Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi virityskoneisto bassoon
1
Joonas
26.01.2013 01:09:21 (muokattu 26.01.2013 01:10:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ollaan ihan perusasioiden äärellä.
 
Tahtoisin vaihtaa 2009 MiM presariin paremman virityskoneiston, mutta mulla ei ole mitään hajua, että minkälaiset koneistot ko. bassoon sopivat. Olen yrittänyt googlettaa ja etsiä tietoa Fenderin sivuilta, mutta hiljasta on. Manuaalistakaan ei ollut hyötyä.
 
Jos katsoo esim. Millbrookin sivuilta, niin siellä on tarjolla aikalailla erilaisia koneistoja. Jos otetaan nyt vaikka nuo kullan väriset Gotohin Fenderin perinteistä mallia muistuttavat, niin sielä löytyy kolmea eri sorttia, joissa jokaisessa on hieman kokoeroa. (http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=17581&tuoteryhma_id=249 / numerot 11-13).
 
Mistä mä nyt tiedän sitten, että mitkä noisaa istuu tohon MiM presarin lapaan suorilta? Tai mistä ylipäätään tietää, että mitkä virityskoneistot sopii mihinkäkin bassoon ilman suurempaa modausta/nikkarointia? Vai pitääkö mun purkaa toi vanha koneisto osiin ja mittailla siitä?
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
hollstro
26.01.2013 08:22:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätietoja-kohdassa on mittakuva josta käy selville virittimen mitat. Vertaa niitä oman bassosi virittimiin niin pitäisi selvitä mikä niistä kolmesta on sulle sopiva.
 
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … uotekoodi=FB-3LG&tuoteryhma_id=249#
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Joonas
26.01.2013 10:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, ton mä hokasinkin, mutta ongelma on siis se, että mä en tiedä ton basson speksejä, ja noita mittoja ei saa selville oikein muuten kuin irroittamalla vanhan virityskoneiston. Ehkä noi ruuvipaikat voi mitata, mutta tota viritystapin reiän kokoa ei oikein voi. Eli jos jollakulla on tiedossa noi MiM pressreiden reikien koot, niin olis hieno homma. Soitinvalmistajat voisivat kyllä manuaaleihin laittaa tälläsenkin tiedon...
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
absqua
26.01.2013 10:16:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas: Jep, ton mä hokasinkin, mutta ongelma on siis se, että mä en tiedä ton basson speksejä, ja noita mittoja ei saa selville oikein muuten kuin irroittamalla vanhan virityskoneiston. Ehkä noi ruuvipaikat voi mitata, mutta tota viritystapin reiän kokoa ei oikein voi. Eli jos jollakulla on tiedossa noi MiM pressreiden reikien koot, niin olis hieno homma. Soitinvalmistajat voisivat kyllä manuaaleihin laittaa tälläsenkin tiedon...
 
olisko sulla valokuvaa ko.basson lavasta, mieluiten etu- ja takapuolelta? sen perusteella osais sanoa jotain.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
26.01.2013 12:08:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas: Jep, ton mä hokasinkin, mutta ongelma on siis se, että mä en tiedä ton basson speksejä, ja noita mittoja ei saa selville oikein muuten kuin irroittamalla vanhan virityskoneiston. Ehkä noi ruuvipaikat voi mitata, mutta tota viritystapin reiän kokoa ei oikein voi. Eli jos jollakulla on tiedossa noi MiM pressreiden reikien koot, niin olis hieno homma. Soitinvalmistajat voisivat kyllä manuaaleihin laittaa tälläsenkin tiedon...
 
Kai sulla viivotin on ? Jos ei ole niin arvailuksi menee. Eikä se irrottaminen ole kuin minuutin homma.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sepisti
26.01.2013 16:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sillä, ettei koneistoja vois vaihtaa ihan huvin vuoksi, mutta miksi haluat vaihtaa koneistot? Mulla in MiM presari ja siinä on mielestäni paremmat virittimet, kuin mun viisikielisessä Tokai jatsarissa, jossa on Gotohin virittimet. Maku asioita tietysti ja Gotohillakin on tietysti erilaisia malleja.
Iso osa vireongelmista johtuu kuitenkin yleensä ahtaista satulaurista.
 
hollstro
26.01.2013 16:36:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Ei sillä, ettei koneistoja vois vaihtaa ihan huvin vuoksi, mutta miksi haluat vaihtaa koneistot? Mulla in MiM presari ja siinä on mielestäni paremmat virittimet, kuin mun viisikielisessä Tokai jatsarissa, jossa on Gotohin virittimet. Maku asioita tietysti ja Gotohillakin on tietysti erilaisia malleja.
Iso osa vireongelmista johtuu kuitenkin yleensä ahtaista satulaurista.

 
Vinkki: kullatut virittimet.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sepisti
26.01.2013 16:56:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Vinkki: kullatut virittimet.
 
Niinpäs näyttääkin.
 
Rämppy
27.01.2013 12:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen takia ei ehjiä virikoneita ole syytä vaihtaa, että toimisivat muka huonosti. MIM Fenkuissa ne on hyvät. Mutta jos ulkonäkösyistä haluat vaihtaa esim. kullitettuihin, niin sitten ok. Sun kannattaa soittaa Millbrookiin ja kertoa sun basson merkki ja malli. Ne kaivaa siihen sopivat gotohit.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
nisumaka
28.01.2013 08:35:08 (muokattu 28.01.2013 08:41:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja äärimmäinen tapa, jos vain ei matkan takia tule ongelmaksi on se, että ota yksi viritin irti ja mene sen kanssa käymään Millbrookissa. Nopeasti ajatellen suosittelen lämpimästi, että kahteen kertaan harkitse, mitä lisäarvoa sinulle tuo virityskoneiston vaihtaminen, varsinkin, jos et saa mitoiltaan täysin 100% yhteen sopivaa.
 
Tämä menee hieman off-topic, mutta noin 30 kpl yhteensä kitaroita/bassoja trimmanneena/korjanneena basson virityskoneiston vaihtaminen on sieltä kauimmaisesta päästä, mitä lähtisin tekemään. Harrastan siis hieman soitinrakennusta. Ainoa, missä tiedän olevan varsinaisesti tehdaskoneistossa korjaamista, on Gibson Les Paul -mallit, joissa on ne vanhat Tulip-koneistot. Niissä on "rulla" aika pieni, ja tämä on tunnettu ongelma. Gibsonhan on vaihtanut suuremman mekanismin uudempiin versioihinsa (Tulip De-Luxe). Tuollaiseen kitaraan kunnon Grovereiden vaihtaminen, ja puutöiden/lakkausten tekeminen on perusteltua, mutta tuollaista ei enää edes itse oikein kannata tehdä (pitää teetättää, ja maksanee jossain 300-400 e hujakoilla). Suhteellisen halvoissakin Fender-kopioissa virityskoneisto nimen omaan on laadukkain osa koko bassoa. Mutta joo, jos vain haluat vaihtelua/ulkonäkömuutoksen bassoosi, niin siitä vaan. Nimittäin veikkaan, että bassosi SÄÄDÖT JA SATULAN VAIHTO (kuttaperkkaversiosta) keinoluiseen parantaisi soittimen sointia ja tämän saat samalla rahalla ammattilaisen tekemänä, mitä virityskoneiston vaihto sulle maksaa.
 
Kefiiri
28.01.2013 09:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittaja puhuu koneiston vaihtamisesta "parempiin"... olisi hyvä tietää miltä osin parannusta kaivataan. Vireessä pysyminen tosiaan harvemmin on koneistosta kiinni, mutta jotain klappia voi viritystuntumassa ehkä olla? Ne tappia pitelevät ruuvit kannattaa tsekata etteivät ole löysällä.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
nisumaka
28.01.2013 12:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri. Veit sanat suustani. Juuri tätä tarkoitin kirjoittaessani, että saman rahan sijoittaminen soittimen satulan uusimiseen paremmasta materiaalista ja säätöjen kuntoon laittaminen (sisältää tietty löysänä olevien osien kiristämisen) varmasti tuo lisäarvoa soittimelle. Sitä vastoin virityskoneiston vaihto ei välttämättä tarkoita mitään.
 
Joonas
28.01.2013 14:48:21 (muokattu 28.01.2013 14:54:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps,
 
tarkoitus on juurikin vaihtaa tilalle kullanvärinen setti, koska kaiken muun raudan olen vaihtanut jo kullitettuihin osiin. Soon kattokaas gold on black, mikä tässä kiehtoo :)
 
Talla on jo vaihdettu, satulaa ei, mutta ei tossa satulassa mitään vikaa varsinaisesti mielestäni ole. Basso pitää vireen ja soundikin on kohdillaan.
 
Tosin jos vertaan tota MiM Fenderin virityskoneistoa esim. mun American Deluxe jazzarin hipshot ultraliteihin, niin on niissä selkeä ero siinä, kuinka tarkkaan niitä pystyy ruuvaamaan. Lienee se tuning ratio parempi noissa hipshoteissa.
 
Millbrookin koneistot olivat vain esimerkki, joskin voi olla, että sieltä haluamani koneiston tilaan. Tosin viimeksi kun tilasin uudet potikat (DLXn kautta Millbrookista), niin eivät olleet sopivat. Onneksi oli muuta käyttöä niille, ni ei tarvinnut lähteä palauttelemaan.
 
Mutta kiitos vastanneille. Ratkaisu lienee siis se, että joko irrotan yhden noista tän hetkisistä ja mittaan reikien paikat tai sitten soitan Millbrookiin, jossa joku ehkä osaa kertoa mulle, että millaset varaosat soittimeeni sopivat. Helpompaa olis, jos manuaalissa olis valmiiksi ne mitat. Ei se Fenderille (tai muille soitinvalmistajille) juuri mitään maksais ne infot siihen laittaa, varsinkin kun vaihtoehdot lienevät nuo 11/16" tai 9/16".
 
Mutta hipshotin sivuilta kun kattelee esim. noita ultralitejä just, löytyy tällänen teksti: "The 3/8 diameter version fits basses with a headstock hole size of 9/16 inch. The 1/2 inch diameter version fits basses with a headstock hole size of 11/16 inch." Tämän perusteella sean ehkä asian selville mittaamalla vain tuon viritystapin paksuuden.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
absqua
28.01.2013 15:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas: Heps,
 
tarkoitus on juurikin vaihtaa tilalle kullanvärinen setti, koska kaiken muun raudan olen vaihtanut jo kullitettuihin osiin. Soon kattokaas gold on black, mikä tässä kiehtoo :)
 
Talla on jo vaihdettu, satulaa ei, mutta ei tossa satulassa mitään vikaa varsinaisesti mielestäni ole. Basso pitää vireen ja soundikin on kohdillaan.
 
Tosin jos vertaan tota MiM Fenderin virityskoneistoa esim. mun American Deluxe jazzarin hipshot ultraliteihin, niin on niissä selkeä ero siinä, kuinka tarkkaan niitä pystyy ruuvaamaan. Lienee se tuning ratio parempi noissa hipshoteissa.
 
Millbrookin koneistot olivat vain esimerkki, joskin voi olla, että sieltä haluamani koneiston tilaan. Tosin viimeksi kun tilasin uudet potikat (DLXn kautta Millbrookista), niin eivät olleet sopivat. Onneksi oli muuta käyttöä niille, ni ei tarvinnut lähteä palauttelemaan.
 
Mutta kiitos vastanneille. Ratkaisu lienee siis se, että joko irrotan yhden noista tän hetkisistä ja mittaan reikien paikat tai sitten soitan Millbrookiin, jossa joku ehkä osaa kertoa mulle, että millaset varaosat soittimeeni sopivat. Helpompaa olis, jos manuaalissa olis valmiiksi ne mitat. Ei se Fenderille (tai muille soitinvalmistajille) juuri mitään maksais ne infot siihen laittaa, varsinkin kun vaihtoehdot lienevät nuo 11/16" tai 9/16".
 
Mutta hipshotin sivuilta kun kattelee esim. noita ultralitejä just, löytyy tällänen teksti: "The 3/8 diameter version fits basses with a headstock hole size of 9/16 inch. The 1/2 inch diameter version fits basses with a headstock hole size of 11/16 inch." Tämän perusteella sean ehkä asian selville mittaamalla vain tuon viritystapin paksuuden.

 
Löydätkö esmes googlen avulla jonkun kuvan puheena olevan bassomallin lavasta? Siitä kuvasta osaa melko tod.näk sanoa jo jotain viritinmalliin liittyen.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
28.01.2013 20:06:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas: Heps,
 
tarkoitus on juurikin vaihtaa tilalle kullanvärinen setti, koska kaiken muun raudan olen vaihtanut jo kullitettuihin osiin. Soon kattokaas gold on black, mikä tässä kiehtoo :)
 
Talla on jo vaihdettu, satulaa ei, mutta ei tossa satulassa mitään vikaa varsinaisesti mielestäni ole. Basso pitää vireen ja soundikin on kohdillaan.
 
Tosin jos vertaan tota MiM Fenderin virityskoneistoa esim. mun American Deluxe jazzarin hipshot ultraliteihin, niin on niissä selkeä ero siinä, kuinka tarkkaan niitä pystyy ruuvaamaan. Lienee se tuning ratio parempi noissa hipshoteissa.
 
Millbrookin koneistot olivat vain esimerkki, joskin voi olla, että sieltä haluamani koneiston tilaan. Tosin viimeksi kun tilasin uudet potikat (DLXn kautta Millbrookista), niin eivät olleet sopivat. Onneksi oli muuta käyttöä niille, ni ei tarvinnut lähteä palauttelemaan.
 
Mutta kiitos vastanneille. Ratkaisu lienee siis se, että joko irrotan yhden noista tän hetkisistä ja mittaan reikien paikat tai sitten soitan Millbrookiin, jossa joku ehkä osaa kertoa mulle, että millaset varaosat soittimeeni sopivat. Helpompaa olis, jos manuaalissa olis valmiiksi ne mitat. Ei se Fenderille (tai muille soitinvalmistajille) juuri mitään maksais ne infot siihen laittaa, varsinkin kun vaihtoehdot lienevät nuo 11/16" tai 9/16".
 
Mutta hipshotin sivuilta kun kattelee esim. noita ultralitejä just, löytyy tällänen teksti: "The 3/8 diameter version fits basses with a headstock hole size of 9/16 inch. The 1/2 inch diameter version fits basses with a headstock hole size of 11/16 inch." Tämän perusteella sean ehkä asian selville mittaamalla vain tuon viritystapin paksuuden.

 
Fenderin eri malleissa vaihtelee noi virituikonekstojen mitat eikä mitään meksikon pressarille olevaa standardimittaa edes ole. Siksi mittaaminen on ainut tie onneen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «