Aihe: Häiritsevät taajuudet äänittäessä
1 2 3 4
House Band
12.01.2013 12:28:02
markkuliini: Hyvä pointti! En huomannutkaan.

Se on joskus pienestä kiinni. On tullu joskus itse etsittyä,kun hoidin stagelta rumpujen takaa bändin miksauksen!
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
rintapek
12.01.2013 12:38:32

House Band: Sitten ku olet saanu emännän ulos ja alat kokeilemaan,niin nosta se overin putki irti lattiasta. Vähentää aika paljon yleensä noita ylimääräisiä kuminoita.

Blussaa tarkoista silmistä. Kuvia pitäis osata kattoa sinun laillasi.
One kind of music only - the good kind
House Band
12.01.2013 12:44:34
rintapek: Blussaa tarkoista silmistä. Kuvia pitäis osata kattoa sinun laillasi.

Elä ala...tollaset vaan pistää silmään,kun on ite paininut samojen asioiden kanssa muutaman keikan.Kitoos kuitenkin näistä kauniista sanoistasi.
Niq
12.01.2013 12:48:40

Epämuusikko: Se on nähty monta kertaa. Tai siis semmoista että mulle välttää :D

We want referenssiä. ;)
Niq
12.01.2013 12:51:53

House Band: Sitten ku olet saanu emännän ulos ja alat kokeilemaan,niin nosta se overin putki irti lattiasta. Vähentää aika paljon yleensä noita ylimääräisiä kuminoita.

Mä oon varmaan viimeiset 10 vuotta jupissut bändikavereille kun eivät osaa kasata mikkiständiä, eli putki jää lattiaan kiinni ja yleensä vielä se putken kiristysruuvi löysälle. Joka keikalla käyn ruuvaamassa kaikki ständit läpi sen jälkeen kun jätkät on pystyttänyt. Paras suoritus tähän asti on ollut joku viisi seitsemästä ständistä oikein.
rintapek
12.01.2013 12:54:37

House Band: Elä ala...tollaset vaan pistää silmään,kun on ite paininut samojen asioiden kanssa muutaman keikan.Kitoos kuitenkin näistä kauniista sanoistasi.

Itte ko kasaa mikkiständejä, ni mulle on ain ollu itsestäänselvyys, et se pystyputki ei tule maata vasten. Niinpä mun silmät ei tommoista helpolla näe, jostain syystä.

Metrin paksuisella betonilattialla tommoisella ei välttämäti ole suurta merkitystä, mut ontoilla puulauteilla joskus toivois, et mikeissä olis shockmountit.
Degree
12.01.2013 13:17:20 (muokattu 12.01.2013 14:00:00)

hollmi-5: Minäkin luulin noin joskus 80-luvulla. Sittemmin olen oppinut virittämään rumpuni ja osannut valita sellaisia virveleitä, joissa lähimikityssoundia on ilman kikkailuja.

Toi on siis vaan yksi vaihtoehto. 99% Kerroista mulla on demppaamaton virveli + matto resonoi reilusti. Tiettyä soundia hakiessa toi toimii loistavasti... Ja tuskin toimii kaikilla virveleillä. Esim ohutrunkoisella puuvirvelillä tuskin saa mitään järkevää soundia aikaan.

Täällä ei näköjää uskalla ehottaa mitää erilaista... Toi teräsvirveli + paksu kalvo + demppi voi toimia jossain musiikissa paremmin kun se supra ambassadorilla.

Otin pikaisesti ääninäytettä tosta.. Ilman sen kummempaa viritystä. ambassador x + muutama pala jesaria.

http://taskinen.kuvat.fi/kuvat/Sekalainen/virveli/virveli.wmv

Ei oo lähimikkisoundia mut kumminkin.. muutaman kympin overheadilla setin päältä.

rintapek: Tossa yhtälössä on jotain perustavanlaatuisesti pielessä.

Jep. Setti kuulostaa eri kohtiin niin erilaiselta. Oon huomannut myös sellasen että kireälle viritetty virppa kuulostaa omaan korvaan hyvältä mutta sit kun sen mikittää setin edestä, se ei olekkaan enää ihan niin hyvä. Mulle ainakin kolahtaa setin eteen kuultuna enemmän medium vireinen virveli.
hollmi-5
12.01.2013 14:26:25
Degree:Täällä ei näköjää uskalla ehottaa mitää erilaista... Toi teräsvirveli + paksu kalvo + demppi voi toimia jossain musiikissa paremmin kun se supra ambassadorilla.

Kuuntele 80-90-luvun äänitteitä. Todella monessa levyssä on virvelsoundi, joka on tehty kuvailemallasi tavalla. Ei se oikein virveliltä edes kuulosta. Sitten vilä mahtava kaiku päälle ;)
Soundit, piuhat ja kajarit.
Degree
12.01.2013 14:45:38

hollmi-5: Kuuntele 80-90-luvun äänitteitä. Todella monessa levyssä on virvelsoundi, joka on tehty kuvailemallasi tavalla. Ei se oikein virveliltä edes kuulosta. Sitten vilä mahtava kaiku päälle ;)

No toi virppasoundi on kyllä päinvastaista tollasesta. Enemmän mulla tulee mieleen tosta läpileikkaava nykyhevisaundi. Kuuntelitko tuon soundinäytteen?
Epämuusikko
12.01.2013 15:04:06
Demppaaminen on parasta.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
rintapek
12.01.2013 15:27:48

Epämuusikko: Demppaaminen on parasta.

Demppaaminen on perseestä, mut toisaalta jotkut perseet on kertakaikkiaan mieluisia.

Mä joskus aikanaan tein kaikenmoisia empiirisiä kokeiluja. Tulen tekemään jatkossakin, jos vaan löytyy aikaa ja motivaatio.
Mä mm. testailin demppauksessa/vaimentamisessa semmoista, et viritin rummun sisään lugiruuvien varaan moltonia, jonka päälle sit jopa vaahtomuovia. Saundi muuttui kovastikin, ihan riippuen jopa siitä, et oliko kangas kiinni ylä- vai alalugeissa.

Kaikkea voi ja pitää kokeilla mihin aika ja rahat riittää.

Mut silti, jos olis tarkoitus et bassarin sisällä on untuvatäkki ja pelleissä jesseteippiä, niin kait ne asentais ne valmiiksi jo tehtaalla?
markkuliini
12.01.2013 15:41:16

Epämuusikko: Demppaaminen on parasta.

Mä tavallaan oon ihan samaa mieltä. Tai ehkä niin että soundi on parasta.
Dempin vastustaja-puristit perustelee usein humisevaa settiä epämääräisesti niin että "rummun kuuluu soida". Pazkanmarjat, ei ole muita pakkoja kuin verot ja kuolema. Kaikki muu on makuasioita. Jos ja kun musaan/biisiin/makuun/fiilikseen sopii lyhyt ääni niin demppiä kehiin vaan! Heti kun alkaa tehdä soundeihin jotain sääntöjä saa/ei saa-akselilla, niin voi onnitella itseään että on tappanut taas itsestään pienen palan luovuutta.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
EJ84
12.01.2013 15:49:35

markkuliini: Mä tavallaan oon ihan samaa mieltä. Tai ehkä niin että soundi on parasta.
Dempin vastustaja-puristit perustelee usein humisevaa settiä epämääräisesti niin että "rummun kuuluu soida". Pazkanmarjat, ei ole muita pakkoja kuin verot ja kuolema. Kaikki muu on makuasioita. Jos ja kun musaan/biisiin/makuun/fiilikseen sopii lyhyt ääni niin demppiä kehiin vaan! Heti kun alkaa tehdä soundeihin jotain sääntöjä saa/ei saa-akselilla, niin voi onnitella itseään että on tappanut taas itsestään pienen palan luovuutta.

Komppaan tätä. Soundi pyhittää keinot. Olen viimeaikoina käyttänyt mekaanisena EQ:na snaressa ajoittain kalvon kokoiseksi leikattua, todella ohutta ikean suihkuverhoa. Vähän erilainen soundi kun kankaissa. Miksipä ei mitä vain, mikä kapulan iskut kestää ja tarkoitukseen sopii.
rintapek
12.01.2013 16:10:23

markkuliini: ei ole muita pakkoja kuin verot ja kuolema...

En olis ihavvarma noistakaan. Veronmaksu on rehellisiä varten. Elviskin kuulemma elää. Mut tosta jälkimmäisestä mä en o ihan varma.
markkuliini
12.01.2013 16:15:57

rintapek: En olis ihavvarma noistakaan. Veronmaksu on rehellisiä varten. Elviskin kuulemma elää. Mut tosta jälkimmäisestä mä en o ihan varma.

Mutta jos nuokaan ei ole täysin varmoja tai pakkoja niin ei rumpusounditkaan sitten lienee mitään "pitää-asioita". :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
rintapek
12.01.2013 17:03:58

markkuliini: Mutta jos nuokaan ei ole täysin varmoja tai pakkoja niin ei rumpusounditkaan sitten lienee mitään "pitää-asioita". :)

Ihan nimenomaan näin. Niinko jo edellä sanottiin, ni kaikkea saa ja pitää kokeilla. Muuten ei voi tietää.

Mut kenen korvilla tos mennään?

Mä ihan mielelläni puen virvelille mekon, laitan cympadit peltien alle tai mitä vaan, jos asialle on tarvetta.

Mut mä en ruuvaa virveliä saundaamaan soittokelvottomalta perseeltä sen vuoksi, et se jonkun mielestä ehkä saundaa ehkä paremmalta.

Siin mielessä mä tunnustaudun puristiksi, et hyvän lähtösaundin mikittämisessä on melko harvoin ongelmia.
Vallu-Veke
12.01.2013 17:08:22
rintapek:
Mut silti, jos olis tarkoitus et bassarin sisällä on untuvatäkki ja pelleissä jesseteippiä, niin kait ne asentais ne valmiiksi jo tehtaalla?

Juu no pelteihin ainakin kannattaa laittaa teippiä, jos ne sattuu olemaan jotain halpissarjaa. Niistä saattaa saada ihan siedettävät. Nimenomaan silloin, kun symbaalin sijasta on parempi käyttää reilusti sanaa pelti.

Lattiatomien kanssa on minulla ollut hurinaongelmia, ei juuri muuten.
Zoomiiin vetelin kerran sellaista inkkarikomppia malleteilla, kun tein vetokoirista videoita ja piti saada aiheeseen sopiva jytinä. Ei häirinnyt soittaessa, mutta nauhalla aivan hirveää hurinaa. Muutamalla teipinpalalla taisin korjata tilanteen, jos oikein muistan.
Degree
12.01.2013 18:00:06

markkuliini: Mä tavallaan oon ihan samaa mieltä. Tai ehkä niin että soundi on parasta.

Hyvä kirjoitus! Surullista nähdä miten jotkut tinkivät jopa soundista sen takia ettei siihen lattiatomin kalvon reunaan voi laittaa 2cmx2cm palaa sitä jeesusteippiä jos soundi sitä vaatii.. Noh kukin tavallaan.. mä ainakin kokeilen kaikkea järjetöntä.. Kokeillut äänittää mm. 16" lattiatomia jossa on ambassador.....ja pinstripe sen päällä ylösalaisin. :D
House Band
12.01.2013 18:08:00
http://taskinen.kuvat.fi/kuvat/Sekalainen/virveli/virveli.wmv

Mun korvaan toi snare kuulostaa ainakin ihan pirun hyvältä. Toimii.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)