Aihe: Soittamisen aloittaminen vanhemmalla iällä
1 2 3 4 511 12 13 14 1524 25 26 27 28
Feline
17.12.2012 14:04:25
baron: Sattui silmiini artikkeli aivojen kehittymisestä ja siinä sanottiin että aivojen kyky oppia monimutkaisten liikesarjojen koordinointia on parhaimmillaan 8-12 vuotiaana ja sitten kyky tasaisesti heikkenee 22 vuotiaaksi asti ja jää jollekin tasolle.
Tulkitsisin sen niin että sitä vanhempana soiton aloittaminen voi olla kivaa mutta huipuksi tulemisen mahdollisuus ohitettu.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10416.pdf

Jännää. Ite olin niin keskittymiskyvytön ja heikkomotorinen lapsena ja nuorena, etten oppinut oikein yhtään mitään. Siis mitään motoriikkaa vaativaa, aivot onneks pelas ja kompensoi kömpelyyttä. Nyttemmin viiraa huomattavasti vähemmän ja on jotain kontrollia noihin erilaisiin raajoihin, joten soittaminenkin ja jopa urheilu onnistuu :D

Mie rankkaan tuollaiset tutkimukset samaan kategoriaan, kuin kaikki muutkin itseään toteuttavat uskomukset tyyliin "vanha koira ei opi uusia temppuja".
nisumaka
17.12.2012 14:37:39
Mutta ihan alkuperäiseen aiheeseen liittyen huomatkaapa tämä. NYT ON OIKEA AJANKOHTA ILMOITTAUTUA MUSIIKKIOPISTOJEN AVOIMIIN OPINTOIHIN. Eli ne ovat erittäin hyvä tapa vanhemman henkilön esimerkiksi aloittaa, ja suorittaa ihan ensimmäisiä alkupään opintoja alta pois ajatuksella myöhemmin siirtyä varsinaiseksi oppilaaksi. Näitähän musiiikkioppilaitokset hakevat yleensä toukokuussa.
Lena.
17.12.2012 21:43:03
Olen 16-vuotias viulisti, joka aloitti viulun soiton vasta 1,5 vuotta sitten. Pidän todella paljon soittamisesta ja soitankin 1-3 tuntia joka päivä. Viulu on kuitenkin vaativa soitin, joten olenko aloittanut liian myöhään kyseisen instrumentin soittamisen ja haaveilenko turhaan musiikista ammattina? Olisiko soittoharrastus pitänyt aloittaa jo aivan lapsena?
rintapek
17.12.2012 22:58:40

Feline: Jännää.

Mie rankkaan tuollaiset tutkimukset samaan kategoriaan, kuin kaikki muutkin itseään toteuttavat uskomukset tyyliin "vanha koira ei opi uusia temppuja".

Ns. motorisesti toi taitaapi olla totta.

Ei kolmekymppisellä viuluuntarttujalla ole kovin suurta toivetta olla uusi Victoria Mullova. Ja melko harva kitaratilusankari ei voi olla joku RoopeLatvala, joka pyydetään turaamaan bändiin opetellen keikkasetin lennolla Hesasta Köpikseen.

Mä itte oon monet soittimet monta kertaa joutunu aloittamaan ihan alusta. Runpuja en soittanu moneen vuoteen, kunnes tartti. Haittariin en o koskenu muutamaan vuoteen ja mun musta Orpheus on nytkin kanissa, joten jos sitä vielä joskus tarttee, ni senkin saa opetella uusiksi. Akkaria tos välissä tuli rämpytettyä ja laulettua kans ja nyt en o akkariin edes koskenu moneen vuoteen. Lauluääneni on ihanjotaingauheeta, mut siit huolimati mua on pyydetty laulajaksi. Tai ainakin stemmalaulajaksi.

Äänentoistosta mä en tiedä mitn, mut on mua pyydetty ratkomaan siin asiassa moniakin ongelmia.

Kyl maar mun mielestä tos bändimaailmassa pätee ihan muut lait ko tilupetterisäännöt. Ns. hyvälle jätkälle on sukupuolesta riippumatta kysyntää.
One kind of music only - the good kind
PeteSq
18.12.2012 07:31:03 (muokattu 18.12.2012 07:31:58)
...haaveilenko turhaan musiikista ammattina?
Viuluista en tiedä mitään, ja soittamisestakin aika vähän, mutta sen tiedän että sun ikäisen ei vielä kannata taaksepäin katsella ja murehtia.
Meillä on kaikilla erilaiset lähtökohdat, erilainen tekemisen polte. Ammattimaisuus ja virtuositeetti eivät ole ihan sama asia. Moni kolmevuotiaasta tahkonnut nuori polttaa itsensä sun ikäisenä jo loppuun.
Keskity siihen mitä aiot tehdä tulevaisuudessa ja muista nauttia joka hetkestä...

Nyt kun vanhempana ukkona soittotouhuja harrastan, niin ainoa tavoite on itse pitää hauskaa ja omalla soitolla auttaa bänkikavereitakin nauttimaan... ja niitä satunnaisia kuulijoitakin.
MissFox
20.12.2012 09:24:03
Hulluus näköjään leviää ja kotiin ilmaantui eilen halpa digi-piano kitaralle kaveriksi. Meni ilta (tietenkin kitaraharjoitusten jälkeen - asiat tärkeysjärjestykseen ;) ) pimputellessa laulumelodioita vanhoista nuoteista ja räpellysversio Myrskyluodon Maijastakin irtosi jotenkuten vaikka ei ole minkäänlaiseen kosketinsoittimeen tullut yli 15 vuoteen koskettua. Voi kun nuottien siirtäminen säveliksi olisi yhtä helppoa kitaralla kuin pianolla... No ehkä se tästä, pikkuhiljaa se kitarankaulakin alkaa selkiytyä. Ainakin musiikin teorian ihmettely helpottuu kummasti kun on piano kosketusetäisyydellä.

Hyvää joulunodotusta vain kaikille musisoijille! Mulla ainakin riittää nyt hauskaa puuhaa pyhiksi kahden soittimen kanssa pulatessa :)
313
20.12.2012 10:23:22
Hitto kun itelläkin tavallaan tekis mieli ottaa joku muukin soitin haltuun, helpottais omien ideoiden julkituomista bändin kanssa soittaessa. Vaikka basso. Tai huuliharppu! Siinä olis muutenkin fiilistä ja kulkis kätevästi mukana.. Tuntuu vaan että koko aivokapasiteetti on käytössä rumpuja opetellessa. Ei nykyään enää mee kaaliin kun yks asia kerrallaan.
mpekkanen
21.12.2012 20:27:32
minun mielestä ikä ei ole esteenä soittoharrastuksen aloittamiselle.
kuitenkin on niin että, hyväksi soittajaksi tuleminen vaatii soittamista tuhansia tunteja.
eikä siinä koskaan valmistu.se on elämänasenne.
se ei ole siis sama asia kuin vaikka opetella tekemään makaroonilaatikkoa.

jos joku soitin on jo hallussa niin uuden soittimen oppiminen voi olla hyvinkin nopeaa.

yleensä soittajilla on kyllä ollut jonkinlainen polte soittimeen jo pienestä iästä.
myös vanhemmalla iällä voi käydä niin että pettyy siihen oppimisen hitauteen ja
se sitten jää kun ei edistytä niin nopeasti kuin olisi ensin luultu.eikä ole aikaa niin paljon kuin se harjoittelu vaatisi.
kuitenkin uskon että soittoharrastuksen aloittaminen ei ole iästä kiinni.
siihen pitää vain laittaa aikaa ja olla aidosti kiinnostunut soittimesta.
jos aloittaa 50 vuotiaana niin ehkäpä sellaista soittajaa ei enää tulee että leipänsä tienaa,mutta voi sitä silti harrastaa muutenkin.
Gabe
22.12.2012 00:25:05
313: huuliharppu! Siinä olis muutenkin fiilistä ja kulkis kätevästi mukana..

Aijai, huuliharpusta/sen soiton opettelusta olen itsekin haaveillut jo aika kauan. Pitäisi alkaa tekemään jotain asialle.
www.kitaramaailma.com
rintapek
22.12.2012 00:54:15

mpekkanen:
..jos aloittaa 50 vuotiaana niin ehkäpä sellaista soittajaa ei enää tulee että leipänsä tienaa...

"Eurolla minuutti hiljaisuutta"- metodilla vois hyvällä paikalla katusoitolla päästä kuudenkympin tuntiansioille, jos valkkaa soittimekseen säkkipillin. ;-)
One kind of music only - the good kind
mpekkanen
22.12.2012 01:57:49
rintapek: "Eurolla minuutti hiljaisuutta"- metodilla vois hyvällä paikalla katusoitolla päästä kuudenkympin tuntiansioille, jos valkkaa soittimekseen säkkipillin. ;-)

kieltämättä ihan hyvä...
Tind3
23.12.2012 15:45:29
Gabe: Aijai, huuliharpusta/sen soiton opettelusta olen itsekin haaveillut jo aika kauan. Pitäisi alkaa tekemään jotain asialle.

Samoin. Tuolla se Marine Band laatikon pohjalla odottaa. Kyllä minä vielä...
JaaGeRMaisTeR
29.12.2012 03:10:12
Lena.: Olen 16-vuotias viulisti, joka aloitti viulun soiton vasta 1,5 vuotta sitten. Pidän todella paljon soittamisesta ja soitankin 1-3 tuntia joka päivä. Viulu on kuitenkin vaativa soitin, joten olenko aloittanut liian myöhään kyseisen instrumentin soittamisen ja haaveilenko turhaan musiikista ammattina? Olisiko soittoharrastus pitänyt aloittaa jo aivan lapsena?

Ihan hyvin voi tulla ammattilaiseksi... Ite joskus kävin musiikkiopistoa ja sinne hakijat oli keski-iältä siinä 16-18... Siinä iässä alkaa hahmottamaan sitä että jos haluaa hyväksi niin se tarvii treeniä... Toisin ku ite n. 10v vanhana kun olisi voinut vaikka soittaa kitaraa niin menin potkimaan palloa... Samalla myös se koko mielenkiinto koko harrastukseen katosi... Nyttemmin se on löytyny onneksi takasin.

Mutta siis ei ole ollenkaan liian vanha... Tuosta kannattaa varmaan lähteä että paikalliseen opistoon soitteleen ammattilaisen opetukseen ja samalla tulee käytyä tuo teoria puolikin läpi aika perusteellisesti... Ärsyttävin piirre siinä opisto teoriassa on että pitäis osata jonnin verran laulaa ja hallita ääntänsä n. kahen oktaavin laajuudelta... Tuon verran voin valottaa jotenki viulu puolta... Ja tuolla harjottelulla tulee huomaamaan kehityksen nopeasti varsinki jos opettaja on hyvä ja kemiat sopii keskenään...
sepisti
29.12.2012 12:33:03
JaaGeRMaisTeR: Ärsyttävin piirre siinä opisto teoriassa on että pitäis osata jonnin verran laulaa ja hallita ääntänsä n. kahen oktaavin laajuudelta...

Ei tarvitse osata laulaa, vaan pitää olla sävelkorvaa. Jokainen meistä osaa hyräillä, mutta toisten hyräilystä ei kappaletta tunnista. Musiikin opinnoissa on ihan sama vaikka laulu kuulostaisi variksen raakkumiselta, jos sävelet joita raakkuu, osuvat oikeaan. Mikäli yksinkertaisten melodioiden toistaminen ei onnistu, voi opistoopinnot yleensä unohtaa.

Eli kyseessä ei ole piirre vaan fakta. Pitää omata luontaista musikaalisuutta, että voi päästä musiikkioppilaitokseen opiskelijaksi.
JaaGeRMaisTeR
29.12.2012 17:56:37
sepisti: Ei tarvitse osata laulaa, vaan pitää olla sävelkorvaa. Jokainen meistä osaa hyräillä, mutta toisten hyräilystä ei kappaletta tunnista. Musiikin opinnoissa on ihan sama vaikka laulu kuulostaisi variksen raakkumiselta, jos sävelet joita raakkuu, osuvat oikeaan. Mikäli yksinkertaisten melodioiden toistaminen ei onnistu, voi opistoopinnot yleensä unohtaa.

Eli kyseessä ei ole piirre vaan fakta. Pitää omata luontaista musikaalisuutta, että voi päästä musiikkioppilaitokseen opiskelijaksi.

Tuo riippuu paljon opettajasta... oma teorian opettaja taas vaati sen laulutaidon.. ja tottakai myös sen että pitää olla sävelkorvaa ja sujut oman äänen kanssa... oma äänihän kuulostaa eriltä itselle kun muiden korvaan... ja puhtaasti sanottuna kemin klassisen puolen entinen teorianopettaja oli täys kuspää... sen kanssa ei tullut toimeen vaikka yrittikin. Onneksi muutti kiusaamaan tamperetta... ko. Laitoksen pop ja jazz puolen teorian opettaja taas oli ihan omaa luokkaansa.. voinee johtua siitäkin että se ei pitänyt puolentunnin äänenavauksia jonka jälkeen kaikki kiljuu kuorossa joutsenlampea (tämä teorian 1/3:ssa). Jännä ettei tuon klassisenteorianopettajan mielestä kukaan osannut mitään tai no yksi osasi joka veti oopperankummitusta teoriakokeissakin...

Pienet patoumat kyseistä opettajaa kohtaan... Mutta kuten varmasti edell isessä sanoin ei tuollasta n.10 v kaveria niin hirveästi kinnostakkaan koko teoria eikä vältämättä koko musiikki. Enkä varmasti ole ollut se unelmaoppilas.. nyt sitä kiinnostusta voi löytyäkkin. Eikä tarvi olla luonnostaan huippu kuhan raivaa tiensä sinne.

Bäk to the point... ei ole 16 kesäsenä liian myöhäistä vielä mikään... kunhan vaan löytyy motivaatiota, kunnianhimoa ja jaksamista olla nöyrä & tunnollinen

Ja varmasti tuota tekstiä jos jaksaa lukea niin voi havaita sen ettei kiinnostanut hirveästi koulukaan... ja että peukalot on vähän turhan isot tämänkin lääppimisnäytön ruudulle :D
Lena.
29.12.2012 23:02:16
Kiitos vain rohkaisevista kommenteista:) Mitä opettajaani tulee, hän on aivan mahtava opettaja ja osaa kyllä hommansa! Ja ei kyllä kahden oktaavin osaaminen laulussa onnistu, mutta on sitä lauluakin jonkin verran tullut harrastettua, viulun soittamista kauemminkin. Yksityistunneilla en ole käynyt, mutta kuorossa muutama vuosi. Olen kyllä laulutuntejakin miettinyt, mutta voi olla ettei näin opiskelijana ole aivan varaa kaikkeen ja opiskellakin pitäisi ehtiä:D
Motivaatiota kyllä ainakin tällä hetkellä riittää ja toivottavasti vastaedeskin! Ja tottahan se on,että mikään ei ole liian myöhäistä, jos intoa vaan riittää ja oppikin menee siten varmasti parhaiten perille. Toisaalta tuntuu, että lähes kaikki huippumuusikot ovat niitä, jotka aloittivat musiikkiharrastuksensa jo alle kouluikäisenä.
MissFox
09.01.2013 09:01:38
Vuosipäivän kunniaksi ajattelin laittaa viestiä. Tasan vuosi sitten ensimmäistä kertaa tassutin kitaratunnille totaalisen tietämättömänä mille luovutin pikkusormen. Nyt vuotta myöhemmin harrastus on vienyt käden jo ainakin kyynerpäähän asti ja hivuttautuu jatkuvasti pidemmälle. Vuodessa on oppinut tietämään miten paljon on kaikkea mitä ei osaa ja mitä haluaa oppia ja suunnitelmat on laajentuneet "josko jotain oppis rämpyttämään"-ajatuksesta "kyllähän mä tuonkin voisin oppia jos yritän, ehkä jo viiden vuoden päästä"-tasolle. Kotiin on myös ilmestynyt sen ensimmäisen kitaran lisäksi toinen ja piano ja läjäpäin erilaisia nuottilappuja ja otelautakaavioita ja tietokoneelle tukuittain videoita omasta etenemisestä.

Pirun hauska vuosi on ollut ja innolla lähdetään taklaamaan esteet mitä seuraava tuo tullessaan :D

Musisoinnin iloa vain kaikille! Pidetään sormet vetreinä ja äänet auki :)
JaaGeRMaisTeR
12.01.2013 03:03:37
baron: Maailman huipulle pääsee vain sellaisia jotka ovat nuorena aloittaneet mutta niistäkin vain pieni osa.
Kaikki vanhempana aloittaneet saavat kivan harrastuksen ja osa jopa duunin.

Pitänee paikkaansa jos soittaa.. jos laulaa niin salilla käynti ja vähät vaatteet vie jo pitkälle :D Millään tapaa viittaa mtv:n musiikkivideo tarjontaan =)
vkl
12.01.2013 17:26:56
Gabe: Aijai, huuliharpusta/sen soiton opettelusta olen itsekin haaveillut jo aika kauan. Pitäisi alkaa tekemään jotain asialle. Itse olen päässyt jo siihen pisteeseen, että pari harppua on jo odottamassa laatikossa. Pitäis vaan ruveta puhaltelemaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)