Aihe: Tanssimusiikkipoppoon PA-laitteet?
1 2 3 4 5 6 7
humppahanuristi
17.01.2013 14:08:40

Pauli Lappalainen: Edellisten lisäksi.

- Analogivärkissä näkee yhdellä silmäyksellä mitä menee ja minne.

-Digitaalisessa on katsottava hiukan tarkemmin kun on eri toimintoja samoilla napeilla ja liukureilla. Samoin on katsottava, ettei mikään johto tai juotavapullo ole liukujen tiellä kun vaihtaa tasolta toiselle.

-Digivehkeiden kanssa on perehdyttävä hiukan syvällisemmin äänentoistolaitteiden toimintaan ja saattaa aloittelijalle tulla runsauden pula.

-Digivärkin säätämiseen saattaa jämähtää ja itse asia hukkuu valintojen runsauteen.

- Analogisella, jos ei ole kerrostalon kokoista efekti- ja dynamiikkaprosessointiräkkiä , kanavat auki ja vetää niin hyvin kuin osaa, heti.

Nämä oli minun mieleisiä perusteluja, eli tulkitsen savolaismaiseen tapaani rivien välistä, että oikeastaan aivan sama, molempia saa näprätä, jos haluaa.

Lähinnä noissa hinnat alkaen digipöydissä mietityttää se, että onko kaikkien tarjolla olevien ominaisuuksien laatu kuitenkaan niin hyvää. Tokihan se DSP ei maksa ihan niin paljon kuin kunnon rauta mutta onhan se aina ohjelmoijasta kiinni. Ja toisaalta jos tuollainen ominaisuuksilla ladattu digipöytä on sitten samanhintainen kuin analoogipöytä, niin kyllähän siinä tietysti miettii, että onko se itse perusrauta sitten kuitenkaan niin laadukasta vai maksaako toisessa vain ja ainoastaan mahdollisesti merkki.

Joskus aina tulee leikittyä studiomiestä ja miksailen koneella nauhoituksia. Ilmaisia plugareita on tietysti mahdoton määrä ja aikansa säädön jälkeen kun kokeilee sitten sitä puhdasta lähtötilannetta, niin voikin ottaa kaikki pois ja mennä sillä lähtösoundilla.

Mutta oikeasti pitäisi joskus jossain kyllä testata digimikseriä, eihän sitä tiedä mitä kivaa löytyisi.

Ja tuohon sähkökatko offtopikkiin, meni kerran bändikeikka duokeikaksi, kun sähköt meni poikki. Haitaria ja laulua.
Olisihan ne rummutkin kuuluneet mutta vähän turhan karua ilman bassoa.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
WanhaWetäjä
17.01.2013 14:45:12

House Band: Toi talon PA on aina vaikea juttu.Jossain paikoissa se toimii hyvin,sitten on myös näitä
"punaisiakukkoja",joissa mm.eq on lukkojen takana.Tai baaritiskin takaa löytyy miksauspöytä.
Sitä voi tietenkin jokainen hovimestari ja tarjoilija säätää oman mielensä mukaan.

Niin no, tuollahan vedetään oma tiski talon linjaan niin kuin muissakin "talon PA" -mestoissa yleensä tehdään.
PK:ssa on niin hirvee turakaisten älämölö että siellä on aika samantekevää mistä se bandin mökä tulee, ja miten...hirvee mesta siinä mielessä. Tuolla on tärkeintä se että ite kuulee jotain, eli hyvät monitorit/napit on paikallaan. Mutta hyvä ruoka ja Treen suunnalta katsoen lähellä, siinä plussat.
Ulostuleva juttu on kyllä ihan ok kun sali on tyhjä mutta kun tupa on täys ja hirveä huuto päällä niin tukkoon noi talon pöntöt tuppaa menee, oli mikseri sitten mikä vaan.

Laivamaailma toimii tässä tapauksessa erinomaisesti,sieltä kun tulee myös miksaaja kaupan päälle.
Nimiä ja laivaa mainitsematta löytyy ainakin yksi patalaiska äänimies jonka toimintaa ei voi sanoa erinomaiseksi, vedin kerran muutaman setin niin että kitara ei ollut lainkaan PA:sa kun tämä juoppo ei viitsinyt avata kanavaa, ite huomasin asian ja siitä myös sanoin.
Vastuu viihteestä, joopa joo...

Joku jo sanoikin että digipöytään kandee tehä valmiita perusmiksauksia mestan/samankaltaisten mestojen mukaan, AINA ja HETI muistiin, sama hommahan on kaikkien digivärkkien kaa, jos tulee sähkökatko ja olet ruuvannut mielestäsi hiton hyvän soundin vaikkapa kitaramultiesaan mutta unohtanut tallentaa, se editoitu soundi ei todellakaan ole siellä enää katkon jälkeen vaan se mistä lähettiin säätään.
EP
17.01.2013 17:54:45
On toi miksaaminen sellasta vähän hepreaa aina ollu, yleensä tuolle on lisäksi jääny aina liian vähän aikaa.
Soundtsekki tyyliin joku käy peräseinällä, että kaikki suht.koht kuuluu, "ässä sihahtaa" ja kaikuva riittävästi! : ))
Mutta on kyllä ollu ihan hemmetin hienoa ne muutamat kerrat kun on ollut oikein miksaaja paikalla.
On voinu keskittyä siihen minkä parh.. heh, soittamiseen. : )
marpula
17.01.2013 18:13:34
EP:
Mutta on kyllä ollu ihan hemmetin hienoa ne muutamat kerrat kun on ollut oikein miksaaja paikalla.

Useimmiten on ihan jees kun joku ammattilainen miksaa.

Joillakin kinkereillä sitten oli rokkibändin miksaaja tiskinsä takana kun vedettiin humppaa haitarien, viulujen ja rytmiryhmän kanssa. Itse olisin mieluusti käännellyt nupit hiukan eri asentoihin, mutta en sitten viitsinyt mennä neuvomaankaan.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
ÄM
17.01.2013 18:36:47

marpula: Useimmiten on ihan jees kun joku ammattilainen miksaa.

Joillakin kinkereillä sitten oli rokkibändin miksaaja tiskinsä takana kun vedettiin humppaa haitarien, viulujen ja rytmiryhmän kanssa. Itse olisin mieluusti käännellyt nupit hiukan eri asentoihin, mutta en sitten viitsinyt mennä neuvomaankaan.

Joo on ollu näitä.
Valssia vedettiin ja jamppa tykitti basaria ihan kunnolla, isosta PA:sta. Hivoin vaan hiljaa, kuten muutenkin valssissa, mut geitti aukeili tai ei auennut ja kun aukes, ni kompura huolehti siitä, että volyymi on sama, polki hijaa tai lujaa. No soitin sitten valssit pelkillä käsillä.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
House Band
17.01.2013 20:28:48
WanhaWetäjä: Niin no, tuollahan vedetään oma tiski talon linjaan niin kuin muissakin "talon PA" -mestoissa yleensä tehdään.
PK:ssa on niin hirvee turakaisten älämölö että siellä on aika samantekevää mistä se bandin mökä tulee, ja miten...hirvee mesta siinä mielessä. Tuolla on tärkeintä se että ite kuulee jotain, eli hyvät monitorit/napit on paikallaan. Mutta hyvä ruoka ja Treen suunnalta katsoen lähellä, siinä plussat.
Ulostuleva juttu on kyllä ihan ok kun sali on tyhjä mutta kun tupa on täys ja hirveä huuto päällä niin tukkoon noi talon pöntöt tuppaa menee, oli mikseri sitten mikä vaan.

Nimiä ja laivaa mainitsematta löytyy ainakin yksi patalaiska äänimies jonka toimintaa ei voi sanoa erinomaiseksi, vedin kerran muutaman setin niin että kitara ei ollut lainkaan PA:sa kun tämä juoppo ei viitsinyt avata kanavaa, ite huomasin asian ja siitä myös sanoin.
Vastuu viihteestä, joopa joo...

Noinhan se on,eikä ole ainoa paikka.
Mitä tulee laivamaailmaan,niitä AV-teknikoita on tietty kans moneen lähtöön.
Hki-Tallinna välillä on ollu paskimmat mihin mä olen törmänny Sillinkillä.
Ei etelänaapurin kaveri tienny edes kamoista mitään,saatikka soundeista.
Jos promillet on ollu suomalaisilla kavereilla alle 4,niin jälki on ollu silti aina parempaa.
Turun linjalla ainakin Viikkari on oikein mallikkaalla tolalla nykyään.
Helsingin linjalla esim.Sillinkin Manu tai Jorge(miten helvetissä se kirjoitetaan?)
on aivan loistavia kavereita.
Soundit on kohdillaan monitoreja myöden,ja kundien kanssa on kiva tehdä töitä muutenkin,
ei tule aika pitkäks...
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
Pauli Lappalainen
17.01.2013 20:28:55
Jos on soittajia moneen junaan, niin on miksaajiakin ja sitten on "miksaajia".

Alan ammattilaisilla on kyllä perusmusiikkilajien soitinbalanssit ja koukerot hallussa kohtuullisesti.
MatRa
17.01.2013 20:36:56

Pauli Lappalainen: Jos on soittajia moneen junaan, niin on miksaajiakin ja sitten on "miksaajia".

Alan ammattilaisilla on kyllä perusmusiikkilajien soitinbalanssit ja koukerot hallussa kohtuullisesti.

Paitsi että yleensä nyanssoidaan liian vähän. Kyllä luukuttaakkin saa, mutta sopivina annoksina. Hiljaa ja tarkasti svengillä se vasta vaikeata onkin.

Heh, aikoinaan kolmen kitaristin hevipumpussa soittaneena osaa arvostaa hiljasempaakin musaa, ja sitä, että oma soitinkin kuuluu. Kolmen marskin ulvonta vieressä asettaa no can do- efektin kiipparistin pienelle monitorikolmiolle;)
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
MatRa
17.01.2013 20:46:02

House Band: Noinhan se on,eikä ole ainoa paikka.
Mitä tulee laivamaailmaan,niitä AV-teknikoita on tietty kans moneen lähtöön.
Hki-Tallinna välillä on ollu paskimmat mihin mä olen törmänny Sillinkillä.
Ei etelänaapurin kaveri tienny edes kamoista mitään,saatikka soundeista.
Jos promillet on ollu suomalaisilla kavereilla alle 4,niin jälki on ollu silti aina parempaa.
Turun linjalla ainakin Viikkari on oikein mallikkaalla tolalla nykyään.
Helsingin linjalla esim.Sillinkin Manu tai Jorge(miten helvetissä se kirjoitetaan?)
on aivan loistavia kavereita.
Soundit on kohdillaan monitoreja myöden,ja kundien kanssa on kiva tehdä töitä muutenkin,
ei tule aika pitkäks...

Manu...muistan kaverin 90 luvulta..mainio tyyppi jos muistan nimen oikein. Oli silloin Serenadella. Pitkän linjan äänimies, jos vieläkin jaksaa kiertää tahkoa keinuen, respect.
House Band
17.01.2013 21:27:28
MatRa: Manu...muistan kaverin 90 luvulta..mainio tyyppi jos muistan nimen oikein. Oli silloin Serenadella. Pitkän linjan äänimies, jos vieläkin jaksaa kiertää tahkoa keinuen, respect.

Sama mies on kyseesä. Ammattimies.
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
EP
17.01.2013 22:12:58
MatRa: Paitsi että yleensä nyanssoidaan liian vähän. Kyllä luukuttaakkin saa, mutta sopivina annoksina. Hiljaa ja tarkasti svengillä se vasta vaikeata onkin.

Jep, biisin mukaan.
Pauli Lappalainen
18.01.2013 08:21:40
MatRa: Paitsi että yleensä nyanssoidaan liian vähän. Kyllä luukuttaakkin saa, mutta sopivina annoksina. Hiljaa ja tarkasti svengillä se vasta vaikeata onkin.

Minä katsoisin kuitenkin, että tuo nyansointi ja muutenkin soiton dynamiikka on orkesterin ei miksaajan tonttia.

Soitinbalanssi, kaiut ja orkesterin "soivuus" tyylilajin mukaan on sitten miksaajan hommaa.
MatRa
18.01.2013 08:27:30

Pauli Lappalainen: Minä katsoisin kuitenkin, että tuo nyansointi ja muutenkin soiton dynamiikka on orkesterin ei miksaajan tonttia.

Soitinbalanssi, kaiut ja orkesterin "soivuus" tyylilajin mukaan on sitten miksaajan hommaa.

Oikeassa olet, hyppäsin asian sivuun, joka mulle näyttää olennaista olevankin täällä keskustellessani, yritän tsempata tuossa suhteessa.
Toki miksaajalla ja soittajilla on omat tontit, vielä kun yhteistyö on pitkäaikaista, niin priimaa tuppaa tuleen kun hyvää tarkotetahan, kun molemmat tietää toistensa tekemiset joka biisissä.
Einherjar
19.01.2013 01:46:41 (muokattu 19.01.2013 14:55:29)
Pahimmat kuminat, muminat ja älämölöt mitä mä olen olemattomalla osaamisellani onnistunut löytämään ei o kovin kaukana subien ja laulukaappien välisestä jakotaajuudesta.

Friikki tuossa valistikin ihan oikeista asioista. Lisäisin vain, että jos jakotaajuus on vaikkapa 12dB/oct., niin 100hz jakotaajuudella, 200Hz kohdalla on leikkaus vasta sen 12dB. Se toki on paljon sekin, mutta ihan hirveän jyrkästi se jakosuodin ei välttämättä leikkaa. Se kannattaa muistaa varsinkin, jos ei pääse jakosuotimen parametreihin hirveästi käsiksi. Subbari vaikuttaa vielä jakotaajuuden yläpuolellakin ja sieltä löytyy niitä leikeltäviä asioita herkästi.
Itse olen huomannut näiden vähemmän säädettävien jakareiden kohdalla, että kannattaa pitää taajuusvaste mielummin astetta suorempana, kun hirveästi bassoboostattuna. Sen boostin mukana tulee yleensä sössöä jakotaajuuden tienoolle ja toisinaan se voi olla melkoinen ongelma

Esim. Basari mikkilinja pitää ehdottomasti Geitata ja eguta niin että sinne....

No ei sitä nyt ihan ehdottomasti tarvi. Minulla on tapana kyllä tarjota vähintään taajuusohjattavaa gatea, mutta en välttämättä pidä sen flooria (ts. kuinka paljon gate haukkaa pois) ihan hirveän kovilla asetuksilla.
Kieltämättä nämä humppa"lavan" postimerkin koot tuntien tuo gate lukisi minun riderissä ensimmäisenä.
Kompuraa tuli joskus harrastettua, mutta nykyään laitan mielummin kaksi mikkiä, jos pitää kaivaa jotakin äärisoundia. Snare sitten erikseen. Siellä sitä tarvii.

Digipöytien hinnat tahtoo olla siellä alkaen kolmatta tonnia kuitenkin pienessäkin luokassa ja sillä saa jo suoraan sanoen aika hyvän analogipöydän.

Ei pitäisi ajatella, että sitä hommataan vain pöytä, vaan että hommataan koko etupään läjä.
Kolmella tonnilla saa ihan hyvän analogipöydän, mutta sillä ei saa välttämättä niin hirveän kummosta pöytää, jos pitää hommata eq:t, efektit ja dynamiikat myös.
Parit kompurat, 4ch gate, asiallinen efektilaitos ja master-eq... Aletaan herkästi jo lähestyä 1500e. Ainakin jos ei B-tuotteisiin vajota.
Muita perusteluja tuolla tulikin ihan tarpeeksi suuntaan ja toiseen.

Itte ostin vuosi sitten Yammun 01V:n 300 eurolla ja vaikka se pro-miesten mielestä on p*ska...

Ei se varsinaisesti paska käytöltään ole, mutta etuset siinä on kököt. Sitten sen hoksaa, kun vertaa vaikka 01v96:seen. Ei silti. On tuolla monta keikkaa tehty ihan menestyksellä ja tiettyihin rientoihin kelpuutan vieläkin.

Toki olen kuullut senkin,että mitäs sitten tehdään digipöydän kanssa,jos tulee sähkökatko...?

Juostaan sammuttamaan päätteet. Sama myös analogitiskillä ;)

Lähinnä noissa hinnat alkaen digipöydissä mietityttää se, että onko kaikkien tarjolla olevien ominaisuuksien laatu kuitenkaan niin hyvää.

Tästä on varmaan monia mielipiteitä, mutta itsellä halvemmissa digitiskeissä ensimmäisenä yleensä pistää harmittamaan etuset. Gate on sitten toinen ja sekin lähinnä taajuusohjattavuuden puuttumisen takia. Eq:t ja kompurat harvemmin häiritsee ja efektejä pystyy veivaamaan melko rajusti jos ei miellytä.
Tietenkin pitää muistaa taas se hintapolitiikka, kun verrataan 2000e digimikseriä johonkin analogiläjään. Ne ylimääräiset kompurat ja muut kuitenkin maksaa nekin.

Ilmaisia plugareita on tietysti mahdoton määrä ja aikansa säädön jälkeen kun kokeilee sitten sitä puhdasta lähtötilannetta, niin voikin ottaa kaikki pois ja mennä sillä lähtösoundilla.

Ehkä se on se paljouden tuoma innostus joka tekee tuon. Itsellä on vähän samaa vikaa uusien plugarilöytöjen kanssa. Kannattaa lähteä siitä nollatilanteesta miksaamaan ja lisätä tavaraa vasta sitten, kun balanssilla ei pääse tulokseen :)

Valssia vedettiin ja jamppa tykitti basaria ihan kunnolla, isosta PA:sta. Hivoin vaan hiljaa, kuten muutenkin valssissa, mut geitti aukeili tai ei auennut ja kun aukes, ni kompura huolehti siitä, että volyymi on sama, polki hijaa tai lujaa.

On muuten osunut pari sellaista lavaa, jossa rumpalille vuoti pa:sta alakerta käsittämättömän lujaa. Akustiikka oli vastaan oikein urakalla. Sillä keikalla rumpalilla meinasi olla vähän hankalaa, kun dynamiikka oli ilman prosessointia ihan tarpeeksi tasainen sinne lauteille. Piti vaan vakuutella, ettei sitä passaa kuunnella :)

Paitsi että yleensä nyanssoidaan liian vähän. Kyllä luukuttaakkin saa, mutta sopivina annoksina.

Kyllä se nyanssihomma ja dynamiikka yleensä on ihan bändilähtöistä, kuten Pauli tuossa mainitsikin. Joissakin keikkapaikoissa tietenkin pitää vähän lyödä jarrua, jos bändi alkaakin kaahaamaan kovin lujaa pidempiä aikoja. Harvemmin sitä hiljaa soitettavaa matskua pitää alkaa nostamaan, mikäli yleisö ei sitten ihan riehaannu mölyämään. Tämäkin on tietenkin paljon kiinni lavavuodosta jne.

(edit: Parit kroitusvhreet ja selventämiset)
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Roweami
19.01.2013 12:59:05 (muokattu 19.01.2013 13:43:47)
Kyllä on hyvä jos triollakin olis jonkunlainen PA käytössään.
Kävin tuossa viikolla kuluttamassa elävää musiikkia ja tikun nokassa olevat muistuttivat lähinnä kotiteatterin takakaiuttimia (4* 5").
Kokonpanossa sellaisenaan ei moittimista, mutta vokalisti kuulosti kuin puhelimesta kuunnellen (n. 300-3400HZ).
Samasta syystä foni kuulosti koneveisuulta.
Bassokitarasta ei kuulunut edes yliaaltoja (alahormoonisista puhumattakaan).
Haitarikin oli niin kuin pitääkin, mutta senkään olemassolosta ei tietoakaan taaempana.
Tämä kaikki on totta ja tälle saitille pitäisi laittaa haittavero (turakaisille).

(Bosen 502B voin piirtää jos tarvit. Kajariksi vaikka JBL 2022 H tai vastaava.
Yläkerta toimii mainiosti vaikka omavalmiste "Retro Style" 2-tie lootilla kts. omakuva)

Kiitos vaan, mutta täytyy pidättäytyä noista isommista pömpelöistä (varmaan silti hyvä, näyttäis kaistanpäästösellaiselta).

Nuita kun tuppaa olemaan nurkissa, rumisarkun kokoisista tervapääskyn pesävärkkeihin asti.
Epämuusikko
19.01.2013 13:26:35 (muokattu 19.01.2013 13:29:05)
EP: On toi miksaaminen sellasta vähän hepreaa aina ollu, yleensä tuolle on lisäksi jääny aina liian vähän aikaa.
Soundtsekki tyyliin joku käy peräseinällä, että kaikki suht.koht kuuluu, "ässä sihahtaa" ja kaikuva riittävästi! : ))
On voinu keskittyä siihen minkä parh.. heh, soittamiseen. : )

Itse en lähde mihinkään ilman miksaajaa.

Soitinbalanssi, kaiut ja orkesterin "soivuus" tyylilajin mukaan on sitten miksaajan hommaa. Ensimmäiseen ja viimeiseen mahdollisimman jyrkkä eri, keskimmäiseen joo siinä määrin kuin mitä minkäkin illan tila antaa myöten tai tulee vastaan.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EP
19.01.2013 13:46:34
Epämuusikko: Itse en lähde mihinkään ilman miksaajaa.

Voitko lainkaan, ees kaupungille, lähikauppaan..?
EP
19.01.2013 14:01:11 (muokattu 19.01.2013 14:03:41)
House Band: Notta mikäs se tuollaanen fopia on?
Ei vaiskaan...Hyi EP.

Sorry,oli ihan pakko ..yritin kyllä vastustaa : )

E: Aiheeseen.. mulla on isot wanhat Fenkun tekemät "telkänpöntöt", et jos keikalle niin niillä se sitten mentävä, heh.
rintapek
19.01.2013 14:01:28

Epämuusikko:

Ensimmäiseen ja viimeiseen mahdollisimman jyrkkä eri, ...

Eli et jätä mikserinruuvaajalle mitään ruuvattavaa?
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)