja tahkoa että alkais oppimaan.
 
Neuvoja otetaan vastaan, kuinka kehittyä sooloissa!

 
Kannattaa joo soittaa koko Metaallllliicaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan tuotantko läpi. Wittu et on hyei sooloi ja kauheet improt ROCKKK.
 
Oon myös kokeillu pistää youtubesta blues backing trackeja päälle ja koittaa improvisoida niihin jotain mutta en oikeen saa skaaloista mitään järkevän kuullosta aikasiks.
 
Niiiiiiii, sit päässäänki tähän...
 
"Playing acoustic is like havin' sex with your clothes on, you know how to do it, but it's fucking difficult"
skadap
07.02.2013 16:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtava neuvo speedking, pidä toi asenne ja neuvo muitankin!
 
Funkånaut
07.02.2013 16:45:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skadap: Mahtava neuvo speedking, pidä toi asenne ja neuvo muitankin!
 
Mut hei, se syö sentää tulisinta ruokaa täällä. Kovin jätkä!
 
Mut vakavasti ottaen, soita mitä haluaisit itsekin kuulla. Kuten ylempänä sanottiin. Asteikkojen tunteminen tietty helpottaa sitä, että tietää, millaisia ääniä olisi hyvä roiskia päälle. Toi, et soittaa uuden soinnun kohdalle soinnun juurisävelen toimii ainakin mulla. Kuulostaa etäisesti asialliselta soololta noin. :)
 
"Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen Kuuntelen tämmöistä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «