Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkailu, di-boxi ja vahvistimen syvin olemus
1 2
vjvesa
09.01.2013 19:49:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jo usean vuoden aktiivisesti keikkaa tehneenä olen viimein havahtunut noteeraamaan, milloin miksaaja käyttää vain di-boxia, mikkiä kaapin edessä tai niiden yhdistelmää. Muistelen, että ainoastaan kerran asiasta on kysytty mielipidettäni, tosin erinomaisen alan ammattilaisen toimesta(omaa miksaajaa meillä ei ole ollut). Miksi näin?
 
Yleisesti ottaen basso miksataan suoraan linjaan, vaikka kamapuoli pitäisi olla kunnossa(fender presari->fender putkinuppi->ampeg). Soittomestan koolla en ole huomannut olevan mitään tekemistä sen suhteen käytetäänkö di-boxia vai mikitystä.
Mitä mieltä olette yleisesti, että kaappi mikitetään vain harvoin livetilanteissa? Häviääkö tällöin saundista jotain oleellista? Onko soittajalla aihetta ottaa kantaa asiaan ja onko sillä mitään merkitystä käytännön kannalta?
 
Mikäli vahvistinta ei mikitetä, eikö tällöin koko vahvistimen olemus katoa ja se muuttu vain monitoriksi?
 
www.morjekords.com
Johannes_t
09.01.2013 19:51:31 (muokattu 09.01.2013 19:52:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livesoundi alistaa basson usein sellaiseen asemaan, ettei soundin karaktääreillä ole juurikaan väliä, sen sijaan toivottavaa on että miksaaja saa yleisön puolelle käyttökelpoista soundia. Se taas tapahtuu useasti helpoiten DI-boxin avulla.
 
Useimmiten PA:sta kuitenkin tulee vain sitä alinta jytkettä, jota aistitaan muilla ruumin osilla kuin korvilla. Varsinainen bassosoundi tulee sitten lavalta. Isot mestat toki erikseen.
 
Jooba
09.01.2013 23:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vjvesa: Jo usean vuoden aktiivisesti keikkaa tehneenä olen viimein havahtunut noteeraamaan, milloin miksaaja käyttää vain di-boxia, mikkiä kaapin edessä tai niiden yhdistelmää. Muistelen, että ainoastaan kerran asiasta on kysytty mielipidettäni, tosin erinomaisen alan ammattilaisen toimesta(omaa miksaajaa meillä ei ole ollut). Miksi näin?
 
Yleisesti ottaen basso miksataan suoraan linjaan, vaikka kamapuoli pitäisi olla kunnossa(fender presari->fender putkinuppi->ampeg). Soittomestan koolla en ole huomannut olevan mitään tekemistä sen suhteen käytetäänkö di-boxia vai mikitystä.
Mitä mieltä olette yleisesti, että kaappi mikitetään vain harvoin livetilanteissa? Häviääkö tällöin saundista jotain oleellista? Onko soittajalla aihetta ottaa kantaa asiaan ja onko sillä mitään merkitystä käytännön kannalta?
 
Mikäli vahvistinta ei mikitetä, eikö tällöin koko vahvistimen olemus katoa ja se muuttu vain monitoriksi?

 
Sun styrkkari on lähtökohtaisesti henkilökohtaisen soittimesi monitori. Monitorit ei ole lavalla sitä varten, että kaikkeen pitää tunkea kaikkea.
 
DI signaalin kautta saadaan "koko kaistan" (Hz) verran tavaraa tasaisesti ulos. Näin ollen varmistetaan, että varmasti yksi soundi on erittäin käyttökelpoista. Vaatii tietenkin hyvän basson ja soittotatsin.
 
Mikitys tuo taas esille vahvistimen soundin niinkuin juuri mainitsit. Näiden kahden yhdistelmä, DI + mikki, tuo kummankin osan parhaat puolet esiin. Jos on putkivahvistin kyseessä niin itse mikitän sen poikkeuksetta, koska haluttu soundihan on juuri sieltä putkista peräisin. Otan lisäksi DI:n mukaan ja yhdistän ne.
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että asiat ei aina ole niin yksiselitteisiä kuin ne tuntuu. Etupään kanavamäärä vaikuttaa (pienissä paikoissa) huomattavasti valintoihin ja ennen kaikkea miksaajan motivaatio sekä tilannetaju. Tällä alalla kun miksaajia tuntuu olevan joka lähtöön, ammattilaisista ei niin ammattilaisiin.
 
Mikä on ratkaisu? Sosiaaliset taidot ja toivo siitä, että epäammattimaisilla miksaajilla on hyvä päivä kun ehdotat, että vahvistin pitäisi kyllä mikittää. Niin ja tekninen raideri kannattaa aina lähettää ainakin paria päivää ennen keikkaa. Sieltä nähdään jo hyvissä ajoin mikä on esiintyjän toive ja voidaan punnita tätä suht. todelliseen tarpeeseen/toteutusmahdollisuuteen.
 
heigo
10.01.2013 00:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sitä aina pyytää mikittämään kaapin jos tuntuu siltä että siitä saa parempaa soundia irti. Se että mikitetäänkö sitä on sitten nimenomaan miksaajasta ja kanavien määristä kiinni. Itse tykkään tyrkätä mahdollisemman valmista soundia sinne etupäähän eli mikä onnistuu mulla parhaiten ajamalla joko yhtä tai kahta di kanavaa pöytään.
 
Käytännössä joko cleania tai ja efektoitua soundia erikseen tai sitten blendaan jo efektilaudalla nuo sekaisin jolloin pärjää yhellä di lähdöllä Tällöin bassokaappi on monitorina lavalla josta saa tuossa tapauksessa kääntää myös lisää hönkää tarvittaessa sillä se ei vaikuta etupään soundiin. Meillä lavavolume on yleensä sen verra hiljainen että varaa on kääntää vahvistinta kovemmalle tarvittaessa. On myös helpompaa päästä hyväksi havaittuun lopputulokseen kun tietää että laudasta lähtee just se mitä halutaan eikä tarvitse murehtia mikkejä ja niiden asettelua. Tosin meillä on usein sama ukko puikoissa niin sillekin helpompaa ku tietää mitä lavalta tulee:)
 
mutta kaikki tosiaan riippuu siitä mitä haetaan...
 
piivei
10.01.2013 08:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissakin tapauksissa kun olosuhteet on otolliset ja tietää suunnilleen mitä tekee niin voi harkita myös sitä vaihtoehtoa että virittelee itse sen mikin siihen kaapin eteen. Basistilla on usein luppoaikaa siinä kohtaa kun rumpali kasaa kannujaan ja kitaristit virittelee pedaalejaan :)
 
Jooba
10.01.2013 11:14:36 (muokattu 10.01.2013 11:16:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piivei: Joissakin tapauksissa kun olosuhteet on otolliset ja tietää suunnilleen mitä tekee niin voi harkita myös sitä vaihtoehtoa että virittelee itse sen mikin siihen kaapin eteen. Basistilla on usein luppoaikaa siinä kohtaa kun rumpali kasaa kannujaan ja kitaristit virittelee pedaalejaan :)
 
Jos on itsesuojeluvaistoa yhtään niin katsoa saa mutta koskea ei siihen mitä talon äijä tekee. En voisi kuvitella ärsyttävämpää tilannetta kun että bändin jäsenet alkavat itse mikitellä soittimiaan talon mikeillä/ständeillä ja räpläävät muutenkin kaikkea mikä eteen sattuu. Bändi hoitaa omansa ja teknikko omansa.
 
Tekniikan raideri on se millä nämä hommat hoidetaan siististi ja nätisti.
http://www.piikkikasvi.fi/documents … oodiatekninenriderjainput-lista.pdf
Erityisesti tuo toisen sivun input-lista on se millä pienetkin bändit helpottaa elämäänsä.
 
EDIT: Paitsi jos otollisilla olosuhteilla tarkoitat jotain keikkoja minne tuodaan itse kaikki kamat ja teknikkoa ei varsinaisesti ole. Sitten on melkein ihan sama mitä siellä tekee. Toivotaan ainakin, että soundit menee kohilleen.
 
pehko
10.01.2013 12:31:08 (muokattu 10.01.2013 12:31:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei nyt vrsinaisesti aiheeseen, muttasivuten kuitenkin. Jos vahvistimessa on oma DI-lähtö, niin olen kuullut puhuttavan että siitä kun ottaa soundin niin se skippais vahvarin oman EQ:n. Pitääkö tämä paikkaansa?
 
tai sit muistan jotain hyvin pitkälti väärin.
 
"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö|I'm a Wizard Now|untitled-projeKt|
Johannes_t
10.01.2013 12:44:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: ei nyt vrsinaisesti aiheeseen, muttasivuten kuitenkin. Jos vahvistimessa on oma DI-lähtö, niin olen kuullut puhuttavan että siitä kun ottaa soundin niin se skippais vahvarin oman EQ:n. Pitääkö tämä paikkaansa?
 
tai sit muistan jotain hyvin pitkälti väärin.

 
Riippuu vahvistimesta. Nykyään valinta-switch pre/post on yleinen ratkaisu, mulla ei ole tainnut muunlaisia ratkaisuja vahvistimissa ollakaan. Jos vaihtoehtoa ei ole, niin tuo EQ:n ohitus on vahva veikkaus.
 
nro5
10.01.2013 13:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänityksissä vertailtiin Tracen Quatra valve -putkinupin DI:tä pre- ja post-asetuksilla. Maltillisella EQ:lla post oli meidän makuun parempi (ylimpiä yläkertoja viiden kilon yläpuolelta pois ja pieni alamiddlen nosto). Näillä asetuksilla DI:n putkiroso kuulosti yllättävän samalta kuin mitä kaappi tuuttaa ulos (ampeg 8X10).
 
sepisti
10.01.2013 14:30:28 (muokattu 10.01.2013 14:42:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jooba: Jos on itsesuojeluvaistoa yhtään niin katsoa saa mutta koskea ei siihen mitä talon äijä tekee. En voisi kuvitella ärsyttävämpää tilannetta kun että bändin jäsenet alkavat itse mikitellä soittimiaan talon mikeillä/ständeillä ja räpläävät muutenkin kaikkea mikä eteen sattuu. Bändi hoitaa omansa ja teknikko omansa.
 
Tekniikan raideri on se millä nämä hommat hoidetaan siististi ja nätisti.
http://www.piikkikasvi.fi/documents … oodiatekninenriderjainput-lista.pdf
Erityisesti tuo toisen sivun input-lista on se millä pienetkin bändit helpottaa elämäänsä.
 
EDIT: Paitsi jos otollisilla olosuhteilla tarkoitat jotain keikkoja minne tuodaan itse kaikki kamat ja teknikkoa ei varsinaisesti ole. Sitten on melkein ihan sama mitä siellä tekee. Toivotaan ainakin, että soundit menee kohilleen.

 
Minkälaisessa bändissä pitäisi soittaa, että keikkapaikalla olisi joku talon äänimies, joka tulisi virittelemään mikit ja di:t mun kamoihin? Yleensähän eturivin bändeillä on oma tekniikkajengi messissä, ketkä hoitelee nää hommat. Tuollaisissa tapauksissa tuskin soittajia kiinnostaa mennä sähläämään omiaan, eikä heidän edes tarvitse. Jos mukana on oma äänimies, niin hänelle voi varmasti esittää toiveita siitä, miten oma soundi ulostetaan pa:sta.
Mä itse soitan "takarivin" bilebändeissä ja keikalle lähtiessä mulla on omat kamat mukana. Myös omat mikit, ständit ja piuhat. Jos on epäillys huonosta monitoroinnista, mä otan myös oman monitorin. Äänimiehelle mä sitten ojennan nipun piuhanpäitä ja kerron, että mitä missäkin kulkee.
 
Eli mun pointti oli se, että moniko edes oikeasti tekee keikkaa niin, että on mahdollisuus säätää joillain talon kamoilla omiaan? Vai tarkoititko kenties paikallisissa bändi-illoissa omaa matskuaan promoavia bändejä?
 
Toinen pointti varsinaiseen aiheeseen on se, että puhumalla usein selviää. Jos omaa selkeän ja perustellun mielipiteen oman soundin eteenpäin viemisestä, sekä tuo itse mukanaan tarvittavat välineet asian hoitamiseksi, niin pystyy varmasti vaikuttamaan siihen, miltä oma soundi yleisölle kuulostaa.
 
Johannes_t
10.01.2013 14:39:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Minkälaisessa bändissä pitäisi soittaa, että keikkapaikalla olisi joku talon äänimies, joka tulisi virittelemään mikit ja di:t mun kamoihin? Yleensähän eturivin bändeillä on oma tekniikkajengi messissä, ketkä hoitelee nää hommat. Tuollaisissa tapauksissa tuskin soittajia kiinnostaa mennä sähläämään omiaan, eikä heidän edes tarvitse. Jos mukana on oma äänimies, niin hänelle voi varmasti esittää toiveita siitä, miten oma soundi ulostetaan pa:sta.
Mä itse soitan "takarivin" bilebändeissä ja keikalle lähtiessä mulla on omat kamat mukana. Myös omat mikit, ständit ja piuhat. Jos on epäillys huonosta monitoroinnista, mä otan myös oman monitorin. Äänimiehelle mä sitten ojennan nipun piuhanpäitä ja kerron, että mitä missäkin kulkee.
 
Eli mun pointti oli se, että moniko edes oikeasti tekee keikkaa niin, että on mahdollisuus säätää joillain talon kamoilla omiaan? Vai tarkoititko kenties paikallisissa bändi-illoissa omaa matskuaan promoavia bändejä?

 
Onhan noita talon ukkoja "joka paikassa", vaikkapa Henkoissa, Tavastialla, Klubeilla, Kerubissa, YO-talolla jne jne.
 
sepisti
10.01.2013 14:49:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Onhan noita talon ukkoja "joka paikassa", vaikkapa Henkoissa, Tavastialla, Klubeilla, Kerubissa, YO-talolla jne jne.
 
On toki. Olen minäkin soittanut sellaisissa paikoissa, mutta ei niitä ole paskan vertaa kiinnostanut laitella mun kamoja :)
 
Johannes_t
10.01.2013 15:00:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: On toki. Olen minäkin soittanut sellaisissa paikoissa, mutta ei niitä ole paskan vertaa kiinnostanut laitella mun kamoja :)
 
Ookke :D Kai se riippuu paikasta ja bändin setupista. Jos mukana kulkee oma äänimies, niin siitä varmaan myös kerrotaan keikkapaikalle etukäteen, jolloin paikalla ei ole talon ukkoa. Paitsi joissain paikoissa on aina.
 
Mukavaahan se on, jos talon puolesta on joku vetämässä piuhaa ja laittamassa mikkiä/monitoria ja vielä tekemässä monitorimiksausta jne.
 
pehko
10.01.2013 15:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Riippuu vahvistimesta. Nykyään valinta-switch pre/post on yleinen ratkaisu, mulla ei ole tainnut muunlaisia ratkaisuja vahvistimissa ollakaan. Jos vaihtoehtoa ei ole, niin tuo EQ:n ohitus on vahva veikkaus.
 
en tajua mikä pointti siinä on? eikös se EQ:n asetus ole aika iso osa soundia kuitenkin? No juu, itellä tuo Hartken LH500, ei siellä ainakaan ole mitään kytkimiä takana tai muuallakaan.
 
"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö|I'm a Wizard Now|untitled-projeKt|
Johannes_t
10.01.2013 15:51:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: en tajua mikä pointti siinä on? eikös se EQ:n asetus ole aika iso osa soundia kuitenkin? No juu, itellä tuo Hartken LH500, ei siellä ainakaan ole mitään kytkimiä takana tai muuallakaan.
 
Jos omien soundimieltymysten tai lava-akustiikan takia on EQ vedetty kovin mutkalle, niin onhan se ihan perseestä lähteä siitä matskusta taikomaan toimivaa kokonaissoundia bändille. Kokonaissoundihan kuitenkin ratkaisee, basso sen ehdoilla.
 
absqua
10.01.2013 15:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: en tajua mikä pointti siinä on? eikös se EQ:n asetus ole aika iso osa soundia kuitenkin? No juu, itellä tuo Hartken LH500, ei siellä ainakaan ole mitään kytkimiä takana tai muuallakaan.
 
On tietysti, mutta miksaaja yrittää virpoa kokonaisuuden kuulostamaan hyvältä ja siinä puuhassa voi tiukat equtukset bassossa olla vain riesaksi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Dropped C
10.01.2013 16:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun harrastus on tällä "pitseriatasolla", niin sitä on vaan onnellinen jos mestoilla on joku äänimies ja siinä tehdään se homma tasan tarkalleen sen ehdoilla.
 
Koskaan ei oo mikitetty, vaan linja on ollu aina käytössä. Joskus ei sitäkään vaan basso pelkälteen styrkkarista. Vaikka siis olisi äänimies mestoilla.
 
JudeJude
10.01.2013 17:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Minkälaisessa bändissä pitäisi soittaa, että keikkapaikalla olisi joku talon äänimies, joka tulisi virittelemään mikit ja di:t mun kamoihin?
 
Mä oon jotenkin ajatellut että mitä suotta viemään ulkopuolista (siis bändin omaa) äänityyppiä johonkin paikkaan jota se ei tunne, jos vaihtoehtona on (niin kuin on) käyttää talon tekniikan ja akustiikan tuntevaa osaajaa. Mulla tietty on akkaribändi, joten saundit ei vaihdu biisien väleissä/aikana, mihin taas oma, biisit tunteva äänityyppi olisi omiaan reagoimaan.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
jars
10.01.2013 23:15:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat että talon seppä mikittää bassokaapin, pyydä häntä tekemään se. Kerro mitä sillä mikityksellä haet niin seppä osaa tehdä parhaansa toteuttaakseen asian. Ei sitä tarvitse anoa kauniisti tai toivoa että miksaajalla on hyvä päivä. Se kuuluu miksaajan duuniin, välittää sitä bändin tuottamaa asiaa yleisölle.
 
Pauli Lappalainen
11.01.2013 11:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jars: Jos haluat että talon seppä mikittää bassokaapin, pyydä häntä tekemään se. Kerro mitä sillä mikityksellä haet niin seppä osaa tehdä parhaansa toteuttaakseen asian. Ei sitä tarvitse anoa kauniisti tai toivoa että miksaajalla on hyvä päivä. Se kuuluu miksaajan duuniin, välittää sitä bändin tuottamaa asiaa yleisölle.
 
Näinhän sen pitäisi mennä, mutta jostain kummasta aina törmää tyyppeihin joiden ego on suurempi kuin hevonen ja sama kuin puhuisi pukille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «