Aihe: Kitaraa hommaamassa
1 2
Epävire
30.04.2004 14:11:06
Moi!

Olen tässä ollut hommaamassa kitaraa (ekaa) jo jonkun aikaa, mutta ku tuo tietopuoli kaikesta kitarahardwaresta on niin heikko että ajattelin kysellä täältä ohjehita.

Eli onko teillä mitään suosituksia esim. paljonki rahaa kannattaa laittaa haisemaan että saa kunnon kamat jotka ei sitten tapa harrastusta omalla kauheudellaan (jos nyt on mahdollista). Olen ajatellut polttaa tuohta noin 600-700€ edestä (vahvari&kitara, ehkä säröpedaali kans).

Tällä hetkellä harkinnassa:
Vahvari Roland Bolt 60W
Kitara Vester Stageseries / Ibanez ST-300 / Ibanez RG sarjan kepakko / Harley Benton / joku muu halpis - noita olen nähnyt myynissä h~150-350€. Paljohan esim tosta vahvarista kannattais maksaa?

Kiitos jos vaivaudutte avittamaan.. :)
Mark-Ken
30.04.2004 14:15:29
No, tuo 600-700€ on todella paljon harrastuksen aloittamiseen, että kannattaa valita huolella kamat.
Kitaraan kannattaa käyttää aika suuri osa summasta, ettei tule tarvetta vaihtaa heti parempaan.

Tässä ehdotukseni:
Kitara: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-124487.html
Vahvistin: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_marshall_mg30dfx_prodinfo.html
Epävire
30.04.2004 14:23:53 (muokattu 30.04.2004 14:26:35)
Juu ajattelin kans että toi voi olla vähän yläkanttiin.. ajattelin vaan strategiaksi että ostaa käytetyt kamat kohtuuhinnalla jotka sit jos vaikka jää traktorin alle ja käsi amputoidaan voi myydä pois ja saada omat takas :).

Mulla on nyt tosta Boltista tarjous 325€. Ajattelin jo mennä hakemaan mutta epävarmuuttani tulin tänne ounastelemaan.. Kannattaisko se hakea pois?

EDIT: nii sanokaa vaan jos teidän mielestä kannattais mielummin ostaa jotain paaaljon halvempaa ja sit vaihtaa ku alkaa tuntuu siltä.. nyt ku mä itse sanoin noin nii tuo alko tuntua paljo paremmalta vaihtoehdolta..
Mark-Ken
30.04.2004 14:26:35
Top Soundin käytettyjä:
Epiphone Les Paul Standard 365€, tinkii hyvin, niin saa kolmeensataan.

http://www.suomalainen-soitinkauppa.fi/default_ie.asp?kauppiasid=524
Epävire
30.04.2004 14:35:48
Kiitos linkistä laitetaan hyvään harkintaan :)

Käytettynä sais tuon Ibanezin ST-300 noin samaan hintaan.. mites se? Onko kellään tietoa?
JuSu
30.04.2004 14:40:34
Olen ajatellut polttaa tuohta noin 600-700€ edestä (vahvari&kitara, ehkä säröpedaali kans).

Tuo on oikein hyvä budjetti aloittelijalle, sillä saa jo sellaista kamaa, joka voi kestää vaikka koko iän.

Hirveästi vaikuttaa, minkälaista musiikkia meinasit pääasiassa soittaa, ja missä tilanteessa? Eli esim. pitääkö vahvistimessa olla potkua bänditreeneihin rumpalin kanssa, ja kaiveletko kamoista lähinnä esim. metalli- vai rautalankasoundeja?

Siinä olet oikeassa, että käytettyjä kannattaa katsella, saa enemmän vähemmällä, eikä tule niin paljon (jos yhtään) takkiin, jos haluaa vaihtaa toisenlaisiin.

Esimerkkinä, jos oikein sopivasti sattuu: 700 eurolla voi niukin naukin saada vanhan ja hyvän, vielä Japanissa tehdyn, Squier -straton sekä 50 W Marshall JCM 800 -putkicombon (älkää naurako, olen nähnyt). Noilla soittelisi perusrokit vaikka loppuelämän, bändinkin kera, jos vaan miellyttää. Laadusta ei jää kiinni.

JuSu
Ooostakaa ooostakaa, hyvejä kitaroita, Ibanez, Charvel, Falcon... Katso tori.
rockitsb
30.04.2004 14:44:22
700 eurolla voi niukin naukin saada vanhan ja hyvän, vielä Japanissa tehdyn, Squier -straton

Torilla on tuommoinen Squier strato 350 euroa. Vai puhutaanko me nyt samasta soittimesta?
"Life sucks and then you fuckin' die." -Ozzy Osbourne
Mark-Ken
30.04.2004 14:46:21
Torilla on tuommoinen Squier strato 350 euroa. Vai puhutaanko me nyt samasta soittimesta?

Se lista jatkuu siinä.
JuSu
30.04.2004 14:48:43

No en mä tuohon suoranaisesti viitannut. Mutta siinäs näette, tuohon hintaan niitä saa. Tosin tuossa näyttää olevat jonkin sortin lukkokampiviritys, mikä saattaa selittää edullisenpuoleista hintaa.... Oli miten oli, tuokin voi olla varsin oiva soitin.

JuSu
Ooostakaa ooostakaa, hyvejä kitaroita, Ibanez, Charvel, Falcon... Katso tori.
Epävire
30.04.2004 15:01:48 (muokattu 30.04.2004 15:08:29)
Kiitos uskonvahvistuksesta (itseeni lähinnä) :).

Juu saundeista... En ainakaan tällä hetkellä ole mistään kovaa ja korkealta-metallista innostunut, mutta kai se jonnekkin metallin puolelle kääntyy kuitenkin. En ole nyt ihan satasaletti mitä tuolla rautalangalla tarkoiteteaan, mutta sanon ei rockabillylle ja beatlesille :). Joten kai se on metalli, mutta pitäs saada myös kaunista melodista sointia ulos eikä pelkkää vingutusta/jyräjyystöä mielellään. (Suosikkibändejä, jos ne nyt mitään kertoo, on rokin puolelta läh. tool/symphonyX/RAM, joten enköhän läh. metallia sitten soittele :) )

Jos tosta nyt mitään sai selvää niin hyvä. Tollanen LP kopio olis varmaan ihan ok.. Mut ei kai sitä tiedä ennenku soittaa. Juttu on vaan niin että kun ei osaa soittaa niin ei voi tietää :D

Niin ja kukaan ei ole vielä Boltista porissut.. ei varmaan sitten ole mikään maailman yleisin vahvistin. Oli kuulemma huollettu aika vastakin vielä...

Niin ja kyllä myös funk/jazz uppoaa mutta taitaa sellaisen huomioonottaminen tässä vaiheessa olla vähän utopistista...
Epävire
30.04.2004 15:05:44 (muokattu 30.04.2004 15:13:13)
Niin mistäs tollasta lanleytä kannattas sitten lähtä tutkimaan.

e:Niin juu löytyi.. täysputki:) mutta aika kaukana pääkaupunkiseudulta.. kai se rahtina menee VR:llä, voisi totakin kyellä, tulis vielä halvemmaksi. Ja sehän oli Laney eikä Lanley :D
2N3904
30.04.2004 15:14:18
Kiitos linkistä laitetaan hyvään harkintaan :)

Käytettynä sais tuon Ibanezin ST-300 noin samaan hintaan.. mites se? Onko kellään tietoa?

Ibanezin tuon ajan kitarat ovat todella laatupelejä. Jos tuon hommaat, niin voit jäädä koukkuun, kokemusta on. Minun mielestäni (pohjautuen omaan kokemukseeni yhdestä yksilöstä) ST-sarjassa parasta on sen 24-nauhainen piiitkä kaula. Siihen kun tottuu, tuntuu millä muulla kitaralla vain siltä, että yläkielillä ei oikein sormet mahdu paikoilleen. Soundi on kenties vähän tasapaksuhko ja mitäänsanomaton.
Epävire
30.04.2004 15:24:54
Eli siis ST-300 on helppo soittaa mutta saundeiltaan hieman vaatimaton...? Eli täydellinen aloittelijankitara :)~

Tietenkin parempi olisi jos olisi helpposoittoinen ja hyväsoundinen, mutta saundihan on mielipidekysymys, kai, eikä kaikkea voi saada muutenkaan. Eli siis ST-300 olisi melko hyvä vaihtoehto...
Billsner
30.04.2004 16:10:27
Vahvariksi jos ostaisi Laneyn LC15:n, niin aika kova veto olisi.

Eikö tuo ole vähän turhan raaka jos se tulee kotisoittoon (en tiedä tuleeko, kun sitä ei ole vielä mainittu) ?

Iban rg:n tai squierin straton (missä on humppari tallassa) kun ostaa niin ei kovin metsään voi mennä. Epiphonen tai tokain les paul voisi myös olla ihan jees.
Cursed Ibanez 7-string of molestation.
Epävire
30.04.2004 16:56:26
Juu tulee ainakin toistaiseksi pääas. kotisoitteluun.. mutta onko sitä oikeestaan pakko laittaa nupit kaakkoon aina ku soittaa.. no enhän mä näistä niin tiedä. Jos teistä olisi parempi joku vähemmän "raaka" niin ehotelkaa vaan, toisaalta en asu kerrostalossa, joten levelit ei ny niin paljon haittaa kunhan ei korvat säry kun pienissä tiloissa soittelee.
Niskamies
30.04.2004 17:11:06
Juu tulee ainakin toistaiseksi pääas. kotisoitteluun.. mutta onko sitä oikeestaan pakko laittaa nupit kaakkoon aina ku soittaa.. no enhän mä näistä niin tiedä. Jos teistä olisi parempi joku vähemmän "raaka" niin ehotelkaa vaan, toisaalta en asu kerrostalossa, joten levelit ei ny niin paljon haittaa kunhan ei korvat säry kun pienissä tiloissa soittelee.

Jos omakotitalossa asut, niin toi LC15R olisi jees, joku säröpedaali vielä, niin tossa on tosi pitkäksi aikaa hyvä vahvistin.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Billsner
30.04.2004 17:18:48
Jos omakotitalossa asut, niin toi LC15R olisi jees, joku säröpedaali vielä, niin tossa on tosi pitkäksi aikaa hyvä vahvistin.

Just tuota mietin että kannattaako hommata putkikonetta kotiin... Eikö ne pidä laittaa aika pirun isolle että saa kunnon säröt? Itsellä oli joskus marsun jcm-800 2x12" putkicombo kotona ja ei siitä hyvää soundia saanut kotivolumeilla (enkä kyllä treenikämpälläkään :) Tosin se oli vissiin 100W ja tuo laney on 15W.
Epävire
30.04.2004 17:27:52
Tosin se oli vissiin 100W ja tuo laney on 15W.

:D
no eihän 100/15 oo ku 6.66 :P

joo tuo alkaa vaikuttaa ihan hyvältä tuo laney... yksi kaveri tuossa justiinsa suositteli jotain 15w putkea kun arveli etten ihan heti mene stadionille soittelemaan... :P
Billsner
30.04.2004 19:39:06
:D
no eihän 100/15 oo ku 6.66 :P

Mutta miten se käytännössä toimii :)

joo tuo alkaa vaikuttaa ihan hyvältä tuo laney... yksi kaveri tuossa justiinsa suositteli jotain 15w putkea kun arveli etten ihan heti mene stadionille soittelemaan... :P

Silti vähän epäilyttää 15W putkivehje kotikäyttöön :) Marsussa jos meni millimetri volumea liikaa ylöspäin niin naapurit tuli koputtelemaan (kärjistetysti :) Kaippa joku viisas sanoo kohta miten se kotikäytössä toimii...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)