Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SWR "klippaa"
1
Miikss
08.01.2013 21:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mui! Vahvistinteknologian asiantuntijat voi varmaan autella seuraavassa ongelmassa:
 
Tuon Sandbergin hankkimisen jälkeen vahvistimen virkaa itselläni hoitava SWR Workingpro 400 on alkanu "klippailemaan", eli vilkuttelee päätevahvistimen klippivaloa useasti. Aiemmalla Rockbassilla ongelmaa ei esiintynyt kovemmillakaan äänenvoimakkuuksilla ja kakkosbassona toimivalla LTD:lläkin ongelma on huomattavasti miedompi. Työntääkö tuo Sandbergi nii helvetin vahvaa signaalia, että vahvistin ei pysty vähänkään kovempia piikkejä prosessoimaan vai mikähän tuossa nyt menee pieleen? Basson omaa equa leikkaamalla klippailu vähenee, mutta samalla kärsii soundi.
 
Volat on ihan normaalia treenistasoa (sietää ilman korvatulppiakin jos ei ihan rumpujen vieressä ole) ja kaappina neljän ohmin härveli, eli periaatteessa se 400W pitäisi tehoa irrota. Ihan hipsuttelutatsilla ei myöskään vilkuttele, mutta jos vähänkään haluaa korostaa jotain kohtaa, niin heti vilkahtaa. Tai jos muuten vetää edes pienellä röytämisellä, nii disko vilkkuu jatkuvasti.
 
Vai kannattasko tuo jättää huomiotta kokonaan? En itse huomaa ainakaan soundissa mitään heikkenemistä sen vilkuttelun aikana, mutta kyrvähtääkö koko paska jos ajelee menemään pitemmän aikaa tuolleen?
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
hollstro
08.01.2013 21:06:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassosta tulee signaali kovempaa kuin aiemmista. Laske mikkejä 3 milliä ja tsekkaa miten vaikuttaa. Leikkaa piikejä aika paljon. Tietty etuasteen gain-namiskaa voi kääntää myös pienemmälle.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
08.01.2013 21:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Bassosta tulee signaali kovempaa kuin aiemmista. Laske mikkejä 3 milliä ja tsekkaa miten vaikuttaa. Leikkaa piikejä aika paljon. Tietty etuasteen gain-namiskaa voi kääntää myös pienemmälle.
 
Jees pitää testailla tuota mikkien laskemista, jos niitä nyt alemmas enää saa. Melko alhaalla ne jo valmiiksi oli kieliin nähden.
 
Gainia oon koitellu säädellä suht matalalle, mutta kyllä se pääteaste siellä näyttää silti klippailevan. Pitää vielä ens treeneissä vähän tarkemmin ruuvailla ja testailla sitä härveliä. Tai olisko tässä nyt hyvä (teko)syy hommata vielä tehokkaampi setti...
 
Kiitän neuvoista!
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Maisteri
08.01.2013 21:33:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vaihdat, vaihda putkivehkeeseen. Niissä ei tartte diskovaloista huolehtia, ja onhan saundikin noin yleisesti ottaen lämpöisempi.
 
Vaan jos muuten kovin tyytyväinen SWR:n saundiin oot, eikä putkivermeisiin huvita panostaa, eiköhän noilla Hollstron kikoilla pitäisi jo kohtuudella pärjäillä. Ja kunhan vielä tosiaan pitää sen basson etusen aivan mahdollisimman vähillä buustauksilla.
 
www.thedgu.com
JussiKoo
08.01.2013 21:49:37 (muokattu 08.01.2013 21:51:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos basson oma volyymisäädin sekä basso-, ja diskanttisäätimet ovat täysille käännettyinä, clippaa melko helposti.
 
Onko nupissa oma kytkin aktiivibassolle? Jos on, niin käytä sitä.
 
E: Jos se valo satunnaisesti vilkahtelee, eikä soundissa kuulu mitään outoa, niin ei se mikään paha juttu ole.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Rämppy
08.01.2013 22:46:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Munkaan mielestä ei haittaa vaikka klippivalo vilkahtelee, jos soundi on hyvä. Jos klippivalo palaa lähes jatkuvasti, voi varautua ongelmiin. Ainakin itse olen puskenut Ampegin trankkumööpeliä sellaiset 15 vuotta niin, että klippivalo vilkkuu. Sillai se vehje soundaa parhaalta ;-)
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Tympee Huttunen
09.01.2013 09:33:11 (muokattu 09.01.2013 09:36:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin kyllä trankkuvehkeillä erityisen varovainen tuon klippauksen suhteen. Vaikka soundissa ei välttämättä kuule mitään, voi elementeille tulla kanttiaaltoa joka ajan myötä hajottaa ne. Ongelmaa on koitettu välttää ymmärtääkseni sillä, että joissakin nupeissa on active- ja passive-inputit. Itse olen ainakin ollut näkemässä tilannetta, missä trankkuetusta on ajettu säröpedaalilla niin, että alumiinielementti meni lopulta sirpaleiksi. Kerran kaveri myös sääti jotain multiefektiä niin, että sen output oli liikaa trankkunupille, tuloksena hajonnut elementti.
 
Onko topicin bassossa siis eq, jossa jokainen nuppi kaakossa? Ei mikään ihmekään jos tuolla klippaa. Ymmärtääkseni usein potikoiden "neutraalissa" asennossa, puolivälissä, on periaatteessa passiivipuoli täysillä ja sen jälkeen ruuvaamalla boostataan taajuuksia.
 
Miikss
09.01.2013 14:36:13 (muokattu 09.01.2013 14:38:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Järjestyksessä vastailen jokaiselle kirjoittaneelle, kun en jaksa erikseen jokaistan alkaa lainaamaan:
 
Täysputkivehjasta en ole vakavissani harkinnut ainakaan toistaiseksi, tykkään enemmän semmosesta "kovasta" soundista. Joskin putkietuaste tulee todennäköisesti seuraavassa härpäkkeessä olemaan. Mesa Boogieta lähinnä tullut katseltua, joskin maksavat aika hirveesti ja käytettynäkin liikkuu suht vähän noita.
 
Ja onhan siinä nupissa se 10 db leikkausnappi aktiivibassolle ja se on aina päällä.
 
Tuota elementtien kohtaloa tässä myös olen itsekin pohtinut, kun on vähän pienemmällä tehonkestolla oleva kaappi kuin mitä nupista lähtee hönkää. Eipähän tuo kallis tosin ollut, että ei ois iso vahinko jos jotain kosahteliskin sieltä.
 
Basson omassa EQ:ssa pidän yleensä bassoa suunnilleen neutraalissa asennossa sekä middleä ja trebleä hieman boostattuna. Täysin neutraalissa asennoissakaan se klippailu ei sen kummemmin vähene, pitää leikata ihan selkeästi signaalia kaikista taajuuksista, että sen saa pois suht hyvin. Basson oman volyymin olen kyllä lähtökohtaisesti aina pitänyt täysillä, mutta auttaisko se mitään jos sitä laittaa pienemmälle ja vastaavasti nostaa nupin volaa?
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
helperi
09.01.2013 17:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu jos on aktiivibasso ja vieläpä kuumat mikit niin himmaa volaa itse bassosta ensin. Voi tulla muuten liian kuumaa singnaalia nuppiin ja siksi klippailee. On aika pitkälle bassokohtaista tuo.
Wattari
09.01.2013 22:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla meni käytettynä ostetun Warwickin kanssa aluksi ihan ruvelle signaali, enkä meinannu älytä että mistä se johtuu. Lopulta ongelma oli siinä että mikit oli ihan liian lähellä kieliä, vaikka ne musta oli ihan normaalisti passiivikeppiin tottuneena. Piti tosi reilusti laskea ennen kun säröily loppui. Suosittelisin kans kokeilemaan jos ongelma ei johdu siitä gainista, ei oo mikään iso operaatio.
 
Miikss
10.01.2013 14:43:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän kaikkia vinkeistä! Eiköhän näillä selvitä ja jos ei, niin mummoja ryöstämään ja vaffarikauppaan.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «