Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvarin kaiuttimet rocken rolliin
1 2 3
-heikkihelleri-
10.01.2013 09:35:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia WGS kaiuttimista? Tällä hetkellä Monter Mocambossa on Jenssenit ja haluttais kokeilla muitakin merkkejä. Jenssen on hyvä sointinen, mutta vähän liian kirkas saundi rokin vääntöön. Olen harkinnut Celestion Gold tai Vintage. Myös Eminensellä pari mielenkiintoista mallia. Kommentoikaa jos on kokemuksia/tietoa näistä. Kiitos.
 
Gabe
10.01.2013 12:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Celestion V30 lienee varma vaihtoehto.
 
www.kitaramaailma.com
Lancelot
10.01.2013 12:31:02 (muokattu 10.01.2013 12:36:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Celestion V30 lienee varma vaihtoehto.
 
Onhan tuo suosittu, mutta ainakin mun makuun juurikin liian "kirkas". Kyllä jotkut Greenback -johdannaiset/tyyliset on omiaan rokkaamiseen.
 
E. Toisaalta, maailman paras rokkisaundi on tehty ilmeiseti V30:llä?(Slash) Mutta silti pysyn kannassani tällain harrastajapohjalta.
 
RrRailo
10.01.2013 12:37:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WGS:stä on kokemuksia, Liberator 80 majailee tällä hetkellä 1x12 komerossa. G12-65 johdannainen on hän, joskin räyhäkkäämpi luonteeltaan. Lämmin, selkeä ja napakka middlejyrä, sopii rokkitouhuihin varsin hyvin.
 
Kuolo korjaa
Confidentum
10.01.2013 12:41:05 (muokattu 10.01.2013 12:42:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wgs et-65 onpi marsussa ja ehdottomasti tykkään, jymäkkää vanhan liiton meinikiä soitellen. Tosin eipä minusta Private Jack myöskään hullumpi ole ollut
 
Hyvät vehkeet, parempi mieli
Gabe
10.01.2013 12:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lancelot: Onhan tuo suosittu, mutta ainakin mun makuun juurikin liian "kirkas". Kyllä jotkut Greenback -johdannaiset/tyyliset on omiaan rokkaamiseen.
 
E. Toisaalta, maailman paras rokkisaundi on tehty ilmeiseti V30:llä?(Slash) Mutta silti pysyn kannassani tällain harrastajapohjalta.

 
Ei Greenback lainkaan huono vaihtoehto ole, sopii varmasti jos V30:nen menee liian kirkkaaksi. Kannattaa itse todeta nämäkin jos mahdollista.
 
www.kitaramaailma.com
elon arska
10.01.2013 12:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Private Jack. Siinä on greenbackiin perustuva soundi, jossa on ripaus nykypäivää seassa. Me likes.
 
Jucciz
10.01.2013 13:27:25 (muokattu 10.01.2013 13:43:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma versioni:
 
Lancelot: maailman paras rokkisaundi on tehty kauan ennen kuin koko V30 oli keksitty, mutta Slashin soundi on kyllä silti hyvä.
 
Asiaan. Koska "rokkisoundi" on tosi subjektiivinen ja laaja käsite, sopivia vaihtoehtoja on pilvin pimein. Lähtisin silti itse liikkeelle Celestion G12M- ja G12H-kaiuttimista, koska niillä kahdella on todennäköisesti tuutattu ulos rock-kitarasoundiksi laskettavaa ääntä enemmän kuin millään muilla kaiuttimilla 60-luvun lopulta tähän päivään. G12M on keskialuevoittoisempi, kun taas G12H:n toisto on tasaisempi koko taajuuskaistalla ja vaikuttaa siksi yleensä etenkin hieman kirkkaampisoundiselta kuin G12M.
 
Siitä on sitten luontevampaa jatkaa esim. G12-65:n, Vintage 30:n tai vaikkapa Gold/Blue Alnicon suuntaan riippuen siitä, mistä tykkää. Eminenceltä, WGS:ltä, Weberiltä ja Scumbackiltä löytyy sitten erinomaisia vaihtoehtoja myös - aika moni niistä pohjaa kuitenkin vanhoihin Celestionin kehittämiin malleihin.
 
Toisaalta taas, jos vielä perinteikkäämpi (etenkin Fendereistä tuttu) soundimaailma on kiikarissa, kannattaa katsastaa myös Jensenin valikoimaa. Olkoonkin, että kaikki uustuotanto-Jensenit eivät käsittääkseni soundiltaan (tai edes spekseiltään) täysin vastaa legendaarisia 50- ja 60-luvun Jenseneitä, ovat ne silti monien mielestä kelpo kaiuttimia. Weber on tehnyt erittäin hyviä uusintapainoksia monista legandaarisista Jenseneistä.
 
P.s. En varsinaisesti kannusta Greenback-sanan käyttöön puhuttaessa jostain yhdestä kaiuttimesta, sillä tuo termi on lähinnä yläotsikko kymmenille eri kaiuttimille, joita on tehty 60-luvun puolivälin tuntumasta lähtien. Niitä löytyy historian hämäristä ainakin:
- kahta soundillisesti toisistaan selvästi poikkeavaa tyyppiä (G12M ja G12H)
- useilla eri magneeteilla ja tehonkestoilla (20, 25 ja 30 W)
- ainakin kolmella eri kartiolla (Pulsonic, RIC ja Kurt-Mueller)
- kitara- ja bassoversioina (75 Hz vs. 55 Hz)
- eri impedansseilla (ainakin 8 ja 16 ohmia)
- eri aikakausilta: pre-Rola vs. Rola Celestion vs. Celestion International vs. Heritage-nykytuotanto vs. Kiinan tuotanto
 
Tahtoo sanoa sitä, että malleja on niin paljon, että pelkkä "Greenback" ei yksinkertaisesti tarkoita mitään tiettyä kaiutinta eikä varsinkaan mitään tiettyä soundia. Sitten täytyy vielä muistaa niinkin päin, että sekä G12M- ja G12H-kaiuttimia on tehty myös ainakin kermanvärisillä ja mustilla kuorilla. Olisi tavallaan epäreilua puhua varsinkaan näistä Greenbackeinä, vaikka ovatkin periaatteessa saman kaiuttimen myöhempiä "painoksia". Näille on olemassa nimet "Creamback" ja "Blackback".
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
elon arska
10.01.2013 13:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, ope.
 
julkke
10.01.2013 14:10:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanotaan nyt vielä, että appetitella ja illusioneilla Slashilla eivät suinkaan olleet veekolmekymppiset käytössä.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lancelot
10.01.2013 14:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

julkke: Sanotaan nyt vielä, että appetitella ja illusioneilla Slashilla eivät suinkaan olleet veekolmekymppiset käytössä.
 
No, kerro toki asiasta lisää jos kerran tiedät. Itse olen ollut aina siinä uskossa että nimenomaan V30 on jyllännyt miehen kaapeissa.
 
julkke
10.01.2013 15:06:52 (muokattu 10.01.2013 15:08:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lancelot: No, kerro toki asiasta lisää jos kerran tiedät. Itse olen ollut aina siinä uskossa että nimenomaan V30 on jyllännyt miehen kaapeissa.
 
Illusioneilla kajareina toimivat G12M 25 wattiset, Appetitella käytetyistä kajareista ei ole varmuutta, mutta todennäköisesti joko G12M tai Classic lead 80. V30 tuli kuvioihin Illusion rundeille jubileemarsujen myötä.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lancelot
10.01.2013 15:16:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

julkke: Illusioneilla kajareina toimivat G12M 25 wattiset, Appetitella käytetyistä kajareista ei ole varmuutta, mutta todennäköisesti joko G12M tai Classic lead 80. V30 tuli kuvioihin Illusion rundeille jubileemarsujen myötä.
 
Kiitos tästä! No oli miten oli, hyvä saundi sillä on silti:)
 
AngieRainbow
10.01.2013 15:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slash!!! Fuck Yeah!
 
Liput löytyy ensi kuun keikalle, jota odotan enemmän kuin ensimmäistä panoa teininä.
 
Ja asiaan. Slash ei ole käyttänyt V30 kaiuttimia varhaisilla GNR-levyillä, mutta käyttää niitä nykyään keikkaillessaan. Jos siis tykkäätte miehen live saundista, niin V30 lienee hyvä vaihtoehto.
 
Itselläni on Bluetone 2x12 kaapissa juurikin V30 kaiuttimet, jotka toimivat todella hyvin JMP50-nupin kanssa. Jos nuppina olisi esim. joku Fender ja hakisin Fendermäistä rock-saundia, niin käyttäisin eri kaiuttimia. Marsu-maailmaan mielestäni V30 sopii oikein hyvin.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
iec
10.01.2013 15:46:57 (muokattu 11.01.2013 10:21:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kokemusta WGS Veteran 30:stä sen verran että päivitin sen Peaveyn Classic 30- vahvariin Peaveyn oman Blue Marvelin tilalle. Nyt vahvari rokkaa. Ja on aavistuksen tummempi kuin alkuperäinen kajari.
 
Tässä pari videota WGS Veteran 30:stä ja Retro 30:stä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=UW2n8Uv3rDc (Celestion V30 vs WGS Veteran 30)
http://www.youtube.com/watch?v=TMYnuC2kUjQ (Celestion V30 vs WGS Veteran 30)
http://www.youtube.com/watch?v=Y0AXpagfVRI (WGS Veteran 30 vs Retro 30)
http://www.youtube.com/watch?v=pPzYZaNcNi0 (Veteran 30 & Peavey Classic 30)
 
Tuo WGS Veteran 30 on ilmeisesti WGS:n vastine Vintage 30:lle, mutta ilman ylämiddlepiikkiä.
 
EDIT: Ja tällainen puulaaki ainakin myy noita WGS-kaiuttimia Saksassa:
http://www.proguitar.de/ProGuitar.de/proguitar.de.html
 
EDIT 2: Ja Juccizille plussa hyvästä tietopaketista.
-iec
 
Ja niin päin pois...
Lancelot
10.01.2013 15:48:48 (muokattu 10.01.2013 15:52:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missään ei oikein selvästi kerrota tuota kamalistaa täysin selkeästi. Ilmeisesti niin kova saundi ollu et se on salattu:) Jos nyt vielä voi vähän viilata, lainaus Gunnareiden Riff by Riff kirjasta: "In the studio: For Appetite, Slash used a vintage Marshall 100-watt head, rented from S.I.R. Played through a stock Marshall half-stack. He also used a Marshall Jubilee 100-watt half-stack".
 
For UYI, he used a different vintage 100-watt Marshall, bought from S.I.R, also through a stock 4x12 half-stack. Live: Two 100 watt Jubilees...

 
Eli onko siellä nyt kumminki ollut myös Jubileet Veekolmikymppisineen mukana jo Appetiten saundissa? Toisaalta luin jostain että olisi mahdotonta että Jubileet olisi ollut Appetiten nauhoituksissa, koska levy nauhoitettiin '86, ja Jubileet tuli '87, kuten myös kyseisen levyn julkaisu. Mene ja tiedä tästäkin..
 
julkke
10.01.2013 16:00:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Appetite äänitettiin S.I.R:ltä lainatulla marsulla, ns #36. Se oli alunperin marshall super tremolo, jonka Tim Caswell sitten modasi. Jubileet eivät olleet vielä ilmestyneet. UYI äänitettiin S.I.R "#34" modatulla Marshall 2203:lla. Modauksen teki Frank Levi, ja tuo marsu on vieläkin Slashin omistuksessa ja hän on käyttänyt sitä sitten illusionien jokaisella levyllä.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
javia
10.01.2013 16:07:10 (muokattu 10.01.2013 17:19:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on el mocambo myöskin. Tällähetkellä emin tonespotteri, ihan jees mutta mieli halajaa testata alnico tötteröö. Keikkapalkkiot kun tilille pärähtää niin lähtee WGS black hawk HP alnico tännepäin... El Mocambo on perussoinniltaa aika kirkas eli V30 ja Goldin kanssa todennäköisesti kirpeyttä löytynee...Ehkä kattelisin tummempi soundista elementtiä...
 
Man With Bad Tone Laughs Alone!
jniska
11.01.2013 07:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Slash!!! Fuck Yeah!
Itselläni on Bluetone 2x12 kaapissa juurikin V30 kaiuttimet, jotka toimivat todella hyvin JMP50-nupin kanssa. Jos nuppina olisi esim. joku Fender ja hakisin Fendermäistä rock-saundia, niin käyttäisin eri kaiuttimia. Marsu-maailmaan mielestäni V30 sopii oikein hyvin.

 
Mä olisin tästä vähän eri mieltä. JMP-maailmaan sopii paremmin juurikin G12H tai G12M tai jopa 12-65.
 
Juccizen listauksesta puuttui vielä yhdet "greenbackit" eli G12c, kiinan uustuotantoa , tehty vain Marshallille ja löytyy noista Vintage Modern sarjan komboista ainakin, voi olla saman sarjan kaapeissakin. Saundiltaan ohuemmat ja V30 tyylinen yläpiikki löytyy verrattuna G12M uustuotankokaiuttimiin.
 
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Jucciz
11.01.2013 13:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Mä olisin tästä vähän eri mieltä. JMP-maailmaan sopii paremmin juurikin G12H tai G12M tai jopa 12-65.
 
Vähän oon taipuvainen ajattelemaan samoin - siis lähinnä omalla kohdallani. Mun henkilökohtaiseen makuun V30 ei yleensä ole istahtanut kuin nyrkki per... öööh, silmään (tai sitten oon vaan kokeillut sitä väärien vahvistimien kanssa), mutta toisaalta taas monien muiden käyttämänä - vaikkapa esimerkiksi Slash - se kyllä kuulostaa aivan passelilta, ainakin levyltä.
 
Juccizen listauksesta puuttui vielä yhdet "greenbackit" eli G12c, kiinan uustuotantoa , tehty vain Marshallille ja löytyy noista Vintage Modern sarjan komboista ainakin, voi olla saman sarjan kaapeissakin. Saundiltaan ohuemmat ja V30 tyylinen yläpiikki löytyy verrattuna G12M uustuotankokaiuttimiin.
 
Joo, senpä näköjään unohdin. Toi on suht uusi keksintö ja käytössä suhteellisen pienessä määrässä Marshall-tuotteita, joten ei tullut edes mieleen.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «