Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten kaukana toisitstaan olevat sävelet pystyt soittamaan..
1
JPQ
10.01.2013 05:32:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten kaukana toisitstaan olevat sävelet pystyt soittamaan samalla kädellä yhtä aikaa ? mietin erästä säestys tyyliä omaan biisin ja pyrin säveltämään musiikkia joka olisi esitettävissä. ps. omat soitto taidot niin huonot etten voi niitä lähde materiaalina käyttää.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Synastikki
10.01.2013 09:20:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Desimi menee eli c-e...
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
jp8000
10.01.2013 09:28:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä menee C-F (oktaavi+4) mikä se nyt sitten liekään nimeltään
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
Synastikki
10.01.2013 09:31:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jp8000: Itsellä menee C-F (oktaavi+4) mikä se nyt sitten liekään nimeltään
 
Undesimi
 
Liian suuri intervalli tai pätemiskirjoitus...
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
jp8000
10.01.2013 10:17:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synastikki: Undesimi
 
Liian suuri intervalli tai pätemiskirjoitus...

 
Pikemminkin liian suuri intervalli, kuin tarve pätemiseen, kokeilin vain mihin taipuu
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
baron
10.01.2013 10:20:49 (muokattu 10.01.2013 10:22:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synastikki: Desimi menee eli c-e...
 
Aika monissa mun (omistamissa, ei itse tehdyissä:-) pianosovituksissa on kirjoitettu tuo mutta vaivoin nooni onnistuu.
Pakko ottaa arpeggioina isommat.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Synastikki
10.01.2013 10:33:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Aika monissa mun (omistamissa, ei itse tehdyissä:-) pianosovituksissa on kirjoitettu tuo mutta vaivoin nooni onnistuu.
Pakko ottaa arpeggioina isommat.

 
Joo tosiaa joutuu tuohon vähän venymää mutta kunhan ei liian montaa ole peräkkäin ni menee x)
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
Feline
10.01.2013 15:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun sormet tai joku mikälie kämmenessä on ilmeisesti venynyt tässä vuojen sisällä. Kun aloitin pimputtelun, sain just ja just oktaavin näillä nakkisormillani, nyt menee jo c-e silleen just ja just. Paljon ei enää venymisen varaa ole :D
 
Ramenia
10.01.2013 15:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Desimi menee täälläkin just ja just, C-E.
 
Keihäsmies os. synahomostelija. Basismin ja takomisen musta lammas, kissanrääkkäystäkin satunnaisesti harjoittava sekopää.
musamies
10.01.2013 16:22:58 (muokattu 10.01.2013 16:27:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Miten kaukana toisitstaan olevat sävelet pystyt soittamaan samalla kädellä yhtä aikaa ? mietin erästä säestys tyyliä omaan biisin ja pyrin säveltämään musiikkia joka olisi esitettävissä. ps. omat soitto taidot niin huonot etten voi niitä lähde materiaalina käyttää.
 
Anteeksi jos menee vinoilun puolelle, tässä silti vastaukseni:
 
Riittävän suuren sävelten välisen eroa vaikka siten, että splittaan koskettimiston kahtia ja laitan toisen splitatuista osioista soimaan sellaiselta korkeudelta kuin huvittaa :D
 
Toinen helppokäyttöisempi tapa voi olla käyttää sustain pedaalia, jolloin voi laittaa soimaan ne sävelet, jota tarvii. Jos yksi käsi ei yllä, silloin käytetään kahta kättä.
 
Hetimiten ei muistu mieleen muuta vaikeutta eri korkeudella olevien sävelten suhteen kuin se jos olen laittanut akustisen pianon päälle jonkun vaikka Casion basson soittoa varten, on sävelillä turhan suuri korkeusero koska ylöspäin kurkottava käsi väsyy...
 
JPQ
10.01.2013 16:34:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Anteeksi jos menee vinoilun puolelle, tässä silti vastaukseni:
 
Riittävän suuren sävelten välisen eroa vaikka siten, että splittaan koskettimiston kahtia ja laitan toisen splitatuista osioista soimaan sellaiselta korkeudelta kuin huvittaa :D
 
Toinen helppokäyttöisempi tapa voi olla käyttää sustain pedaalia, jolloin voi laittaa soimaan ne sävelet, jota tarvii. Jos yksi käsi ei yllä, silloin käytetään kahta kättä.
 
Hetimiten ei muistu mieleen muuta vaikeutta eri korkeudella olevien sävelten suhteen kuin se jos olen laittanut akustisen pianon päälle jonkun vaikka Casion basson soittoa varten, on sävelillä turhan suuri korkeusero koska ylöspäin kurkottava käsi väsyy...

 
Kikkailen kaikki onnistuu mutta perinteisissä soittimissa ei ole noita kikkoja.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
musamies
10.01.2013 17:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Kikkailen kaikki onnistuu mutta perinteisissä soittimissa ei ole noita kikkoja.
 
Mun mielestä moni muu perinteinen soitin kuin piano tai joku kirkkourku on paljon epäergonomisempi, hankalaa fyysistä kikkailua on mielestäni vähemmän kuin muissa soittimissa.
 
Kaikki äänet soivat aika helposti ja on vieläpä kivasti laitettu järjestykseen mustia ja valkoisia koskettimia, jotta olisi helpompi osua oikeaan kohtaan.
 
Perinteisillä soittimilla soitetussa musassa juuri kikkaillaan paljonkin, mutta osa siitä perustuu siihen kun orkestereissa on muitakin soittimia.
 
Pianolla siis yksin soittaen pystyy melkeen toteuttamaan idean kuin idean, joka päähän pälkähtää, kokonaan eri juttu on sitten pälkähtääkö päähän mitään hyvän kuuloisia ideoita. Jos tahallaan sävelletään vaikeasti soitettavaa, voisi parempi väline olla toteutukseen joku tietotekniikka sisältävä, joka soittaa mitä vaan. Tulee mieleen myös reikänauhan avulla sävellyksiä soittavat pianot...
 
Janus
10.01.2013 20:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Desimi (mahdollisesti vielä yksi ääni välissä, esim. C-Ab-Eb) on pianokirjallisuudessa ihan yleinen, mutta luonnollisesti tarkkaan harkiten käytetty voimavara.
 
Vierekkäiset/kromaattiset desimikulut ovat aivan ok, tuollaisissa tilanteissa tempo on tosin harvoin järjettömän kova.
 
Tilanteet, joissa desimejä pitäisi soittaa "hyppimällä" nopeassa tempossa ympäri koskettimistoa (esim. C+E / F#+A# vaihtelu) ovat harvinaisia. Vältä niitä.
 
imslp.org on hyvä paikka tutustua pianokirjallisuuteen, notaatiokäytäntöihin ja siihen mikä on "mahdollista" ja mikä ei. Tutki Lisztin ja Rachmaninovin teoksia, juuri sen vaikeammaksi ei tonaalinen/romanttinen/myöhäisromanttinen pianomatsku mene.
 
JPQ
10.01.2013 20:56:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muuten melodian kyllä aika hyvin osaan tehdä vähän pomppivaksi mutta mietin säestystä tyyliin soitetaan kaksi säveltä yhtä aikaa ja alle oktaavin päässä toisistaan vaikkapa C ja G.
 
ps. yleensä melodiani ei pompi hirveästi lisäksi harrastan mielestäni aika hitaita kappaleita usein nopein nuotti arvo tuntuu olevan 1/8 kun tempo on 120bpm. koskaan alle 1/16 nuotin en ole tainnut mennä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Zabijak
20.01.2013 11:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä myös C-F. C-E menee heittämällä mut C-F saa jo vähän kattoa et osuu.
 
www.youtube.com/mctipi
kosmonautti5000
21.01.2013 05:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoja teil on leveitä käsiä. se on oktaavi minkä sitä pystyy soittamaan ja peukalon ja pikkurillin ollessa samassa linjassa yltän hädin tuskin c:stä e:n reunaan.
 
arauramo
21.01.2013 07:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, mäkin olen pienikätisenä tätä vähän hämmästyksissäni seurannut. Törmäsin jouluna isäni vanhoissa nuoteissa johonkin kappaleeseen, olisko ollut Bachia, jonkun ruotsalaisen joskus viime vuosisadan alussa pianolle sovittamana, ja siinä oli tuollainen desimi säestyksessä, muistaakseni vielä kahdeksasosina ja legatona. Koin sen älyttömänä, jopa loukkaavana; minulla ei ole toivoakaan soittaa tuollaista. En pysty kyllä noonejakaan soittamaan luotettavasti l. siten että viereisiä koskettimia en vahingossa välillä painaisi.
 
Minusta olisi outoa kirjoittaa nuotit niin että niiden soittamiseen asettaisi "normaalien" (* ihmisten fysiikka rajoituksia, eli niin että "tän voi soittaa vain isokätiset miespianistit". Jos joku sovittaa itselleen tuollaisia niin eihän siinä mitään, mutta jos nuotit tehdään yleisesti soitettaviksi tuollaiseen populääriseen nuottikirjaan niin onks tuossa mitään järkeä? Mainittakoon myös että minä en ole ikinä ennen törmännyt tuollaiseen tilanteeseen, for what it's worth.
 
*) Näyttäkää mulle normaali ihminen. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «