Aihe: Lo-pro vaihtoon, original FR tilalle RG2020:aan? Kokemuksia?
1 2
HK
20.01.2013 00:36:14
Decadetroll: Ylipäänsä voi olla ihan fiksua käydä läpi kaikki ruuvit, että ovat varmasti tiukalla. Onkos aloittaja muuten lukinnu ne tallatolpat? Välillä näkee sitä, ettei edes tiedä, että siellä sisällä on lukitsevat kuusiokoloruuvit...

Kaikissa ei välttämättä olekaan. Kun hommasin muutama vuosi sitten tompalta alkup. Ibanezin Edge Pro:n varaosina niin mukanatulleissa tallatolpissa ei ollut tuota lukitusta ollenkaan. Sensijaan 90-luvun alkupuolen Ibasta nuo ruuvit kyllä löytyivät.
Peltikorva puupäässä.
Midrange
20.01.2013 01:17:06
Jännä juttu että joskus tulee vastaa näitä tapauksia missä on floikka täydellinen speksien puolesta, säädöt kunnossa ja silti ei pidä virettä. Itse omistin 90-luvulla yhden Edgen (ei-pro) jossa oli vastaava homma. Terät kunnossa, säätöjä kokeilin eri asennoissa jne ja silti vire palautui aina kampeamisen jälkeen vähän sinne päin.

Mulla on tällä hetkellä yhdessä Ibanezin vanhassa ässässä ILT eli Ibanezin 1:1 kopio originaalifloikasta. Mutta eihän se pitänyt ostaessanikaan virettä hyvin. Luulisi että kaikki halvatkin pitäisi hyvin säädettynä vireen edes sen aikaa kunnes tolpat ja terät kuluu urille. Mutta ei.

Joskus tuntuu että jotkut yksilöt on vaan valmistettu väärien tähtimerkkien aikaan eikä niitä saa millään toimimaan jossain kitarassa. Sitten taas joskus harvoin tulee vastaan jotain halpoja lisenssirimpuloita joita voi veivata niin perkeleesti ja vire pysyy silti.

Selittämättömiä ovat floyd rosien tiet. Toistaiseksi parhaiten vireensä pitävä systeemi mikä mulla on tullut vastaan on Ibanez ZR. Tuota mun yhdessä ässässä olevaa ZR:ää saa veivata vaikka 5 minuuttia yhteen putkeen ylös ja alas ja silti palautuu aina vireeseen jopa ilman sitä zero point-hässäkkää jonka revin ulos sieltä.
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Gafa
20.01.2013 01:44:38
Voihan vireessä pysymiseen vaikuttaa muutkin asiat. Kaulaa ku bendaa ni jostain lähtee vire helposti. Joistain ei.

Eikä ole merkistä kiinni. Joskus puu vaan väsyy :D
Decadetroll
20.01.2013 08:46:45
HK: Kaikissa ei välttämättä olekaan. Kun hommasin muutama vuosi sitten tompalta alkup. Ibanezin Edge Pro:n varaosina niin mukanatulleissa tallatolpissa ei ollut tuota lukitusta ollenkaan. Sensijaan 90-luvun alkupuolen Ibasta nuo ruuvit kyllä löytyivät.

Juu, edge prossa ei ole, jos ei moisia itse asentele. Sen sijaan edge, lo-pro edge ja edge zero ovat moisilla lukkotolpilla varustettuja. Aloittajallahan taisi olla lo-pro, niin siitä pitäisi löytyä kyllä.
Letku-omena. Tuo kasvimaailman peenis... -Delorean
Putti Possu
20.01.2013 11:29:12
Decadetroll: Onhan se 90 astetta nyt varmasti niistä knife edgeistä, eikä tallan yläreunasta katottu?

Kyllä, palkki on bodyyn nähden täysin suorassa, joten jousia pitelevä palikka n. 90 asteen kulmassa.
LaXu
20.01.2013 13:19:48
Kannattaa varmaan miettiä, onko tallan vaihto mielekäs operaatio yleensäkään. Kitaran jälleenmyyntiarvo varmasti heikkenee, joten ehkä kantsisi vain pistää kitara myyntiin ja ostaa tilalle OFR:lla varustettu kepukka.

Mun kokemus OFR vs Ibanezin Lo-Pro Edge ja Edge on, että kaikki pitävät oikein säädettynä varsin hyvin vireen ja saa kammetakin ihan reilusti. Jos aloittajalla on tallan säädöt kunnossa, lähtisin etsimään vikaa jostain muualta.

Itsekin joskus noihin "kumikauloihin" törmännyt, mutta myös esim. kielien merkillä voi olla vaikutusta. Kannattaa kokeilla esimerkiksi jotain toista kielimerkkiä. Huonot jouset voisi olla toinen syypää.
Putti Possu
20.01.2013 17:26:29
LaXu: Kannattaa varmaan miettiä, onko tallan vaihto mielekäs operaatio yleensäkään. Kitaran jälleenmyyntiarvo varmasti heikkenee, joten ehkä kantsisi vain pistää kitara myyntiin ja ostaa tilalle OFR:lla varustettu kepukka.

Mun kokemus OFR vs Ibanezin Lo-Pro Edge ja Edge on, että kaikki pitävät oikein säädettynä varsin hyvin vireen ja saa kammetakin ihan reilusti. Jos aloittajalla on tallan säädöt kunnossa, lähtisin etsimään vikaa jostain muualta.

Itsekin joskus noihin "kumikauloihin" törmännyt, mutta myös esim. kielien merkillä voi olla vaikutusta. Kannattaa kokeilla esimerkiksi jotain toista kielimerkkiä. Huonot jouset voisi olla toinen syypää.

Joo, piezo-ominaisuuden menettäminen tietysti painaa vaakakupissa, ja hyvä OFR-kitara mulla jo onkin. Luulen, että maltan mieleni nyt ainakin toistaiseksi.

Toisekseen, en usko että floikassa on mitään rakenteellista vikaa. Dive bombailusta johtuvaa kulumista tuskin on, sillä näiden vireongelmien takia en
ko. ominaisuutta paljoa käyttänyt. Jouset vaihdoin vast'ikään; takana kolme Schallerin jäykkää jousta.

Joten, rääkkäsin kitaraa tänään kunnolla veivaten tremoloa ylös alas. Alussa tilanne oli kuten yleensäkin eli virehän siinä meni. Viritin kielet ja toistin homman, niin tilanne oli jo huomattavasti parempi. En usko hokkuspokkuksiin, mutta voi tietysti olla että kielissä on ollut löysyyttä, joka pienellä kurittamisella lähti pois. Luultavasti floikan veto asettui paremmin kohdilleen. Voisin kokeilla kielisetiksi DR:n 11-54, joiden pitäisi olla stabiilit, nyt päällä D'addariot 11-52, joita jostain syystä olen tässä kitarassa käyttänyt.

Eli nyt oikeastaan vaan nauhajobia teetättämään, niin kitara alkaa lunastaa siihen asetettuja odotuksia...
Decadetroll
20.01.2013 18:10:53
Kielet kannattaa tosiaan vaihdettaessa kunnolla venytellä, niin välttyy harmeilta.
Letku-omena. Tuo kasvimaailman peenis... -Delorean
Gafa
20.01.2013 21:45:58
Decadetroll: Kielet kannattaa tosiaan vaihdettaessa kunnolla venytellä, niin välttyy harmeilta.

Tuntuu silltä ku olis saanu litsarin ja vielä hyvästä syystä..
LaXu
20.01.2013 22:24:36
Putti Possu: Jouset vaihdoin vast'ikään; takana kolme Schallerin jäykkää jousta.

Joten, rääkkäsin kitaraa tänään kunnolla veivaten tremoloa ylös alas. Alussa tilanne oli kuten yleensäkin eli virehän siinä meni. Viritin kielet ja toistin homman, niin tilanne oli jo huomattavasti parempi. En usko hokkuspokkuksiin, mutta voi tietysti olla että kielissä on ollut löysyyttä, joka pienellä kurittamisella lähti pois. Luultavasti floikan veto asettui paremmin kohdilleen. Voisin kokeilla kielisetiksi DR:n 11-54, joiden pitäisi olla stabiilit, nyt päällä D'addariot 11-52, joita jostain syystä olen tässä kitarassa käyttänyt.

DR:sta mulla ei kyllä ole kuin huonoja kokemuksia, D'Addariot on mullakin Ibanezissani käytössä ongelmitta. Sen sijaan tuntuu, että noita vibratalloja kyllä pitää oikeasti välillä kunnolla käyttääkin, oisko jousissa, varsinkin uusissa, vähän jonkinlaista muistiominaisuutta eli kun niitä muistaa venytellä (eli kammeta) silloin tällöin niin palautuvat paremmin tms.
ibnz
21.01.2013 07:43:45
DR:ssä oli se niksi, että punottu kieli pitää taittaa/puristaa kasaan juuri katkaistavan kohdan edestä, jottei se ydinlanka karkaa ja tee intonoimisesta mahdotonta. Kuinkahan kauan sekin ohje oli printattuna kielipaketin sisäpinnalle, ennenkuin itse huomasin? Vuosia kuitenkin :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)