Aihe: Tanssimusiikkipoppoon PA-laitteet?
1 2 3 4 5 6 7
Epämuusikko
19.01.2013 14:59:57 (muokattu 19.01.2013 15:10:51)
rintapek: Eli et jätä mikserinruuvaajalle mitään ruuvattavaa?

Sehän se paras kehu on, ettei "mitään tarvinu tehdä", mutta kun tilanteet muuttuu, esim jos yhtäkkiä tarvitaan johonkin biisiin stadionkaiut tai kesken kappaleen sisään pamahtaa 50 ihmistä lisää tai jos lava onkin 12 metriä leveä ja laulajan tekee mieli juoksennella niin sellaisissa tilanteissa osaava audiohenkilö on kultaa. Toki jos soitetaan esim. "täysin" akustisesti (pl. ehkä kontrabasso mutta tilakohtaisesti vahvistamattakin pärjää jos on tatsi kohdillaan koko köörillä) niin silloin miksaajaa ei tarvita. Onko sinulla tällaisista skenaarioista kokemusta? Ei hymiötä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
rintapek
19.01.2013 15:55:50

humppahanuristi: Nämä oli minun mieleisiä perusteluja, eli tulkitsen savolaismaiseen tapaani rivien välistä, että oikeastaan aivan sama, molempia saa näprätä, jos haluaa.

Mutta oikeasti pitäisi joskus jossain kyllä testata digimikseriä, eihän sitä tiedä mitä kivaa löytyisi.

Ja tuohon sähkökatko offtopikkiin, meni kerran bändikeikka duokeikaksi, kun sähköt meni poikki. Haitaria ja laulua.
Olisihan ne rummutkin kuuluneet mutta vähän turhan karua ilman bassoa.

Jos tosta sähkökatkosta aloitan, niin noinhan siin käy oli vehkeet anaa tai digiä. Stressiklubilla oli aikanaan digimikseri (DDX3216) ja kerran yhdellä keikalla järkkäri salin valoja sammutellessaan onnistui lyömään bändiltä sähköt poikki. Mikseri otti nokkiinsa. Ei suostunut käynnistymään kuin vasta parin hermosauhun jälkeen. Ja sit kun se käynnistyi, niin ihan kuten WW sanoi, niin ruuvaukset olis pitäny tallentaa/ehtiä tallentamaan. Onneksi säädöt oli tuoreessa muistissa.

(Vehkeen vika oli tiensä päässä olevat virtalähteen konkat. Sinänsä helppo ja halpa operaatio, mut bändikundit päätti, et kerran keikalla oikkuillut vehje lähti vaihtoon. Sinänsä katastrofi ei ollu lähelläkään, koska stressiklubilla kulkee mukana pikkumikseriräkki, mist hoidetaan lavan ulkopuolelta spiikkimikit ja tauko/taustamusat. Hätätilassa siihen pulttaa bändinkin kiinni.)

Toi ana vs digi riippuu kans kovasti vehkeistä. Löytyy hyviä ja ei niin hyviä. Stressiklubilla oli aikanaan "digi"skittastyrkka, mis oli miljoona saundia, mut kukaan ei koskaan jaksanu ettiä sielt sitä yhtä hyvää, jos siel semmoinen oli. Sitä silti keikoilla käytettiin, koska siin oli hyvä vahvistin ja ämyri. Kitarisa veti tonelabista kahteen komboon ja se oli ihan jees. Jossain vaiheessa sit testattiin tonelabbi suoraan pöytään ja lopputulos oli kaks laatikkoa ja 60 kg vähemmän roudattavaa ja nopeampi tsekki.

No toi mikseri ko vaihtui nykyiseen MixWizardiin, ni kävi siten, et ko akustisen skitan DI- boxi pultattiin mikseriin kiinni, ni akkarin saundi oli sit siinä. Ei kaipaa miljoonaa ruuvausmahdollisuutta. Kumma kyllä, lauluissa tai muissa instrumenteissa toi muutos ei ollu ollenkaan radikaali.

Ainii. Vimoset vähintään viis vuotta olen vetäny sähkörummuilla. Niis toi käytettävissä olevan äänentoiston merkitys korostuu. Akustista ääntä kun ei ole olemassa. Niinpä alamittaisen tai käyttökelvottoman systeemin läpi hyvätkin sähkörummut kuulostaa paskalta. Ja jos vaan mikserissä piisaa kanavia ja rumpuällissä on muitakin ulostuloja kuin mono/L&R, niin se saliääni saundaa ihan toiseen tapaan.

Yks konsti, johon olen tykästynyt on aux- subbarointi. Yläpäät kiinni ja köh-köh mikkiin, ni subeista aina kuuluu epämääräistä mulinaa. Eikä tu hiljaa, eikä siin o kovasti musikaalisuutta. Aux- subbaroinnilla tost pääsee melko halvalla eroon.

Mä en suosittele minkään laitteen hankintaa ilman osaavaa käyttäjää. Kait niit on laitteita, joita lapsikin osaa käyttää, mut ei niis koskaan tuu sitä lasta mukana. Ihan jokainen laite haitarista alkaen tarttee sen osaavan käyttäjän. Muussa tapauksessa vehkeellä ei tee muuta kuin myrkytystä.
One kind of music only - the good kind
rintapek
19.01.2013 15:57:59 (muokattu 19.01.2013 16:51:14)

Epämuusikko: Onko sinulla tällaisista skenaarioista kokemusta? Ei hymiötä.

On. Kovin vähän, mutta on.

Mä siis en o mikään äänentoiston ammattilainen tai miksaaja, pois se minusta.

Tanssipoppoon arkea on se, et tyhjään saliin tehdyn tsekin akustiikka muuttuu kovastikin kun humppahuone on täynnä. Mut melko harvoin huttulaulajan tarttee liikkua mikin kanssa kymmeniä metrejä.

Yks tapaus, jonka muistan mis mä leikin ääniteknikkoa oli kemut mihin oltiin tilattu "ihanoikeeartisti". "Tila" oli pieni ja haastava, joten mä teippasin letkut lattiaan, et niihin ei kukaan kompastu. Kaks sekuntia ennen kun "ihanoikeenartistin" vedon piti alkaa, ni mulle tultiin sanomaan, et ny tarttis laulumikin tonne salin ovelle, et "ihanoikeeartisti" tulis sieltä laulaen salin läpi avaamaan aktinsa. Mikäs siinä. Vaik tila oli pieni, ni ei siin tarttenu ko 40m letkua, ja kaikki oli jo pakattu pois näkyvistä.

Sain asian hoidettua, mut meni siin viisminsaa. Mut sit huomasin olevani piuhanippu kädessä "ihanoikeenartistin" takana ja mulla oli hirvee kusihätä. Mut ei siit mihinkään päässyt. Sit ko vihdoin pääsi hotelli helpotukseen, ni meni kaks sekuntia ko kamat alkoivat kiertämään. "Ihanoikeeartisti" ko päätti laittaa sen mikin lepäämään tarjoilupöydälle suoraan ämyrin eteen.

Loppuillasta oltiin sit sovittu, et mä leikin deejiitä. Tuhat ihanmust- toivekappaletta kahdessa tunnissa. Ja loppuyöstä pyyntö, et "saisko kamat kovemmalle". Vaik ny jo ikkunat ja ilmastointiputket helisee ja kyseessä on asunrakennus.

Älä tu meikäläiseltä kysymään kokemusta.
MatRa
19.01.2013 18:33:29

rintapek: On. Kovin vähän, mutta on.

Mä siis en o mikään äänentoiston ammattilainen tai miksaaja, pois se minusta.

Tanssipoppoon arkea on se, et tyhjään saliin tehdyn tsekin akustiikka muuttuu kovastikin kun humppahuone on täynnä. Mut melko harvoin huttulaulajan tarttee liikkua mikin kanssa kymmeniä metrejä.

Yks tapaus, jonka muistan mis mä leikin ääniteknikkoa oli kemut mihin oltiin tilattu "ihanoikeeartisti". "Tila" oli pieni ja haastava, joten mä teippasin letkut lattiaan, et niihin ei kukaan kompastu. Kaks sekuntia ennen kun "ihanoikeenartistin" vedon piti alkaa, ni mulle tultiin sanomaan, et ny tarttis laulumikin tonne salin ovelle, et "ihanoikeeartisti" tulis sieltä laulaen salin läpi avaamaan aktinsa. Mikäs siinä. Vaik tila oli pieni, ni ei siin tarttenu ko 40m letkua, ja kaikki oli jo pakattu pois näkyvistä.

Sain asian hoidettua, mut meni siin viisminsaa. Mut sit huomasin olevani piuhanippu kädessä "ihanoikeenartistin" takana ja mulla oli hirvee kusihätä. Mut ei siit mihinkään päässyt. Sit ko vihdoin pääsi hotelli helpotukseen, ni meni kaks sekuntia ko kamat alkoivat kiertämään. "Ihanoikeeartisti" ko päätti laittaa sen mikin lepäämään tarjoilupöydälle suoraan ämyrin eteen.

Loppuillasta oltiin sit sovittu, et mä leikin deejiitä. Tuhat ihanmust- toivekappaletta kahdessa tunnissa. Ja loppuyöstä pyyntö, et "saisko kamat kovemmalle". Vaik ny jo ikkunat ja ilmastointiputket helisee ja kyseessä on asunrakennus.

Älä tu meikäläiseltä kysymään kokemusta.

Kuulostaa niin tutulta. Jos näissä hommissa ei oo hermoja, kannattaa lopettaa alkuunsa, kokemusta on. Ekaks on kiire, sitten pällistellään tunti, ja sitten pyydetään jotain tollasta puolen tunnin hommaa, johon aikaa 5 minsaa. Ihan kun intissä..
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
baron
19.01.2013 21:25:28

Mulle on harvínainen ylellísyys että mulla on erikseen stagemiksaaja ja sali/kenttämiksaaja mutta mitä mulla on ollut niin oon ollut hirveän tyytyväinen.
Omaan monitoriin saa just mitä haluaa ja joku muu huolehtii siitä että yleisö kuulee ja saamani palautteen mukaan yleisö on ollut tyytyväistä.

Verrattuna siihen että normikeikalla tehdään kaikki itse ja kaikki päin p:ttä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
House Band
20.01.2013 03:28:51
Mulle tuli kerran tilaajan puolelta vaatimus,että samoissa kinkereissä oleva clowni/taikuri haluaa kannettavan mikin.
Hämmennyksen,hysteerisen naurun ja itkurunkkuraivokohtauksen jälkeen pistin faksia takaisin,että pelle tuo sitten omat kamat.
Meillä kun mikit on telineessä,ei niitä voi kantaa.
Paitsi autoon keikan jälkeen.
Siellä se pelle sitten pyöri ympäri takahuonetta headsetin kanssa ja kiroili kun tulee PA-vuokra kalliiksi. Kyseli kovin,että miksei meillä ole sellaista mikkiä?
Minä siihen,että mitäs me sellasella,ei me osata mitään temppujakaan.
Loppu kyselyt aika äkkiä.
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
EP
20.01.2013 14:21:26
House Band: Mulle tuli kerran tilaajan puolelta vaatimus,että samoissa kinkereissä oleva clowni/taikuri haluaa kannettavan mikin.
Hämmennyksen,hysteerisen naurun ja itkurunkkuraivokohtauksen jälkeen pistin faksia takaisin,että pelle tuo sitten omat kamat.
Meillä kun mikit on telineessä,ei niitä voi kantaa.
Paitsi autoon keikan jälkeen.
Siellä se pelle sitten pyöri ympäri takahuonetta headsetin kanssa ja kiroili kun tulee PA-vuokra kalliiksi. Kyseli kovin,että miksei meillä ole sellaista mikkiä?
Minä siihen,että mitäs me sellasella,ei me osata mitään temppujakaan.
Loppu kyselyt aika äkkiä.

Niin, kyllähän tuon tyyppisellä esiintyjällä pitää olla ainakin se oma headsettinsä.
PA :n yhteiskäyttö varmaan ihan ok.
House Band
20.01.2013 15:08:14
EP: Niin, kyllähän tuon tyyppisellä esiintyjällä pitää olla ainakin se oma headsettinsä.
PA :n yhteiskäyttö varmaan ihan ok.

Miksei,jos se alku olis ollu esim: Sopiiko,voiko,käykö,onko mahdollista?
Meidät kun oli tilattu esiintymään oman artistin kanssa,ei miksikään PA-palveluksi.
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
EP
20.01.2013 16:23:49
House Band: Miksei,jos se alku olis ollu esim: Sopiiko,voiko,käykö,onko mahdollista?
Meidät kun oli tilattu esiintymään oman artistin kanssa,ei miksikään PA-palveluksi.

Totta!! Kyllä tuon tapasissa saattaa ja on alkanukkin vit*uttamaan, mutta kun muistaa että ihmisiä on niin moneen junaan (hyvin verrattavissa yrittäjä/ asiakas asetelmaan) niin kantsii rauhallisesti vaan yrittää selittää asia.
Vaan onhan niitä tapauksia missä ei onnistu mikään :/
rintapek
20.01.2013 18:05:54

House Band: Miksei,jos se alku olis ollu esim: Sopiiko,voiko,käykö,onko mahdollista?

Olen tän vissiin ennenkin kertonut, mut entäs sit.

Nois priva- ja firmakemuissa mä olen viime vuodet aina ja poikkeuksetta toimittanu salin puolelle vähintään yhden spiikkimikin. Itse asiassa aikanaan rakensin pikkuräkin, mis on pikkumikseri ja kaukosäätimellinen karaåkecd- soitin. Ton mikserin kautta hoituu spiikkimikit ja taukomusat. Se on sit piuhalla kiinni päämikserissä. Jos itte tarttee "päivystää", niin ei tartte mennä lauteille säätämään. Lisäksi tossa voi jättää levynvaihdot ja volumet vaik bestmänin huoleksi. Säätää systeemin vaan silviisiä, et pikkumikseriä ruuvaamalla ei ole mahdollista aiheuttaa suurta tuhoa.

Ja miksi? Pitääkseni mikinnälkäiset "parin sanasen sanojat", muun juhlaväen ja ennenkaikkea innokkaat mikserinruuvaajat poissa bändilauteilta. Ennenko mä ton heurekekkasin, ni ei ollu kerta eikä kaksi kun sekunniksi selkänsä käännettyäni lauteilla oli jo känninen kaaso ihmettelemässä, et miten mikin saa päälle. Tai ihammitä vaan, norsua lukuunottamatta tuli nähtyä vissiin kaikki. Se on vaan jotenkin ittelle helpompaa, et spiikkimikkeihin ja taukomusaan pääsee käsiksi lauteiden ulkopuolelta ja tarvittaessa myös joku muu kuin mä. Kun tossa ei kiellot tai kauniskaan puhe yleensä auttanu, ni helpoin, halvin, toimivin ja oman mielenrauhan kannalta helpottavin asia oli mennä mistä aita on matalin. Ja toimittaa noi oletetut/usein/aina todetut tarpeet paikalle pyytämättä ja yllättäen.

Ei ollu edes kallista. Torilta käytetty pikkumikseri satasella. Tosin siin on kanavia sevverran, et hätätilassa se käy stressiklubille varamikseriksi. ClasOhlssonilta okei- mikkejä puoltusinaa kympillä kappale. Cd- soitinta en kustannukseksi laske, koska semmoinen tarvitaan joka tapauksessa. Räkin tein itte ylijäämätarvikkeista, mut eipä ton kokoisten hinnat just päätä huimaa.

Eli stressiklubin äänentoisto on yleensä pyytämättäkin käytettävissä. Jos etukäteen hoksaa kysyä, niin sitä todennäköisemmin. Hyvä käytös ei maksa mitään, vai pitäiskö sanoa, et stressiklubi ei o koskaan laskuttanut hyvästä käytöksestä mitään.

Mut jos paikalla on strippari/steppari/imitaattori, niin saa luvan tuoda omat työkalunsa mukanaan. Mikkikanava tarvittaessa löytyy, mut jos tarttee langatonta hedsettiä, ni olis parempi tuoda semmoinen mukanaan. Stressiklubin keikkavarustukseen ei kuulu taikurin pelikortit eikä stripparin rintaliivit.
baron
20.01.2013 19:46:23

Meillä oli kerran keikka jossa välillä kävi laulamassa joku neljän kaverin a cappella porukka.
Tilaaja ystävällisesti kysyi että sopiiko että kuoro käyttää meidän PA:ta. Sanoin että mikäs siinä.
Sitten kuoron edustaja soitti mulle ja kysyi millaiset mikit meillä on ja kuinka monta. Mä kerroin että kolme. Se sanoi että ne tarvitsee neljä ja meidän on väärää merkkiä ja että mun pitäisi hankkia heille sopivat.
Mä sanoin että ikävä juttu, jos ei meidän laitteet kelpaa niin saatte tuoda ikiomanne ja ihan teille sopivat ja ihan niin monta kuin ikinä tarvitsette ja ihan omat PA:t ettei tarvitse teidän hienoja meidän surkeisiin tunkea.

No kelpas ne sitten ja toi ne itse sen puuttuvan mikinkin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
humppahanuristi
20.01.2013 22:00:47 (muokattu 20.01.2013 22:21:01)

Einherjar:

Ei se varsinaisesti paska käytöltään ole, mutta etuset siinä on kököt.

Tästä on varmaan monia mielipiteitä, mutta itsellä halvemmissa digitiskeissä ensimmäisenä yleensä pistää harmittamaan etuset.

No vähän tätä ajoin takaa, että halvemmissa saattaa jossain kohti ketjua olla vähän heikompaa lenkkiä.

No jos ei ole digipöytää pitäisi olla räkillinen tai pari signaalinmuokkauskalustoa.

Mies ja ääni ei ole enää mitään?

;)

EDIT: ai niin, eilen olisi kyllä ollut mukava olla edes EQ siinä mikserin ja päätteen välissä.
Säädettävä jakotaajuus olisi ollut jo luksusta.

Samassa paikassa oli ekaa kertaa varmaan 7-8 vuotta sitten (eri bändi) ja eka kappaleen eka sointujen jälkeen olin vähän, että mikäs kappale nyt onkaan menossa ja mitä nuo muut oikein soittaa.
Vanha hirsinen seurantalo mutta seinät levytetty ja suorakaiteen muotoinen hirveän korkea. Esiintymislava toista metriä korkea, tyhjä alta mutta ohut paneeliseinä etupuolella.

Eilen saatiin bassoresonanssi suht haltuun kuitenkin kalustosta huolimatta, kun bassoon leikkausta alapäähän aika railakkaasti ja vahvistin lavalla olemattoman pienelle. Bassoa tarjoiltiin sitten lattialla olevien HK:n sinisten kautta. Basisti kyllä valitti ettei bassosta kuule mitään ja se on muutenkin outo lavalla mutta salin puolella kyllä, onneksi, kelvollinen.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
EP
20.01.2013 22:19:40
baron: Meillä oli kerran keikka jossa välillä kävi laulamassa joku neljän kaverin a cappella porukka.
Tilaaja ystävällisesti kysyi että sopiiko että kuoro käyttää meidän PA:ta. Sanoin että mikäs siinä.
Sitten kuoron edustaja soitti mulle ja kysyi millaiset mikit meillä on ja kuinka monta. Mä kerroin että kolme. Se sanoi että ne tarvitsee neljä ja meidän on väärää merkkiä ja että mun pitäisi hankkia heille sopivat.
Mä sanoin että ikävä juttu, jos ei meidän laitteet kelpaa niin saatte tuoda ikiomanne ja ihan teille sopivat ja ihan niin monta kuin ikinä tarvitsette ja ihan omat PA:t ettei tarvitse teidän hienoja meidän surkeisiin tunkea.

No kelpas ne sitten ja toi ne itse sen puuttuvan mikinkin.

Mä en antaisi omaa mikkiäni ollenkaan, aikanaan oli pari muovimikkiä varalla "vieraileville tähdille" : )
Einherjar
21.01.2013 01:20:27
humppahanuristi: No vähän tätä ajoin takaa, että halvemmissa saattaa jossain kohti ketjua olla vähän heikompaa lenkkiä.

Tuo vanha 01v on toki vähän eri asia, kun nämä uudemmat tiskit. Sen valmistushan alkoi jo 90-luvun puolella.
Toki hinnan noustessa laatu paranee, mutta sama koskee myös analogipöytiä, sekä negatiivisessa että positiivisessa mielessä. Jos laitetaan rinnakkain malleiltaan yhtä vanhat Yamahan 01v ja Allen & Haagertin GL2000, niin yhtä vähän minä kummastakin tykkään, mitä tulee etusiin.
Uudemmissa tiskeissä se softan kehittäminen jne. on halventunut, niin etusiinkin ollaan voitu panostaa jokunen euro vanhoja tiskejä enemmän. Oletettavasti myös halvempien digihommien käyttäjien alkuaikojen narina etuasteiden huonoudesta on kantautunut myös valmistajalle asti. Olihan 01v96:ssakin jo selkeästi paremmat etuset ensimmäiseen versioon nähden.

No jos ei ole digipöytää pitäisi olla räkillinen tai pari signaalinmuokkauskalustoa.
Mies ja ääni ei ole enää mitään?

On se toki, mutta silloin pitää olla mikeistä tuleva lähtösoundi _oikeasti_ kunnossa. Se taas ei ole ihan itsestäänselvyys, vaikka olisikin "kilometrejä alla" ja muita kliseitä. Grönin Eikallekin piti laittaa monitoripäässä (!) kompuraa lauluun, kun B58:n (ei ollut muita langattomia tarjolla) heiluessa oli monitorisoundi kuin basaripedaaliin olisi volumipedaali synkattu.
Ei sinne räkkiin hirveästi tarvi, mutta pitää sieltä jotakin hyödyllistä löytyä. Parit kompurat, gatet, efektit ja master-eq/prossu näin minimissään.
Nykyään kuullijat on entistä kriittisempiä bändin soundaamisien suhteen ja vaikka palaute ei ole erikoisen spesiifistä, niin ihan mikä tahansa ei enää tahdo kelvata.

EDIT: ai niin, eilen olisi kyllä ollut mukava olla edes EQ siinä mikserin ja päätteen välissä.
Säädettävä jakotaajuus olisi ollut jo luksusta.

Suosittelen lämpimästi astumaan vähän pidemmälle 60-luvun äänijärjestelmistä nykyaikaisten laitekokonaisuuksien pariin. ;)

Eilen saatiin bassoresonanssi suht haltuun kuitenkin kalustosta huolimatta, kun bassoon leikkausta alapäähän aika railakkaasti ja vahvistin lavalla olemattoman pienelle. Bassoa tarjoiltiin ...

Tuossa olisi nyt ollut hyötyä siitä digimikserin täysparametrisesta eq:sta, jos jostakin. Ei olisi tarvinut lapiolla kaivella varpaanvälejä, vaan olisi jotakin pienempää ja tarkempaa voinut tarjota.
Btw, tuollaisiin resonoiviin lavoihin voi auttaa, jos nostaa bassovahvaria reilusti lavan pinnasta pois jonkun pöydän päälle ja tuo sen mahdollisimman kauas seinistä. Vaikka suoraan basistin pään sivulle/taakse, niin ei tarvi huudattaa yhtään ylimääräistä soittajankaan mielestä. :)
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Roweami
21.01.2013 04:10:16 (muokattu 21.01.2013 04:11:19)
humppahanuristi: Mies ja ääni ei ole enää mitään? ;)

Kyllä se vielä on, vaativimpien asiakkaiden humpissa ei soittajilla ole käden ulottuvilla tiskiä (edellä kertomallani oli ja arvostelut sen mukaisia).

Niillä saa pilattua isommankin orkesterin soundin, pro(s)fessorit kuuluu luentosaliin, graaffiset parametrikorjaimet kauppaan, niitä tarvii vain noloot.

Jos pelkistetään nuorisoseuratalon tasolle niin tarvitaan vain bassocombo ja VOX:sta loput, se mitään PA:ta tarvi, sehän huuta kuin pistetty sika :)
humppahanuristi
21.01.2013 10:05:36 (muokattu 21.01.2013 10:19:00)

Einherjar:

Suosittelen lämpimästi astumaan vähän pidemmälle 60-luvun äänijärjestelmistä nykyaikaisten laitekokonaisuuksien pariin. ;)

Tuossa olisi nyt ollut hyötyä siitä digimikserin täysparametrisesta eq:sta, jos jostakin. Ei olisi tarvinut lapiolla kaivella varpaanvälejä, vaan olisi jotakin pienempää ja tarkempaa voinut tarjota.

Btw, tuollaisiin resonoiviin lavoihin voi auttaa, jos nostaa bassovahvaria reilusti lavan pinnasta pois jonkun pöydän päälle ja tuo sen mahdollisimman kauas seinistä. Vaikka suoraan basistin pään sivulle/taakse, niin ei tarvi huudattaa yhtään ylimääräistä soittajankaan mielestä. :)

Minulla ei kyseisen kokoonpanon laitehankintoihin ole juurikaan vaikuttamisen mahdollisuuksia, joten niillä mennään, mitä on. Siis Soundcraft FX16, QSC:n pääte ja subbari+yläpönttö.
No sen verran on voitu vaikuttaa, että ei kanneta keikalle niitä +30kg painavia mitä lie järkyttävän kokoisia yläkaappeja vaan käytetään omia vähän kevyempiä kaappeja.

EDIT: niin ja etkö tiedä, että bassovahvistimen paikka on lattialla, ei sitä mihinkään nostella... ;)

No ei se omassakaan äänentoistosetissä ihan huippua ole mutta eq ja säädettävä jakosuodin sentään löytyy. Kompurakin oli mutta justiin sitä b-sarjaa, hinnat alkaen.

Nyt sinällään on vehkeet olemassa ja näillä nykyisillä keikkamäärillä ei digipöydän hankkiminen ole kovin aiheellista, harrastaminen kalustolla on mennyt enempi sinne äänilähteiden hankinnan suuntaan.

Mutta joo, siis kaiutinprosessori on parempi kuin perinteinen jakari, joten mikäs olisi sellainen kohtuuhintainen mutta siedettävä laite?
Kompuroissa vissiin se dbx 166(?) on edelleen kelvollista tavaraa?

Tai no onhan se tuo dynacordin PM2200 vielä sen hintainen vehje, että sen myymällä saisi varmaan ihan kohtuullisen digimikserin, ainakin käytettynä.
Vastaan tulee sitten sekin, että käytettävän kaluston on oltava helppokäyttöistä siinä mielessä, että minä en olekaan paikalla kääntämässä nuppeja. Ei tunnu muita niin hirveästi tuo tekniikka kiinnostavan.
Joutaisi kyllä vaihtaa, kun onhan tuo tarpeisiin nähden liian iso ja painavakin vielä.

Roweami: Kyllä se vielä on, vaativimpien asiakkaiden humpissa ei soittajilla ole käden ulottuvilla tiskiä (edellä kertomallani oli ja arvostelut sen mukaisia).

Niillä saa pilattua isommankin orkesterin soundin, pro(s)fessorit kuuluu luentosaliin, graaffiset parametrikorjaimet kauppaan, niitä tarvii vain noloot.

Jos pelkistetään nuorisoseuratalon tasolle niin tarvitaan vain bassocombo ja VOX:sta loput, se mitään PA:ta tarvi, sehän huuta kuin pistetty sika :)

No niin tulihan se totuus sieltä lopulta. Se on vaan tekniikan kanssa leikkimistä. Toista se on, kun on tosimiehet asialla. Ei siinä digitaalia tarvita.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
friikki
21.01.2013 10:40:38 (muokattu 21.01.2013 11:07:24)

Palatakseni vielä noihin miksauspöydän etusiin.... Niin kuten Einherjar totesi vanhemmissa ja halvemmissa sarjan digi- ja analogisissa miksereissä etuasteet ovat heikon puoleisia.

Eninnäkin on tärkeätä se että sinne mikseriin syötetetään oikean Ohmista ja "tasoista" (oikeasta reijastä) tavaraa. Mikseri manuskasta käy selville se miten juuri sen mikserit etuset ovat tarkoittu toimimaan jotta ne toimisivat parhaalla mahdolisella tavalla.

Esim. Jos mikseriin kytkee vaikka (Passiivi) pietzomikillä varustetun kitaran niin oletettavasti Gain säätöä pitää nostaa miltei tappiin jotta siitä kitarasta saadaan henkeä pihalle. Sävyn säädöillä pitää korostaa ylärekisteriä jotta ääni kirkastuisi ja mieluusti kompuraakin jotta siihen saisi jotain "botnea"...
Näin toimimalla olemme "keksineet" kohinageneraatorin!
Ongelma korjaantuu heti kun sen Passivisen pietzo mikrofonin impedanssit korjataan oikeaksi joko kitaran etuvahvistimella tai yksinkertaisella DI boxilla.

Samainen mutta pienempi impedanssi- ja taso-ongelma on hyvin usein myös kiipareiden ja muidenkin lähes "linjatasoa" lähettävien äänilähteiden kanssa.

DI boxin tehtävä on korjata sinne mikserin etusiin menevä singaali optimaaliselle tasolle. DI boxia valitessa pitää varmistaa että sen "muuntokyky" on riittävä sen käyttökohteeseen nähden. Aktiivi ja passivinen DI toimii tässä tarkoituksessa. DI boxisin etuna on myös mahdollisten "maasta" tulevien brummien estäminen/vaimentaminen.

Totta kait on hyvä jos jokainen mikserin etuvahvistin olisi laadukas ja aiheuttaisi mahdollisimman vähän kohinaa. Asiaa voi osin korjata siten että tärkeimpien esim. laulukanavien osuudet hoidetaan erillisillä etuvahvistimilla. Tällöin pitää huolehtia sitä että se "lisäetusen" ja pöydän välinen "sovitusliitäntä" on oikeanlainen. Digipöydän hyvänä puolena on se että se valmiiksi digitoitu "lisäetusen" lähettämä singaali on samalla tavalla käsiteltävissä kuin sen mikserin omatkin kanavat.....

------

Vanhaan hyvään aikaa suhteelliset pienitehoisetkin "laulukamat" olivat usein ihan riittävät. Tehoa riitti siksi että laulukamat vahvistivat vain laulua. Nykyisin mikseriin ajetaan miltei kaikki lauteilla oleva tavara ja siksi ne laulukamat ovatkin muutuneet PA laitteiksi. Pa laitteiden vaatimustaso on taasen ihan toista luokkaa kuin pelkkien laulukamojen.

Jokainen varmaan on kokeillut tai käyttänyt Bosen 802 tötteröitä. Aluksi ne riittivät hienosti pieneen tilaan mutta heti kun niihin kytkee sähkörummut ja kiipparin niin puhti loppuu ja soundi puuroutuu. No asiaa usein korjailtiin siten että lisättiin 802 totteroitä ja taasen se riitti. Kun sinne kytki sitten lisäksi vielä basson ja kitaran niin taasen kävi sama puuroutuminen. Ongelma näissä legendaarissa 802 ja uudenmissa tolppakajareissa on se että niiden noin 3 tuuman diskanttielementtien teho ei vaan riitä kovinsuuriin äänenpaineisiin jos niiden 3 tuumasten pitäisi pystyä toistamaan vielä 150 Hz taajuuksiakin......

Johan tuli hajatelmia.... kiinnostaakohan tästä asiasta turinointi edes ketään?
Näillä mennään.....
Roweami
21.01.2013 13:18:33
humppahanuristi: No niin tulihan se totuus sieltä lopulta. Se on vaan tekniikan kanssa leikkimistä. Toista se on, kun on tosimiehet asialla. Ei siinä digitaalia tarvita.

Kiitos vain ansaitsemattomasta arvonnoususta, mutta ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli.

Voxissa pysyessä, kertokaa viisaammat miksi ne näyttäis aina olevan mikitetty?
Siinähän on perkkäin kaksi huonoa muuttajaa (sähkö/akustinen - akustinen/sähkö).
Miksi ei tehdä kuin studiossa ja tuoda sieltä (voxista) linjatasoisena.
Eli ajettais 8 ohmin keinokuormaan, josta osan (n. 1 ohmi) yli otettaisiin, joko epäsymmetrinen tahi symmetrinen (kaiutinkäämi ei ole maissa, koska ei käytetä vastakytkentää) linjatasoinen lähtö eteenpäin.
Einherjar
21.01.2013 13:29:41 (muokattu 21.01.2013 13:35:53)
....pro(s)fessorit kuuluu luentosaliin, graaffiset parametrikorjaimet kauppaan...

Tulipa tuosta graafisesta mieleen, että eräällä tutulla oli yhteen väliin tällainen lähestymistapa:
Ensin suoristetaan koko 31-alueinen ja musiikilla kuunnellaan setistä 3-4 pahinta pärinää ja honotusta ja tehdään niille leikkaus. Sitten aletaan tekemään tsekkiä nollaten eq aina kanavista. Aina kun tuntuu, että useampi kanava tarvii leikkausta jostakin samasta taajuudesta, niin nollataan ne kohdat kanavavien eq:sta ja tehdään jokseenkin sama kolo master-eq:lle. Tätä jatketaan ja bändin soittaessa sitten balanssin säätämisen jälkeen pyritään ensin tarkistelemaan 31-alueinen sopivan kuuloiseen kuosiin.
Ei varmasti toimi ihan joka bändille tämä lähestymistapa, mutta jos tuntee oman bändin soundin hyvin, niin tällä voi saada aikaan ihan hyvääkin soundia.

humppahanuristi: EDIT: niin ja etkö tiedä, että bassovahvistimen paikka on lattialla, ei sitä mihinkään nostella... ;)

Joo. Se on niin kun nuo kitaristitkin sanoo, että "ei voi nostaa näin korkealle, kun se kuulostaa niin pahalta korviin" ;)

Mutta joo, siis kaiutinprosessori on parempi kuin perinteinen jakari, joten mikäs olisi sellainen kohtuuhintainen mutta siedettävä laite?

Minulla on ollut tapana suositella DBX:n Driverack PA+:aa. Normaali Driverack PA on myös ihan kelpo peli ja ihan pienille seteille käy jopa PX. Nuo PA+ ja PX vaan suhisee vähän enemmän ja niissä ei ole mahdollisuutta tietokoneella ohjailuun. Tietokoneella ohjailu nyt ei varsinaisesti ole mikään pakollinen asia, mutta lähinnä se helpottaa aluksi hahmottamista. Käyttöliittymähän se on, joka aluksi monelle tökkii.
Btw, myös B-tuotteen prossu on soundiltaan ihan yllättävän toimiva. Siinä on vain ihan kaoottinen käyttöliittymä itse laitteessa. Softa pitäisi löytyä, mutta itse en ole sitä vielä päässyt testaamaan, niin siksi en vielä uskalla lähteä ihan hirveästi suosittelemaan. Tietenkin B-tuotteen rakennuslaatu on sitä tuttua tavaraa, eli saattaa mennä sekunnissa rikki, tai sitten ei.

Kompuroissa vissiin se dbx 166(?) on edelleen kelvollista tavaraa?

Toki. Se on oikeinkin mukava laitos hintaisekseen.
266 on myös ihan ok vähemmän tärkeille kompuroitaville, jotka ei sisällä alakerrassa ihan hirveän tärkeää infoa (esim. taustalaulut). Se syö ihan alinta kertaa myös bypassilla ja bassosta tai basarista tulee epämääräistä tuhnua.
Käytettynä tietenkin kannattaa katsella DBX:n 1046:sta. Toimii lauluille oikein mukavasti ja vie vähän vähemmän tilaa.

Miksi ei tehdä kuin studiossa ja tuoda sieltä (voxista) linjatasoisena.

Kyllä niitä kaiutinsimulaatio-d.i.bokseja käytetään myös livenä. Mm. Hughes & Kettnerin Red Box vilahtelee aina siellä täällä kitaranuppien päällä. Itsekin omassa vakkaribändissä vedän kaiken kitarakaman linjatasoisena. Se on ihan oiva keino poistamaan lavavuotoja.
Yleensä niissä on ongelmana tuhottoman kirkas yläpää, kun elementti ei ole siinä välissä tummentamassa soundia. Joissakin vahvareissa on etuseen rakennettuna alipäästösuodin, mutta kaikista sitä ei löydy. Lisäksi vintagemmassa hommassa se elementin lepatus on myös olennainen osa soundia ja siksi boksia ei voi laittaa väliin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)