Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sibelius first - nuotinnusohjelma?
1
vekotin75
22.01.2013 18:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Olisi kiva kuulla kokemuksianne Sibelius First-ohjelmasta. Itse tarvitsen nopeasti opittavaa ohjelmaa real book-tyyppisten nuottien puhtaaksikirjoittamiseen, en sinfonioihin. Olisiko se tämä..?
 
nisumaka
25.01.2013 09:57:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tämä, versio 6. Tämä on erittäin toimva. Tämä on myös versio, jota monissa musiikkiopistoissa käytetään (tosin nykyversio on Sibelius First 7). Saat tämän pilkkahintaan, tämän 6-version ostamalla solfasynan tms, tulee mukana. Eli esim Soundtools myi sellaista pientä koskettimistoa tietokoneen kylkeen USB-liitännällä muistaakseni, ja paketti maksoi 60 e !!!! Tolla vanhalla versiolla sävelsin ja sovitin esim yhden musiikkiteatterin biisit, joten toimii.
 
Janus
26.01.2013 11:21:44 (muokattu 26.01.2013 21:28:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.sibelius.com/cgi-bin/download/get.pl?com=sh&prod=first
 
EDIT: Suosittelen lämpimästi lataamaan kokeiluversion tuolta yo. linkistä. Sibeliuksen täysversiolla pääsee ns. kuuhun, se on ihan ammattitason ohjelma, jolla taittuu sinfoniat, leffascoret jne. MUTTA myös tavalliset lead sheetit. Tästä linkistä pääsee vertaamaan täysversiota ja Firstiä:
 
http://www.sibelius.com/products/sibelius_first/compare.html
 
Firstissä on kyllä hirveät määrät rajoitteita (tuon kaavion perusteella, en aio asentaa tuota trialia konettani täyttämään, ellen sit jaksa kaivaa spare-miniläppäriä jostain kaapista...), jotka varmasti hiertävät myös lead sheettien tekijää:
 
- ei epäsäännöllisiä tahteja (irregular bars) - ts. 2/4 tahdin sijoittaminen 4/4 biisin keskelle ei onnistuisi? EDIT: korjattu, onnistuu
- ei cue-nuotteja (pikkunuotteja) - käteviä instruosioiden kirjoittamiseen yhdelle viivastolle lauluosuuksien väliin
- fixed beam groupings - ei mahdollisuutta selkeyttää rytmisesti haastavia riffejä tms. jakoja tapauskohtaisesti palkittamalla
- ei ossia-viivastoja (pikkuviivastoja, jotka tuodaan näkyviin tahti tahdilta jos niitä tarvitaan) - äärimmäisen käteviä taustariffien, rumpukomppien jne. kirjoittamiseen lead sheettiin
- "Utilities"-otsikon alla niin paljon puutteita (esim. lyriikoiden importointi tekstitiedostosta) ihan perustyöskentelyä helpottavista/nopeuttavista ominaisuuksista, ettei jokaista jaksa edes kuvailla erikseen
 
washburn
26.01.2013 20:24:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus:
- ei epäsäännöllisiä tahteja (irregular bars) - ts. 2/4 tahdin sijoittaminen 4/4 biisin keskelle ei onnistuisi?

 
Ei näin.
 
Irregular bars viittaa tahteihin biisin sisällä, joissa on nuotteja sopimaton määrä tahtilajiin nähden. Itse käytän tuota lähinnä siihen, jos biisi alkaa kohotahdilla, niin viimeiseksi tahdiksi sitten laitan irregular tahdin, jossa siis iskuja normaali tahti miinus kohotahti.
 
Live long and prosper.
Janus
26.01.2013 21:24:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Ei näin.
 
Irregular bars viittaa tahteihin biisin sisällä, joissa on nuotteja sopimaton määrä tahtilajiin nähden. Itse käytän tuota lähinnä siihen, jos biisi alkaa kohotahdilla, niin viimeiseksi tahdiksi sitten laitan irregular tahdin, jossa siis iskuja normaali tahti miinus kohotahti.

 
Kiitos korjauksesta! Hyvä tietää että tahtilajien vaihto onnistuu, se on kuitenkin pienimuotoisissakin nuotitustöissä hyvin olennainen ja tarpeellinen työkalu.
 
Itseltä tuo "irregular bars"-optio on jäänyt huomaamatta ja käyttämättä, vaikka 10 vuotta olenkin käyttänyt Sibbeä... jos 4/4-kappale alkaa kohotahdilla, olen tavannut tehdä viimeisestä tahdista vaikka 3/4 tahdin ihan Time Signature-työkalulla, jonka jälkeen olen piilottanut syntyneen ylim. tahtilajimerkinnän.
 
nisumaka
29.01.2013 13:06:41 (muokattu 29.01.2013 13:23:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäisen kysyjän kannattanee puntaroida sitä, mitä Firstistä puuttuu sellaista, joka on hänelle välttämätöntä.
 
Kuten mainitsin 6-version Firstistä saa "ilmaiseksi", kun ostaa "solfakoskettimet" 60 e hintaan. Kaikki korusävelet ja kohonuotit ovat hienoja piirteitä, mutta eivät aivan välttämättömiä, vaan ensimmäisen kohotahdin voi aina kirjoittaa taukojen kanssa "täyspitkänä". Painotan, että mitä tässä esitän, on makukysymys, mikä on "aivan välttämätöntä" puhuttaessa harrastajasta/semi-pro-tasosta. Varmasti sävellajin vaihtaminen, tahtilajin vaihtaminen jne ovat välttämättömiä, koska ilman näitä nuottihan menee väärin tai sitä ei siis voi kirjoittaa, mutta mitään tällaista keskeistä ei Firstistä puutu, ei ainakaan mulle ole tullut eteen, ja sitä olen jonkin verran kyllä käyttänyt.
 
Ammattilainen varmasti haluaa täysversion, mutta sen hinta taitaa olla nyt noin 700e. Lisäksi, ennen kuin täysversion hankkii, kannattaa myös miettiä, millaisella koneella sitä ajaa. Esimerkiksi millainen on näytön koko.
 
Eli täyttääkö tarpeen nykyinen läppäri, kuulokkeet ja tulostin, vai tarvitsenko täysversion Sibeliuksesta, uuden raskaan sarjan PC:n kahdella isolla näytöllä ja laser-tulostimen. Ehkäpä tässä olisi jotain lähestymistapaa.
 
Ainoa mitä Firstistä tulee mieleen on se, että First on aika "näpyttelyversio". Tarkoitan, että joudut kirjoittamaan suurimman osan näppikseltä. Käsitykseni mukaan tuo täysversio sisältää nimen omaan ammattilaiselle tämän työtä nopeuttavia piirteitä. Näistä osannevat kertoa parhaiten täysversion kokeneet käyttäjät.
 
washburn
29.01.2013 13:23:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musescore on myös ihan varteenotettava vaihtoehto ja täysin ilmainen.
 
Live long and prosper.
lusmuusikko
18.07.2017 10:36:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin tietsikan uudempaan ja samalla pitää päivittää Sibelius. Vanha oli 4.
Mutta lukeeko Sibelius first noita vanhojen "oikeiden" Sibeliusten nuottidokumentteja? Siis onko ainoa vaihtoehto ottaa se "oikea" Sibelius? (no kun en tarttis kovin järeetä, ei ole mielessä sinfonioitten yms. raapustus..), jos haluaa käyttää aiemmin kirjoitettuja dokkareita vielä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «