Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5302 303 304 305 306421 422 423 424 425
s151669
03.01.2013 09:04:53

Eipä sillä täällä ole tavallaan väliä, kun sen pistokkeen tosiaan saa kumminpäin vaan. Toki jos laitat vaikka IEC-liittimen, niin laita se sulake vaihejohdon puolelle. Voihan olla että joku ronttaa laitteen polarisoidun plugin maahan, jolloin asialla voi joskus olla merkitystä.

Sinänsähän nuo sulakkeet _eivät_ ole henkilösuojausta vaan palosuojausta varten. Bonuksena saattavat vähentää korjauksessa tarvittavien osien määrää. Maadoitus on se henkilösuojaus.
Antikitarasankari
julkke
03.01.2013 12:30:47

Joo mulla on IEC-liittimen vaihe kiinni sulakkeessa, pisti vaan miettimään kuinka helposti se napaisuus kääntyy vahvaria eri paikoissa käytellessä. Luin kauhutarinoita, että jos se vaihe kumminkin pääsee maihin niin vahvistimen metalliosia koskettaessa jos on samaan aikaan jollakin tavoin yhteydessä maihin saa vakavasti näpeillensä. Epätodennäköistä, tiedän, mutta silti. Eikös vikavirtasuojakytkin suojaa tuolta skenaariolta ainakin niin, ettei lähte nirri? Onko toisen sulakkeen laittamisessa jotain turvallisuusriskiä?

Saattaapi olla tyhmiä kysymyksiä mutta turvallisuus ennen kaikkea, sähkön kanssa ei ole leikkimistä...
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Sax-pappa
03.01.2013 14:52:42
Niinkuin edellä todettiin maadoitus on se henkilösuojaus. Siis aina musalaitteet maadoitettuun pistorasiaan. Lisäksi kosteissa tiloissa, esim. ulkona aina vikavirtasuoja. Ei se pahaa tee muuallakaan. Vikavirtasuoja laukeaa n.30mA virralla, joka ei sinua tapa. Sulakkeen palaminen vaatii niin suuren virran ettei se henkeäsi suojaa.
julkke
03.01.2013 15:23:18 (muokattu 03.01.2013 15:25:16)

Sax-pappa: Niinkuin edellä todettiin maadoitus on se henkilösuojaus. Siis aina musalaitteet maadoitettuun pistorasiaan. Lisäksi kosteissa tiloissa, esim. ulkona aina vikavirtasuoja. Ei se pahaa tee muuallakaan. Vikavirtasuoja laukeaa n.30mA virralla, joka ei sinua tapa. Sulakkeen palaminen vaatii niin suuren virran ettei se henkeäsi suojaa.

Tässä kämpässä löytyy vikavirtasuojat, kaikki siis ok. Taidan varmuudeksi ostaa lisäksi plug in vikavirtasuojan kun vahvaria käytetään muualla. Kiitokset vastauksista! Mitenkäs Suhr sanoo sen olevan hengenvaarallista maadoitettunakin jos maadoitus on henkilösuoja?
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
yonyx
10.01.2013 11:30:07
mahtaisikohan joku fiksu osata auttaa... ongelma seuraavanlainen: mulla on tuollainen AMT ss-20 purkki, joka toimii just niinku pitääkin PAITSI kun lyön siihen kiinni kitaran jossa aktiivimikit 18v modilla, häviää puolet äänistä. toimii ainoastaan kun kitaran omaa volumea tiputtaa puolen välin alapuolelle, ja samalla tietysti häviää kaikki yty... purkkihan toimii 12v muuntajalla, niin onko siellä joku suojaus joka estää tuon 18v modin? kun sitten ensiapuna muutin skeban takas 9volttiseks ni nyt toimii purkin kanssa taas yhteen, mutta jäin kaipaamaan sitä 18 modia... kiitos ja anteeks.
Lucifer Our Lord - LOL
oksatboys
10.01.2013 11:37:14

Eikait se mikkien käyttöjännite kitaran ulostulossa näy, eli ei se mitenkään vaikuta laitteisiin jotka kitaran perään kytketään. Veikkaisin impedanssien yhteensopimattomuutta tai liian kuumaa signaalia purkin ekalle vahvistusasteelle.
"Tää on nyt nykyaikaa nääs eikä näissä hommissa pärjää enää poljettavan urkuharmoonin ja itsetehdyn lipputankoon ripustetun torvikaiuttimen yhdistelmällä." -LHU
yonyx
10.01.2013 11:52:44
joo mä en noista ymmärrä mitään, muilla säröttimillä toimi kyllä mainiosti tuolloin, mutta tuo siperialainen ei ollut yhteistyökykyinen... mahtaakohan olla ihan ominaisuus kyseisessä laitteessa?
Lucifer Our Lord - LOL
Volle
12.01.2013 13:30:56
Oiskohan jollakulla hajua mistä saisi tuollaisen ic-piirin TMS 3616 tai vastaavan?
R.Cooley
13.01.2013 11:38:19
Terve

Onko kenelläkään vinkkejä miten pääsen kitaran huminasta eroon. Elikkä kolvasin äsken tone-potikan pois ja nyt kitara humiseen sellaisessa tapauksessa kun soittaa avoimen kielen eikä "maadoita/koske itseään muihin kieliin tai tallaan". Muuten kitara ei humise, eli jos kitara on kytkettynä muttei soita niin se ei humise.

Kitarassa nyt 2 humbuckeria ja volume-potikka, 5-asentoinen mikkivalitsin. Volumesta menee maadoitusjohto tallaan ja kaikki pitäisi olla muuten kunnossa.

Kiitoksia!
Aki
13.01.2013 14:10:29

R.Cooley: Onko kenelläkään vinkkejä miten pääsen kitaran huminasta eroon.

On. Koske tallaan tai kieliin kun soitat. Vähän auttaa myös jos laitat vahvistimen maadoitettuun pistorasiaan.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
n4ppul4
13.01.2013 15:34:07
R.Cooley: Terve

Onko kenelläkään vinkkejä miten pääsen kitaran huminasta eroon.

Nuku hyvin ja sen jälkeen tarkista vielä maadoitus kerralleen. Väsyneenä jää usein kaikenlaista huomaamatta.
Mitäköhän tästäkin saisi irti?
Klezberg
13.01.2013 15:50:35 (muokattu 13.01.2013 16:50:31)

Suomen kielessä humina on semmoista ääntä mitä tuuli saattaa pitää metsässä. Hmmmmm. Englannin kielen "hum" on suomeksi hurina: hrrrrr. Suomen kielessä näitä sanoja on kokonainen skaala jotka aika tarkasti kuvaavat millaista ääni on. Sirinä: sirrrrrrr, surina: surrrrrrr, kihinä: kihhhhhhh, sihinä: sihhhhhhhhhh, kolina: kollllllll, pirinä: pirrrrrrr, hurina: hurrrrrrrrrr, humina: hummmmmmm ja niin edelleen.

Joidenkin mielestä on ilmeisesti samantekevää sanooko humina tai hurina, kun kitaravahvistimesta on kyse, mutta kyllä on tiettyä apua kun pystyy ilmaisemaan millaista häiriöääntä kuuluu.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Aki
13.01.2013 18:07:04

Klezberg: Suomen kielessä...

Mä ploppasin eli onomatopoeettisesti plussasin sun kirjoitusta. Hyvin sanottu!
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
JPHe
14.01.2013 00:17:09
yonyx: joo mä en noista ymmärrä mitään, muilla säröttimillä toimi kyllä mainiosti tuolloin, mutta tuo siperialainen ei ollut yhteistyökykyinen... mahtaakohan olla ihan ominaisuus kyseisessä laitteessa?

Laitteessa pn jotkut suojadiodit. Eli laitteeseen ei voi laittaa suurempaa jännitettä sisään kuin siellä käyttösähkönä on.
Jasoniitti
14.01.2013 14:39:11
http://www.seymourduncan.com/suppor … chematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

Minulla tällainen kytkentä kitarassa, tosin mikkivalitsin on kaksiasentoinen. Kertokaa kuinka saan tonen toimimaan ainoastaan kaulamikille? Mikkivalitsin minulla on ns. kaksikerroksinen tai tuplanapainen tms eli se voisi helppiä kytkennän tekemistä, mutta enpä ole keksinyt miten.
Swan
14.01.2013 14:55:51
Jasoniitti: http://www.seymourduncan.com/suppor … chematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

Minulla tällainen kytkentä kitarassa, tosin mikkivalitsin on kaksiasentoinen. Kertokaa kuinka saan tonen toimimaan ainoastaan kaulamikille? Mikkivalitsin minulla on ns. kaksikerroksinen tai tuplanapainen tms eli se voisi helppiä kytkennän tekemistä, mutta enpä ole keksinyt miten.

Viet kaulamikin tonen kautta mikkikytkimelle, ja volumen suoraan.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
Jasoniitti
15.01.2013 15:52:56
Swan: Viet kaulamikin tonen kautta mikkikytkimelle, ja volumen suoraan.

Anteeksi maalaisuuteni, mutta en nyt ymmärrä. Oletan että tarkoitat kaulamikin mustaa piuhaa ja se pitäisi viedä tonen kautta? Pitäisikö tonen ja volan välinen piuha katkaista? Jos mahdollista, niin selitätkö yksityiskohtaisemmin.
Swan
15.01.2013 16:05:22
Jasoniitti: Anteeksi maalaisuuteni, mutta en nyt ymmärrä. Oletan että tarkoitat kaulamikin mustaa piuhaa ja se pitäisi viedä tonen kautta? Pitäisikö tonen ja volan välinen piuha katkaista? Jos mahdollista, niin selitätkö yksityiskohtaisemmin.

Näet siis tuon piuhan, joka menee volumelta tonen kautta mikkikytkimen keskimmäisiin pinneihin. Jätä tuo kiertoreitti tonen kautta kokonaan tekemättä, ja kolvaa volume suoraan mikkikytkimelle. Kaulamikille saat tonen tosiaan käyttöön viemällä mustan johtimen tonen kautta siihen mikkikytkimen pinniin, johon se on tällä hetkellä kytkettynä. Muista käyttää samaa potikan korvaketta, joka kytkiksessä on osoitettu.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
Jasoniitti
15.01.2013 18:06:10
Kiitos Swan ja Aki avusta!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)