Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka käytät keyboardin stylejä tanssimusassa (OMB)
1 2 3
MatRa
17.01.2013 22:01:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä tuo Korg Pa 3x nyt reilu puoli vuotta ollut käytössä. Stylet yhenmiehenorkkakeikoilla tietty käytössä. Joitakin käytännön juttuja arvon kollegoilta kyselen..
 
Monissa beat- biiseissä on 4/4 perustahtina, mutta välissä 2/4-kohtia. Mites nuo soitat perus- stylellä ? Lennossa start/stop nappia painaen, vai ootatko että seuraavan säkeistön 2/4 kohta paikkaa väärinpäin menneen kompin ( ehhehehe)? Ite välttelen noita biisejä tuon takia, onhan ne tanssijallekkin pahoja, varsinkin jos tanssi perustuu koko tahdin /2 tahdin askelsarjoihin tms. Mutta kivoja biisejä jää soittamatta..
 
Manuaalisesti tulee bassoja välillä soiteltua vasyrilla, lähinnä valsseissa ja foxeissa/swingeissä, jossa basso " putoilee" ohi perussävelten. Toki stylessä on nappi, jossa kone ottaa soinnun alimman sävelen, ja mahdollistaa poikkeavat bassokulut, mutta nopeissa biiseissä tällöin meinaa tulla kiire.
 
Mulle on riittäneet preset- kompit+ freewarena korgin sivuilta ladattavat kompit, joita tulee kiitettävän usein korgin kotisivuille.
 
Kotimaisessa tanssimusassa käytän suomi- komppeja, paitsi hitaassa valssissa koneen alkuperäisiä, ovat muhkean hyviä. Ja monet hitaat beatitkin saa uutta potkua, kun laittaa hieman esim. funk- elementtejä mukaan.
 
Yhtä kaikki styleillä koetan pärjätä, ennalta soitetut taustat ovat hienoja kun ne toimii, ei oo mun juttu. Toki silloin ehtis sooloilla enempi, ja joystickiä vonguttaa enempi, näinhän se menee..
 
Kokemuksia tanssien vetämisestä keyboardilla alle, please!
 
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
KoskPaavo
17.01.2013 22:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä tiedä onko sellaisia ollenkaan jotka pystyisivät puolittamaan tasajakoisen tahdin, 3/4-osissa yms se ei tietenkään voi onnistua. Ketronissakin se lähtee "restartilla", se vaan on vaikea saada osumaan paikalleen. Mä oon noista tehnytkin useimmiten midifilen, jonka oon tehnyt hitaalla tempolla, niin saa paikalleen.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
MatRa
17.01.2013 22:53:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Enpä tiedä onko sellaisia ollenkaan jotka pystyisivät puolittamaan tasajakoisen tahdin, 3/4-osissa yms se ei tietenkään voi onnistua. Ketronissakin se lähtee "restartilla", se vaan on vaikea saada osumaan paikalleen. Mä oon noista tehnytkin useimmiten midifilen, jonka oon tehnyt hitaalla tempolla, niin saa paikalleen.
 
Jjuu..Mahtava peräsin- humpassa se 3. Säk valssiosa tulee tyynesti stopattua komppi, ja oikeen käden haetarsaundilla kompattua ne pari tahtia.
Kait noita midifilejäkin vois tehdä, ei ne ny niin hankalia oo, kun vaan aika/ tarmo riittäis..
 
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
haitari
17.01.2013 23:09:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen on vaan tyytynyt vetämään niitä biisejä, joissa ei tartte liikaa kikkailla. Joskus joutuu olemaan tarkkana, että saa introt ja fillit kohdalleen. Ketronissa oli muuten hyvä se "break", toimi kuin junan vessa biisissä kuin biisissä. Rollen bk7-m:stä ei löydy tollasta, joten esim. Sininen huivi -valssissa joutuu polkemaan filliä ihan tuurilla. Midifilejä en käytä enkä tee.
 
Ärsyttää, kun monta hyvää jive ja twist-komppia on pilattu jollain hiton hand clapillä eikä niitä saa pois. Niin tai näin, jos myllystä löytyy tuhat komppia, kourallisella pärjää normi tanssikeikan, kun soittaa laidasta laitaan. Mitä vähemmän kilinää ja kolinaa kompissa, sitä elävämmältä se kulostaa.
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
MatRa
17.01.2013 23:20:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Meikäläinen on vaan tyytynyt vetämään niitä biisejä, joissa ei tartte liikaa kikkailla. Joskus joutuu olemaan tarkkana, että saa introt ja fillit kohdalleen. Ketronissa oli muuten hyvä se "break", toimi kuin junan vessa biisissä kuin biisissä. Rollen bk7-m:stä ei löydy tollasta, joten esim. Sininen huivi -valssissa joutuu polkemaan filliä ihan tuurilla. Midifilejä en käytä enkä tee.
 
Ärsyttää, kun monta hyvää jive ja twist-komppia on pilattu jollain hiton hand clapillä eikä niitä saa pois. Niin tai näin, jos myllystä löytyy tuhat komppia, kourallisella pärjää normi tanssikeikan, kun soittaa laidasta laitaan. Mitä vähemmän kilinää ja kolinaa kompissa, sitä elävämmältä se kulostaa.

 
Allekirjoitan tuon, että osaa joku hand clap olla korni. Monesti vois kyllä styleistä riisua turhat kilkutukset pois. Luulisin että omassa myllyssä niitä voi editoida, mutta se osaamis/viitsimis/päänraaputuskynnys tulee useasti just tuossa kohdin.
 
Tuota kasari-ysäriosastoa kun soittaa, niin ulkomaanmiästen kompit on mukava lisä ja vaihtelu ihan siihen perushuttuun.
 
Nyanssit soitossa jää helposti dynaamisen koskettimiston hyväksikäyttöön, ja stylevariaatioissahan se on huomioitu tietenkin. Harva koi volumepedaalia käyttää OMB-hommissa, vai?
 
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
KoskPaavo
17.01.2013 23:23:48 (muokattu 17.01.2013 23:29:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetkinen...kyllä Ketronissa pystyy ihan niistä tehtaankin kompeista ne hadclapit yms poistamaan . Drum Edit ,ja sitten poistetaan ja Save Style.
Mua häiritsee eniten ne muutamat aivan anuksesta olevat lopetukset, se ykkönen pitäis olla normi mutta kyllä joihinkin on sorvattu älyttömyyksiä.
Ketronissa käytän Swell-toimintoa, silloin volapedaali toimii vain oikealla kädellä.
Edit Tuon Sinisen huivin kuuntelin just ekan kerran, toivottavasti ei tarvi vetää ikinä.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
haitari
17.01.2013 23:30:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Hetkinen...kyllä Ketronissa pystyy ihan niistä tehtaankin kompeista ne hadclapit yms poistamaan . Drum Edit ,ja sitten poistetaan ja Save Style.
Mua häiritsee eniten ne muutamat aivan anuksesta olevat lopetukset, se ykkönen pitäis olla normi mutta kyllä joihinkin on sorvattu älyttömyyksiä.
Ketronissa käytän Swell-toimintoa, silloin volapedaali toimii vain oikealla kädellä.

 
Juu, Ketronomista sai pois, mutta tosta bk7:sta ei. Ketronissa sai kyllä tehtyä mitä vaan, kun opetteli käyttämään. Ja kyllä, kone kuin kone, lopetukset pitäis olla parin tahdin mittaisia. Jotain biisiä kun vetää 4. variaatiolla ja haluaa lopettaa, niin "ending" liruttelee vielä puoli minuuttia. Kai se menis, jos vetäis atm-bassolla, mutta manubassolla on vähän tylsä.
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
EP
17.01.2013 23:35:00 (muokattu 17.01.2013 23:39:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Juu, Ketronomista sai pois, mutta tosta bk7:sta ei. Ketronissa sai kyllä tehtyä mitä vaan, kun opetteli käyttämään. Ja kyllä, kone kuin kone, lopetukset pitäis olla parin tahdin mittaisia. Jotain biisiä kun vetää 4. variaatiolla ja haluaa lopettaa, niin "ending" liruttelee vielä puoli minuuttia. Kai se menis, jos vetäis atm-bassolla, mutta manubassolla on vähän tylsä.
 
Rolandista saa myös ja noi taputuksethan oli ekat jotka lähti buis!
Kyllä noista saa ihan yksitellen soittimet poistettua.
 
E: Aika montaa biisiä tulee treenailtua lähes pelkällä rummut ja basso kompilla.
 
MatRa
17.01.2013 23:39:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Juu, Ketronomista sai pois, mutta tosta bk7:sta ei. Ketronissa sai kyllä tehtyä mitä vaan, kun opetteli käyttämään. Ja kyllä, kone kuin kone, lopetukset pitäis olla parin tahdin mittaisia. Jotain biisiä kun vetää 4. variaatiolla ja haluaa lopettaa, niin "ending" liruttelee vielä puoli minuuttia. Kai se menis, jos vetäis atm-bassolla, mutta manubassolla on vähän tylsä.
 
Kyllä, pisin ending on kyllä niin pitkä, että kun laittaa sen soimaan, voi mennä vaikka tupakalle..siis joka käyttää..pois se minusta!
 
Ja lyhyitä napakoita lopetuksia on vähän, liian vähän. Oli kone kuin kone sitten kyseessä.
 
Transponointi vaikka yllätyslaulusolistin säestyksessä on kyllä omb homman parhaita puolia, ihan liian helppoo. Tai jos on väsynyt itse, voi armahtaa vähän äänihuulia ja palleaa ja pudottaa napsun pari.
 
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
haitari
17.01.2013 23:40:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Rolandista saa myös ja noi taputuksethan oli ekat jotka lähti buis!
Kyllä noista saa ihan yksitellen soittimet poistettua.

 
No voe... Pitää lähtee heti ruuvaamaan ja ettimään oikeaa valikkoa.
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
haitari
17.01.2013 23:42:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MatRa: Kyllä, pisin ending on kyllä niin pitkä, että kun laittaa sen soimaan, voi mennä vaikka tupakalle..siis joka käyttää..pois se minusta!
 
Ja lyhyitä napakoita lopetuksia on vähän, liian vähän. Oli kone kuin kone sitten kyseessä.
 
Transponointi vaikka yllätyslaulusolistin säestyksessä on kyllä omb homman parhaita puolia, ihan liian helppoo. Tai jos on väsynyt itse, voi armahtaa vähän äänihuulia ja palleaa ja pudottaa napsun pari.

 
Taikanapin kanssa oltava tarkkana, kun haitari sylissä. Ei passaa pahemmin paljetta avata, jos koneen soundit tulee pari pykälää eri lentokorkeudelta...
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
MatRa
17.01.2013 23:50:28 (muokattu 17.01.2013 23:54:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Taikanapin kanssa oltava tarkkana, kun haitari sylissä. Ei passaa pahemmin paljetta avata, jos koneen soundit tulee pari pykälää eri lentokorkeudelta...
 
Hhe, karraa mukavasti, oikeen kylmät väreet menee kun ajattelenkin. Kitaristin kanssa on käynyt joskus samoin kun on jäänyt joku - 2 päälle seuraavaankin biisiin mihin oli tarkoitus. Korgissa ei oo mitään varoitusvaloa, kun on napilla transunnu, olis kyllä syytä olla, ettei jää vahingossa päälle.
 
..nniin ja viime syksynä säestin yhtä eläkeläiskuoroa ex tempore synttäreillä.Oli jäänyt +4 päälle omasta soolobiisistäni, ja kuoronjohtaja anto paprut käteen että tuosta. No mähän aloin vetää, ja kuoro alotteli myös. Kuoron herrat mulkas vihasesti kun meni vähän korkeeltä. No ei kun alusta vaan, sattuuhan sitä, ja joskus paraneekin;)
 
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
KoskPaavo
18.01.2013 06:37:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita transuvirheitä tullut. tuonnehan ne avaruuteen katoavat.
Se sointujen "soitto " on myös oma lajinsa noissa, Esim "Saat miehen kyyneliin "-intro Fmaj7- Gm7(C) toteutuu Ketronilla : normi Fmaj7 sitten C11 (eli vaan äänet C,E, F, G -rypäle).
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
MatRa
18.01.2013 07:54:24 (muokattu 18.01.2013 07:57:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Onhan noita transuvirheitä tullut. tuonnehan ne avaruuteen katoavat.
Se sointujen "soitto " on myös oma lajinsa noissa, Esim "Saat miehen kyyneliin "-intro Fmaj7- Gm7(C) toteutuu Ketronilla : normi Fmaj7 sitten C11 (eli vaan äänet C,E, F, G -rypäle).

 
Hyvä vinkki. Tosin jos vedän tuosta sävellajista, niin se "sen sulle kertoa voin" jne kohta muuttaa kappaleen nimen -Saat miehen punoittamaan-
 
Olen soittaanut sitä Dmaj7 alkaen, mutta en omb:nä vielä. Otetaan tämä kokeiluun, miten korg toimii tuolla ryppäällä tuossa aselajissa.
 
Ja yhtenä hyvänä puolena omb hommissa, metronomiharjoittelu tulee työsuhde-etuna ihan itsestään;)
 
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
KoskPaavo
18.01.2013 09:45:37 (muokattu 18.01.2013 09:48:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, toinen sointuhan siinä on sitten Em7 / A, eli A11, painat A, C#, D, E, pitäis näyttää A11, mun Ketron näyttää ainakin noin.
Kotialho Jukka- vainaan kanssa vedin tuota toista tuhatta kertaa F:stä. Siinä oli LAULAJA.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
KanttoriPiiparinen
18.01.2013 11:49:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Ärsyttää, kun monta hyvää jive ja twist-komppia on pilattu jollain hiton hand clapillä eikä niitä saa pois. Niin tai näin, jos myllystä löytyy tuhat komppia, kourallisella pärjää normi tanssikeikan, kun soittaa laidasta laitaan. Mitä vähemmän kilinää ja kolinaa kompissa, sitä elävämmältä se kulostaa.
 
-Aivan. Kaikenlaiset ylimääräiset ääniefektit ovat tanssimusiikissa vihoviimeistä kuunneltavaa. Itsekin menin lankaan liian täysien taustojen kanssa ja työnsin muutaman kuukauden täyttä tuubaa yleisölle, mutta huomasinkin yllättäen niiden vain pilaavan tunnelmaa.
 
Varsinainen oivallus oli siirtää taikanappi-soitin Hammondin päälle. Uskottavuus parani valtavasti ja jalkapaisutinkin oli käytettävissä. Tälläisellä setillä alkovat taputukset tulla selvemmiltäkin asiakkailta.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
kenonen
18.01.2013 12:09:11 (muokattu 18.01.2013 12:10:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BK7m:llä mennään.
 
Soismpiin paikkoihin olen ostellut / tehnyt midejä. Midit teen G70:llä. Pyrin karsimaan aina pois kamaa, että tulee vähän ilmaa sinne mukaan.
 
Komppeja olen edioinut G-70:llä sopiviksi omaa käyttötarkoitusta varten. Soitellut bassokuvioita ja introja sisään ym. Otan jonkun peruskompin ja puukotan siitä sopivan.
 
Perus turve ja jytänderi mennään sitten kompeilla. Olen tehnyt pikavalinointa biisien nimillä mahdollisimman pitkälle koko homman valmiiksi, niin, että biisi esille ja menoks.
 
Loppu tulee kätevimmin polkaisemalla lennosta ykköskomppi ja heti perään ending.
 
Break toimii nykyään BKm:ssä.
 
Työnsä se on noidenkin kanssa pelatessa.
 
COVS no 8
haitari
18.01.2013 12:24:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kenonen: BK7m:llä mennään.
 
Soismpiin paikkoihin olen ostellut / tehnyt midejä. Midit teen G70:llä. Pyrin karsimaan aina pois kamaa, että tulee vähän ilmaa sinne mukaan.
 
Komppeja olen edioinut G-70:llä sopiviksi omaa käyttötarkoitusta varten. Soitellut bassokuvioita ja introja sisään ym. Otan jonkun peruskompin ja puukotan siitä sopivan.
 
Perus turve ja jytänderi mennään sitten kompeilla. Olen tehnyt pikavalinointa biisien nimillä mahdollisimman pitkälle koko homman valmiiksi, niin, että biisi esille ja menoks.
 
Loppu tulee kätevimmin polkaisemalla lennosta ykköskomppi ja heti perään ending.
 
Break toimii nykyään BKm:ssä.
 
Työnsä se on noidenkin kanssa pelatessa.

 
Kyllähän siinä pitää hereillä olla keikalla, kun noiden kanssa vehtaa. Ittellä sama, että aina ennen loppua ykkösvariaatio sisään ja sitten end. Mulla myös biisit nimillä, jotta on aina oikea komppi, tempo ja halutut soundit valmiina. Okei, valssit ja hunpat pärjää likimain nimillä "valssi" ja "humppa"... Helpottaa kummasti, kun on tiettyihin biiseihin esim. soundi 2 riittävän pienellä volumella tai jollain efektillä, joten ei tartte muuta kuin pistää polkimella hanat kaakkoon eikä tule yllätyksiä soundien tasojen suhteen. Tallentaminen on tehty kiitettävän helpoksi BK7:ssa.
 
Ketronissa käytin aikanaan 13 pedaalin settiä ja se oli todella hyvä, kun sai vaikka mitä eri polkimille. BK7M:n kanssa käytössä vain se perus (6 vai 7?) pedaalia + vola, joten just saa start/stop, variaatiot ja end. Aluksi oli vähän totuttelua noin vähään.
 
Miten ton breakin saa toteutettua tossa modulissa?
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
kenonen
18.01.2013 12:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Miten ton breakin saa toteutettua tossa modulissa?
 
Uusimmassa softaversiossa FC-7 pedaaliin voi ohjelmoida yhden polkimen break polkimeksi. Mulla se on start painike. En käytä sitä, koska käytän "tuomiopäivän nappia" eli auto startia.
 
Tuomiopäivän napin siitä tekee se, että komppi jyrähtää käyntiin eka hipaisusta mihin tahansa nappiin.
 
niinkuin näin....
 
http://www.youtube.com/watch?v=8rWxHHSAOb4
 
COVS no 8
haitari
18.01.2013 13:12:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niinkuin näin....
 
http://www.youtube.com/watch?v=8rWxHHSAOb4
 
Buahhahhaaaa, totaalirepeäminen täällä! Pitääpä päivittää härvelit, niin saapi breikkiä tarvittaessa.
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «