Aihe: Hevibasismi
1 2 3 4
J.Nikkanen
11.01.2013 13:14:59
Voitto Ankka: Moro!

Skaalasta ja H-kielen jämäkkyydestä haluaisin omiin bassoihini perustuen lausua seuraavaa:

Jämäkkyys ei ole kiinni skaalasta, vaan kielen pituudesta mitattuna tallasta viritystappiin. Esimerkiksi noissa mun kahdessa 34" 5-kielisessä (Warwick Corvette ja Epiphone T-Bird Pro) on helvetin jämäkät H-kielet, juuri tuosta kielen pituudesta johtuen. Warwickissahan talla on kahdessa osassa, joka lisää kieleen pituutta helposti 4cm ja Epiphonessa on taas pirun iso lapa ja H:n viritintappi varsin kaukana yläsatulasta.

j.

Selitä tää poppikselle niin olet pro.
On se ruma.
kojones
12.01.2013 09:03:22
Voitto Ankka: Moro!

Skaalasta ja H-kielen jämäkkyydestä haluaisin omiin bassoihini perustuen lausua seuraavaa:

Jämäkkyys ei ole kiinni skaalasta, vaan kielen pituudesta mitattuna tallasta viritystappiin. Esimerkiksi noissa mun kahdessa 34" 5-kielisessä (Warwick Corvette ja Epiphone T-Bird Pro) on helvetin jämäkät H-kielet, juuri tuosta kielen pituudesta johtuen. Warwickissahan talla on kahdessa osassa, joka lisää kieleen pituutta helposti 4cm ja Epiphonessa on taas pirun iso lapa ja H:n viritintappi varsin kaukana yläsatulasta.

j.

Ja silti viisikielisissä musareissa on tosi hyvin toimiva H-kieli, vaikka matkaa ei juuri tule ja skaala on 34". Tätä on kuultu silti usein väitettävän, mullekin on nyt tulossa reverse headstockilla presari, siitähän sen sitten näkee.
Danny_fox
12.01.2013 15:03:19
kojones: Ja silti viisikielisissä musareissa on tosi hyvin toimiva H-kieli, vaikka matkaa ei juuri tule ja skaala on 34". Tätä on kuultu silti usein väitettävän, mullekin on nyt tulossa reverse headstockilla presari, siitähän sen sitten näkee.

mulla on useempi noita reverse headstockeja, kaikki tosin eadg vireessä. enkä mä tolla vireellä o kyllä mitään huomannu, mut ehkä sillä bead vireellä saattais huomatakin.
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
yoyoyoyo
16.01.2013 02:17:11
en tiiä onko oikea paikka, mutta kysyn täällä. Tyhmä kysymys mutta haluan varmistua mitä oon tekemässä :D Oon soitellut kitaraa ikuisuuden ja kiinnostaisi kokeilla bassoa. Ihan vain kokeilla ja oppia perusteita vaihteluksi, eli ei upottaa omaisuutta laitteisiin. On tää touhu vielä hakusessa, mutta onko väärin ostaa käytetty Ibanez GSR 4 kielinen basso vaikka soitan lähinnä raskaampaa musiikkia?
Kitaralla soittelen drop-D ja drop-C vireillä, eikös basso toimi ihan samanlailla eli senkun ruuvaa matalampaan vireeseen? Sitten vaan guitar pro:hon auki nuotit ja eikun soittamaan...
Funkånaut
16.01.2013 03:34:26

yoyoyoyo: en tiiä onko oikea paikka, mutta kysyn täällä. Tyhmä kysymys mutta haluan varmistua mitä oon tekemässä :D Oon soitellut kitaraa ikuisuuden ja kiinnostaisi kokeilla bassoa. Ihan vain kokeilla ja oppia perusteita vaihteluksi, eli ei upottaa omaisuutta laitteisiin. On tää touhu vielä hakusessa, mutta onko väärin ostaa käytetty Ibanez GSR 4 kielinen basso vaikka soitan lähinnä raskaampaa musiikkia?
Kitaralla soittelen drop-D ja drop-C vireillä, eikös basso toimi ihan samanlailla eli senkun ruuvaa matalampaan vireeseen? Sitten vaan guitar pro:hon auki nuotit ja eikun soittamaan...

Eiköhän se siin pärise. Joskin, matalempaan vireeseen tiputtaessa kannattaa vakavasti funtsia paksumpia kieliä soittimeen. Etenki paksuimmalle kielelle. Kyl toi basso vissiin alkuun ainakin käy, ku selvittää et uppooko matalempien sävelten soitanta tai ei.

Tälleen mutuna funkkia E-vireessä tykittelevältä tuli mieleen.
"Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen Kuuntelen tämmöistä
askomiko
29.01.2013 21:07:35 (muokattu 29.01.2013 21:08:29)
Noo, sain nyt bongattua torilta Ibanez Soundgear 405 -basson, ihan kiva. Tuleeko passolle kuolema jos laitan .140-45 kielet normivireessä? Ei kehtais kieli-hutiostoja tehä kovin monesti kielistä, yllättävän kallista näin kitaristin näkökulmasta...

Good times -riffi raikaa talossa kolmatta tuntia, ai juma kun basismi on hauskaa! Nyt pari vuotta reeniä ni oikean käden sormet alkanee totella. Soundista tykkään jo nyt mutta ei oikein tahti pysy tarkkana.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
J.Nikkanen
29.01.2013 21:12:57
askomiko: Noo, sain nyt bongattua torilta Ibanez Soundgear 405 -basson, ihan kiva. Tuleeko passolle kuolema jos laitan .140-45 kielet normivireessä? Ei kehtais kieli-hutiostoja tehä kovin monesti kielistä, yllättävän kallista näin kitaristin näkökulmasta...

Good times -riffi raikaa talossa kolmatta tuntia, ai juma kun basismi on hauskaa! Nyt pari vuotta reeniä ni oikean käden sormet alkanee totella. Soundista tykkään jo nyt mutta ei oikein tahti pysy tarkkana.

Ei se kielten paksuus vaan se, kuinka penteleesti ne haluaa kaulaa mutkalle repiä.

Lue tuo: http://muusikoiden.net/artikkelit/1702
ötzi
29.01.2013 21:18:26
askomiko: Noo, sain nyt bongattua torilta Ibanez Soundgear 405 -basson, ihan kiva. Tuleeko passolle kuolema jos laitan .140-45 kielet normivireessä? Ei kehtais kieli-hutiostoja tehä kovin monesti kielistä, yllättävän kallista näin kitaristin näkökulmasta...

Veikkaan että ei tuommosia kieliä vedetä mitenkään Eehen, taisin joskus kokeila 125 E-kieleksi ja virittäessähän se pätkähti poikki kun niin tiukalle menee.
https://www.facebook.com/callidusband
J.Nikkanen
29.01.2013 21:21:22
ötzi: Veikkaan että ei tuommosia kieliä vedetä mitenkään Eehen, taisin joskus kokeila 125 E-kieleksi ja virittäessähän se pätkähti poikki kun niin tiukalle menee.

Niin mutta SR405 on viiskielinen beissi.
askomiko
29.01.2013 21:22:49 (muokattu 29.01.2013 21:27:23)
Nojoo, eipä nämä edes toimikkaan, ensimmäinen vikaostos, nääs kun tässä on kielet rungon läpi niin ei yllä kielen paksu osa lähellekään satulalle asti. Soittokokemusta kolme tuntia ja sormissa rakkoja, silti haluan lisää rautaa B-kieleen, aika lötkö nyt.
J.Nikkanen
29.01.2013 21:26:06 (muokattu 29.01.2013 21:29:09)
askomiko: Nojoo, eipä nämä edes toimikkaan, ensimmäinen vikaostos, nääs kun tässä on kielet rungon läpi niin ei yllä kielen paksu osa lähellekään satulalle asti.

Jaa mitä? Eikös tuossa ole ihan vakio SR sarjan talla ja se on sitten joko kielet rungon läpi tai sitten "pallot tallaan" eli kielet ihan normaalisti kiinni. Tai sitten niiden yhdistelmä.

edit: Niin siis joo, mitkä kielet olet hankkinut jos ei pituus riitä?
ötzi
29.01.2013 21:29:11
J.Nikkanen: Niin mutta SR405 on viiskielinen beissi.

Aivan tosiaan, tämä jäi huomaamatta.
https://www.facebook.com/callidusband
askomiko
29.01.2013 21:31:04 (muokattu 29.01.2013 21:33:46)
Tää on lie ollut semmonen että saa vain tallaan, ja ite dremelöity rungonläpimoodiin, ei taida saada enää tallaan kiinni. Kielet on "fits 34" scale", ja sopiskin jos kieli loppus tallaan. Eli ei kai tässä muuta kun 36" settiä metsästämään.

Mutta ei juma kun on hauskaa
http://soundcloud.com/aziz2/basso-lol
J.Nikkanen
29.01.2013 21:34:35
askomiko: Tää on lie ollut semmonen että saa vain tallaan, ja ite dremelöity rungonläpimoodiin, ei taida saada enää tallaan kiinni. Kielet on "fits 34" scale", ja sopiskin jos kieli loppus tallaan. Eli ei kai tässä muuta kun 36" settiä metsästämään.

Oiskos kuvaa tallasta laittaa? Mä tipuin nyt kärryiltä. Normaalissa AccuCastissa jos haluaa kielet rungon läpi niin saattaa joutua itse poraamaan reijät bodyyn ja asentamaan holkit jos tätä ei ole tehtaalla tehty. Nyt ei vaan ymmärrys tahdo riittää, joten kuvaa tulemaan!
askomiko
29.01.2013 21:56:18 (muokattu 29.01.2013 22:26:48)
Juuri noin se on väsätty.

Edit:
Paksumpi punos loppuu sentti ennen satulaa, eipähän tuo ees haittaa.
Mickido
30.01.2013 08:45:04
Uskoisin tämän aiheen palvelevan tarkoitustani hyvin.

Elikkäs probleemani on se, että olen nyt raskaamman musiikin yhtyeessä basistina ja tällä hetkellä luon myös suuren osan materiaalistamme. Ongelmani on se että tuntuu, kuin olisin vain matalan virityksen komppikitara. En keksi miten saisin potkittua bassoa omalle alueelleen. Olisko teillä tähän vinkkejä, esimerkkibiisejä tai jotain vastaavaa? Musiikkimme hyppii aikalailla -corepäätteisissä tyyleissä mutta vähän kaikkea meillä on joukossa silti.
Ps. Kitaristeja meiltä löytyy vain yksi kappaletta.
Johannes_t
30.01.2013 09:10:41

Mickido: Uskoisin tämän aiheen palvelevan tarkoitustani hyvin.

Elikkäs probleemani on se, että olen nyt raskaamman musiikin yhtyeessä basistina ja tällä hetkellä luon myös suuren osan materiaalistamme. Ongelmani on se että tuntuu, kuin olisin vain matalan virityksen komppikitara. En keksi miten saisin potkittua bassoa omalle alueelleen. Olisko teillä tähän vinkkejä, esimerkkibiisejä tai jotain vastaavaa? Musiikkimme hyppii aikalailla -corepäätteisissä tyyleissä mutta vähän kaikkea meillä on joukossa silti.

Sitähän tuo bassokitaran rooli metallissa pitkälti on. Parhaimmillaanhan komppi muodostuu kitaran ja basson toimivasta yhteissoitosta ja -soinnista. Yksi toimiva vaihtoehto on tehdä biiseihin osia, joissa kitara soittaa hiukan väljemmin ja jättää bassolle rytmillisesti tilaa.
Jooba
30.01.2013 11:14:35

Kuuntele mitä muut basistit tekee genressä ja täytä sitä alarekisteriä heidän tavoin. Paitsi tietty loihdit siitä omanlaisesi tyylin. Jostain kumman syystä vaikka temmot on korkeat ja kahdet kitarat pauhaa niin herra Steve Digiorgio saa täytettyä bassolla alarekisteriin mukavia juttuja.

Ja juurikin niinkun Johannes_t vastasi, että kun kitarat hellittää niin basisti rupeaa siinä vaiheessa hevissä vasta töihin.
JT_
30.01.2013 13:42:26

Yksi hyvä pointti mielestäni on se, että miten soittaa. Eli millaisella soundilla ja käyttääkö plekua vai sormia, yms.

Soundiin kannattaa mielestäni hakea sitä leikkaavuutta ja attackia, säröä maun mukaan. Itse olen todennut plekun hyväksi kapistukseksi raskaaseen musaan.

Kun saa itsensä kuuluviin, saa kuuluviin myös ne vähän pienemmätkin mausteet, jota särökitaravalliin omalla soitollaan lisää. Yhden kitaristin kanssa homma helpottuu huomattavasti: basistille jää monesti ihan eri tavalla tilaa, niin bändin kokonaissoundissa kuin sävellyksissäkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)