Aihe: C-kortin keikka-autot ja ammattipätevyys
1 2 3 4 5
soul_tyranny
25.01.2012 08:50:54
Sieltähän tuli yllättävän selkeä vastaus, kiitos vaivannäöstä!

Veemäinen juttuhan tämä on mutta parempi, kun on hiljaa ja tekee hommia ;)

Olen roudari/valoteknikko ja ajoin viime syksynä C-kortin näitä hommia varten. Opettajan kanssa juttelimme asiasta ja kyselimme useammalta taholta mm. Trafilta. Lopputuloksena voitiin todeta, etten tarvitse ammattipätevyyttä. Luojan kiitos!
DSM
26.01.2012 19:08:48 (muokattu 26.01.2012 19:10:16)

AnttiR: Ihan pikku anekdootti keskustelun jatkoksi. Tämä ei koske niinkään ryhtipenkkimersuja, vaan vähän isompia kuorma-autoja ja piirturikiekon käyttöön liittyviä samankaltaisia uskomuksia, ettei piirturia tarvitsisi käyttää, jos on niinsanottua omaa ajoa tai ei olla ammattiliikenteessä.

Kun puhutaan 7,5t C-kortillisesta autosta, niin liikennepoliisin mukaan on aina käytettävä piirturinkiekkoa tai uudemmissa autoissa elektronista henk.koht. piirturikorttia. Suora lainaus: "vaikka hakisit lähikaupasta maitoa, niin piirturikortti pitää olla.. piste."

Jos ei esim elektronista piirturikorttia ole, sakot rapsahtaa ja luultavasti auto jää tienposkeen odottamaan kunnes joku kortillinen tulee rattiin. Nimimerkillä kokemusta on. :)

AnttiR

Ja siis kyse yli 7,5t autoista... ja vielä tähän hauska pikkuseikka. Jos yli 7,5 tonnin auto on yksityiskäytössä. Sun pitää käyttää piirturia mutta kukaan ei valvo piirturin toimivuutta ja oikeellisuutta, eli piirturin katsastusta ei kukaan vahdi. Ei kuulu poliisille vaan työsuojelupiirille joka ei tas yksityiskäytössä olevia autoja voi vissiin edes paljo katella !?

edit... siis piirturin katsastusta ei vahdita jos autossa ei ole nopeudenrajoitinta. Jos se on niin piirturista pitää olla tarkastustodistus auton katsastuksen yhteydessä.
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Ulpero
21.01.2013 02:29:32
Moi kaikille!
Nyt on tosiaan niin, että tuo ammattipätevyys täytyy olla myös keikkabussia ajaessa! (Siis jos sen auton ajaminen vaatii kuorma-auton tai linja-auton ajamiseen oikeuttavan ajokortin.) Kuorma-autokortin (tai rekkakortin) haltijalla on aikaa suorittaa nuo viisi koulutuspäivää 10.9.2014 mennessä ja linja-auton ajokortin haltijalla aikaa on 10.9.2013 saakka! Koulutus täytyy olla Trafin hyväksymää ja Ennakoiva ajo on pakollinen, muut neljä voi vapaasti valita hyväksytyistä koulutuksista! Asiasta tuntuu olevan paljon epäselvyyksiä, jopa monilla virkamiehilläkin. Olin viikko sitten koulutuksessa ja henkilö, joka siellä luennoi, oli ollut Trafin järjestämässä koulutuksessa ja hän antoi aika seikkaperäistä tietoa asiasta. Jos muusikko kuljettaa vain omia soittokalujaan niin koulutusta ei tarvita, ei myöskään silloin jos kaikki yhtyeen jäsenet ovat saman perheen jäseniä. Mutta kun samaan autoon lastataan jokaisen soittajan - jotka eivät siis ole saman perheen jäseniä - tarvitsemat soittimet niin koulutus täytyy suorittaa. Aika hankala on ollut ottaa asiasta selvää kun eivät tunnu kaikki virkamiehetkään tietävän miten menetellään! Tämän jälkeen on siis todennäköistä, että pakettiautoja kohtaan tunnetaan erittäin suurta mielenkiintoa... Vaikka oppi ei kaadakaan ojaan niin kysymys on myös rahasta! Jos yksi kurssi maksaa about 100-150 euroa niin ne kaikki viisi ovat jo melkoinen kuluerä! Linja-autoyrityksissähän työnantaja maksaa nuo koulutukset mutta näin ei taida olla ns. keikkahommissa. Mukavia kilometrejä kuitenkin kaikille ja toivotaan että saisin Trafilta vielä mustaa valkoisella niin laitan sen tänne näkyville.
humppahanuristi
21.01.2013 10:21:57

Tuo on "hauskaa", kun kuitenkin joihinkin ammattiryhmiin on annettu asiasta poikkeuksia. Perusteluna, että auton ajaminen ei ole kuskina toimivan henkilön varsinainen ammatti.
Mielestäni pitäisi ehkä suuremmassa määrin kritisoida trafille tätä asiaa.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
KariS
21.01.2013 14:51:44 (muokattu 21.01.2013 15:00:51)

humppahanuristi: Tuo on "hauskaa", kun kuitenkin joihinkin ammattiryhmiin on annettu asiasta poikkeuksia. Perusteluna, että auton ajaminen ei ole kuskina toimivan henkilön varsinainen ammatti.
Mielestäni pitäisi ehkä suuremmassa määrin kritisoida trafille tätä asiaa.

No tulihan tuota taas kaivettua netistä... Nousee taas karvat pystyyn... Trafi ilmeisesti vastailee vähän mitä sattuu, ihan riippuen siitä keneltä kysyy ja miten kysyy. Mutta tällaisia murusia löysin:

- Esim hevoskuljetukset eivät vaadi ammattipätevyyttä, mikäli henkilö "käyttää hevosia" eikä ainoastaan kuljeta niitä.

Lainaus (http://www.hevosjalostusliitot.fi/p … rjala/fi/index.php?we_objectID=3310):
"KUORMA-AUTON KULJETTAJAN AMMATTIPÄTEVYYS HEVOSKULJETUKSISSA
- koskee vain päätoimisia hevoskuljetuksia

Hevosalan järjestöt ovat käyneet vuoropuhelua viranomaisten kanssa kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyysvaatimuksesta hevoskuljetuksissa. Asiasta käytyjen keskustelujen tuloksena asiaa koskeva tulkintasuositus on seuraava: kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyyttä ei vaadita hevosalan yrittäjältä tai työntekijältä silloin, kun hän kuljettaa materiaaleja tai välineitä, joita hän itse ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ei ole hänen päätoimensa..."

- Metsäkonetta saa kuljettaa ilman ammattipätevyyttä, mikäli ajaa metsäkonetta kohteessa.

- Sähköasentaja saa kuljettaa työssään tarvitsemia työkaluja, laitteita ja KOLLEGAT saavat olla kyydissä samalle työmaalle mentäessä. Tässä ei sanota, että pitää omistaa itse työkalut, ainoastaan "KÄYTTÄMIÄÄN"...

Lainaus Trafin sivuilta (http://www.trafi.fi/palvelut/usein_ … a-autonkuljettajien_ammattipatevyys):

"Tarvitseeko työkoneen tai metsäkoneen kuljetusajoneuvon kuljettajalla olla ammattipätevyys?

Kuljettaja ei tarvitse ammattipätevyyttä, mikäli hän konetta kuljettaessaan tekee myös työvuoron koneella kohteessa. Jos suorittaa muita kuljetuksia työn yhteydessä tulee kuljettajalla olla voimassa oleva ammattipätevyys.

Mikäli kuljettaja pelkästään vie tai hakee koneen työmaalle, hänellä tulee olla voimassa oleva ammattipätevyys."

Näistä rohkeasti vedän sen johtopäätöksen, että saan kuljettaa keikalle firman omia laitteita ja kaverin repsikkana mukana, niin kauan kun itse räpellän niiden kanssa eikä kuljetus ole se päätyö. Siksi toisekseen, en laskuta kilometrejä erikseen, joten palkkio on perillä tehdystä työstä, ei kuljetuksesta.

Persetti, mulla on ollut rekkakortti vuodesta 1987, jos ei tuolla saa kevytkuorma-autoa ajaa, niin kumma on. Tai ei se mitään kummaa ole, rahastusta vaan...

Eikä mulla oikein ole aikaa istua viittä päivää jossain "tiesin tämän jo ennestäänkin" -kurssilla. Vaikkei kurssi maksa kun satasen päivä, niin multa jää sen päivän tienestit saamatta...

Päivän vitutuskäyrän maksimi saavutettu.

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
Ulpero
21.01.2013 19:11:11
No niin, Trafilta tuli tänään vastaus monia soittajia koskevaan kysymykseen eli kysymykseen siitä, milloin keikkakulkineen - siis sellaisen joka vaatii kuorma-auton tai linja-auton ajokortin - kuljettajan täytyy suorittaa tuo ammattipätevyyskoulutus: Vastauksessa sanotaan: "Asian selvittämiseksi teidän tulee ottaa yhteyttä Ajovarmaan." Aika merkillistä! Tässä jonain päivänä otan ja menen Ajovarmaan!´Erikoistahan on se, että Trafi on se pääorganisaattori asiassa ja Ajovarma toteuttaa Trafin siunaamia säädöksiä!

Viestistähän on selvästi ymmärrettävissä se, ettei vasen käsi tiedä mitä oikea käsi tekee!

Olisikohan asiaan auttanut se, että Muusikkojen liitto olisi liittona ryhtynyt ajamaan asiaa heti alkumetreillä? Eli siis hakemaan tavallaan erivapautta muusikoille jotka ajavat sitä keikkakulkinetta sen soittamisen ohella.... Tosin eihän ole varmaankaan normaaliälyisen ihmisen järkeen mahtunut että muusikon täytyy nuo pätevyyskoulutukset suorittaa.... Itsellenikin asia valaistui reilu viikko sitten!

Vähintäinkin on kummallisia nämä kiemurat! Ja Karin kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että kysymys on pitkältikin rahastuksesta! Itselläni on ollut ajokortti 45 vuotta, olen sitä "suurentanut" tässä vuosien mittaan ja linja-auton ajokorttikin on ollut jo 40 vuotta! Linja-autoa ajamalla olen myös leipäni pääasiassa tienannut, tosin nuorena tuli ajeltua jos jonkinlaista rakkinetta. Koulutukset on lähes käytynä enkä ollenkaan omalta kohdaltani kapinoi asiaa vastaan, saatanhan tuota muoviläpyskää tarvita ihan bussinkuljettajan hommissakin; mutta tuo muusikon kohtalo asian suhteen ihmetyttää! Miksi soittajalta vaaditaan tuo ammattipätevyys ja esim. raviohjastajalta ei? Kummankaan päätyöhän ei ole se auton ajaminen! Melkoinen sekamelska.....
stnprkl
21.01.2013 20:58:47 (muokattu 21.01.2013 21:00:05)
Ulpero: No niin, Trafilta tuli tänään vastaus monia soittajia koskevaan kysymykseen eli kysymykseen siitä, milloin keikkakulkineen - siis sellaisen joka vaatii kuorma-auton tai linja-auton ajokortin - kuljettajan täytyy suorittaa tuo ammattipätevyyskoulutus: Vastauksessa sanotaan: "Asian selvittämiseksi teidän tulee ottaa yhteyttä Ajovarmaan." Aika merkillistä! Tässä jonain päivänä otan ja menen Ajovarmaan!Erikoistahan on se, että Trafi on se pääorganisaattori asiassa ja Ajovarma toteuttaa Trafin siunaamia säädöksiä!

Viestistähän on selvästi ymmärrettävissä se, ettei vasen käsi tiedä mitä oikea käsi tekee!

Olisikohan asiaan auttanut se, että Muusikkojen liitto olisi liittona ryhtynyt ajamaan asiaa heti alkumetreillä? Eli siis hakemaan tavallaan erivapautta muusikoille jotka ajavat sitä keikkakulkinetta sen soittamisen ohella.... Tosin eihän ole varmaankaan normaaliälyisen ihmisen järkeen mahtunut että muusikon täytyy nuo pätevyyskoulutukset suorittaa.... Itsellenikin asia valaistui reilu viikko sitten!

Vähintäinkin on kummallisia nämä kiemurat! Ja Karin kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että kysymys on pitkältikin rahastuksesta! Itselläni on ollut ajokortti 45 vuotta, olen sitä "suurentanut" tässä vuosien mittaan ja linja-auton ajokorttikin on ollut jo 40 vuotta! Linja-autoa ajamalla olen myös leipäni pääasiassa tienannut, tosin nuorena tuli ajeltua jos jonkinlaista rakkinetta. Koulutukset on lähes käytynä enkä ollenkaan omalta kohdaltani kapinoi asiaa vastaan, saatanhan tuota muoviläpyskää tarvita ihan bussinkuljettajan hommissakin; mutta tuo muusikon kohtalo asian suhteen ihmetyttää! Miksi soittajalta vaaditaan tuo ammattipätevyys ja esim. raviohjastajalta ei? Kummankaan päätyöhän ei ole se auton ajaminen! Melkoinen sekamelska.....

Aika tarkkaan vuos sitten oon laittanu tän saman linkin tähän samaan ketjuun
http://www.trafi.fi/tieliikenne/amm … ettajien_ammattipatevyys/kuljettaja
Ja kyllä ainakin roudaripiireissä tää asia on ollu tiedossa jo vuodesta 2008, ehkä osittain siitä syystä että meidän hommissa ollaan aika usein tekemisissä myös ammattikuljettajien kanssa. Tai ainakin mä oon.
Ja sit näitä tulkintoja ja viittaukset on suoraan Trafin sivuilta
http://www.trafi.fi/palvelut/usein_ … yttya/tieliikenne_-_ammattiliikenne

"Tuleeko putki- tai sähköasentajilla tai vastaavilla olla ammattipätevyys, kun he vievät työvälineensä ja tarvikkeet työmaalle kuorma-autolla?
Ei tarvitse, kun henkilö kuljettaa materiaalia ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa. Tällöin kyydissä voi kulkea myös muita samalla työmaalla kulkevia."
Ton mukaan rokkiajot menis edelleen ilman ammattipätevyyttä edellyttäen et vehje on C-kortillinen laite, koska toi D-korttia koskeva poikkeus on aika yksiselitteinen.
"Ammattipätevyys koskee lähtökohtaisesti kaikkia D1- tai D -luokan ajo-oikeuden omaavia henkilöitä.
Samassa taloudessa asuvia saa kuljettaa linja-autolla ilman ammattipätevyyttä, kun linja-auto on jonkun heistä omistuksessa."
Tos D-poikkeuksessa ei kauheesti oo selittelyn varaa :)

Ja kyllähän toi rahastukselta tuntuu, mut tosiasia on kuitenniin se et noi samat säädökset koskee ihan kaikkia. Ammattikuljettajilla se oon vaan työnantaja kun maksaa noi koulutukset. Itse en aio noita koulutuksia hoitaa vaan jätän tulevaisuudessa ajamisen niille, joille oikeesti maksetaan siitä. Ja EU-säädöksiä näistäkin uudistuksista saadaan kiittää, ei tätä Trafin niskoille voi kokonaan kaataa.
Ja en oo Trafilla, hommissa. Oon äänimies ja joskus ratissakin nähty, ei tosin enää muutamaan vuoteen muuten kun satunnaisesti. Oisko viime vuonna tarvinnu kaikki 5 kertaa ajaa joko bussia tai kuorma-autoa. Mua ei siis kauheesti haittaa, kun nyt voi vedota lakiin jos joku yrittää ratin taakse laittaa :)

EDIT: Ja siis tässähän on edelleen se viiden vuoden siirtymäaika menossa ja noi kurssit on mahdollista tehdä vaik päivä vuodessa, kunhan ne viis kurssipäivää on viiden vuoden aikana suoritettu.
Viltsu audiokantaja
KariS
22.01.2013 07:07:24

stnprkl: Ammattikuljettajilla se oon vaan työnantaja kun maksaa noi koulutukset.

Juuri näin. Ja kulut otetaan sitten asiakkailta, näin se bisnes menee.

Valitus alkaa:

Mutta se kohta mikä mua henkilökohtaisesti tökkää, on se että viikonloppusoturinakin pitäisi istua viikon päivät kursseilla vaan sen takia, että saa laillisesti ajella omaa Ivecon kevytkuorkkipakua pitkin Suomen maata omat lelut kyydissä. En pidä itseäni ammattikuskina, en saa ajamisesta palkkaa. Jos mä ajaisin 40h viikossa autoa, niin ok sitten.

Ja mulla ei ole vaihtoehtona sanoa, etten aja :-) Lelut ei sitten liiku.

EU sucks! Oikeesti, tänään saa olla 60 tonnia tavaraa pyörillä perseen takana ihan laillisesti ja sitten byrokraatti päättää ettei saa kuskata pakulla muutamaa sataa kiloa ilman kurssia... Huhuu? Anybody? Muutosvastarintaa ilmassa... Ja EU määrittelee noi pohjat, mutta Trafi tekee paikalliset tulkinnat. Ei hyvää päivää sinne. Ja jos toi järkeily on vielä ulkoistettu Ajovarmalle, niin huhhuh, pukki on kaalimaan vartijana... Nehän just myy noita koulutuksia!! Näin voi tehdä vaan Suomessa... pienehkö eturistiriita haiskahtaa tässäkin kohdassa!

Valitus loppuu.

BTW: Paljonkohan tuosta saa päiväsakkoja sitten kun neuvottelut maantiellä poliisin kanssa karahtaa kiville? :-)

/Kari
Humpe
22.01.2013 19:04:39

mitä koulutuksi ammatti pätavttden saamiseen liittyy
Freelancer Seinäjoelta http://dorkadesig.suntuubi.com
Pauli Lappalainen
23.01.2013 09:15:41
Laitoin tutulle kansanedustajalle kyselyä tästä jutusta liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Siellä on ainakin jäsenenä ainakin kaksi henkilöä, joille tämä puulaatikoiden kuskaaminen on tuttua puuhaa.
Krisse82
23.01.2013 12:39:19
Soitin asiasta Ajovarmaan. Olivat sitä mieltä, että samat säännöt koskevat putki- ym miehiä kuin muusikoitakin. Eli ammattipätevyyttä ei tarvitse, mikäli kuljettaa tarvitsemiaan työkaluja tai työkavereita samalle työmaalle. Viimekädessä päätöksen kuitenkin tekee poliisi liikennettä valvoessaan.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
Katti
23.01.2013 13:37:48
Krisse82: Soitin asiasta Ajovarmaan. Olivat sitä mieltä, että samat säännöt koskevat putki- ym miehiä kuin muusikoitakin. Eli ammattipätevyyttä ei tarvitse, mikäli kuljettaa tarvitsemiaan työkaluja tai työkavereita samalle työmaalle. Viimekädessä päätöksen kuitenkin tekee poliisi liikennettä valvoessaan.

Tästä olis kiva saada ihan mustaa valkoisella...
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
humppahanuristi
23.01.2013 13:53:22

Eli kun kukaan ei suostu asian tulkintaa varmasti kertomaan, niin sitten ei auta kuin ajella C-kortin autolla ja odottaa, kun joku virkaintoinen LP-partio sakottaa aiheesta.
Sen jälkeen valitetaan asiasta ja käydään korkeimmassa oikeudessa hakemassa ennakkotapaus, koskeeko poikkeukset ketään vai kaikkia.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
KariS
23.01.2013 15:43:02

humppahanuristi: Eli kun kukaan ei suostu asian tulkintaa varmasti kertomaan, niin sitten ei auta kuin ajella C-kortin autolla ja odottaa, kun joku virkaintoinen LP-partio sakottaa aiheesta.
Sen jälkeen valitetaan asiasta ja käydään korkeimmassa oikeudessa hakemassa ennakkotapaus, koskeeko poikkeukset ketään vai kaikkia.

...ja tähän kaikkeen kuluu noin 6-8 vuotta aikaa, rahaa palaa asianajajiin ja niin edelleen...

On kivaa olla hallintoalamainen :-) EU rules!

/Kari
stnprkl
23.01.2013 15:55:55
KariS: ...ja tähän kaikkeen kuluu noin 6-8 vuotta aikaa, rahaa palaa asianajajiin ja niin edelleen...

On kivaa olla hallintoalamainen :-) EU rules!

/Kari

Niin tai sit voi printata ja laminoida tän keskustelun ja näyttää tien päällä konstaapelille et ollaan intternetis oikeen porukalla sitä mieltä et meiän ainakaan ei tarvii suorittaa mitään ammattipätevyystutkintoja :)
Viltsu audiokantaja
KariS
23.01.2013 16:03:31

Juuri näin!

Mä oon periaatteesta ihan kaikkea vastaan :-) Pohojammaalla on ollut sellainen tapa...

Sitten kun mä ajan oikeaa kuorma-autoa, niin käyn kurssit.

/Kari
Ulpero
24.01.2013 10:52:50
Moi-
kuten tuolla muutama päivä sitten kommentoin niin Trafi kehoitti ottamaan yhteyden Ajovarmaan tuossa muusikkoja koskevassa koulutusasiassa. No, eilen kävin ihan henkilökohtaisesti Ajovarmassa ja kas, eihän sieltä mitään vastausta tullut. Pomo, jonka kanssa keskustelin, ottaa yhteyden Trafiin ja laittaa sitten minulle sähköpostia! Eli voehan helevettiläenen! Oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee..
Tässä voi käydä niin, että haetaan oikeudesta ennakkopäätös asiasta! Menee rahaa, asianajajien sun muiden aikaa... turhan jauhamiseen! Ja jos valvontaa suorittava poliisisetä 10.9.2013 jälkeen tekee sen, että kulkuneuvo jää siihen paikkaan niin mitäs sitten? Heillä on kuulemma siihenkin oikeus: ilman ammattipätevyyttä ajaminen on sama kuin kortitta ajo! Antaas olla, odotetaan mikä vastaus tulee.... varmaan se riippuu siitä kuka sen antaa!

Ja sille, kuka sanoi että on viisi vuotta aikaa suorittaa se ammattipätevyys: Tuo viiden vuoden aika umpeutuu 10.9.2013!!! Sen jälkeen on taas viiden vuoden aikana suoritettava nuo seuraavat viisi koulutuspäivää - eli tämä koulutus suoritetaan aina viiden vuoden välein!! Kysymyshän on loppujen lopuksi aika isosta asiasta - varsinkin heille ketkä eivät ole ammatiltaan kuljettajia!

Ja tuo on hyvä, että oltaisiin yhteydessä myös Arkadianmäelle - sieltähän nämä asiat eli Suomen tulkinta ovat lähtöisin! Ei voi olla niin, että muusikko on eri asemassa kuin hevosmies, putkimies jne - varsinkaan tässä ammattipätevyysasiassa!
stnprkl
24.01.2013 11:01:25
...
Ja sille, kuka sanoi että on viisi vuotta aikaa suorittaa se ammattipätevyys: Tuo viiden vuoden aika umpeutuu 10.9.2013!!! Sen jälkeen on taas viiden vuoden aikana suoritettava nuo seuraavat viisi koulutuspäivää - eli tämä koulutus suoritetaan aina viiden vuoden välein!! Kysymyshän on loppujen lopuksi aika isosta asiasta - varsinkin heille ketkä eivät ole ammatiltaan kuljettajia!...

Se olin minä kun tuon sanoin, ja mielestäni yritin tuoda esille myös sen et se siirtymäaika on loppumassa D-korteilla tänä syksynä ja C-korteilla ens vuoden syksyllä. Mutta kuten sanottu myöskin, ni mä (ja mun kolleegat) oon tienny näistä muutoksista jo 2008, joten mulle tää ei missään vaiheessa oo tullu "nyt on kiire" tyyppisesti vastaan.
Viltsu audiokantaja
Katti
24.01.2013 21:13:32
stnprkl: Se olin minä kun tuon sanoin, ja mielestäni yritin tuoda esille myös sen et se siirtymäaika on loppumassa D-korteilla tänä syksynä ja C-korteilla ens vuoden syksyllä. Mutta kuten sanottu myöskin, ni mä (ja mun kolleegat) oon tienny näistä muutoksista jo 2008, joten mulle tää ei missään vaiheessa oo tullu "nyt on kiire" tyyppisesti vastaan.

Juurikin näin, plus että esimerkiksi mulle tarjoutui viime vuonna mahdollisuus ajaa E-kirjain tohon mun läpyskään, ja saada noi koulutukset hoideltua silleen, että eräs taho olis osallistunut kustannuksiin aika rajusti. Ehtona tuo että otan ja ajan ton E-kirjaimen sit myös...

...en ajanut... Jotkut saattaa ymmärtää miks :)

Sitä käynkö noi koulutukset ja pidän kortin validina, en ole vielä päättänyt.
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)