Aihe: Tanssimusiikkipoppoon PA-laitteet?
1 2 3 4 5 6 7
rintapek
10.01.2013 12:22:22

Roweami: Kauhulla lueskelen noita sähkökiukaan tehoja lähenteleviä wattilukemia.
... vahvistintehot menisi kymmenesosaa, putkiwatti vastaa kymmentä transistor/fetti-wattia (en tiedä pitääkö nykyään paikkansa) taas watiti kymmenesosaan.

Meinaatko tolla ny kovastikin keventää humppaliiterin sähkölaskua?

Kyl vahvistimessa saa olla tehoa ja mielellään niipal, et niit vihoviimeisiä watteja ei tartte yrittää ajaa sieltä ulos. Ja saa siin olla laatuakin, koska vahvistimen duuni on kontrolloida ämyrin toimintaa.

Sähkön kannalta taas noit hankalia paikkoja on ollu jotkut hääpaikkoina käytettävät liiterit. Lavan sähköt maaton 10A tai sit sähkökaappi on lukossa eikä sinne tilanvuokraajalla ole avainta. Eli jos sulake kärähtää, niin jollekin tulee kiire. Mut ei se sulake siit kärähdä jos siihen on kytketty nimellisteholtaan 2500W vahvistimia. Se voi mainiosti kärähtää pienempitehoisen vahvarin starttivirtapiikistä.

Tommoinen linkittämäsi kuvan kaltainen "iso" kokoaluekaappi on sit mun mielestä epäkäytännöllinen. Subbarin päällä tikunnokassa lepäävä lauluämyri on monikäyttöisempi, koska systeemin voi halutessaan pilkkoa tai puolittaa. Ja mun mielestä rouda on näppärämpää kun yksittäiset ämyrit on sitä kokoluokkaa, et niit yks mies kantaa portaissa.
One kind of music only - the good kind
drtdg
10.01.2013 13:00:43

Tami: Hep, no sittenhän homma onkin kuosissa...ja tärkeintähän on se että itse on tyytyväinen.

Kyssäri nousi mieleen: pääsitkö koekuuntelemaan noita vai tilasitteko "pimeänä" ilman omia havaintoja vehkeistä?

Itse olen huomannut semmoisen oudon asian näissä äänetoistovekottimissa....että vaikka "Pelle Peloton"-tyyppisesti mieli tekee kokeilla kaikkea normaalivirrasta poikkeavaa ja halpaa, päätyy sitä itse kukin tunnustamaan kuten jäsen JK:n jo muotoilikin: Hinta ja laatu korreloivat useimmissa tapauksissa. Jokin mystinen syy siihen on, että useimmat orkesterit ajautuvat samojen tuttujen merkkien pariin ennemmin tai myöhemmin....

koekuuntelin yhessä tapahtumassa, siksi uskalsin tilata, mut tilahan on aina joka kerta eri... kunhan nuot tolpat on yli metrin päässä tanssijoista ni toimii hyvin, kaik saundit tulee silloin tasasesti, tolpan vieressä kun seisoo niin katoo osa keskiäänistä.

riittävästi tanssimusiikkiin bassoissa potkua ja syvyyttä, molemmissa torneissa 2 x 8 " elementit eli yht tietty 4 kpl ;)
drtdg
10.01.2013 13:02:15

Tami: Mä olen tässä toista mieltä ;D
Mun kokemuksen mukaan riittävän iso ja sopivan laadukas laitteisto tuottaa hyvän äänenlaadun myös hiljaisilla volyymeillä.Se kenen takia hyvää "soudnia" haetaan on sitten kunkin oman perversion asia. Mä tykkään näperrellä noiden laitteiden kanssa ja minulle tulee hyvä mielikun laitteet ja pyrkimykseni mukaan äänetkin ovat kunnossa..

PA:n tarkoitus on toistaa soitinten ääni sillai, että kyseinen ääni kuuluu kohdealueelle ja yleisölle sopivasti. PA-ei muuta ääntä ( toivottavasti), eikä toisaalta lisää sinne mitään. Jos bändissä ei ole mitään alaääniä tuottavaa soitinta niin ei sitä subia tarvita. Koska harva bändi saa aikaan täydellisen balanssin soitinten välillä huomioiden mikityksen ja suoran lavavuodon, tarvitaan sitten se miksaaja ja mikseri.....

Kuitenkin perusmusiikissa taajuusalue on melkoisen laaja ja sen toistamiseen tarvitaan sitten kunkin tarpeen ja kykyjen mukainen määrä rompetta. Haaste ja ongelma on sitten niiden laitteiden käyttötaito.Yksikään subbari ei tee tanssimusiikista raskasta vaan sen tekee osaamaton miksaaja.

Wattihan on watti, ja tästä aiheesta on keskusteltu tällä palstalla moneenkin otteeseen. Toisaalta itse aina mietin jotta ehkäpä siihen on joku peruste miksi kukaan ei tee, tai ainakaan kukaan ei käytä, pienitehoista, putkipäätteistä torvi-kokoaluekajaria... Aina vaan raahataan isoja kajareita lavoille :-(

tuosta miksauksen tärkeydestä olen samaa mieltä, miksaus tekee musiikista kuunneltavaa :)
rintapek
10.01.2013 19:00:14

Tami: Mä olen tässä toista mieltä ;D
Mun kokemuksen mukaan riittävän iso ja sopivan laadukas laitteisto tuottaa hyvän äänenlaadun myös hiljaisilla volyymeillä.Se kenen takia hyvää "soudnia" haetaan on sitten kunkin oman perversion asia. Mä tykkään näperrellä noiden laitteiden kanssa ja minulle tulee hyvä mielikun laitteet ja pyrkimykseni mukaan äänetkin ovat kunnossa..

Mä olen ihan samaa mielipuolta. Ja mä tykkään kans näperrellä. Käyttötarkoitukseen riittävän laitteiston kanssa voi keskittyä siihen itteä kiinnostavaan "näpertelyyn". Alamittaisten tai huonolaatuisten vekottimien kans aika menee hiusten repimiseen ja purukumin ja rautalangan etsimiseen.
Mut mikä on kenellekin käyttötarkoitukseen riittävä on sit osin makuasia, osin budjettiasia ja kovasti kiinni siit käyttötarkoituksesta.
Paska, mut asiaankuuluva analogia on se, et jos tarttee porata 40mm reikää 8" hirteen, ni ei siin kovin monesta BläkkänDekkeristä tartte käämejä polttaa ko hoksaa, et homma tarttee järeämmän laitteen vaik sitten vuokraamosta.

Wattihan on watti, ja tästä aiheesta on keskusteltu tällä palstalla moneenkin otteeseen.

Toi on totta. Kaiutinkaapelissa kulkee virta, ei mitään muuta, eikä sitä virtaa kiinnosta miten se on tuotettu. Saapi olla norppasähköä tai Olkiluodon ydinsähköä, ainakaan mä en ole nois saundieroja huomannut. Vahvistimia ja vahvistinluokkia on erilaisia ja kait niis jokaisessa on olemassa hyviä/huonoja ja käyttötarkoitukseen sopivia/sopimattomia. Mut toi putki/tarkkuvahvarin ero on siin mieles olemassa ja totta, vaik asia liittyy lähinnä skitta/bassokamoihin. Kun ääntä käännetään kovemmalle ja kovemmalle, ni jossain vaiheessa vahvistimen virranantokyky loppuu. Jännite tippuu ja särö lisääntyy, ni trankkuvehkeissä toi yleensä ja poikkeuksetta kuulostaa paskalta. Putkipeleissä toi voi olla just sitä haluttua saundia. Mut yleensä äänentoistossa vahvistimen ei o tarkoitus toimia säröpurkkina tai efektilaitteena.
Toinen juttu on sit se, et noit "tehoja" voi ilmoittaa ja ilmoitetaan ihammiten sattuu. Mullakin oli aikanaan muistaakseni 120W tietokonekajarit, mut vilkaisu muuntajaan kertoi, et sielt ei edes teoriassa saa viittä wattia enempää.

Ja kolmas juttu on sit se, et "teho" noin niinkuin itseisarvona ei kerro mistään mitään. Mulla on kahden kilowatin rälläkkä, 1,6 kw pölynimuri ja exrouvakullan hiustenkuivaaja tais olla tehoiltaan 1400W. Ykskään noista ei saundaa hyvältä.
Roweami
11.01.2013 07:24:24
rintapek: .. Mut toi putki/tarkkuvahvarin ero on siin mieles olemassa ja totta, vaik asia liittyy lähinnä skitta/bassokamoihin. Kun ääntä käännetään kovemmalle ja kovemmalle, ni jossain vaiheessa vahvistimen virranantokyky loppuu. Jännite tippuu ja särö lisääntyy, ni trankkuvehkeissä toi yleensä ja poikkeuksetta kuulostaa paskalta. Putkipeleissä toi voi olla just sitä haluttua saundia. Mut yleensä äänentoistossa vahvistimen ei o tarkoitus toimia säröpurkkina tai efektilaitteena.

Tässä oli varmaan olennaisin tiivistettynä, putkivahvistin on parhaimmillaan istrumenttivahvistimena (esim. Vox:n pääteastesärö - päätemuuntaja kyllästynyt).

PA:ssa ainut etu voisi olla se, ettei volumenapille tarvitsisi juosta, vaikka oikeasti olisi alkanut kompressoida jo ajat sitten.

Mutta kahta en vaihda, vinyylilevyjä ja.
Timi
11.01.2013 22:15:55
Niin se vain aika kulkee ja kamat kehittyy.Ja niin pitää mennäkin.Jotain 35 vuotta sitten Soundcity putkari 120 Watteineen ja kuudella kanavalla tuntui kovalta.Köpillä se oli oikein lodjuun kätketty ja muut eivät saanet koskea.Siis silloisen bändin kitaristi omisti kyseisen laitteen.
Vaikea.Mutta varma!
Pauli Lappalainen
11.01.2013 22:28:00 (muokattu 11.01.2013 22:28:17)
Tami:
Wattihan on watti, ja tästä aiheesta on keskusteltu tällä palstalla moneenkin otteeseen. Toisaalta itse aina mietin jotta ehkäpä siihen on joku peruste miksi kukaan ei tee, tai ainakaan kukaan ei käytä, pienitehoista, putkipäätteistä torvi-kokoaluekajaria... Aina vaan raahataan isoja kajareita lavoille :-(

No, jos tehdään vaikka karkeasti 50Hz - 16kHz taajuuskaistan torvisetti, niin siihen tarvitaan käytännösä 4-5 alueinen systeemi.
Yhdellä torvikomerolla voidaan toistaa n. 3 oktaavia, joten siitä voi laskea kukin tykönään tarkemmin.

Sitten alataajuuksilla alimman toistettavan taajuuden ollessa 50Hz pitaisi alimpia taajuuksia toistavan torven suuaukon olla n 3.5m korkea/leveä. Siihen päälle nuo muut äänialueet, loppuu tanssiravintolan korkeus aika alkuvaiheessa kesken.

Sitäpaitsi watit on nykyään halpoja ja niitä on saatavilla riittävästi, joten huonompihyötysuhteisilla kottaraispöntöillakin tulee toimeen helposti, toisin kuin esim. 70-luvulla.
Roweami
11.01.2013 23:33:31
Pauli Lappalainen: Sitten alataajuuksilla alimman toistettavan taajuuden ollessa 50Hz pitaisi alimpia taajuuksia toistavan torven suuaukon olla n 3.5m korkea/leveä. Siihen päälle nuo muut äänialueet, loppuu tanssiravintolan korkeus aika alkuvaiheessa kesken.

Tuossa olisi vähän pienempi malli alataajuuksille, ylempi torvi toistaisi sitten loput.

http://www.speakerplans.com/index.php?id=1850horn
Einherjar
12.01.2013 02:31:00 (muokattu 12.01.2013 16:15:35)
Suosittelen käyttämään "vahvari/kajariprossuja" jos niistä laatikoistaan yleensäkään halutaan hyvä soundi.

Komppaan.
Hyvä aktiivikaappi ei välttämättä hirveästi prossua kaipaa, mutta esim. Rcf:n TT25:set on aika arvokkaita. Yleensä prossusta on vielä akustiikan kanssa touhuiluun selvä lisäapu, vaikka setti soundaisikin muuten hyvälle. Esim. pelkän supparin jakotaajuuden säätely on tervetullut apu tarvittaessa. Prossulla pääsee niin moneen asiaan kiinni, että sillä voi saada melko dramaattisia eroja samasta läjästä irti.
3000e pa 1500e prossulla voi osaavissa käsissä kuulostaa huomattavasti paremmalta, kun kalliimpi pa pelkällä eq:lla.

Vaik reenikämppä/keikkamesta olis luonnostaan varsinainen kaikukammio, mis kaikua-kua-kua riittää pari tuntia sen jälkeenkin ko vehkeet on sammutettu, ni silti laulumikille laitetaan halli- tai stadionkaikua, koska mikserissä on efektilaite.

Heh. Aivan. Lisäisin vielä että laulukaiun pitää olla suhteettoman pitkä, eikä sitä saa laittaa kovin isolle, että tulee sellainen noisea muistuttava suhina miksaukseen mukaan.

Henk.koht. en usko normaalin asiakaskunnan erottavan huonoa tai hyvää soundia toisistaan, soitosta puhumattakaan.

Niille se ei ole "taidokasta soittoa" tai "hyvät soundit", vaan se ulostuu "hyvä bändi"/"huono bändi". Korva sanoo että joku vituttaa ja bändin syyhän se on...
Huono soundi = Liian lujalla.

...Noissa line arrey järjestelmissä tuo äänen kantavuus pitkälle, mutta järkevällä volyymilla on sellainen juttu mikä toimii mulle...

(Nyt ei ole tarkoitus tuota nimenomaista systeemiä arvostella, kun en ole sitä päässyt kuulemaan)
Yleensä näissä "pienissä line array-systeemeissä on se vika, etteivät ne toteuta sitä line arrayn toimintaperiaatetta juurikaan. Idea toki on, että tehdään pitkiä pilarikaiuttimia (tai rakennetaan niitä banaaneja), jotka sitten ampuu pitkälle. Sen pilarin/banaanin pituus ratkaisee sen, minkä taajuuden yläpuolella tuo ratkaisu oikeasti toimii suunnitelman mukaisesti. Siksi ne parin pöntön "line arrayt" ei toimi. Mielikuvalla myydään, jne.
Nexon Ps15:lla pystyy vieläkin kepittämään järjestään jokaisen parin pöntön line arrayn, mitä tulee alakeskialueen pehmeyteen tai toistoon.

...Mutta tarviiko tanssimusiikin ylettyä alas asti, se jopa tekee soinnista raskaan.
E-kieli on jossan 40Hz:n paikkeilla, eli -6db kohta tarvis olla tuolla 80Hz:n paikkeilla...

Ne alaharmooniset tekee siitä soundista huomattavasti lämpimämmän ja miellyttävämmän. Se on sitten miksaajan ratkaisuja, jos haluaa tehdä basarista hirveän subbaripöhinän. Jos pa:n vire, mikit ja mikseriosasto on kuosissa, niin alas menevä systeemin ei tarvi kuulostaa yhtään "raskaalta".
Itse näkisin suurinpana ongelmana tuollaiseen soundiin mikserit. Nelialuinen eq, säädettävä alapäänleikkuri ja säädettävä alakerran hyllykorjain on tärkeitä asioita, mutta monesti bändiltä löytyy mikseristä vain kolmialueinen eq kiinteillä kaikilla. Eipä siinä sitten paljoa miksailla, jos lähtösoundi ei ole poikkeuksellisen kunnossa.
Edit: Jäi vielä kirjoittamatta, että se kolmialueisen eq:n alakerran kiinteä hyllykorjain on se, mitä korostamalla se alakerran hirveä möhinä-soundi yleensä saadaan aikaan. Kun sitä ei pysty säätämään, niin tarvittava korostus osuu vähän mihin sattuu. Siihen yhdistettynä vielä liian korkea alapään leikkuri (-> ei voi käyttää), niin muhinat kertaantuu.

Jos suodattaa pa:sta 80Hz alapuolen pois, niin suhteellisen karulta alkaa kuulostamaan. Kannattaa kokeilla joskus (huom. pa:lla, eikä stereoilla). Tuo 80Hz on yllättävän korkealla, vaikka se matalalta tuntuukin numeroina.

Olohuoneessa tuntuisi riittävän 3" kokoäänielementti musiikille, elokuvaäänille 5" (ei tarvi subbasta), vahvistin muutama watti.

Hifikamat on hifikamoja ja pa-kamat on pa-kamoja. Ristiin ei ole hirveästi menemistä. Hifikamoja ei paljon kannata keikoille raahata. Esimerkkinä yrityksistä voisi mainita vaikkapa kotimaisen Murean, joka yritti hifipuolen tekniikalla rakennella pa:ta. Asennuskaiuttimina/Dj-käytössä ne ilmeisesti olivat/ovat ihan täyttä asiaa, mutta porukat eivät yksinkertaisesti halunneet käyttää soundin takia bändiäänentoistoon niitä romppeita.
Koaksaaleja käytetään jonkun verran kyllä monitoreissa, mutta vähemmän pa:ssa.

PA:ssa ainut etu voisi olla se, ettei volumenapille tarvitsisi juosta, vaikka oikeasti olisi alkanut kompressoida jo ajat sitten.

Jos ne olisi hyviä järjestelmiä, niin tuskin ne olisi kuolleet pois. Etuasteputket on pa-hommissa vielä jäljellä paikoin, mutta eipä juuri muuta.

Tuossa olisi vähän pienempi malli alataajuuksille, ylempi torvi toistaisi sitten loput.

Vähän pienempi malli = 2x Jbl srx718s -kokoluokka. Ei siis kovin pieni tai kompakti. Lisäksi jää aika ylös, kun filtteriksi ehdotellaan 54Hz.
Pro audio puolella esim. Turbosound on nojannut mielellään torviin ja siellä setit on järestään 4-tie konffattuja, ellei jopa enemmän.

Pitäisikö näin loppuun vielä laittaa, että niiden wattien perään ei enää nykyään kannata ihan tuhottomana katsella. Systeemeitä on nykyään niin moneen lähtöön, ettei ne watit kerro välttämättä vielä kovinkaan paljoa. Hintalappu kertoo nykyään monessa tapauksessa huomattavasti enemmän.

Edit: Oho. Tulipa pitkästi. Tätä se tekee, kun ei tullutkaan keikkaa... ;)
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
töräytän
12.01.2013 13:35:01 (muokattu 12.01.2013 13:35:58)
(Erilliset vahvarit, passiivipöntöt ja mikseri antaa sitten jatkossa valmiudet helppoon päivitykseen, jos jokin osa-alue ei miellytä.
Ja henk.koht. mielipide, nuo operan aktiivipömpelit kuulostaa minusta melko mutaisilta.)

Joopa Ottamatta nyt niin kantaan monenlaiseen valmistaja merkkien PA-tyyppeihin
joita tässä viestiketjussa on mainittu
niin oma käsitys kallistuu siihen että kaikki pölyimurin näköiset muovi pöntöt on out..

Puukotelo ehdottomasti kaiuttimeksi, muuten kuulostaa muoviselle
tai ne honottaa, tai bassot kumottaa, tai on nasaalinen, tai yläkiree diskantti
eikä noita voi kunnolla EQ:ta pois eli paska soundi.

itse aktiivi kaappi kyllä on hyvä,, eli kevyt roudata.

Meillä kaikilla varmaan on yhteinen halu tavoitella hyvää tasapainoista soundia ja
tasaisesta äänialuetta joka levii ympäri keikkapaikkaa ja tässä on "hyvät neuvvot kalliit"

Komppaan kans sitä että markan vehkeellä saa markan tuloksen
mutta euron vehkeellä euron soundin.
Siinä on vaan se 6x ero.

PS. Watteja pitää olla tai sit erinomainen hyötysuhde kajarissa eli iso PSL
kenonen
12.01.2013 22:50:18
Asiaan liittyen. Olimme tänään eka keikan liikkeellä tutulla pikku PA:lla JBL EON 510 + Sun D12 setillä, mutta tiskinä oli aikaisemmasta analogitiskistä poiketen Mackien DL1608, jossa sisään rakennettuna nippu perus prosessointeja. Kamoista saatu saundi oli ihan jotain toista luokkaa, mitä se mutaisen tiskin läpi on ikinä ollut. Oli koko päivä aikaa soitella ja säätää asioita paremmaksi.

Pikku kamoilla ollaan aina menty myös pikku tiskillä, joka on yleisimmin ollut kitaristin Behku, isommilla kamoilla mennään yleensä sitten paremmalla tiskillä.

No ei se puun takaa tullut, mutta pointti. Saundiin vaikuttaa joka osa-alue ja paskan saundin tekee se heikoin lenkki, monesti mikki mikseri tai PA. Aika usein, myös soittaja...
COVS no 8
friikki
12.01.2013 23:34:57

kenonen: Asiaan liittyen. Olimme tänään eka keikan liikkeellä tutulla pikku PA:lla JBL EON 510 + Sun D12 setillä, mutta tiskinä oli aikaisemmasta analogitiskistä poiketen Mackien DL1608, jossa sisään rakennettuna nippu perus prosessointeja. Kamoista saatu saundi oli ihan jotain toista luokkaa, mitä se mutaisen tiskin läpi on ikinä ollut.

Juu kyllä kelpaa kun vielä laittaa hyvän prossun jolla ohjaa ja jakaa yläkertaa ja subbasia.

Saundiin vaikuttaa joka osa-alue ja paskan saundin tekee se heikoin lenkki, monesti mikki mikseri tai PA. Aika usein, myös soittaja...

Juuri näin!
Näillä mennään.....
rintapek
13.01.2013 14:53:10

kenonen: Asiaan liittyen. Olimme tänään eka keikan liikkeellä ...Kamoista saatu saundi oli ihan jotain toista luokkaa, mitä se mutaisen tiskin läpi on ikinä ollut. Oli koko päivä aikaa soitella ja säätää asioita paremmaksi...

Jos tiski on mutainen, niin se kandee pestä. ;-)

Ei maar. Kiva kuulla et olet löytäny ittelles lelut joilla keikka maistuu.

Huono puoli on sit taas se, et tossa on mulle taas yks lelu jonon jatkoksi testattavaksi tulevaisuuden tarpeisiin.

Tää tanssimusapoppoon Pa taas on hyvin pikaisesti jaettavissa kahtia. Noi ketjussa mainitut ämyriprossut on kieltämättä hyviä vekottimia, mut osaavan käyttäjän käsissä. Mun stressiklubilla ja oikeestaan suurimmalla osalla tuntemiani soittimenomistajia toi kärsivällisyys on noin kolme sekuntia, ja aika alkaa siitä ko mattoveitsellä viiltää pakkauksen auki. Se on säätämistä eikä soittamista.
Äänentoiston ammattilaiset tai asiasta ylipäänsä kiinnostuneet on asia erikseen.

Huttukeikalla (ainakin mun kokemusten mukaan) homma on se, et pätkä "Salattua surua", sit bassoa ja laulua kovemmalle ja homma on bueno, tai ainakin siinä, koska saundtsekkiaika on jo ylitetty.

Jos tääl humppapalstalla niiden, jotka ihan oikeesti osaa käytää noit äänentoistokamoja tarttis nostaa käsi pystyyn, ni kovin montaa kättä ei nousis. Ei ainakaan mun.
MatRa
13.01.2013 20:52:07 (muokattu 13.01.2013 20:53:04)

rintapek: Jos tiski on mutainen, niin se kandee pestä. ;-)

Ei maar. Kiva kuulla et olet löytäny ittelles lelut joilla keikka maistuu.

Huono puoli on sit taas se, et tossa on mulle taas yks lelu jonon jatkoksi testattavaksi tulevaisuuden tarpeisiin.

Tää tanssimusapoppoon Pa taas on hyvin pikaisesti jaettavissa kahtia. Noi ketjussa mainitut ämyriprossut on kieltämättä hyviä vekottimia, mut osaavan käyttäjän käsissä. Mun stressiklubilla ja oikeestaan suurimmalla osalla tuntemiani soittimenomistajia toi kärsivällisyys on noin kolme sekuntia, ja aika alkaa siitä ko mattoveitsellä viiltää pakkauksen auki. Se on säätämistä eikä soittamista.
Äänentoiston ammattilaiset tai asiasta ylipäänsä kiinnostuneet on asia erikseen.

Huttukeikalla (ainakin mun kokemusten mukaan) homma on se, et pätkä "Salattua surua", sit bassoa ja laulua kovemmalle ja homma on bueno, tai ainakin siinä, koska saundtsekkiaika on jo ylitetty.

Jos tääl humppapalstalla niiden, jotka ihan oikeesti osaa käytää noit äänentoistokamoja tarttis nostaa käsi pystyyn, ni kovin montaa kättä ei nousis. Ei ainakaan mun.

Se on juurikin noin. Mikä siinä onkin kun on aina kiirus. OMB hommissa miksaus on onneks helppoa, jiipeeällät (aktiivi) tikun nenään, subbari(t) jos tarvii, virtapiuhat kiinni, korgista piuhat kajareille suoraan, ei mikseriä, kun korgissa on tc helicon mikkisydeemi. On aikas nopee laittaa, sopii mulle, kun meinaa aika käydä usein tarkalle, oma vikahan se.
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
pekkajau
13.01.2013 21:55:31 (muokattu 13.01.2013 22:03:45)
Fiilis on tärkeintä. Ei niillä PA-kamoilla tai yleensäkään kamoilla soiteta. Yleisö kyllä aistii asian jos olette huomanneet?
MatRa
14.01.2013 06:22:24

pekkajau: Fiilis on tärkeintä. Ei niillä PA-kamoilla tai yleensäkään kamoilla soiteta. Yleisö kyllä aistii asian jos olette huomanneet?

Kyllä. Puolet onnistuneesta esityksestä johtuu siitä, että on "läsnä" tilaisuudessa, soittaa yleisölle itsensä lisäksi. Soittotaito on sitten se toinen puoli, ja fiiliksellä on oma osuutensa.
Tietenkin siihen fiilikseen vaikuttaa lavasoundi, sitä ei voi kiistää...ja siinä vaiheessa eurot maksaa artisti ;)
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
markus16
14.01.2013 11:09:09
drtdg: tuosta miksauksen tärkeydestä olen samaa mieltä, miksaus tekee musiikista kuunneltavaa :)

Näinhän se on http://youtu.be/OWoQpzdB5gs
Kirka saatana!
Roweami
14.01.2013 21:24:44 (muokattu 14.01.2013 21:27:54)
Einherjar: ..Ne alaharmooniset tekee siitä soundista huomattavasti lämpimämmän ja miellyttävämmän..

Tarkoitat varmaan yliharmoonisia, nehän tekevät soinnista lämpimän ja pyoreän ja samalla mahdollistavat, että matkaradiostakin kuuluu "bassoja".

Jos kumminkin tarkoitit alaharmoonisia, niin ensimmäinen parillinen on 20Hz (esimerkki 40Hz), ensimmäinen pariton (aliharmooninen) olisi 13Hz:n paikkeilla, toinen parillinen 10Hz jne.

Tuollaista olisi hankala roudata, oli se sitten itse tehty tahi tehtaanpaapan tekemä.
rintapek
14.01.2013 21:56:39

Roweami: Tarkoitat varmaan yliharmoonisia, nehän tekevät soinnista lämpimän ja pyoreän ja samalla mahdollistavat, että matkaradiostakin kuuluu "bassoja"...

Matkaradion kans vaan ei kovasti edes harrastekeikkaa voi tehdä.

Just tänään stressiklubille tuli keikkatilaus. Keikka olis tavallaan ulkoilmassa, mut sisäpihalla, joten kyl ton tavalla tai toisella stressiklubin kalustolla vois hoitaa. Tosin hieman järeämpi kattaus ei olis yhtään haitaksi. Ja se osaava käyttäjä.

Enempi ihmetyttää se, et tilaaja ihantaatusti tietää, et stressiklubilta irtoaa poppenrollia tahdissapompittavalla laadulla 50- luvulta tälle vuosituhannelle ja sit kekkereiden teema on jotain ihan muuta. Iskelmä-, kantri-, blues-, rautalanka tai jokin muu onnistuisi, mut jos illan teemana on vaik jazz, barokki, disco, techno, ni sit on tosiaan väärä bändi väärässä paikassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)