Aihe: Kuinka käytät keyboardin stylejä tanssimusassa (OMB)
1 2 3
MatRa
18.01.2013 13:13:53 (muokattu 18.01.2013 13:15:13)

kenonen: BK7m:llä mennään.

Soismpiin paikkoihin olen ostellut / tehnyt midejä. Midit teen G70:llä. Pyrin karsimaan aina pois kamaa, että tulee vähän ilmaa sinne mukaan.

Komppeja olen edioinut G-70:llä sopiviksi omaa käyttötarkoitusta varten. Soitellut bassokuvioita ja introja sisään ym. Otan jonkun peruskompin ja puukotan siitä sopivan.

Perus turve ja jytänderi mennään sitten kompeilla. Olen tehnyt pikavalinointa biisien nimillä mahdollisimman pitkälle koko homman valmiiksi, niin, että biisi esille ja menoks.

Loppu tulee kätevimmin polkaisemalla lennosta ykköskomppi ja heti perään ending.

Break toimii nykyään BKm:ssä.

Työnsä se on noidenkin kanssa pelatessa.

Hyvältähän tuo bk kuulostaa tubessa. Korgissa on kans maan mainio songbook, johon voi alotukset, tempot, oikeen käden instrumentit laittaa biisikohtaisesti kuhunkin kansioon, muistutuksiin vielä sävellajit. Lisäksi tuon kaiken työn voi tehdä pc:llä songbook editorilla, ja viedä tikulla valmiin setin koneeseen. Toimiva sydeemi

Johan sieltä tuli viime päivityksessä se gagnam style komppikin, meidän esiteinit oli ihan haltioissaan..toiv. Ei kukaan kysy sitä keikalla ikuna!
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
humppahanuristi
18.01.2013 14:10:33

MatRa: Allekirjoitan tuon, että osaa joku hand clap olla korni.
Kornista puhuminen kiippariketjussa on jo kornia. Koko äänilähde on korni.

Niistä fillien 4/4 2/4 puolittamisesta, eikö näissä vehkeissä pääse mulkkaamaan itse niitä fillejä? Ikivanhassa KN2000:ssa sai ainakin muokattua 4/4 osa komppiin 2/4 fillit tai vaikka 3/4 eli valssiin 6/8 triolin fillit tai toisinpäin.

Start-stop-pedaalikin on kyllä ihan kätevä, kun on vaan hereillä.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
MatRa
18.01.2013 14:40:00

humppahanuristi: Kornista puhuminen kiippariketjussa on jo kornia. Koko äänilähde on korni.

Niistä fillien 4/4 2/4 puolittamisesta, eikö näissä vehkeissä pääse mulkkaamaan itse niitä fillejä? Ikivanhassa KN2000:ssa sai ainakin muokattua 4/4 osa komppiin 2/4 fillit tai vaikka 3/4 eli valssiin 6/8 triolin fillit tai toisinpäin.

Start-stop-pedaalikin on kyllä ihan kätevä, kun on vaan hereillä.

No joo kornia tai ei, joskus pop-sellaistakin joutuu soittamaan. Toki se on täällä tavallisten kuolevaisten esiintyjien genressä osittain pakon sanelema juttu, jos haluaa leivän päälle muutakin kuin ylähuulen (omb-touhu)

Ja onhan tuolla tuota yleisöäkin ollut, ettei ihan yksikseen ole tarvinnut seinille soittaa.

Toki allekirjoitan bändiesiintymisen sosiaalisuuden ja muut hyvät puolet, mm ei tarvi koko soundista vastata itse..eikä roudaamisesta.
Tuohon fillien puolittamiseen..en ole manuaalissa vielä törmännyt ainakaan oman separaattorin osalta.
EP
18.01.2013 18:02:25
humppahanuristi: Kornista puhuminen kiippariketjussa on jo kornia. Koko äänilähde on korni.

Jep, mut biisien teossa/ sovituksessa hyvä apuväline!
Ja on se myös hemmetin hyvä treenivehje, eipä anna yhtään anteeksi!

Techniksi oli kyllä hyvä peli monessakin suhteessa, vaan en mä tuollaisiin siinä osannu perehtyä.
KoskPaavo
18.01.2013 21:25:43
Minäpä olen tehnytkin jo Soltoniin (nyt Ketronissa sama komppi) valssin 6/4-tahtilajiin , siis sillätavalla saa ne fillitkin toimiviksi, saa sen bassojutun mukaan. Sama filli käy hidastuslopetuksena kun hidastaa jalkakytkimellä.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
kenonen
18.01.2013 23:13:43 (muokattu 18.01.2013 23:14:33)
Meillä ei juurikaan ole noita ongelmia. Ei vedetä juurikaan valssia. Ne rolandin mukana tulevat "suomikompit" on muuten ihan karmeeta kuraa. Valssikin menee sillain trr päk päk trr päk päk trr päk päk. Meneehän ne hätätilassa, mut harvoin kumminkin käytän.

Olen miditellyt noita "maijoja ja janneja" ym. valmiiksi ja tirponut sanat sekaan. Yksinkertaisesti sointukierto ja fillit kompilla ja tilut haitarilla sisään midiin rauhassa kotona.

Niistä on vinha hyöty, kun kesäisellä hääkeikalla kun kurvaat - jälleen kerran- puoli tuntia liian myöhässä keikkapaikalle ja rojautat kamat kasaan juoksunvilkkaa, ei juuri sillä hetkellä tule mieleen alkaa kattelemaan, miten se taas nyt menikään, kun hääpari seisoo jo lattialla tanssiasennossa, itsellä herneen kokoisia hikikarpaloita otsalla, kuuma janottaa vituttaa ja kusettaa.

Ompa ilo painaa "maija ja janne" play, leveä virne, pikku komppailua ja laulu päälle. Seuraavan kerran taidepläjäyksen voi ehkä soittaa taas vaikka seuraavana kesänä ja unohtaa sen kaiken muun aikaa.

Hävettääkö? -ei yhtään.
COVS no 8
KoskPaavo
18.01.2013 23:43:54 (muokattu 18.01.2013 23:45:24)
Näin 29 vuotta kosketinsoittimia ammatikseni soittaneena ja nyt eläköityneenä soittajanana arvostan edellistä kommenttia , aikaa pitää seurata, muuten
jää nostalgiahommiin.
baron
18.01.2013 23:52:16

Mä omistan laitteen jonka nimi joku "Real Arranger" tai vastaava josta saa kaikenlaisia komppeja.
Kun mä sain sen niin siinä oli aluksi uutuudenviehätystä, oli kivaa soittaa yhdellä sormella trumpettisoundilla kun big band säesti ja tein jopa pari soolokeikkaakin sillä mutta sitten sain tarpeekseni, sen jälkeen oon kaikki soolokeikat, oli jatsia, tanssia tai viihdettä hoitanut pelkällä pianolla.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
haitari
18.01.2013 23:57:35

kenonen: Meillä ei juurikaan ole noita ongelmia. Ei vedetä juurikaan valssia. Ne rolandin mukana tulevat "suomikompit" on muuten ihan karmeeta kuraa. Valssikin menee sillain trr päk päk trr päk päk trr päk päk. Meneehän ne hätätilassa, mut harvoin kumminkin käytän.

Tarkotatko sitä "vainio" vai mikä hemmetin "könönen" se nyt on nimeltään se suomikomppi? Sitä mie en tajuu, että jos tehdään "suomikomppeja", niin miksi ihmeessä ne valssit, humpat ja tangot on niin kuraa?
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
KoskPaavo
19.01.2013 00:25:13 (muokattu 19.01.2013 00:28:34)
Enpä muuta edelliseen tiedä että itse tein valssikompin ihan rummut , basso, piano-tyylillä. Jos jonkin osan teko meni puihin tein uudestaan, ei tarvittu kvantisointia, luonnollista ja mahdollisimman simppeliä. Bassot perus/ Kvintti. Septimiin viimeiseen (neljänteen) septimi. Idea oli mulla se että toimisi mahdollisimman monessa biisissä.
EP
19.01.2013 06:53:10
kenonen: Meillä ei juurikaan ole noita ongelmia. Ei vedetä juurikaan valssia. Ne rolandin mukana tulevat "suomikompit" on muuten ihan karmeeta kuraa. Valssikin menee sillain trr päk päk trr päk päk trr päk päk. Meneehän ne hätätilassa, mut harvoin kumminkin käytän..

No höpö höpö!!
Kyllä sieltä löytyy muutakin kun "puu-rat-taat, puu-rat-taat.."
Kun vähän haeskelee ja käyttää mielikuvitusta, mutta se mikä tympäsee koko hommassa on konemaisuus ja siihen ei auta kun oikeet soittajat!! prkl!

Kyllä valssi kuuluu tanssimusiikkiin, se on eri asia jos soittaa jotain muuta kun tanssi/ viihdemusaa, mut sittenkin.. haitari kun on niin esim. ranskalaistyyppiset valssit on mannaa ..no maun mukaan.

Hävettääkö? -ei yhtään.

Mikäs tuossa ny hävettäs!
EP
19.01.2013 06:58:16
haitari: ..Sitä mie en tajuu, että jos tehdään "suomikomppeja", niin miksi ihmeessä ne valssit, humpat ja tangot on niin kuraa?

Ei niistä saa tarpeeks "elävää"..
Tangoja varsinkaan ei paljon viitsi noilla "teollisuuskompeilla" pilata tai sitten pitäis tehdä niihin ainakin midit.
kenonen
19.01.2013 12:10:36
EP: No höpö höpö!!
Kyllä sieltä löytyy muutakin kun "puu-rat-taat, puu-rat-taat.."
Kun vähän haeskelee ja käyttää mielikuvitusta, mutta se mikä tympäsee koko hommassa on konemaisuus ja siihen ei auta kun oikeet soittajat!! prkl!

Kyllä valssi kuuluu tanssimusiikkiin, se on eri asia jos soittaa jotain muuta kun tanssi/ viihdemusaa, mut sittenkin.. haitari kun on niin esim. ranskalaistyyppiset valssit on mannaa

Olen vetänyt livebändin kanssa melkein koko keikkahistorian ja se on edelleenkin ässää, samoin kitaristin kanssa, jonka kanssa ollaan soiteltu 13vuotta keikkaa, homa toimii duona, kuin junan vessa. Silti tää reilu pari vuotta koneen kanssa hommien teko on ollut tosi nastaa vaihtelua, kokee taas hetkittäinoppimisen riemua, kuin silloin joskus lapsena. Me ollaaankin lähestytty bilemusassa sitä hommaa toista kautta. Antaa konemaisuuden kuulua läpi ihan reilusti, puhtia vanhoihin kusenpolttamiin charlie browneihin vähän lisää jne. Tanssimussaa olis kyllä kivempi vetää livenä. Muutama hyvä tangomidi on, josta olen siivoillut itselle tilaa repiä hanuria. Eli edelleenkin, molempia sekaisin, komppikonetta ja midiä tarpeen tullen. Lavalla pitää olla rentoa, niin että on kiva vetää, sitten jos kone alkaa viemään, rentous katoaa.
COVS no 8
KoskPaavo
19.01.2013 15:52:16
Valssi kuuluu vanhaan tanssimusiikkiin, nuoria ei tunnu hirveästi kiinnostavan. Mä soitin 14 häät viime vuonna, 7:ssä niistä ei ollut häävalssia, joku muu ,esim "And Ilove her"
baron
19.01.2013 16:01:12

KoskPaavo: Valssi kuuluu vanhaan tanssimusiikkiin, nuoria ei tunnu hirveästi kiinnostavan. Mä soitin 14 häät viime vuonna, 7:ssä niistä ei ollut häävalssia, joku muu ,esim "And Ilove her"

Sulla on enemmän kuin mulla mutta sama suhteellisuus, puolessa häitä on ollut "häätanssi", ei häävalssi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
19.01.2013 16:05:02 (muokattu 19.01.2013 16:06:53)
baron: Sulla on enemmän kuin mulla mutta sama suhteellisuus, puolessa häitä on ollut "häätanssi", ei häävalssi.

Toi suuntaus on ollu jo vuosia ja liittyy siihen muutakin kun vain se häävalssi/ tanssi, niistä on mm. tullu joillekin syy pitää bileitä.

E: Äh, menee offtopiciksi.. :/
MatRa
19.01.2013 18:23:11

EP: Toi suuntaus on ollu jo vuosia ja liittyy siihen muutakin kun vain se häävalssi/ tanssi, niistä on mm. tullu joillekin syy pitää bileitä.

E: Äh, menee offtopiciksi.. :/

Valssissa konekompissa on se ongelma, ainakin ennen ollut, että kone kvantisoi sen liian puhtaana kolmijakoisena, kun paremmalta kuulostaa "ontuva" valssi, ts 1 ja 2 väli on lyhyempi kuin 2 ja kolmosen, niinkuin bändi sen perinteisesti soittaa. Voihan sitä kai t koneellakin koittaa iskut pistää tuohon ontuvaan asentoon.
Se on jännä, etttä nimenomaan suomikompeissa se valssi on se kompastuskivi.
KoskPaavo
19.01.2013 19:31:53
Mä en kvantisoinutkaan sitä, tarpeeksi monta kertaa kun sen kilkuttelee kyllä sen yleistoimivaksi saa.
humppahanuristi
20.01.2013 22:13:48

MatRa: No joo kornia tai ei, joskus pop-sellaistakin joutuu soittamaan. Toki se on täällä tavallisten kuolevaisten esiintyjien genressä osittain pakon sanelema juttu, jos haluaa leivän päälle muutakin kuin ylähuulen (omb-touhu)

Toki silloin tehdään mitä tarve vaatii, kun "pakko" on.
Itsestäni ei OMB touhuun muutenkaan ole, kun kyllähän laulua pitää tulla keikalla kuin keikalla ja sen lisäksi, että ei ole oikein lauluääntä ei ole kyllä sen äänen hallintaakaan.

Mutta tässä on pikkaisen havaittavissa sellaista ajatusta, että näin on ennenkin tehty eikä muuten voi tehdä.
Tarvitseeko siellä OMB keikallakaan tulla täysi sinfoniaorkesteri tai big band siellä jätkän humpan takana. Onko mahdollista muuttaa toimintatapoja tai ajatella vähän toiselta kantilta?

Eihän se toki aina onnistu mutta ei nyt aina vedota siihen, että pitää vetää poppia ja siihen ei käy kuin se ja se.

Joskus takavuosina tehtiin yhdenlaista keikkaa missä lavalla oli solisti ja minä haitarilla. Baccaran tutuksi tekemä Yes sir I can boogie oli aika magneetti, kun sitä rahan kanssa toivottiin kolme kertaa saman illan aikana sen ensimmäisen vedon lisäksi.

Enemmän joutuu ohjelmistoa rajaamaan ja kaikki ei todellakaan onnistu eikä ne missään nimessä kuulosta alkuperäisversioilta mutta onnistuessaan uppoaa yleisöön.

Mutta kaikelle on paikkansa, myös OMBille ja kiippareille.
Minulle jostain syystä tuli kiippareihin mitta täyteen jo kohta 7 vuotta sitten, sitten on ohjelmistoa muokattu ja onhan tuota kitaraa sen jälkeen tullut vähän enempi soitettua.

Soitto soi ja tekee asiat niinkuin itse haluaa ja hyvältä tuntuu, silloin kai se parhaiten toimii.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)