Aihe: Musiikinteko-ohjelmia?
1 2 3 4 519 20 21 22 23 24 25
Klezberg
22.01.2013 14:04:22 (muokattu 22.01.2013 14:45:03)

lasal: :) tämä on huojentavaa kuulla. Mistähän mnettiin tulevat nuo viikottaiset latenssivalitukset ...

Enimmät latenssivalitukset tulevat reaaliaikaisesta latenssista, siis siitä että soittaessa/äänittäessä halutaan kuunnella DAW:n kautta efektoitua ääntä, eikä käytössä ole kunnollinen äänikortti kunnollisilla ajureilla. Tai ylipäänsä ei osata hoitaa monitoroinnin reititystä äänitettäessä.

Reealiaikaista latenssia DAW ei tietenkään pysty poistamaan. Latenssinkorjaus DAWissa huolehtii siitä että äänitetyt raidat ovat keskenään synkassa riippumatta siitä mikä äänitettäessä on ollut latenssi. Siis korjaus tapahtuu suunnassa äänitys => levytiedosto, ei suunnassa äänitys => kuuntelu, mikä vaatisikin ajan saamista kulkemaan takaperin. DAW ei pysty soittamaan ääntä ulos hetkeäkään ennen kuin se itse saa sen :)

Kyllä äänityksen aikaisesta latenssistakin taitaa edelleen ajoittain kuulla valitusta. Johtunee kehnosta äänikortista ja/tai ajureista, sitä kautta että DAW ei kerta kaikkiaan saa tietoa latenssista.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Antti1
22.01.2013 14:44:16
Klezberg: Johtunee kehnosta äänikortista ja/tai ajureista, sitä kautta että DAW ei kerta kaikkiaan saa tietoa latenssista.

Onneksi kivikautiset ohjelmat, kuten esim. Reaper, osaavat korjata tuonkin tarvittaessa. Jää vain käyttäjän asiaksi selvittää tarvittava siirron määrä ja syöttää se tieto softalle käsipelillä.

Mun näkemyksen mukaan suurin yksittäinen syy latenssiongelmiin on osaamaton/tietämätön käyttäjä. Mut täytyyhän sitä alkaa aina jostain, eikä hommia aloitellessa tule välttämättä ensimmäisenä mieleen integroidun äänipiirin ajurit ja latenssin korjaus.
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Klezberg
22.01.2013 14:49:10 (muokattu 22.01.2013 14:58:24)

Antti1:
Mun näkemyksen mukaan suurin yksittäinen syy latenssiongelmiin on osaamaton/tietämätön käyttäjä.

Nimenomaan.

Mut täytyyhän sitä alkaa aina jostain, eikä hommia aloitellessa tule välttämättä ensimmäisenä mieleen integroidun äänipiirin ajurit ja latenssin korjaus.

Nykyään kun kaikki toimii valmiina paketista, niin heti on sormi suussa. Kuitenkin onnistunut käyttö edelleenkin vaatisi että ymmärtää koko signaaliketjun, siltäkin osin kun se kulkee siellä tietsikan sisällä. Tai edes aluksi edes signaaliketjun käsitteen.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
lasal
22.01.2013 17:12:08 (muokattu 23.01.2013 21:48:38)
Antti1: .... Jää vain käyttäjän asiaksi selvittää tarvittava siirron määrä ja syöttää se tieto softalle käsipelillä.

tästä on kiva YouTube jossa Cubase 4 LE:lä ensin toistettua klikkiä äänitetään kajarista, sitten äänitettyä äänitetään. Raitoja katselemalla päädyttiin syöttämään 4800 samplen siirto. Ehkä silti valitettavasti vaatii edellälläkerrotusti asian YMMÄRTÄMISTÄ :(
Aki
22.01.2013 19:40:07

Antti1: Jää vain käyttäjän asiaksi selvittää tarvittava siirron määrä ja syöttää se tieto softalle käsipelillä.

Ja sitten vaan sormet ristissä toivotaan että se on jokaisella otolla sama. Taannoisella emon integroidullani se vaihteli joka kerta.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
lasal
24.01.2013 17:41:56 (muokattu 16.02.2013 09:32:23)
noin kymmenen äänityssessiota Cubase 5 LE:llä takana. Seuraavaksi otan kokeiluun Reaper'in. Kuukauden kuluttua sitten ihmettelen: pärjäänkö yhdellä Cubasella vai lisäksi Reaper-lisenssi. Vai toimisikohan Reaper ulkoiselta taskukiintolevyltä...

vähän kummastutti erään muun foorumin kirjoittajan kokemus: perheen juniori töni pc:tä ja törröttävä Steinberg-dongle hajosi. Kuulemma loputtoman riesakasta saada rahalla ostettu Cubase taas toimimaan
passe
24.01.2013 18:35:31
Eikö Cubase LE5:ttä muka pysty asentamaan useammalle koneelle? Aiempi LE (olisiko ollut 4) taisi olla mulla yhteensä kolmella eri koneella.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Aki
24.01.2013 19:12:33

lasal: Vai toimisikohan Reaper ulkoiselta taskukiintolevyltä...

Reaper toimii vaikka USB-tikulta Pro Tools HD -systeemin kanssa. En kokeillut äänityslatensseja, mutta toiston kanssa ja editoidessa ei ongelmia.

perheen juniori töni pc:tä ja törröttävä Steinberg-dongle hajosi. Kuulemma loputtoman riesakasta saada rahalla ostettu Cubase taas toimimaan

Taannoin sain uuden Steinberg-donglen hajonneen tilalle parilla sähköpostilla, mutta tietty siinä kestää aikansa kun posti kulkee ja uuden donglen rekisteröi. On toi dongle vaan piirre jonka varaan en yksinään uskaltaisi sessioita laskea.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
lasal
25.01.2013 07:27:17 (muokattu 29.01.2013 10:32:57)
Aki: ...On toi dongle vaan piirre jonka varaan en yksinään uskaltaisi sessioita laskea.

Jep. Alkaa tosiaan epäilyttää. Ja ei-kiva olla koko ajan kohdeltu potentiaalisena luvattomasti käyttävänä. Toisin kuin Reaperissa...

E (gearslutz-lainaus): "The business model offered at Cockos is very honest and gives you the feeling that you are faithful person, instead of marking you as a criminal by improving and raising the copyright-coding-whatever bar with every new version. And I even think that most of the developing goes to this department..."
lasal
25.01.2013 07:31:44 (muokattu 09.02.2013 12:12:06)
passe: Eikö Cubase LE5:ttä muka pysty asentamaan useammalle koneelle? Aiempi LE (olisiko ollut 4) taisi olla mulla yhteensä kolmella eri koneella.

oli kahdella, toinen lakkasi jo toimimasta, toisen 30 pv täyttyy, rekisteröitävä tälle koneelle
lasal
28.01.2013 09:54:57 (muokattu 09.02.2013 12:09:40)
lasal: noin kymmenen äänityssessiota Cubase 5 LE:llä takana.

ja nyt eka Reaperilla. BTW: laillinen kokeilukausi on nyt kuusikymmentä (60) päivää

monistakin merkeistä päätellen halpojen DAW-softien maailma on vielä keskeneräinen
- netissä parin vuoden takainen juttu Reaperista kertoi aivan erilaisesta kuin nykyversio
- oli tilaisuus kokeilla Cubasen nelosta. Sama siinä. Paljon muuttunut 5 LE:hen
- jotenkin hapuilevasti kovin paljoa pitää muuttaa versiosta toiseen :(
- jostain syystä hyvät ideat eivät ole kummastakaan (vielä?) kulkeutuneet toisiinsa

Reaperissa helppoa äänitysreititys ja FX-"aux"in reititys
Reaperin mittarit informatiivisemmat kuin Cubasessa
Reaperissa "tehtaan" EQ-plugari kivasti näyttää taustalla spektrianalyysin
Reaperissa tilaasäästävästi automaatioviiva (envelope) raidan kuvaajan päällä
Reaperin automaatioviivaa voi yhdensuuntaissirtää tarttumalla taitepisteiden välistä
Reaperin automaatioviivalla muutettu amplitudi näkyy myös aaltokuvaajassa
Reaperissa en tarvinnut erillistä transport-ikkunaa
Reaperissa toistokohta harmillisesti vaihtuu muuallakin kuin aika-asteikolla klikaten
Reaperissa mikseri ei "kellu" jos haluaisi hetkeksi siirtää
Reaperin pikarender kivasti näyttää voimakkudet
Reaperin normalisointi on tyhmä, nostaa aina leikkautumiskynnykselle
Reaperissa Cubasea nopeampi live-setin "take"n helppo tasonmuutos F2:lla
Cubase 5 LE:ssä ei ole reaaliaikaista exportia, Reaperissa on
Cubasen transport-ikkunassa kivasti master-out'in säätö
((Cubase osaa haistella ja vaihtaa spdif-sovittimen mukaan sample rate'n.))
Cubasessa saa äänittäessäkin paljon matalia raitoja allekkain, Reaperissa ainakaan vielä en näe kuuttatoistakaan yhtaikaa

lisään tähän havaintoja kun tulee vastaan ja mieleen muistuu

BTW: jenkkifoorumeilla on käyttäjiä jotka ovat siirtyneet 10x kalliimmista Reaperiin ...
http://beneficialearstimulation.blo … mparison-reaper-4x-vs-cubase-6.html

E: spdif-ongelma saattoi johtua muuntimen virransaantivaikeuksista

E2: live-sessiossa alkoi pänniä tarkkanäyttöisessä 15"-läppärissä Reaperin eräiden painikkeiden ja kanavanumeroiden pikkiriikkinen koko :( Cubasessa ovat isompia ja värikkäämpiä. Reaper tehty jättimegaisille kuvaruuduille
Aki
28.01.2013 14:08:14

lasal:- jotenkin hapuilevasti kovin paljoa pitää muuttaa versiosta toiseen :(

Tietokoneiden suorituskyvyt, liitettävät laitteistot ja niiden kautta äänimiesten tarpeet muuttuvat nykyään nopeasti. Ohjelmistojen kehittäjät tekevät vain parhaansa että pysyisivät kehityksessä mukana.

Reaperissa toistokohta harmillisestivaihtuu muuallakinkuin aika-asteikolla klikaten

Ota rasti pois asetuksista sopivasta ruudusta.

Cubasessa saa paljon raitoja allekkain, Reaperissa ainakaan vielä en saa kuuttatoistakaan

Reaperissa saa raitoja vaikka kiljoona. Ctrl T on pikakomento uudelle raidalle.

Cubasessa kiva live-setin biisipala-wav'ien helppo 'destructive' tasonmuutos (Reaperissa hukkasinkin yhden viuluraidan käytyäni Audacityssä muuttamassa)

Eri ohjelmissa on vähän erilaiset toimintatavat samoille asioille, ja joitain asioita ei toisissa ohjelmissa tarvitse tehdäkään. Miksi haluaisit edes tehdä destructive muutoksen?

Jos nyt kuitenkin haluat: Valitse ääniklippi, paina F2, muuta voimakkuutta, OK, klikkaa klippiä hiiren oikealla ja valitse "Render items as new take".
lasal
28.01.2013 14:25:54 (muokattu 29.01.2013 14:57:09)
>> Cubasessa saa paljon raitoja allekkain, Reaperissa ainakaan vielä en saa kuuttatoistakaan

> Reaperissa saa raitoja vaikka kiljoona. Ctrl T on pikakomento uudelle raidalle.

sorry, tarkoitin liveänityksessä yhtaikaa näkymään. Korjasin tekstini. Eli raitanäyttö tarpeeksi matalaksi. Auttaisikohan tuohon jokin erikoinen skin? (Vaihdoin Reaperille ja kokeilin: kahdeksan ja puoli mahtuu)

http://forum.cockos.com/archive/index.php/t-54333.html

raidat ovat joskus aivan väärää voimakkuutta ja Cubasessa korjaan sekä normalisoinnilla että Audio|Process|Gain -kautta sopivalla desibelimäärällä ylös-tai alaspäin

E: kiitos F2-rohkaisusta! Viereinen panorointi sai luulemaan että siinä on vain kanavafeidarin kopio

E2: Reaperissa "Always show full track control panel on armed track" -rasti pois ... ilman vu-mittaria kaksitoista ja puoli näkyy. Ja nyt voi kaventaa lisääkin, feidaritkin jäävät pois jos eivät mahdu. Tässä Cubase 5 LE toimii tilaa tuhlaavasti (painikkeet hyppivät eri riville vaikka mahtuisivat samalle, vaakasuorasta leveydestä riippuen)
Aki
28.01.2013 17:24:43

lasal: sorry, tarkoitin liveänityksessä yhtaikaa näkymään. Korjasin tekstini. Eli raitanäyttö tarpeeksi matalaksi.

Preferences > Audio > Recording > Always show full track control panel

E: kiitos F2-rohkaisusta!

Mä tykkään jokaisen itemin volumepotikasta:

Preferences > Appearance > Media > Adjust media item volume by dragging: Item volume knob

Sun olis hyvä lukaista Reaperin manuaalia ni pääset vähän vauhdikkaampaan alkuun:
http://reaper.fm/userguide.php
Aki
28.01.2013 20:02:11

lasal: :) manuaali 400 sivua, vauhdikkaasti.

Siinä on paljon kuvia. ;o)

Kun alkuun pääset niin alat varmastikin ymmärtämään mistä ja minkälaisia ominaisuuksia ja toimintoja voi etsiä. Mutta käyttöohjetta ei toki ole tarve lukea kerralla kokonaan, siinä on hyvin kategorisoitu eri toiminnot ja työtavat. On nopeampaa etsiä ratkaisut sieltä, Reaperin foorumilta, tai ihan vain Googlesta kuin odotella vastauksia foorumilla.
lasal
16.02.2013 09:42:37 (muokattu 17.02.2013 21:54:08)
Cubase LE 5 vastaan Reaper?

pitäisiköhän julistaa tasapeli. Saisipa molempien hyvät puolet samaan softaan... Jatkan koekäyttöjä mutta (interface-kylkiäisenä tulleen) Cubasen avarampi käyttöliittymä saattaa tuoda läppärikäytössä voiton

E ("ainiin"): Tällä viikolla Cubase-äänityksessä puoli tusinaa live-biisiä ja kahdessa oli katkos. Olikohan unohtunut virustorjunta päälle. Vaiko kakkoskoneen teho (passmark 1200) jo äänittäessä loppunut kesken?
Kalmo
27.03.2013 22:42:58
lasal: :)apropos manuaalit: Cubasen mukana ei enää tule. Enpä ostakaan sen seuraavaa versiota

E: http://www.theengineeringguild.co.u … p?/topic/1843-rel-reaper-daw-guide/
:) en ole printannut mutta on varmaan alle 400 sivua.

Kyllä printatut manuaalit ovat mennyttä aikaa, valitettavasti. Maksavat liikaa. SONARinkin pdf-manuaalissa on jotain 1900 sivua. Viimeisessä painetussa versiossa taisi olla vähän toista tuhatta. Mutta pisteitä kaikille, jotka manuaaleihin paneutuvat.

Olen kurkkuani myöten täynnä tyyppejä, jotka tulevat foorumeille "tissiruokintaan" kun eivät jaksa käyttää muutamia viikkoja puhtaaseen opiskeluun. Niiltä osin, kuin homma on kielitaidosta kiinni, on se kyllä osin ihan ymmärrettävääkin. Saksalaisilla, ranskalaisilla, espanjalaisilla jne. on helpompaa. Saavat kaiken omalla kielellä.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tatuoitu
09.04.2013 18:25:58
Olen tämän oman säveltämisen aika alussa ja saanen kysyä kun en tiedä. Olen saanut nuotit ja soinnut töherrettyä sanoituksineen paperille. Olisiko jotain helppoa digitaalista tapaa, jossa voisin viedä paperituotokset siistimpään kasaan. Siis haluaisin mahdollisen yksinkertaisen vempeleen avun, jossa aika läjä sekaiselta sotkulta näyttävää matskua saisin muillekin ymmärrettävään formaattiin.
Henri Henri Olavi
09.04.2013 19:33:11
tatuoitu: Olen tämän oman säveltämisen aika alussa ja saanen kysyä kun en tiedä. Olen saanut nuotit ja soinnut töherrettyä sanoituksineen paperille. Olisiko jotain helppoa digitaalista tapaa, jossa voisin viedä paperituotokset siistimpään kasaan. Siis haluaisin mahdollisen yksinkertaisen vempeleen avun, jossa aika läjä sekaiselta sotkulta näyttävää matskua saisin muillekin ymmärrettävään formaattiin.

Sibelius-nuotinnusohjelma osaa ainakin jonkinlaisista paperiskanneista lukea nuotit. En tiedä sitten miten hyvin, jos on käsin piirretty. Jos ei tuo toimi, niin Sibelius on kuitenkin suht helppo omaksua ja nopea ohjelma digitaalisen nuotinkirjoitukseen.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)