Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ulkoa opettelu
1
mannerheim666
20.01.2013 11:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä on aina kiinnostanut ulkoa opetellessaan, että paljonkohan joku muu kuluttaisi tämän saman määrän opetteluun aikaan ja millaisia ulkoaopettelukikkoja heillä on.
 
Numb
20.01.2013 13:42:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisto on mun kikka ulkoaopetteluun. Käytetty aika vaihtelee. Jotkut jutut eivät tunnu jäävän millään päähän.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Feline
21.01.2013 13:03:01 (muokattu 21.01.2013 13:05:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitan (seiniin autiotalojen...) laulun sanat ja niistä sitten laulelen ja AJATTELEN mitä laulan. Yleensä lauluissa on jokin tarina, niin ne kyllä sitten muistaa. Jos taas on jotain yhdentekevää lörinää niin sitten ei muista, mutta haitannooko tuo jos semmosten biisien lauseita sitten copypastettelee randomilla esiintyessä :D
 
Opin nopeasti, pari kertaa kun on lauleskellut niin jo osaan. Kuulemma se on nopeaa, en tiijä sitten muista...
 
rintapek
21.01.2013 14:48:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Toisto on mun kikka ulkoaopetteluun. Käytetty aika vaihtelee. Jotkut jutut eivät tunnu jäävän millään päähän.
 
Tämä. Kuuntelukin kelpaa, ei tartte itte vetää.
 
One kind of music only - the good kind
mik
21.01.2013 23:01:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun olen ensiksi lauleskellut sanat suoraan lapusta pari treenikertaa, niin kirjoitan käsin sitten itselleni joko säkeistöjen tai säkeiden alkusanat (joskus myös loppusanat - silloin kun alkusanat on joka rivillä sama...).
 
Sitten käytän tuota alkusanat -lappua ja alan painaa mieleen alkusanojen järjestystä biisissä(koska jo osaan ne säkeen loput). Ja sitten jo muistaakin aika hyvin ulkoa kokonaan.
 
On mulla nuo alkusanalistat joistakin biiseistä mukana myös keikalla kansiossa varmuuden vuoksi (kirjoitan ne omakätiset alkusanalistat A4 kokoiselle vahvemmalle kartongille ja teen niihin sitten reiät ja kansioon - pysyy järjestyksessä).
 
Tällä keinolla olen puolentoista vuoden aikana oppinut ulkoa yli 20 englanninkielisen biisin sanat - tosin tauon jälkeen täytyy niitä aina ennen keikkaa palautella mieleen. Mä en osaa ajatella sanoituksia tarinoina, vaan nimenomaan jonkinlaisena matemaattisena järjestyksenä:
 
ensin tuli Ever since...,
sitten toka He stands like a statue...,
väliosa He's a...,
sitten kolmas aint got no distractions...,
toka väliosa I thought i Was ja
vika D:stä even on my favorite table..."
 
Saa arvata mikä biisi :) Kannattaa tätäkin kokeilla yhtenä keinona, esimerkin kirjoitin muistista, en lapusta
 
Enemmän tunteella kuin taidolla.
Saappineste
22.01.2013 13:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistoa vaan, kyllä ne sinne selkäytimeen alkaa jäämään vähitellen. Ja mikäli keikoilla tulee mokailtua niin vedät normaalisti piittaamatta siitä. Ei niitä mokia kukaan huomaa ja jos huomaakin niin se on vain mukava lisä.
 
Spedemix
23.01.2013 07:20:33 (muokattu 23.01.2013 07:27:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen enemmän nimenomaan stoorimiehiä. Kuuntelen biisin sanoja ajatuksella ja jos konkreettista ideaa ei välttämättä ole (esim. kryptisiä sanoituksia), kehitän siihen stoorin päähäni. Ts. "omin" biisin itselleni. Sen jälkeen sanoitukset muuttuvat enemmän jutuiksi (kaskuiksi), jotka kuulit ystäviltäsi ja joita kerrot eteenpäin. Tämä suhtautuminen antaa myös ihan erilailla pontta esiintymiseen.
 
Lisäksi olen lakannut murehtimasta sanoitusten unohtelemista. Jos säe jää muistikuoppaan, sen kun rupeaa laulamaan sitä, mitä sylki suuhun tuo. :D Tosiaan, kun tämä sanoitusten ulkoaopettelu tuntuu olevan monille hieman hankalaa. Myös itselleni siis alunperin. Näyttäisi siltä, että aika iso osa maailman ihmisistä ei kuuntele sanoituksia superintensiivisesti. Nämä samat ihmiset ovat myös kuuntelemassa keikkojasi joten muutama laini hölynpölyä ei riko hiedän tunnelmaansa etenkin jos laulun intensiteetti pysyy jotakuinkin samana (mitä se sillä hetkellä ikinä onkaan).
 
Tähän littyy myös itselläni se, että olen pari viimeistä vuotta keskittynyt hyvin aggressiivisesti käytännön laulutekniikan parantamiseen. Jotta kykenisisin laulamaan tietyllä tekniikan tasolla, minulla ei (tällä hetkellä) ole varaa hukata sekuntiakaan energiaa ja huomiota sanoitusten muistelemiseen.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Stargazers
27.01.2013 09:03:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, myö ollaan meidän kosketinsoittajan kanssa soiteltu jostain keväästä ja ehkä kesäkuussa tuli väsättyä sanoituksia noihin biiseihin, ehkä joskus marras-joulukuussa tullut vasta jäämään osien biisien sanoitukset päähän, osaa en muista vieläkään vaikka itse ne sanat kirjoittanut :D
 
Ei sillä, en muista kitaran sointujakaan vaikka on neljän soinnun biisejä säkeistöissä ja neljä kertsissä.
 
Kuitenkin oppisin luultavasti nuo sanoitukset normaalisti varmasti viikossa jos ne olisi nauhalla sen kuuloisena että sitä jaksaisi kuunnella. Eli itselle se kuuntelu on se paras tapa oppia ja muistan useampia satoja biisejä luultavasti lyriikoista. Kuitenkin omat biisit on vielä siinä vaiheessa että sitten kun saa nauhoitettua laulut ja jaksaa kuuntelemalla kuunnella niitä biisejä niin kyllä ne varmaan viikossa saa muistumaan mieleen.
 
http://arasanen.bandcamp.com/ | http://painlessdestiny.bandcamp.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «