Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall JVM hurisee ..tanasti
1
mikkosah
09.01.2013 13:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisko kukaan neuvoa missä on vikä kun JVM410 head, hurisee perkeleesti kaikilla kolmella särökanavalla. Cleanillä ei.
 
Olen koittanut usealla kitaralla, eri mikeillä. Uudet, hyvät kaapelit on kaikissa väleissä. Vahvari vajaa vuoden vanha. Virtalähteenä pedaaleille on 1spot. Pedaaleina Vox big bad wah, polytune, MXR smart gate.
Pedaaleja oon koittanut vaikka missä järjestyksessä, efektilenkissä, ilman niitä..eli kaikki mahdollinen on kokeiltu.
 
Samaan pistorasiaan menee siis vahvarin ja pedaalien virtapiuha. Itse mietin sitä että samassa huoneessa on tietokone, monitorit, line6 pod ja sähkörummut, niin käykö tässä siten että kyseinen virta"piiri" kuormittuu liikaa. Vaikka ne ei ole samassa rasiassa niin saman sulakkeen takaa tulee kaikkiin virta.
 
Kertokaa viisaammat.
 
Lets go through the wall!!!!
julkke
09.01.2013 13:16:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vika on todennäköisesti jossain etuasteputkessa, joka on vain särökanavien käytössä. Eli putkikaupoille. ;)
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
fox
09.01.2013 13:20:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peruskysymys: Onko pistorasia maadotettu?
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
lavaamo
09.01.2013 13:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JVM:n ominaisuushan on melkoinen pörinä.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
slapvete
09.01.2013 14:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikkosah: Osaisko kukaan neuvoa missä on vikä kun JVM410 head, hurisee perkeleesti kaikilla kolmella särökanavalla. Cleanillä ei.
 
OK. Lähdetään ratkomaan.
 
Olen koittanut usealla kitaralla, eri mikeillä. Uudet, hyvät kaapelit on kaikissa väleissä. Vahvari vajaa vuoden vanha.
 
"Hyvät" kaapelit on mitä? Ihan mielenkiinnosta.
 
Virtalähteenä pedaaleille on 1spot. Pedaaleina Vox big bad wah, polytune, MXR smart gate.
 
1spot on monesti hurinageneraattori. Itse omistin sellaisen joskus, ja keikalta joku sen varasti. Ei ole ollut ikävä.
 
Pedaaleja oon koittanut vaikka missä järjestyksessä, efektilenkissä, ilman niitä..eli kaikki mahdollinen on kokeiltu.
 
OK.
 
Ensinnä tee seuraava:
 
1) Kaikki sälpä irti vahvistimesta jokaista piuhaa myöten. Siis ihan kaikki. Sitten styrkkari päälle. Huriseeko yhä kun mitään ei ole kiinni?
 
Jos joo, vaiheeseen 2:
 
2) takalevy auki. Etuasteputkien hatut pois. Ota sisäänmenojakkia lähinnä oleva etuasteputki pois. Häipyykö pörinä? Jos ei, putki takaisin ja sitten toinen etarirööri pois. Häipyykö pörinä? Jos ei, toista proseduuria eteenpäin. Jos pörinä häipyy jonkun röörin kohdalla, vaihda putki uuteen ja toimivaksi testattuun. Siis UUTEEN ja TOIMIVAKSI TESTATTUUN. Muuttuiko pörinän määrä/laatu?
 
3) Jos yksikseen kone ei pörise, niin hyvällä ja toimivaksi mitatulla piuhalla kitara kiinni. Ja volapotikka kitsusta kiinni. Pöriseekö? Jos joo, siirry kohtaan 2. Jos ei, avaa vola kitarasta. Pöriseekö? Jos joo, niin pörinä on todennäköisesti induktanssia, jonka kitara poimii huoneesta.
 
4) Jos ei pörise itsekseen pelkkä kitara kiinni, niin laita signaalitiehen pedaaleja yksi kerrallaan (onko välipiuhat VARMASTI toimivia ja hyviä?). Tällöin hurinan aiheuttava moppula löytyy. Koita sekä 1spotilla ja pattereilla ilman 1spottia. Mitä tapahtuu?
 
Eiköhän noilla eväillä pääse eteenpäin. Raportoihan proseduurien jälkeen ja mietitään eteenpäin.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
htm
09.01.2013 14:42:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: OK. Lähdetään ratkomaan.
 

 
"Hyvät" kaapelit on mitä? Ihan mielenkiinnosta.
 

 
1spot on monesti hurinageneraattori. Itse omistin sellaisen joskus, ja keikalta joku sen varasti. Ei ole ollut ikävä.
 

 
OK.
 
Ensinnä tee seuraava:
 
1) Kaikki sälpä irti vahvistimesta jokaista piuhaa myöten. Siis ihan kaikki. Sitten styrkkari päälle. Huriseeko yhä kun mitään ei ole kiinni?
 
Jos joo, vaiheeseen 2:
 
2) takalevy auki. Etuasteputkien hatut pois. Ota sisäänmenojakkia lähinnä oleva etuasteputki pois. Häipyykö pörinä? Jos ei, putki takaisin ja sitten toinen etarirööri pois. Häipyykö pörinä? Jos ei, toista proseduuria eteenpäin. Jos pörinä häipyy jonkun röörin kohdalla, vaihda putki uuteen ja toimivaksi testattuun. Siis UUTEEN ja TOIMIVAKSI TESTATTUUN. Muuttuiko pörinän määrä/laatu?
 
3) Jos yksikseen kone ei pörise, niin hyvällä ja toimivaksi mitatulla piuhalla kitara kiinni. Ja volapotikka kitsusta kiinni. Pöriseekö? Jos joo, siirry kohtaan 2. Jos ei, avaa vola kitarasta. Pöriseekö? Jos joo, niin pörinä on todennäköisesti induktanssia, jonka kitara poimii huoneesta.
 
4) Jos ei pörise itsekseen pelkkä kitara kiinni, niin laita signaalitiehen pedaaleja yksi kerrallaan (onko välipiuhat VARMASTI toimivia ja hyviä?). Tällöin hurinan aiheuttava moppula löytyy. Koita sekä 1spotilla ja pattereilla ilman 1spottia. Mitä tapahtuu?
 
Eiköhän noilla eväillä pääse eteenpäin. Raportoihan proseduurien jälkeen ja mietitään eteenpäin.

 
Kaappipiuha ja kaappi kannattaa pitää kiinni, ettei päätemuuntaja kärähdä.
 
www.signumfreud.com
madcow2
09.01.2013 15:17:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Kaappipiuha ja kaappi kannattaa pitää kiinni, ettei päätemuuntaja kärähdä.
 
Ei varmaan tarvi edes sanoa, mutta virtapiuha on suositeltava niin ikään ;)
 
Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa.
easy86
09.01.2013 15:23:16 (muokattu 09.01.2013 15:39:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse joskus omistettuani ko. vahvari totesin sen pitävän jonkinkin verran sitä hurinaa. Kaikkihan high gain vahvarit hurisee jonkin verran, mutta JVM hiukan enemmän. Yksi asia minkä olen itse noin yleisesti huomannut on jos soittokamojen läheisyydessä/ samassa pienessä tilassa on tv tai tietokone päällä ( kannattaa testata vaikutus kun nuo sammuttaa ). Varsinki nuo laitteet saattavat aiheuttaa hurinaa, kun kitaran mikit kaappaa jotain häiriöö niistä. Edes kaikki hurinan poistaja spedut ei sitä hurinaa poista, mutta " köyhän miehen hurinanpoistaja" eli alumiiniteippi vuoraus kitaraan on todella hyvä ratkaisu. Itelläni toimi parhaiten. Putkethan on myös yksi iso syy ja varsinki etuaste v1 mikä on sen hatun alla on kaikkein häiriöherkin ( siksi hattu ). Muutkin on syytä kokeilla varsinkin ne kaksi muuta sen v1 vierellä, jotka särökanaviin vaikuttaa. Mikäli putkissa ei vikaa niin sitten on jokin muu elektroninen onkkelma.
 
edit: Tuli mieleeni omasta laitteestani. Siinä oli kans jokin häikkä reverbissä huoltomiehen mukaan kosketushäiriö tai jokin liitoksen huonosti kiinnitys tai vast., joka teki häiriöääntä. En muista oliko hurinaa vai vinkunaa, mutta nopea korjata joten ei varmaan maksa huollossa käyttäminenkään paljoo mikäli se ois vikana. Itellä meni sillo takuun piikkiin. Noihan on aika liukuhihna kamaa ja tehdään koneistettuna pintaliitoksilla ( mikäli tietoni on oikees ) joten komponenttien kiinnitys ei oo parasta mahdollista. Saattavat huonot liitokset aiheuttaa juurikin ylimääräistä hurinaa.
 
jniska
09.01.2013 15:29:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko huoneessa loisteputkivalaisimia? Jos on, kokeile sammuttaa ne ja testaa.
 
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
slapvete
09.01.2013 16:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madcow2: Ei varmaan tarvi edes sanoa, mutta virtapiuha on suositeltava niin ikään ;)
 
Kaappipiuha ja kaappi kannattaa pitää kiinni, ettei päätemuuntaja kärähdä.
 
Taitaapi olla itsestään selvää, että kyse oli signaalitiestä. Jos luulee, että nuppi pitää ääntä ilman skobea, niin ei kannata lähteä ratkomaan todellakaan mitään itse. Arki lienee muutenkin haasteellista.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Einherjar
09.01.2013 17:48:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon JVM:n loopit ja etunen ei tykkää ihan hirveästi pedaaleista. Esim. Bossin Gt-8:ia ei pysty järkevästi liittämään neljän kaapelin metodilla ilman pörinöitä ja hirveää säätämistä.
Kokeile siis ensin ihan kitara suoraan piuhalla vahvariin ja sitten vaikka pedaali kerrallaan, että mistä se pahin pörinä tulee. Voi myös kokeilla pedaaleita patterivirralla, kun yksittäin vetelee.
Tosin jos jo pelkkä kitara ja piuha pörisee, niin veikkaisin putkissa olevaa vikaa.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
mikkosah
13.01.2013 15:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sen verran nyt kokeiluja tehneenä.....eli taitaa suurin hurnan syy olla se että itse kitara on yleensä liian lähellä vahvistinta, sekä huoneen muut sähkölaitteet liian lähellä. Siirsin myllyn toiseen huoneeseen mistä sammutin kaikki sähkölaitteet, ja hurina pieneni huomattavasti.
 
Lets go through the wall!!!!
Jucciz
13.01.2013 16:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Taitaapi olla itsestään selvää, että kyse oli signaalitiestä. Jos luulee, että nuppi pitää ääntä ilman skobea, niin ei kannata lähteä ratkomaan todellakaan mitään itse. Arki lienee muutenkin haasteellista.
 
:D Repesin viimeiselle lauseelle aika huolella.
 
Kerran kuului yhden JMP-Marshallin päätemuuntajalta sirinän saattelemana sitä samaa musiikkia, mitä sillä hetkellä soitettiin... ja muutaman sekunnin päästä tuuletusritilästä nousikin savua ja koneesta tuli huomattavast hiljaisempi.
 
Jännä homma: kaappipiuha oli kiinni ja kaikkee. Mut muuntaja olikin mallia tarvike, joten se ilmeisesti oli alimitoitettu tai muulla tapaa huonolaatuinen.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tuhkis
13.01.2013 17:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: JVM:n ominaisuushan on melkoinen pörinä.
 
Komppaan edellistä. Oma JVM nuppi lähti vaihtoon häiriöäänten takia ja tilalle tuli myöskin Hi-gain nuppi DSL100, mutta häiriöäänet väheni tuntuvasti vaikka kovaa mennään edelleen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «