Aihe: Warwick-klubi
1 2 3 4 578 79 80 81 8290 91 92 93 94
pardy
10.01.2013 23:06:56

Rulliz: noita värjättyjä Warreja ei vissiin pitäisi mennä vahailemaan.

Ei pitäisi ei. Hyöty täysi nolla, jää pintaan ja sotkee paikat, ei suojaa puuta koska sitä varten on se eri pintakäsittely.

Edit: Pitää varmaan jostain puu/huonekaluliikkeistä etsiä jotain vahaa noitten pintaan... Kenkärasva ehkä pelottaa ?

Musamaailmasta tiedustelet. Tai paikallisesta Musamaailman jälleenmyyntiliikkeestä.

Itse olen sitä mieltä, etti tuota paskaa kannata laittaa ollenkaan. Niihin soittimiin lyödään tehtaalla joku juokseva (kuuma?) öljyvaha, joka imeytyy puun huokosiin. Tämä itsessään tappaa puun sointia, ja kun siihen lisätään innokkaat "vahaan joka viikko, että pysyy kunnossa"-tyyliset tapaukset, niin on valitettavasti tullut vastaan "tukkoon" vahattuja Warwickeja. Suurin hyöty on vaaleiden puiden hitaampi tummuminen. Tämä kylläkin on käsittelemättömän puun luonnollinen ominaisuus, enkä itse ainakaan kavahda sitä. Vaikka tuo vahaaminen taas muuttaa itsessään puun sävyä, niin aika fifty-sixty hyöty niissäkin.

Monet Warwickin käyttämistä puista on itseasiassa luonnostaan öljyisiä ja/tai hartsisia, ja tämä yhdistetty noiden eksoottisten puiden kovuuteen tekee yhdessä sen, että pintakäsittely ei tosiaan ole monessa tapauksessa edes tarpeellista. Näihin lukeutuvat esim. bubinga, ovangkol, wenge, eben yms. Wenge on itseasiassa myrkyllistä siinä määrin, että sillä on luontainen homesuoja. Ei iske itiöt tai bakteerit vaikka basson jättäisi pihalle sateeseen. Valmiissa soittimessa ei ole enää ihmiselle haitallinen, mutta on sitten vittumaisimpia puita työstää IMO. Eli sen verran kannattaa katsoa, ettei otelaudan reunasta tule tikkua sormeen kun slaidailee pitkin kaulaa näyttävin rock-elkein. Mutta joo, vähän sivuraiteelle lipsuu.

Itse olen nahkealla rätillä siistinyt luomupintaisia Warwickejani, ja tämä on ohjeeni myös sinulle.
Rulliz
11.01.2013 13:01:16
pardy: Ei pitäisi ei. Hyöty täysi nolla, jää pintaan ja sotkee paikat, ei suojaa puuta koska sitä varten on se eri pintakäsittely.

Musamaailmasta tiedustelet. Tai paikallisesta Musamaailman jälleenmyyntiliikkeestä.

Itse olen sitä mieltä, etti tuota paskaa kannata laittaa ollenkaan. Niihin soittimiin lyödään tehtaalla joku juokseva (kuuma?) öljyvaha, joka imeytyy puun huokosiin. Tämä itsessään tappaa puun sointia, ja kun siihen lisätään innokkaat "vahaan joka viikko, että pysyy kunnossa"-tyyliset tapaukset, niin on valitettavasti tullut vastaan "tukkoon" vahattuja Warwickeja. Suurin hyöty on vaaleiden puiden hitaampi tummuminen. Tämä kylläkin on käsittelemättömän puun luonnollinen ominaisuus, enkä itse ainakaan kavahda sitä. Vaikka tuo vahaaminen taas muuttaa itsessään puun sävyä, niin aika fifty-sixty hyöty niissäkin.

Monet Warwickin käyttämistä puista on itseasiassa luonnostaan öljyisiä ja/tai hartsisia, ja tämä yhdistetty noiden eksoottisten puiden kovuuteen tekee yhdessä sen, että pintakäsittely ei tosiaan ole monessa tapauksessa edes tarpeellista. Näihin lukeutuvat esim. bubinga, ovangkol, wenge, eben yms. Wenge on itseasiassa myrkyllistä siinä määrin, että sillä on luontainen homesuoja. Ei iske itiöt tai bakteerit vaikka basson jättäisi pihalle sateeseen. Valmiissa soittimessa ei ole enää ihmiselle haitallinen, mutta on sitten vittumaisimpia puita työstää IMO. Eli sen verran kannattaa katsoa, ettei otelaudan reunasta tule tikkua sormeen kun slaidailee pitkin kaulaa näyttävin rock-elkein. Mutta joo, vähän sivuraiteelle lipsuu.

Itse olen nahkealla rätillä siistinyt luomupintaisia Warwickejani, ja tämä on ohjeeni myös sinulle.

Okei! Kiitokset tiedosta. Enpä usko, että tuota '89 Thumb bassia on hirveesti edellinen/edelliset omistajat vahailleetkaan. Basso kävi kylläkin joku aika sitten AP Paasosella Jyväskylässä hoidossa ja voi olla, että hän siihen oli jotain laittanut pintaan.

Ajattelin, josko tuohon vaahtera-Warwickkiini laittaisin tuota vahaa, kun rupeaa näyttämään paikoitellen kelopuulta. Harmaantuu siis omaan silmääni vähän ikävästi. Jostain ulkomaan foorumilta luin, että vahaaminen estäisi kovien puulajien halkeamia... Tiedä sitten. Tuskinpa noin Wanhat soittimet enää elää.
http://retaliationsyndicate.bandcamp.com
kauhu-köös
11.01.2013 16:41:39
Noihin "luonnonvärisiiin" soittimiin lyödään kuulema sama vaha,
kuin mitä löytyy purkista, ainakin warren forumilta näin joskus luin.

Itse olen omaa bassoani (Bubinga&Wenge) vahannut kerran vuodessa
ja kaulaan käyttänyt pelkkää sitruunaöljyä.
Rulliz
11.01.2013 17:53:21
Jees! Kävin Kuopion F-musiikista tiedustelemassa Wahaa. Ei löytynyt hyllystä, mutta pistivät tilluuseen. Saapi nähdä paljonko tulee purkille hintaa... Näyttäisi Youtubesta löytyvän ihan ohjeet tuohon vahailuun. Hehe... ei voi varmaan mennä pieleen noilla ohjeilla, jahka joskus saapuu tuo purkki.

http://www.youtube.com/watch?v=EZICPS74rkw
http://retaliationsyndicate.bandcamp.com
pardy
14.01.2013 00:13:43

kauhu-köös: Itse olen omaa bassoani (Bubinga&Wenge) vahannut kerran vuodessa
ja kaulaan käyttänyt pelkkää sitruunaöljyä.

Tää on ihan hyvä tapa. Wengeä ei tosiaan tarvitse suojata sen kummemmin, bubingakaan ei tarvitse tuon huolellisempaa ylläpitoa. Kannattaa vain olla tarkkana ettei puulle roisku nesteitä pahasti, tai jos roiskuukin, niin pyyhkii nopeasti pois.

T: Nimim. lavalla kaljaa niskaansa saanut.
Esa H
14.01.2013 22:15:19
Streamer STD:stä alkoi toinen tonepotikka temppuilemaan vähällä aikaa. Liekö sattumaa vai oliko täällä joskus juttua, että häiriösuojaukseen käytetty grafiittimaali saattaa alkaa irtoilemaan ja menemään potikoihin ?
vt_17
16.01.2013 19:45:43
Vahvistetaan klubijäsenyyttä 5-kielisellä bubingarunkoisella Corvette Standardilla vm. 96.
kalamies#28 >-)))>
JT_
16.01.2013 23:02:58
Asiantuntijoilla näkemystä seuraavaan:

Ajattelin säätää nelikielisen Corvetten matalahkoon BEAD-vireeseen. Kokemusta/mututuntumaa toimivuudesta? Warwickit käsittääkseni toimii yleisesti ottaen aika kivasti matalissakin virityksissä. Kielinä ajattelin käyttää teräksisiä, muistaakseni paksuin .135.

Vastaavat viisikieliset lienevät 34"-skaalaisia? Osa niistä myös passiiveja? Oma yksilöni passiivielektroniikalla, kuten myös tuolla 34" skaalalla.
pardy
17.01.2013 00:09:05

JT_: Asiantuntijoilla näkemystä seuraavaan:

Ajattelin säätää nelikielisen Corvetten matalahkoon BEAD-vireeseen. Kokemusta/mututuntumaa toimivuudesta? Warwickit käsittääkseni toimii yleisesti ottaen aika kivasti matalissakin virityksissä. Kielinä ajattelin käyttää teräksisiä, muistaakseni paksuin .135.

Vastaavat viisikieliset lienevät 34"-skaalaisia? Osa niistä myös passiiveja? Oma yksilöni passiivielektroniikalla, kuten myös tuolla 34" skaalalla.

Ei muuta ongelmaa, kuin että joudut hankkimaan tällaiset kielet:

http://www.themusicroom-online.co.u … /images/taper-wound-bass-string.jpg

Eli taperwoundit, tai ihan vaan "tapered strings". Ymmärrät, jos yrität sovittaa warwickin tallaan tavallista tasapaksua kieltä.

Satula pitää myös tietysti tehdä sopivaksi uudelle kielisatsille.

Omassa Warwickissani on GHS:n custom setti, muistaakseni 120-95-75-50. Ne on sellaisia tasapaksuja juuri. Talla vaati semiankaraa modaamista että pystyn käyttämään noita. Mikäli neulaviila ja/tai Dremel tai vastaavat pysyy handussa niin tavalliset kieletkin on ihan rokrok. Satulan teko vaatii kuitenkiin ihan asiaan vihkiytyneisyyttä, joten jollei sellaista löydy, niin suosittelen viemään soitnsepälle. Warwickien tuo korkeussäädettävä grafiittisatula on teoriassa ihan kiva keksintö, mutta siihen se jääkin. Perinteikäs hirvenluusatula toimii paremmin loppupelissä, ainakin soundillisesti, plus että on aina soittimenmukainen, eikä "one size fits most"-tyyppinen ratkaisu.
M.Hanski
17.01.2013 07:44:20

Miltä vuodelta soittimesi on? Jos siinä on vielä messinkisatula, jossa on jokaisen kielen korkeutta voi säätää erikseen, hommaa shop.warwick.de:sta H-kielelle sopiva säätöruuvi E-kielen ruuvin tilalle ja siirrä muita pykälän verran. Tallapalojen osalta Pardyn eka neuvo on helpoin eli hommaa taperwound-kielet (esim. DR:ltä Long Necks; GHS:ltä Progressives tai Contact Core Super Steels).
JT_
17.01.2013 11:41:48
unskelotti: Miltä vuodelta soittimesi on? Jos siinä on vielä messinkisatula, jossa on jokaisen kielen korkeutta voi säätää erikseen, hommaa shop.warwick.de:sta H-kielelle sopiva säätöruuvi E-kielen ruuvin tilalle ja siirrä muita pykälän verran. Tallapalojen osalta Pardyn eka neuvo on helpoin eli hommaa taperwound-kielet (esim. DR:ltä Long Necks; GHS:ltä Progressives tai Contact Core Super Steels).

Valmistettu vuonna 2001, Saksassa luonnollisesti. Satulana on se W:n oma Just-A-Nut, vai mikä lie. Tallahan näissä kaikissa taitaakin olla sitä kaksiosaista mallia?

Taperoituja Skull Stringsin teräskieliä olen käyttänyt toisessakin BEAD-vireisessä nelikielisessäni, joten samoilla linjoilla jatkanen.
ötzi
17.01.2013 13:25:30
W:n oma Just-A-Nut

Tuo on kyllä hölmöin juttu mitä on bassoihin keksitty. Mulle ei oo ikinä tullu tarvetta nostaa tai laskee satulaa missään omistamassani bassossa. Ainoastaan viilailut paksummille kielille. Ja eikö se paranna sointia mitä lujempaa materiaalia kielen ja soittimen välissä on?
https://www.facebook.com/callidusband
Esa H
19.01.2013 14:13:44
ötzi: Tuo on kyllä hölmöin juttu mitä on bassoihin keksitty. Mulle ei oo ikinä tullu tarvetta nostaa tai laskee satulaa missään omistamassani bassossa. Ainoastaan viilailut paksummille kielille. Ja eikö se paranna sointia mitä lujempaa materiaalia kielen ja soittimen välissä on?

Kyllä mä olen säätänyt noita. Hyvä systeemi.
Esa H
19.01.2013 14:17:41
Hienon näköinen Streamer! Hommaisin ihan ulkonäön perusteella ellei nämä olisi hirvittävän hintaisia.

http://warwick.de/modules/produkte/ … EN&katID=24488&linkID=48507
Pancake
20.01.2013 09:52:32 (muokattu 20.01.2013 09:59:31)
basonisti: Moroo,

vaikka viestistä kulunutkin aikaa, niin..

83-84 Streamereissa on samanlainen headstockki ku Spectoreissa ja Schallerin yksiosainen talla jne. (omista kuvista löytyy). Lisäksi nuissa ei ole erillistä patterikoteloa, vaan kaikki on saman kannen alla (ellei jotain ledejä vedetty customina). Valmistusvuotta vaikee myös mennä arvioimaan, koska lavassa pelkästää sarjanumero. Oiskoon nuita keretty valmistaa jokunen sata kappaletta, ennen kun Spectori haasto oikeuteen ja joutuvat muuttaa lavan rakenteen nykyiseen kuosiin.. Jos kuvaa löytyy niin siitä vois kertoo jo enemmän.

Mutta kyllä nuista kasari striimereista Suomen maalla kehtoo tuon 1100-1400 maksellakki, tietenkin kunnosta riippuen! Loisto pelejä ja jos nykysin haluisi samoilla spekseillä niin joutuisi tilaamaan CS:n kautta.

Kattelin tuota sinun omakuvaa, jossa kolme Warwickia ja eniten tämä myytävä vehe muistuttaa oikeanpuoleista sillä erotuksella, että on kaksi mikkiä.

Niin ja se patterikotelo on erillinen. Voihan omistaja muistaa vuen tai pari väärinki, mutta -80 luvun puolivälin tienoille se ostohetki mennee. Uutena osti.

edit. nyt ku tarkemmin guuglailin kuvia, ni saattaa siinä sittenki olla se vanha lapa. Häätyy ens kerralla napata kuva...
basonisti
21.01.2013 12:53:34
Pancake: Kattelin tuota sinun omakuvaa, jossa kolme Warwickia ja eniten tämä myytävä vehe muistuttaa oikeanpuoleista sillä erotuksella, että on kaksi mikkiä.

Niin ja se patterikotelo on erillinen. Voihan omistaja muistaa vuen tai pari väärinki, mutta -80 luvun puolivälin tienoille se ostohetki mennee. Uutena osti.

edit. nyt ku tarkemmin guuglailin kuvia, ni saattaa siinä sittenki olla se vanha lapa. Häätyy ens kerralla napata kuva...

Moroo, joo jos kuvan jossain vaiheessa laitat johkii nii eiku infoa vaan tänne suuntaan. Siitä pystyy jo kertoon enemmän!
joukov
22.01.2013 22:32:43
Fortressin kaveriksi läjä Hellborgia.
Vice President of KISS Army Finland KAF-jäsenkortilla On The Rocksin hanajuomista -50%. Liity -> www.kissarmyfinland.com
L.Ruoska
26.01.2013 00:56:00

Mulla oli Fortress dropped B-vireessä eli B-F#-B-E-G#-Db. 130 oli paksuin, muistelen. Toimi ok, ei valittamista. Ainoa probleema oli että sitä ei siitä voinut vetään yhtään kireämmille vireille, kaularauta oli tappiin säädetty. Kun siitä nosti virettä niin kaula kaartoi sisäänpäin aivan liikaa eikä kaularaudassa ollut enää varaa oikaista. Vaihdoin .105 settiin kun uusi projekti oli dropped C#.

Mut joo, toimii ja varmaan palailen siihen vireeseen seuraavan metalliprojektin yhteydessä kun se .130 kielikin on vielä tallella.
Do you want your possessions identified? (y/n)
hollstro
17.03.2013 05:50:59 (muokattu 17.03.2013 05:59:22)

Liityn klubiin josta poistuin 1994 vahtamalla 1989 Streamerin Stingrayhin. Nyt jäsänyys palautettu 1989 Streamerilla: https://picasaweb.google.com/104356 … CKXRhOKu-YeomgE#5854403667811629170
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)