Aihe: Kysymys/vastaus topic part V
1 2 3 4 5133 134 135 136 137311 312 313 314 315
Seba
10.01.2013 08:41:21

Kyllä mulla menee parissa minuutissa puolen hertsin tarkkuuteen heittämällä.
Aika helposti saa nollaakin näyttämään varsinkin tomit.
Jos kone sekoilee hertsien kanssa pahasti, niin sillä filtterillä voi eliminoida sen toisen taajuusalueen pois, mutta en ole vielä tarvinnut kun yleensä uusi kopautus riittää.

Eri asia sitten mitä tarkoitetaan täydellisellä vierellä, mutta hertsien mukaan ainakin tuolla saa.

Testailin huvikseen mittailla korvalla viritettyjä ja lähelle siinäkin aloittelija osui kun isoin heitto oli 1,5hz, mutta tykkään tuosta koneesta kyllä.
Kaikki tyylillään, loput jonkun toisen tyylillä.
hollmi-5
10.01.2013 08:49:10 (muokattu 10.01.2013 11:23:25)
Speedy: Toimiiko? En minä osannut ainakaan.. Vartin verran säätelin ja kääntelin, mutta en päässyt mihinkään lopputulokseen..

https://www.youtube.com/watch?v=8Jz3QhJu-0k

Tuon mukaan värkkäilin, mutta mitä tuossa ei näytetä ja oteta huomioon, on se, että mistä ruuvista se aloitti, ei enää ole "vireessä".. Valuvanteilla varsinkin se olisi varmasti irti. Sitä samaa ruljanssia eteenpäin lopputulos on se, että joku ruuvi on sika kireällä ja joku on taas ihan löysällä, jopa irti, mutta silti sitä pitäisi saada löysemmälle - pitää siis aloittaa taas alusta, kunnes taas huomaa olevansa samassa tilanteessa.. Tai sitten en vaan osaa.. Korvalla ja näppituntumalla pääsee parempaan tulokseen kahdessa minuutissa..=)

Mulla Tunebot on toiminut varmasti ja tarkasti. Alkuun tosin laitan kalvon lähelle haluttua virettä korvalla. Eilen kopioin toisen setin vireen valmistuneeseen projektiin ja homma oli helppo ja nopeasti hoidettu. Kopioidun setin soundiin olin niin tykästynyt, että halusin samat vireet...
Soundit, piuhat ja kajarit.
ilebe
10.01.2013 09:57:41
Speedy: Toimiiko? En minä osannut ainakaan.. Vartin verran säätelin ja kääntelin, mutta en päässyt mihinkään lopputulokseen..

Tuon mukaan värkkäilin, mutta mitä tuossa ei näytetä ja oteta huomioon, on se, että mistä ruuvista se aloitti, ei enää ole "vireessä".. Valuvanteilla varsinkin se olisi varmasti irti. Sitä samaa ruljanssia eteenpäin lopputulos on se, että joku ruuvi on sika kireällä ja joku on taas ihan löysällä, jopa irti, mutta silti sitä pitäisi saada löysemmälle - pitää siis aloittaa taas alusta, kunnes taas huomaa olevansa samassa tilanteessa.. Tai sitten en vaan osaa.. Korvalla ja näppituntumalla pääsee parempaan tulokseen kahdessa minuutissa..=)

Määki katoin pari päivää sitte ton videon ja huomasin kyllä että kun oli virittäny kaikki ruuvit niin mike käänsi vielä sen aloitus ruuvin uudelleen ;)
Ja jos totta puhutaan nii ite en ole vielä ees raskinu tuhlata tuohon laitteeseen, luotan kans vielä tohon näppituntumaan :) ehkä sitte joskus...
Speedy
10.01.2013 10:04:41

Seba: Kyllä mulla menee parissa minuutissa puolen hertsin tarkkuuteen heittämällä.
Aika helposti saa nollaakin näyttämään varsinkin tomit.
Jos kone sekoilee hertsien kanssa pahasti, niin sillä filtterillä voi eliminoida sen toisen taajuusalueen pois, mutta en ole vielä tarvinnut kun yleensä uusi kopautus riittää.

No jos se muilla toimii niin sitten on vika käyttäjässä tai laitteessa.. =I Tosin veikkaan jälkimmäistä, sillä laite havaitsee välillä lähes saman hertsin, vaikka itse huomaan korvalla lähes kvintin eron. Välillä lukemiin tulee 100 hz lisää, vaikkei koske koko tappiin

Eri asia sitten mitä tarkoitetaan täydellisellä vierellä, mutta hertsien mukaan ainakin tuolla saa.

No ehkä absoluuttinen vire olisi kuvaavampi termi, eli kaikkien tappien kohdalta sama vire.
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Speedy
10.01.2013 10:10:30

ilebe: Määki katoin pari päivää sitte ton videon ja huomasin kyllä että kun oli virittäny kaikki ruuvit niin mike käänsi vielä sen aloitus ruuvin uudelleen ;)

Eikun ottaa vireen klo 11sta, mutta aloittaa virityksen klo 13sta ja lopettaa taas klo 11sta. Mutta kun kaikki on käyty läpi, niin eihän se klo 13sta ole enää samassa vireessä, vai eikö tarvitsekkaan..?
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
ferodoz
10.01.2013 11:05:05

Speedy: Välillä lukemiin tulee 100 hz lisää

Mulla on kans ihan vastaava kokemus asiasta, luulin tosin että se laite vain yksinkertaisesti on sellainen.
Kailis: Jos mä otan joskus tatuoinnin niin se on Joukahainen ottamassa Väinämöiseltä suihin.
Weetoz
10.01.2013 11:18:19
Speedy: Välillä lukemiin tulee 100 hz lisää, vaikkei koske koko tappiin

Toi johtuu siitä, että se botti näyttää välillä jotain niitä yläsävelsarjojen taajuuksia jos ei käytä filteriä, koska se ei silloin voi mistään tietää että mitä sen oikeestaan pitäis "kuunnella". Itelläni on botti toiminut oikein hyvin. Käytän samaan tapaan kuin hollmi, eli ensin korvilla silleen karkeasti vireeseen ja sitten lopun hienosäätö botin avulla.
marktark
10.01.2013 12:21:40 (muokattu 10.01.2013 12:24:39)
EDIT. tää siis vastausta Speedyn tomi-ongelmaan...

Jos studiossa mikität, niin ei kai väliä, millä tavoin sitä demppaa - rättiä kehiin, tana ja vaikka mummo sisään. En tiedä, millaista musaa/soundia vedät, mut esim Brian Bladella oli Tavastia-keikalla lattarissa rätti/lakana kiinni, jota se biisin mukaan siirteli lennossa kalvon päälle/pois. Vaikutti eniten ätäkkiin, mut toki lyhentää myös.

Jos mulla ois toi ongelma, enkä haluis käyttää ylimääräisiä materiaalia vaimennukseen, vaan pitää soundin (etenkin ätäkin) "puhtaana", kokeilisin ylä- ja alakalvon virittämistä selkeästi eri säveliin, jomminkummin päin, noiden edelläehdotettujen kalvovaihtojen lisäksi.
Play that song, not the instrument.
ilebe
10.01.2013 13:47:10
marktark: Jos mulla ois toi ongelma, enkä haluis käyttää ylimääräisiä materiaalia vaimennukseen, vaan pitää soundin (etenkin ätäkin) "puhtaana", kokeilisin ylä- ja alakalvon virittämistä selkeästi eri säveliin, jomminkummin päin, noiden edelläehdotettujen kalvovaihtojen lisäksi.

Tämä muuten toimii. Mulla on aina yläkalvo löysemmällä kuin alakalvo. Lyhentää mukavasti sointia.
Ja tuo EI ole iha sama kummin päin virittää. Jos alakalvo on löysemmällä kuin yläkalvo niin botne alkaa katoaan ja tulee helposti pingispallo vire.
Eli suosittelen että yläkalvo löysemmälle.
kincy
10.01.2013 15:52:45

Ei se toimi mullakaan jos ihan nollatilanteesta lähtee, eli kalvo täysin löysällä ilman sormitiukkuutta. Ensin korvalla mahdollisemman lähelle virettä ja tune botilla loput. Toimii ja tarkasti. Mainio laite.
Seba
10.01.2013 15:55:58

ilebe: Tämä muuten toimii. Mulla on aina yläkalvo löysemmällä kuin alakalvo. Lyhentää mukavasti sointia.
Ja tuo EI ole iha sama kummin päin virittää. Jos alakalvo on löysemmällä kuin yläkalvo niin botne alkaa katoaan ja tulee helposti pingispallo vire.
Eli suosittelen että yläkalvo löysemmälle.

Voisi ymmärtämättömyydestä kärsivänä kuvitella että botnen kanssa olisi juuri päinvastoin?

Mun hyvin marginaalisen pienen kokemuksen (kerran kokeillut) perusteella tuli sellainen aikakonefiilis että alakalvo reagoi nopeammin kuin kapula ehtii irrota kalvosta, ja saundina bwwjjjooooiiiinnnggg :)
Ehkä se oli se botne, en vaan ymmärtänyt ja ruuvasin äkkiä pois.

Omaan korvaan tulee hyvä tuhti saundi kun alakalvo on ihan snadisti matalemmassa vireessä kuin lyöntikalvo, ja kaupan päälle soi nätisti.
Mutta minen näistä mitään ymmärrä, kunhan testailen ja olen varmaan väärässä kuten yleensä :)
Seba
10.01.2013 15:59:54

kincy: Ei se toimi mullakaan jos ihan nollatilanteesta lähtee, eli kalvo täysin löysällä ilman sormitiukkuutta. Ensin korvalla mahdollisemman lähelle virettä ja tune botilla loput. Toimii ja tarkasti. Mainio laite.

Hienosäätöön minäkin olen käsittänyt että tuo on. Ja toimii.
Eihän kitarassakaan mittaria aleta tuijottamaan täysin löysillä kielillä. Ei sieltä silloin mitään tarkkaa lukemaa saa.
ilebe
10.01.2013 18:44:50
Seba: Voisi ymmärtämättömyydestä kärsivänä kuvitella että botnen kanssa olisi juuri päinvastoin?

Mun hyvin marginaalisen pienen kokemuksen (kerran kokeillut) perusteella tuli sellainen aikakonefiilis että alakalvo reagoi nopeammin kuin kapula ehtii irrota kalvosta, ja saundina bwwjjjooooiiiinnnggg :)
Ehkä se oli se botne, en vaan ymmärtänyt ja ruuvasin äkkiä pois.

Omaan korvaan tulee hyvä tuhti saundi kun alakalvo on ihan snadisti matalemmassa vireessä kuin lyöntikalvo, ja kaupan päälle soi nätisti.
Mutta minen näistä mitään ymmärrä, kunhan testailen ja olen varmaan väärässä kuten yleensä :)

Emmää tiiä, mulla ainakin tulee tuhdimpi saundi kun yläkalvo on löysemmällä.
Veikkaan että se on se että kun lyö tomia niin se ensimmäinen mojova saundi tulee siitä yläkalvosta ja se alakalvo määrää sitten sen soinnin ja sen putuuden, voisi ajatella kun se lyöntikalvohan värähtelee ensin ja siirtyy alas päin alakalvoon.

Eli ensin tulee se pehmeä syvä bu- ja sitte se jatkuu silee -uuuuum, jolloin tulee se BUuuum :D Näin mää ymmärtäisin, jos joku tietää paremmin nii selittäkööt.
EJ84
10.01.2013 18:56:40

Speedy: Eikun

Speedy mai frend! Et tainnut huomioida sitä alusta/jalkasäätöhommaa.

Tuossa on sulle videolinkki lattiatomin soinnin pituuteen liittyen: http://www.youtube.com/watch?featur … etailpage&v=cMF_y3AS6NA#t=2529s
jatkuu seuraavassa osassa tuo asia sit.
ModernClassic
10.01.2013 22:54:47
Weetoz: Toi johtuu siitä, että se botti näyttää välillä jotain niitä yläsävelsarjojen taajuuksia jos ei käytä filteriä, koska se ei silloin voi mistään tietää että mitä sen oikeestaan pitäis "kuunnella". Itelläni on botti toiminut oikein hyvin. Käytän samaan tapaan kuin hollmi, eli ensin korvilla silleen karkeasti vireeseen ja sitten lopun hienosäätö botin avulla.

Juuri näin,sama täällä!
Kääntyvää,mutta taittumatonta komppia.
hoikkeli
11.01.2013 16:09:15
Tässä jonkun tovin päästä olisi tarkoitus päivittää vähän peltiosastoa. Ajatuksena oli alkujaan hankkia zildjian a-customia.
Osaako viisaammat sanoa että onko muilla valmistajilla samantapaisia sarjoja kuin a-custom? Ajattelin käytettynä hankkia niin täytyy muitakin merkkejä katella.
Jasks
11.01.2013 16:29:10
hoikkeli: Tässä jonkun tovin päästä olisi tarkoitus päivittää vähän peltiosastoa. Ajatuksena oli alkujaan hankkia zildjian a-customia.
Osaako viisaammat sanoa että onko muilla valmistajilla samantapaisia sarjoja kuin a-custom? Ajattelin käytettynä hankkia niin täytyy muitakin merkkejä katella.

Itteltäni löytyy paiste 2002 ja ne liikkuu aika samoissa hinnoissa tuon a-customin kanssa. Erinomaisia peltejä!
http://www.youtube.com/user/Ayriainen
Velli
11.01.2013 16:43:35
Jasks: Itteltäni löytyy paiste 2002 ja ne liikkuu aika samoissa hinnoissa tuon a-customin kanssa. Erinomaisia peltejä!

En suosittelisi hankkimaan 2002-sarjaa, jos haetaan A Customien soundia. 2002:t ovat ihan eri maailmasta kuin A Customit. 2002:t ovat kirkassointisia kun taas A Customit ovat sävyltään huomattavasti tummempia.

Alkuperäiselle kysyjälle vastakysmys: Miksi et osta suoraan A Customeita, jos niiden soundia olet kerran hakemassa?
hoikkeli
11.01.2013 17:10:55
Velli: En suosittelisi hankkimaan 2002-sarjaa, jos haetaan A Customien soundia. 2002:t ovat ihan eri maailmasta kuin A Customit. 2002:t ovat kirkassointisia kun taas A Customit ovat sävyltään huomattavasti tummempia.

Alkuperäiselle kysyjälle vastakysmys: Miksi et osta suoraan A Customeita, jos niiden soundia olet kerran hakemassa?

Sen takia kysyin että olisi enemmän vaihtoehtoja kun käytettynä etsii noita peltejä. 2002:set oli kanssa joskus mielessä, mutta toi soundi ei vaan iske.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)