Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Räppääminen
1 2
LesPaulBastardos
21.01.2013 00:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätin avata keskustelun varmasti ristiriitaisia mielipiteitä herättävästä aiheesta josta ei pikaisella haulla löytynyt aikaisempaa keskustelua. Ja ihan aluksi, jätetään ne rap ei ole musiikkia- kommentit pois, jooko?
 
Heräsi innostus toden teolla kehittämään uusia taitoja ja tällä kertaa tavoitteena räppäilyyn perehtyminen. Olen yrittänyt päästä alkuun pelkän mielikuvituksen ja imitoimisen avulla mutta edistyminen on ollut heikkoa. Olen huomannut erittäin vaikeaksi riisua äänestä kaiken "solistisuuden" joka useamman vuoden lauluharrastuksen mukana on karttunut ja saada ääntä soundaamaan edes etäisesti "räpähtäväksi". Tekniikan ja nopeuden kehittämisen puolen ei varmaan ole muuta tapaa kuin riittävän paljon toistoa ja asteittain nopeuden nostamista kun alkaa sujua?
 
Kaikki mahdolliset henkilökohtaiset vinkit tai linkit opetusmateriaaleihin sekä avoin keskustelu aiheesta ovat tervetulleita!
 
"Olen hyvä ja onnistuin taas. " -Idols-Kalle
Slepah
21.01.2013 01:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla homma on vähän toisin päin: räppäillyt olen jo pidemmän aikaa mutta laulamaan alkanut vasta pari vuotta sitten.
Mielestäni tärkeintä on tuntea biitti ja kehittää sen kautta oma tyyli ja sujuva flow. Freestyle on hyvää harjoitusta, voit vaihdella tyyliä nopeasti saman biitin päälle ja fiilistellä etsien hyviä juttuja. Eikä solistinen tyyli ole välttämättä huono juttu ollenkaan.
 
Nyt on kyllä viime aikoina räppihommat jääneet vähemmälle, oon muuttunut ihan folkkimieheksi. Mutta mikäs sen mukavempaa välillä kun laittaa jatsisavuke palamaan ja kakistella kavereille freestylet!
 
- yah
Kalmo
21.01.2013 11:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räpistä, tai oikeastaan siihen liittyvistä ansakuopista, minulle tulee mieleen kaksi, joihin suurin osa suomiräppäreistä kompastuu surkeasti:
 
- Suomenkielessä paino on sanan ensimmäisellä tavulla. Hirveän iso osa suomiräppäreistä ei osaa tehdä tekstejä / esittää niitä niin, että homma kuulostaa suomelta. Luulen, että moni ei edes osaa suomea tarpeeksi hyvin tajutakseen mokansa.
 
- Äänenmuodostus. Turhan moni suomiräppäri muuttaa ääntään/ääntämistään kummallisella tavalla räpätessään. En osaa kuvailla sitä sanallisesti. Ihan normaalisti muuten puhuva alkaa ääntää jotenkin pönäkän pulleasti ja sössöttävästi, ilmeisesti kuulostaakseen katu-uskottavalta.
 
Minun mielestäni rap on sanan ja rytmin liitto. Niiden pitää elää yhdessä, ja siihen "sana"-osapuoleen kuuluu muutakin kuin kyky syytää sanoja nopeasti.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Spedemix
23.01.2013 08:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, kyllähän räppäämisessäkin voisi olla "solistisuutta" (ehkä se on sitten piirun verran erilaista). Laulun ja räpin yhdistämisen potentiaalia ei ole maailmassa mielestäni hyödynnetty aivan loppuun saakka. Monille tulee ekana mieleen RHCP:n Anthony Kiedis, mutta homman voisi viedä ehkä pitemmällekkin. Tosiaan itse sain ensimmäistä kertaa kulmaa räppäämisen sitä kautta, että rupesin suhtautumaan isoon osaan Peppersien biiseistä räppinä. Myös monien soullaulajien ulosannissa on paljon räpinkaltaista kulmaa; Beyonce Knowlesin biisien lausuminen oikeassa rytmissä/tempossa tulisi kuulostaa jo aikalailla räpiltä.
 
Jos mennään hieman yleisemmälle tasolle, niin tulisi mieleen, että siirtämällä huomio enemmän konsonantteihin vokaalien sijaan voisi tuoda ilmaisuun lisää "tavujen iskevyyttä", tai "töksähtävyyttä" (kun parempia adjektiiveja keksi). Se tekisi myös "perinteisestä" laulusta rytmisesti tiukempaa mikä harvoin on huono asia.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Timitzii
27.01.2013 21:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni suurta helpotusta toi "Harlem Davidson"-kappaleen osittainen opetteleminen. Eräs tuttu vetäisi tuon Don Johnson Big Bandin sanantaivuttajan aikalailla nappiin, joten halusin itsekin yrittää. Aluksihan se tuntui mahdottomalta, mutta muutaman tunnin kokeilun jälkeen sujuikin jo paljon paremmin!
 
LotusEater
08.03.2013 22:00:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räp ei ole musiikkia. :(
 
Funkånaut
09.03.2013 02:43:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LotusEater: Räp ei ole musiikkia. :(
 
Voi herranen aika. Ota pää perseestä ja kelaa hetki.
 
"Jos sulla on jotain antipatioita jengiä kohtaan, ni mee sää himaan ja vedä nakki käteen. Kato moi mulla skulaa ihan hyvin tänks." - Prinssi Haapamäeltä Kuuntelen tämmöistä
LotusEater
09.03.2013 13:42:46 (muokattu 09.03.2013 13:43:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fakta on se, että jos musiikin ideaa tai substanssia ruvetaan jotenkin määrittelemään, niin hyvin äkkiä tullaan tilanteeseen, jossa räp joudutaan tiputtamaan musiikin kategoriasta ulkopuolelle. Tai sitten presidentin uudenvuoden puhe joudutaan nostamaan musiikin kategoriaan....
 
Funkånaut
09.03.2013 18:11:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LotusEater: Fakta on se, että jos musiikin ideaa tai substanssia ruvetaan jotenkin määrittelemään, niin hyvin äkkiä tullaan tilanteeseen, jossa räp joudutaan tiputtamaan musiikin kategoriasta ulkopuolelle. Tai sitten presidentin uudenvuoden puhe joudutaan nostamaan musiikin kategoriaan....
 
Fakta on se, että toi on hölynpölyä.
 
Onko elektroninen musiikki musiikkia? Onko Kraftwerk musiikkia? Miten määritellään musiikki?
 
"Jos sulla on jotain antipatioita jengiä kohtaan, ni mee sää himaan ja vedä nakki käteen. Kato moi mulla skulaa ihan hyvin tänks." - Prinssi Haapamäeltä Kuuntelen tämmöistä
LotusEater
10.03.2013 14:04:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos musiikiksi kutsutaan puhetta, jonka taustalla junnaa jokin alkeellinen rytmi, niin silloin voidaan toki puhua taiteesta tai itseilmaisusta, mutta musiikiksi ei mun mielestä voi kutsua mitään mistä ei löydy melodiaa. Räp voi olla taide muoto, mut ei musiikkia. Elektroninen musiikki voi toki olla musiikkia siinä missä muukin musiikki, jos se vaan sisältää musiikin perus kriteerit kuten melodian. Eihän muusiikkia nyt jokatapauksessa voi määritellä musiikiksi instrumentin perusteella, jolla se tuotetaan.
 
"Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava
Timitzii
10.03.2013 14:11:39 (muokattu 10.03.2013 14:12:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LotusEater: Fakta on se, että jos musiikin ideaa tai substanssia ruvetaan jotenkin määrittelemään, niin hyvin äkkiä tullaan tilanteeseen, jossa räp joudutaan tiputtamaan musiikin kategoriasta ulkopuolelle. Tai sitten presidentin uudenvuoden puhe joudutaan nostamaan musiikin kategoriaan....
 
Ei jumalauta, teennäisin postaus pitkään aikaan.
 
Besides, mikä lasketaan laulamiseksi? Jos Paul Stanley räväyttää puhelaulut "All Hell's Breaking Loosella", onko tuo osio kappaleesta presidentin puheen tasoa?
 
Surkeaa työtä, Herra Lotus.
 
LotusEater
10.03.2013 14:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos koko biisi olisi puhetta ilman taustamelodiaa pelkällä rytmillä, niin eihän se sillon musiikkia ole. Eli vain silloin, jos koko biisi olisi näin. Tottakai hyvissä kappaleissa voi olla mausteena puhetta, kuiskauksia, askeleiden ääniä tai mitä vaan, mutta jos ''biisi'' koostuu yksinomaan tällaisista tehosteista + rytmi niin sit on kyse räpistä tai muusta ääni teoksesta, mutta ei musiikista.
 
Ja vedän tätä keskustelua ihan tunteella ja rakaudella musaan, tässä ei oo mitään teennäistä:)
 
"Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava
Timitzii
10.03.2013 14:22:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logiikkasi heittäisi monen artistin tekeleet romukoppaan. Anthraxit, Limp Bizkitit ja Beastie Boysit olisivat alituisesti "Musiikkia vai ei"-kinastelujen kohteita. Ja varsinkin Rage Against the Machine. Sitä paitsi, monet hip hop-raidat sisältävät myös melodisia osioita... Tästä esimerkkinä Too $hortin "The Ghetto".
 
Rap on ehdottomasti musiikkia. Sen alituinen kiistäminen on lapsellista ja todistaa musiikillisen kehittymättömyyden juuri tältä aihealueelta.
 
LotusEater
10.03.2013 14:35:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lues vähän tarkemmin noista mun kriteereistä. Ne ei kyseenalaista mitään Anthraxeja tai limp bizkitejä.... Ainoastaan jonkun Jay-Z tai public enemyn esim.
 
"Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava
Timitzii
10.03.2013 14:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä helvetin eroa on Anthraxin rap-rock-kokeiluilla Public Enemyyn verratessa?
 
http://www.youtube.com/watch?v=V6dUAaftfzw
 
Nyt niskasta itseäsi kiinni. Jumalauta.
 
LotusEater
10.03.2013 15:06:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eipä juuri mitään ero näköjään. Muta eipä tuo selvästikkään olekkaan muuta kuin yritystä saada lisää rahaa uuden ja myyvän rap-genren avulla. Eli ei musiikia, vaan tuotteen valmistusta kaupalliseen tarkoitukseen.
 
"Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava
Timitzii
10.03.2013 15:09:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.rankopedia.com/CandidatePix/143508.gif
 
LotusEater
10.03.2013 15:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Adios Timtzii, have a pleasant flight.
 
"Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava
Timitzii
10.03.2013 15:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muista jakaa väitöskirjasi 'Rap Ei Ole Musiikkia - 16-Vuotiaan Ajatuksia' myös tällä sivustolla, jahka saat sen valmiiksi.
 
Timitzii
10.03.2013 15:32:26 (muokattu 10.03.2013 15:32:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

16-Vuotiaan Faktoja**
 
Sehän on fakta se.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «