Aihe: H vai B?
1 2 3 4
KMT
11.11.2002 16:21:36

Niin pianistien nuotit alkavatkin. Kitaristeilla E:stä jne.

Riippuu millä soittaa.

Tarkoitin että tämä "normaalein" asteikko
alkaa C:stä
No sitä tällä kertaa sano pässi kun päätä leikattiin
Dumb
11.11.2002 16:41:58

Tätä asiaa on puitu joskus aieminkin, mutta miten voi olla mahdollista, että Bb ei muka ole sama kuin A#? Jos kuitenkin B=H. Eli laskettu H ei ole sama kuin korotettu A, miksi?

Itse olen tottunut aina puhumaan H:sta ja A#:sta.
MeatPie
11.11.2002 17:34:16
Tätä asiaa on puitu joskus aieminkin, mutta miten voi olla mahdollista, että Bb ei muka ole sama kuin A#? Jos kuitenkin B=H. Eli laskettu H ei ole sama kuin korotettu A, miksi?

Ne kuulostavat enharmonisesti samalta, soivat samalla taajuudella, mutta: NE OVAT ERI SÄVEL! A#-Duurin toonika ei ole Bb, vaan A#. Cb-duuriasteikossa ei ole säveltä H(tai B). Tämä on teorian osaamisen kannalta hyvin tärkeä asia.
poppamies
11.11.2002 20:00:51

Se että puhutaanko A# tai Bb:stä riippuu vain ja ainoastaan siitä mistä ruudista tahi mollista kappale menee.
G duuri #, D duuri ##, A duuri ###, E duuri#### j.ne.
F duudi b, Bbduuri bb, Eb duuri bbb, Ab duuri bbbb j.ne
MeatPie
11.11.2002 20:47:42
Rock'n Roll miehet ovat aina puhuneet B:stä ja sitä edeltävää ääntä on aina sanottu Bb:ksi.

Tai A#:ksi.
lxi
12.11.2002 00:30:12
Bb on C duuri asteikon perus-sävel.

C D E F G A B ... hetkinen? Näytä minulle se C-duuriasteikko jossa on Bb.
Juzzu
12.11.2002 08:36:32
Jonte,

Ja kyllä muuten tosiaan käyttää. Jos itse olet nuori ja musiikin Guitar Worldin tabulatuureista oppinut, niin ehkä et sinä sitten käytä (=anteeksi tämä mauton letkautus).

H ja b Suomessa,
B ja Bb Jenkeissä.

Kyllähän tuon tietää, jos on yhtään saanut opetusta musiikista/teorissa suomessa.

Eri asian on sitten se, jos kollektiivisesti ollaan taipumassa tähän ämeriikän painostukseen, ja vapaaehtoisesti käytetään meren takaisia merkintöjä.
Pieni rumpalipoika
12.11.2002 08:41:19

Ne kuulostavat enharmonisesti samalta, soivat samalla taajuudella, mutta: NE OVAT ERI SÄVEL! A#-Duurin toonika ei ole Bb, vaan A#. Cb-duuriasteikossa ei ole säveltä H(tai B). Tämä on teorian osaamisen kannalta hyvin tärkeä asia.

Ja näillä ei tasavireisillä vehkeillä, kuten vaikkapa sellolla ne ovat taajuudeltaankin hieman eri sävelet. Jotenkin sitä tuppaa ihmiskorva on luotu soittamaan alennetut äänet hieman alempana kuin ylennetyt.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Pieni rumpalipoika
12.11.2002 11:02:25

Eli "pieni rumpalipoika" taitaa olla paljon muutakin kun rumpari kun on perillä näistäkin asioista!

Jep. Sen lisäks, et oon paskalla tatsilla varustettu rumpali, oon paskalla tatsilla varustettu sellisti.

Hoho.
MeatPie
12.11.2002 16:59:08

Jaa?? Eihän paljon milloikaan tule eteen kappaletta jonka sävel-laji olisi A# ?? Sitä ei vaan käytännön syistä käytetä. Se on vaan yksinkertaisesti aina Bb. Miksi. Siksi että asteikkoon kuuluu Bb muttei A#. Bb on C duuri asteikon perus-sävel.
Tästä alla olevasta osoitteesta löytyy joka rock jätkälle perustietoa. Ettei tarvi intätä.

http://www.torvund.net/guitar/enharmonics.asp

Tarkoitin vain, että B:tä edeltävä sävel voi olla myös A# yhtä hyvin kuin Bb. Tuossa jutussa ei kyllä ole mitään järkeä, "asteikkoon kuuluu Bb muttei A#". F#-duuriasteikkoon tasan kuuluu A#, niinkuin myös G#-duuriasteikkoon ja moniin muihin. Kromaattiseenkin asteikkoon se kuuluu. Että intätäänpäs nyt kuitenkin.
poppamies
12.11.2002 17:25:35

Tarkoitin vain, että B:tä edeltävä sävel voi olla myös A# yhtä hyvin kuin Bb. Tuossa jutussa ei kyllä ole mitään järkeä, "asteikkoon kuuluu Bb muttei A#". F#-duuriasteikkoon tasan kuuluu A#, niinkuin myös G#-duuriasteikkoon ja moniin muihin. Kromaattiseenkin asteikkoon se kuuluu. Että intätäänpäs nyt kuitenkin.

Minä antaudun. Sinä olet oikeassa "TheGlassPrison". Mulla rupee vähitellen meneen itellä kirjaimet sekaisin! Mukavaa kaikenkaikkiaan huomata että löytyy paljon kitaristeja/basisteja ja jopa rumpareita joilla on täplätkin hanskassa!
MeatPie
12.11.2002 18:51:10

Minä antaudun. Sinä olet oikeassa "TheGlassPrison". Mulla rupee vähitellen meneen itellä kirjaimet sekaisin! Mukavaa kaikenkaikkiaan huomata että löytyy paljon kitaristeja/basisteja ja jopa rumpareita joilla on täplätkin hanskassa!

Totta, tästä threadista minäkin olen oppinut jo paljon uutta.
duane
12.11.2002 20:01:22
ainakaan minun universumissani ei esiinny nuottia h.
etsitään kahvia...
aon
12.11.2002 22:09:21
Miksei Eu vois laittaa tähänkin asiaan jonkun
direktiivin et oli B ja Bb

Lisäksi olen miettinyt että miks nuotit tavallaan alkaa
C:stä vaikka aakkoset A:sta?

Ei ne nuotit ala C:stä, C-duuriasteikko vaan sattuu alkamaan siitä, ja kun on suht yleinen asteikko, nuotit mielletään alkamaan C:stä. Alkaako ne oikeastaan mistään, sitä ABCDEFGABCDEFG-kiertoahan voidaan jatkaa loputtomiin, tai ainakin 20-20000Hz välillä.

Ja se on B eikä H.
kid ego
13.11.2002 02:53:50
H = B, Hb = Bb

itse olen vakiintunut h:hon sattuneista syistä.
vaimoni on oikea käteni. kun hän ei ole paikalla, oikea käteni on vaimoni.
MacGyver
13.11.2002 08:40:20 (muokattu 13.11.2002 08:42:29)
C D E F G A B ... hetkinen?

Hetkinen sanon minäkin, sillä tuo on C-miksolyydinen eikä mikään C-duuri. Muahaha.

-MacGyver

Tulipas perkeleen turha edit.
Si vis pacem, para bellum
Treeniohjelma
Dumb
14.11.2002 12:02:48

H = B, Hb = Bb

Juuri näin.
Pieni rumpalipoika
14.11.2002 12:26:22

H = B, Hb = Bb

itse olen vakiintunut h:hon sattuneista syistä.

Paitsi, että sellaista säveltä kuin "Hb" ei ole mun tietääkseni olemassakaan ; )

Saksalaisessa (ja suomalaisessa klasari) systeemissä on H ja alennettuna se on B. Jenkkilässä ja muissa vastaavissa sekä Pop&Jazz-puolella Suomessakin on käytössä B ja alennettuna se on Bb.

Saivartelua? No totta vitussa...
benny
14.11.2002 13:53:21

Jos tästä päästään johonkin yhteisymmärrykseen niin voisin sanoa että tämä jos jokin on FAQ-ainesta.

Itse ainakin olen sisäistänyt kitaristina tuon että H:ta ei ole.
Se on B ja A#. Ja mikä vielä parasta, tämä keskustelu on tavallaan lystikästä seurattavaa kun useimmat jotka ovat jollain kannalla pitävät kannastaan kiinni loppuun asti ja sitä vain vängätään ja vängätään. Odotan tilannetta jossa todetaan H:n olevan joku suuri myytti.
Maailman huipulla kohdataan ja lopulta alas vajotaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)