Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5197 198 199 200 201244 245 246 247 248
Klezberg
05.01.2013 11:33:20

Spedemix:
Meiltä löytyy sitten kompressoreista näitä Line6-asioita (paljon nappuloita, paljon mahdollisuuksia, mutta myös paljon mahdollisuuksia tyriä), kuten myös Bassman-asioita (vain muutama, jos ainuttakaan säätönappulaa, mutta tekee sen yhden asian aivan pirun hyvin, jos on käytössä oikeassa tilanteessa).

Tämä kävi mullakin mielessä, mutta en alkanut sitä enää sotkea tuohon eiliseen kirjoitukseeni. Mulla on pitkään ollut käytössä kompressoriplugari kaikilla säädöillä. Ensin Kjaerhusin GCO-1 ja nyt Logicissa sen oma Platinum. Menin äskettäin hankkimaan NI:n Vintage Compressors, jossa on kolme perinteisen rautakompressorin mallinnusta. Kaikkea ei pysty säätämään, mutta homma toimii ja ja on helppo hahmottaa. Yhdellä vain ei pysty tekemään kaikkea. Kovin pieleenkään ei pysty säätämään.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Danko
05.01.2013 13:47:52 (muokattu 05.01.2013 15:28:31)

Spedemix: Lipsuu inan provosoinnin puolelle kun kysyn: Jos olisit kitaristi, tarkoittaisikö tämä sitä, että et kokisi vaikkapa Fender Bassmania työkaluna, koska siinä on vain kolme nappulaa säädettävänä, vaan käyttäisit yksinomaan Mesa-Boogien tai vielä parempaa Line6:n kitaravahvareita joissa nappuloita riittää. :)

Valitsisin autiolle saarelle Axe FX:n.

Mulla nyt on vaan kokemuksia Bombfactoryn näkemyksistä aiheesta, mut BF76/MC77 on huomattavasti ahkerammassa käytössä kuin BF-3A/BF-2A/Fairchild-osasto. Ihan vaan koska "kiinteät" asetukset ei toimi kaikkeen. Tai noissa attack ja release molemmat vitosen kohdalla on aika hyvä lähtötilanne. :-)

e: Waves tarjosi jokin aika sitten OneKnob Louderin ("a combination of peak limiting and lowlevel compression with automatic makeup") maksutta. Kokeillut olen, mutta millään kertaa ei ole päässyt käyttöön asti.
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
JIHE
10.01.2013 00:16:08
Tervehdys sävelten ystävät. Voisko saada jelppiä aktiivi studiomonitoreiden hankintaan. Mulla on studiotason taltiontijärjestelmä. Riittäiskö pelkästään Genelecin 8020 BPM ilman subwofferia . Genelecilla ois tuo pikku peto 6010 AP, johon pitäis ostaa subbari. Ei haluais kovin julmetusti maksaa. Behringerin B 1031 A taajuusalue ois 35 Hz - 20 Khz ja parin hinta 298 Eur. Wattimäärät hirvittää kun on 100w lf ja 50w hf. Pystyykö 10 neliön tilassa saamaan ulos 10 - 30 watin tehoilla nuista Behringeistä hyvän äänentoiston. Mitä suositteletta ja kuinka matala tajuus riitäisi/pitäisi olla. Auttakaa please. Etukäteen kiittäen JIHE.
Antti1
10.01.2013 00:22:15 (muokattu 10.01.2013 00:22:28)
Otahan huomioon, että noi Behringerit ovat fyysisesti aika pirunmoiset mörssärit. Kymmenen neliön kopissa alkaa jo tuntumaan moisten lootien sijoittelu, mut jos mahtuu niin sit mahtuu. 8020 riittää kyl ilman subia, unohda se huonompi pikku-Gene ainakin pois laskuista. Behringeriltä mä uskon itse vieläkin eniten vanhan 2030A-malliin, se sopii parhaiten omaan korvaan. Bassoa siinä on vähän liikaakin, mutta korjauksilla sitä saa kuriin. 3030A on ihan ok myös, vähän vähempi bassoa ja jotain omituista koko soundissa. Voi johtua täysin erilaisesta diskantista. Luulisin perstuntumalla ykkössarjan olevan jotain näiden kahden välimaastosta.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Aki
10.01.2013 08:23:56

JIHE: Voisko saada jelppiä aktiivi studiomonitoreiden hankintaan.

Asiasta on niin paljon juttua kerrottavaksi että kaikki ei tähän ketjuun mahdu. Rajusti tiivistäen, loput Googlesta:

1. Valitse hintaluokka. Jos teet akustoimattomassa 10 neliön betonihuoneessa, ei ole paljoa väliä maksavatko kajarit 300€ vai 1000€.
2. Valitse kokoluokka. 8" bassoelementti pitää olla jo aika kaukana korvista ennenkuin se toimii hyvin. Sun komeroon 5" vois olla hyvä, sitä pienemmät tapaa tarvita subbarin. Noin pienessä kopissa on hyvin tärkeää saada kajarit lähelle korvia ja dempata huoneen kaikuja niin paljon kuin mahdollista.
3. Valitse soundin luonne. Jotkut tykkää miksata kirkassoundisilla, toisilla tulee samoilla monitoreilla kaikista miksauksista tumppuja. Tän takia monitorit pitäisi ehdottomasti kuulla ennen hankintaa.
4. Jos Genelecit ei ole sulle vielä erityisen tuttuja, osta jotain muuta merkkiä. Genelecit ei nykyään oikein ole oikein missään hintaluokassa ihan kärjessä. Genelec 8020:t pesee samassa hintaluokassa ainakin Focal CMS40. Mun mielestä.

Genelec 6010 on saanut haukkuja äänenlaadustaan, ja kuulostihan se messuillakin vähän suttuiselle.

Pystyykö 10 neliön tilassa saamaan ulos 10 - 30 watin tehoilla nuista Behringeistä hyvän äänentoiston.

Pystyy. Musiikin kuuntelussa watteja saa olla reilusti varalla.

Mitä suositteletta ja kuinka matala tajuus riitäisi/pitäisi olla.

Nyt ihan ensimmäisenä unohdat niiden taajuusalueiden lukemisen. Valmistaja ei ilmoita onko lukemat mitattu +-1dB vai +-10dB, joten lukemilla ei ole mitään tekemistä toisen valmistajan lukemien kanssa. Sama kaiutin voi olla 40Hz-25KHz tai 80Hz-15KHz, riippuen pelkästään ilmoitustavasta.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
-Hexa-
10.01.2013 23:17:37
Noniin äänityshommiksi orkesterin kans aateltiin ryhtyä.

Lähtö kohdat: 700e

Varmat -> Zoom R16, Pro tools

Elikkäs:

1. Mikit: Aattelin mennä näillä -> Shure 57, Konkkapari, basari mikki.

- Mikä on sellainen halpa hyvä konkkamikki. Oon koittanu katella mutta huonosti tiiän näistä.

- Sama kyssäri basari mikille. Ei mitään hajua, hyvää ja halpaa.

2. Softana toimii pro tools

- Paljon tällainen ohjelma vaatii koneelta tehoa (Vain studiokäyttöön).

- Onko triggerit ym, samplet valmiina toolsissa

3. Halvat mutta hyvät studio monarit.

Samalla myös vinkkejä/niksejä studioon.
'' Ei tän kyllä näin pitäny mennä... ''
Aki
10.01.2013 23:20:41

Hexa2: Noniin äänityshommiksi orkesterin kans aateltiin ryhtyä.

Lähtö kohdat: 700e

Varmat -> Zoom R16, Pro tools

Nämäkö on siis jo olemassa, vai olette päättäneet hankkia?
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
-Hexa-
11.01.2013 01:18:23
Hoksasin että ei sitten ookkaan tarve waretella. Cubase tullee r16 mukana.

Joten siitä samat kyssärit:

- Samplet?

- Triggerit?

- Muuten minkälainen ohjelma?
rintapek
11.01.2013 01:49:23

Hexa2: Hoksasin että ei sitten ookkaan tarve waretella. Cubase tullee r16 mukana.

Joten siitä samat kyssärit:

- Samplet?

- Triggerit?

- Muuten minkälainen ohjelma?

Et sä ihan vähää kysykään.

Puolet tosta on "aloittelijaketjun" ulkopuolella ja toinenkin puoli on siin hilkulla, et jotain tarttis ittekin tietää tai ottaa selvää.
One kind of music only - the good kind
-Hexa-
11.01.2013 11:49:45
rintapek: Et sä ihan vähää kysykään.

Puolet tosta on "aloittelijaketjun" ulkopuolella ja toinenkin puoli on siin hilkulla, et jotain tarttis ittekin tietää tai ottaa selvää.

Meni parituntia niin sain kaikki tarvittavat tiedot ja vähä enemmänkin.

Kyllä, cubassa on samplerit ym.... tarvittavat. Mielenkiinnolla ootan viikonloppua, koska lähtee tuo r16 testaukseen.

Mutta hei, asiaan: Mikä ois sellanen hyvä, halpa bassari mikki sellaseen 120e budjettiin? (toivon myös asiallisia vastauksia, enkä kuuden tähden servauksia.)
Antti1
11.01.2013 12:07:44 (muokattu 11.01.2013 12:08:36)
Hexa2: Mutta hei, asiaan: Mikä ois sellanen hyvä, halpa bassari mikki sellaseen 120e budjettiin? (toivon myös asiallisia vastauksia, enkä kuuden tähden servauksia.)

Todella vahvasti mielipideasia. Millaisesta soundista sä pidät ja mitä sä haet? Haetko tosi värittymätöntä lähtösoundia, vai voimakkaasti johonkin ihanteeseen jo valmiiksi kallellaan olevaa vaihtoehtoa? Kunhan et nauhamikkiä pistä basarin sisään, niin homma hoituu ihan ok jokatapauksessa mikillä kuin mikillä.

Käytettynä ehkä vois onnistaa Audix D6, Sennheiser E 902, AKG D112 tai Shure Beta 52. Siinä on omat vakiokapulat varsinaisista basarimikeistä ja vielä mielekkyysjärjestyksessä. Ikävä kyllä about myös kalliimmasta halvempaan sama järjestys.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Erska88
11.01.2013 13:20:04
Mutta hei, asiaan: Mikä ois sellanen hyvä, halpa bassari mikki sellaseen 120e budjettiin? (toivon myös asiallisia vastauksia, enkä kuuden tähden servauksia.)

Mullon itellä Shure Pg52 joka maksaa uutena ton 122€
http://www.thomann.de/fi/shure_pg_52.htm

Noita pyörii myös torilla kohtuu usein. Mun mielestä suhteellisen tasaisen kuulosta basarisoundia tarjoaa. Toimii mulla.
Mollihan on duurin vastakohta!
Aki
11.01.2013 17:42:46

Hexa2: Mikä ois sellanen hyvä, halpa bassari mikki sellaseen 120e budjettiin?

Shure PG52 on suht passeli kun tuossa hintaluokassa pyöritään, mutta lähivuosina on tullut markkinoille Superlux ja halvat mallit AKG:ltä ja EV:ltä.

Yli 200€ maksava EV N/D868 on mun makuun ehkäpä paras yleiskäyttöinen bassarimikki, joten itse tunnen vetoa tuohon alta satasen EV PL 33:een.
Magnus_Wraigth
12.01.2013 16:08:53 (muokattu 15.01.2013 12:37:51)
Oon jo jonkin aikaa katellu uutta mikkiä äänitys hommeleihin. Tarkotuksena lähinnä laulujen äänitys, puhtaat sekä murina huudot, mutta jos mikki soveltuu myös muiden soitinten äänitykseen niin parempi. Netistä oon katellu tuota Shure Sm7b mikkiä ja arvostelujen/videoiden perusteella vissiin aika kovakin vekotin. Otin vähän selvää tuosta kyseisestä mikrofonista, niin tuli ilmi sen suuri gainin tarve.

Sellasta vain kyselisin että minkälaista etuastetta/audio interfacea tai kenties molempia tuohon kannattaisia lähteä hommaamaan? Ilmeisesti millään pikkusummalla ei saa ostettua laitetta, jossa olisi tarpeeksi tehoja tuolle mikrofonille. Varmaan aika paljon kysytty kysymys.

EDIT: Eipä enää mitään ((:
WaltteriG
14.01.2013 20:40:21
anapena: En tiedä onko tämä simppelein mahdollinen, mutta kannattaa yrittää:

http://www.aanipaa.tamk.fi/muokka_1.htm

Oma versio:
Kompressorin treshold-säätimellä asetetaan kynnystaso, jonka ylittäviä äänenvoimakkuuksia voidaan lytätä hiljaisemmiksi. Lyttäyksen jyrkkyys asetetaan ratio-säätimellä. Tavoitteena on pienentää hiljaisimman ja voimakkaimman äänen välistä eroa, jota kutsutaan dynamiikaksi. Tuloksena on tasaisempaa ääntä. Tiiviimmän "äänipaketin" kokonaisvoimakkuutta voidaan lyttäyksen jälkeen nostaa. Eli hiljaisemmat äänet kuulostavat tämän takia voimakkaammilta kuin ennen prosessia.

Kiitos! Tuo oli tarpeeksi yksinkertaisesti selitetty, meni jakeluun!
-Hexa-
16.01.2013 19:21:12
Basso -> etuaste -> pöytä -> audio interface -> cubase (läppäri). Toimiiko ?

http://www.thomann.de/fi/behringer_mic_800.htm

---->

http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm

Niin ja mitä mieltä Behkun ms40 aktiivi monitoreista?
Erska88
16.01.2013 22:20:28
Hexa2: Basso -> etuaste -> pöytä -> audio interface -> cubase (läppäri). Toimiiko ?

Itse teen:
Basso -> audio interface -> pro tools
tai jos tartten jotain "jännempää" esim säröbassoo tms.
Basso kaappeineen pedaaleineen -> mikrofoni -> audio interface -> pro tools

Mitä vähemmän romuja ja kikkailuja, sitä enemmän jää aikaa itse olennaiseen.
Yhtä hyvältä tai paskalta se kuitenkin loppujen lopuksi kuulostaa :D
painofdespair
17.01.2013 19:54:35
Tartteisin studioon enemmän kuulokkeita ja monitorit yms.
Minkälaisen vehkeen tartteen, mihin voin liittää vaikka viidet eri kuulokkeet? Jonkinlaisen vahvistimen, missä on monta paikkaa?
Kertokaa ihmeessä
Erska88
17.01.2013 20:10:26
painofdespair: Tartteisin studioon enemmän kuulokkeita ja monitorit yms.
Minkälaisen vehkeen tartteen, mihin voin liittää vaikka viidet eri kuulokkeet? Jonkinlaisen vahvistimen, missä on monta paikkaa?
Kertokaa ihmeessä

http://www.thomann.de/fi/kuulokevahvistimet.html
Löytyisikö tuolta mitä haet? En itse omista mutta ollut kanssa suunnitteilla hommata...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)