Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rhodesin kosketin jää jumiin?
1
veikko nieminen
28.12.2012 23:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark 1 73 on soittopeli. Muuten pelittää hyvin, mutta kaksi kosketinta haluaa jäädä alas. Toinen bassopuolelta ja toinen yläpäästä. Sen verran kummatkin nousevat, että soittaa voi, mutta tietysti soivat muita hiljempaa. Minkälaista huoltoa/ toimenpiteitä suosittelette? Soitin Tampereella.
 
arauramo
31.12.2012 10:22:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veikko nieminen: Mark 1 73 on soittopeli. Muuten pelittää hyvin, mutta kaksi kosketinta haluaa jäädä alas. Toinen bassopuolelta ja toinen yläpäästä. Sen verran kummatkin nousevat, että soittaa voi, mutta tietysti soivat muita hiljempaa. Minkälaista huoltoa/ toimenpiteitä suosittelette? Soitin Tampereella.
 
Ota muovinen kansi pois, irroita RCA-liittimellä kiinni oleva piuha potikoiden ja harpun väliltä, irroita alumiininen etulevy (yksi ruuvi molemmissa päissä muistaakseni). Nyt koskettimet lähtevät kevyesti irti nostamalla päästä ja vetämällä itseä kohti. Irroittele koskettimia, putsaile, imuroi pölyt alta. Vois veikata että vika on siinä että huopa koskettimessa olevassa reiässä on kulunut tapin hinkkauksesta tai reiässä on muuta töhkää.
 
Jos on joku muu vika niin luulisi senkin näkyvän helpolla kun vertailee hyvin ja huonosti toimivien koskettimien liikkeitä, Rhodes ei ole mikään monimutkainen värkki toiminnaltaan.
 
Löytäisinköhän mä kuvan jostain... no tässä omani auki:
http://rauramo.com/rhodes/rhodes-auki.jpg
 
Tuossa kuvassa on siis harppu pystyssä, sitä ei ole pakko tehdä koskettimien irroittamiseksi.
 
maza
31.12.2012 11:20:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos on puukoskettimet (kuten luulen), voi puukin turvota, ja kevyt hiekkapaperi auttaa. Tämä ei tosin tunnu kovin todennäköiseltä. Niihin huopiin voi laittaa esim. teflonsprayta voiteluaineeksi, jos ei luista tarpeeksi. Paras ratkaisu on tietysti jollain aikavälillä uusia kaikki huovat ja muut kuluvat osat.
baron
09.01.2013 01:38:10 (muokattu 09.01.2013 01:38:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veikko nieminen: Mark 1 73 on soittopeli. Muuten pelittää hyvin, mutta kaksi kosketinta haluaa jäädä alas. Toinen bassopuolelta ja toinen yläpäästä. Sen verran kummatkin nousevat, että soittaa voi, mutta tietysti soivat muita hiljempaa. Minkälaista huoltoa/ toimenpiteitä suosittelette? Soitin Tampereella.
 
Nää mun ohjeet on toimineet Yamaha digipianolla:
1. Pölynimuri, saa mahdolliset pölyesteet pois
2. Pirtu tai vastaava, liuottaa mahdollista likaa ja haihtuu niin ettei aiheuta ongelmia.
 
Edit: Siis näitä voi kokeilla purkamatta soitinta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
09.01.2013 09:11:09 (muokattu 09.01.2013 09:32:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Nää mun ohjeet on toimineet Yamaha digipianolla:
1. Pölynimuri, saa mahdolliset pölyesteet pois
2. Pirtu tai vastaava, liuottaa mahdollista likaa ja haihtuu niin ettei aiheuta ongelmia.
 
Edit: Siis näitä voi kokeilla purkamatta soitinta.

 
Itse en lähtisi puukoskettimia uittamaan pirtussa, mutta kukin tavallaan.
 
EDIT: Tässä isomman huoltoprojektin step-by-step -ohjeet. Voi olla, että käyn tuon koko setin oman keikkarhodesin kanssa läpi jossain kohtaa.
 
http://www.mothersea.com/rhodes/
 
baron
09.01.2013 10:09:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Itse en lähtisi puukoskettimia uittamaan pirtussa, mutta kukin tavallaan.
 
Rasvaliuotin, ei puuta vahingoita.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
veikko nieminen
14.01.2013 23:03:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veikko nieminen: Mark 1 73 on soittopeli. Muuten pelittää hyvin, mutta kaksi kosketinta haluaa jäädä alas. Toinen bassopuolelta ja toinen yläpäästä. Sen verran kummatkin nousevat, että soittaa voi, mutta tietysti soivat muita hiljempaa. Minkälaista huoltoa/ toimenpiteitä suosittelette? Soitin Tampereella.
 
Kiitos vinkeistä! Koskettimen päässä oleva reikä oli tosiaan täynnä pölyä ja huopa hiukan rispaantunut. Imurointi ja huovan tasoittaminen korjasi vian.
 
baron
26.03.2013 08:07:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun digipianon kosketinongelmat jatkuu (palautuu hitaasti/ei palaudu) ja kotikonstit ei enää auttaneet.
Soitin ammattilaiselle, joka kysyi mitä mun kotikonstit on ja hyväksyi pölynimurin ja pirtusta sanoi ettei hyötyä eikä haittaa mutta yleensä sinne ei mitään pitäisi laittaa.
Mutta perusvika on kuiteskin kiippareiden ikääntyminen, joku siellä kuluu ja korjaus on koskettimien vaihto (ei kaikkien mutta sököjen ja niitten jotka on sen näköisiä että kohta levähtävät) ja sitten kiippareiden pitäisi olla taas uuden veroinen.
Tällä hetkellä F-musassa korjauksessa, kustannusarvio 200.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «