Muusikoiden.net
21.11.2017
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä aloittaa?
1 2 3 4 5
Speedking
03.01.2013 01:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Mulle on ihan sama vaikka kukaan ei enää aloittaisi soittamaan yhtään mitään.Olen kuitenkin jo aiemmin kirjoittanut asiasta,jos se soittaminen kiinnostaa oikeasti.On kuitenkin niin että Bodomin Laiho on myös opiskellut itse soittamaan musiikkia ja on kertonut jossain miten on ensin joutunut opettelemaan sellaisia juttuja jotka ei ole niin paljoa kiinnostanut.
 
Ikävä kyllä muusikoksi tuleminen vaatii teoriankin osaamista ja jos se ei yhtään kiinnosta niin ei kannata pettyä sitten tuloksiin.Jos akustisella kitaralla ei osata jammailla edes yksinkertaista bluesia niin on ihan turha opetella mitään sweeppauksia tai muutakaan tabulatuuri tavaraa.Voihan kirjojakin opetellan ulkoa osaamatta itse edes kirjoittaa ja kaupasta saa myös köyttä ja margariinia.
Kannattaako omaa päätä sitten käyttää?
Muuten onko se joku oma juttu tai tyyli jos ei osaa sillä akustisella mitään soittaa?

 
hmmm, Kyllä kitaristi joka ei saa mitään aikaiseksi akustisella kitaralla ei ole myös hyvä säröilläkään.Tämä on fakta. olen aivan samaa mieltä.
 
Koska mie oon kuullu pariltaki kaverilta tämän: Eivvv..tää ei nyt mee ku ei oo vahvaria päällä! Anteeksi, mutta kyllä sen pitäs mennä molemmilla tavoilla jos sen on vaan opetellu kunnolla. Tässä piilee se ominaisuus miks ite reenaan kaikki jutut akustisesti ennen vahvaria. Koska sen kanssa(vahvari) ne kaikki ns. onnistuu, vaikkakin tulos jää loppupeleissä laihaksi.
 
Jos siule lyödää akustine, tai semikka käteen ja vedät sillä ilman vahvaria lähes virheettömästi, niin se tarkottaa sitä että ne menee myös sen vahvarin kanssa. Mutta jos oot siitä asti kun kitaran saat niin soittanu vaffarilla ja toimenpide tehdään toisinpäin, voikin olla että ei suju yhtä mallikkaasti.
 
Meenmpä käymää kitarakaupas kuuntelemas ku sielä joku kiskoo Bossin megadistotionilla vitullista tilua..
 
"Playing acoustic is like havin' sex with your clothes on, you know how to do it, but it's fucking difficult"
Speedking
03.01.2013 01:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Ei se ole minun juttuni, eikä näköjään sinunkaan, mutta kerro yksikin syy, miksi pojun TÄYTYY osata soittaa akkaria hyvin? Ai koska heebo mnetissä sanoo niin?
 
Ja kukahan täällä on niin sanonut, omaa mielipidettä oon tässä hokenu, en oo ketää "pakottanu" soittamaa akustisesti, jos haluaa vetää säröt kaakossa ni vittuako väliä MIULE.
 
Ainoastaan sillä on väliä, mitä se "poju" itse haluaa. Akkarilausunto on myös hieman ristiriidassa sen kanssa, että olet juuri ollut soitonopetusta vastaan, koska siinä rajoitetaan soittajan omaa juttua.
 
Ja jos saan kysyä niin mitähän vittua? Sanoin tuosta soitonopetuksesta sen että sielä se opettaja(joka on prof. tietää asiat paremmin ja pystyy neuvomaan) antaa sen, hänen oman oppimansa tavan soittaa. Tiiän yhdenkin kaverin kenellä on ollu seittemän eri opettajaa sekä konservatoriotutkinto alla joten..anyway. Eli ihan sama onko siula akkari vai sähkäri ja painut sinne tunneille, niin sie saat sitä opetusta minkä se opettaja kattoo, eli sen minkä se on oppinu. Tiiän senki että Em opetetaan monessa kirjassa tms. ja varmaan myös tunneilla ottamaan etusormi+keskisormi-otteella, joojep. Eli jokatapaukses et opi omaa tyyliöä.
 
opettele nuotit jep, eihä se mitää jos et ikinä niitä opi, ei kuitenkaa asiaa sit mihinkää muualle ku omaan bändiin. Tiiän varsin hyvin koska hain kesällä tähän uuden tangokuninkaan taustabändiin kitaraan, jotta saa keikkailla ja massia, niin lappuluku olis pitäny olla lähes perfect..Kyllä ne "huonot" tavat karsiutuvat pois, jos tilupetteriä alkaa kiinnostaa muutkin jutut. Ja jos ei kiinnosta: mitä väliä? Sirinäsurinasäröspeduja, piikikkäitä kitaroita ja kynsilakkaa ei myydä sinun tai kenenkään muun kiusaksi, vaan siksi, koska joku niistäkin tykkää.
 
Joo, niitä myydään. But I don't give a shit, koska nykypäivänä et myy vittu yhtäkään levyä, ellei se oo ajettu kymmenen eri ohjelman läpi tietokoneella, muokattu niin vitusti et soolois ei tunnista onks kysees vitullisest synavingut vai kitara. Laulu pitää olla örinää, kitara roikkuu nilkoissa, live-esiintymie on sitä et seisot paikallaa ku joku vitun tappi ja toljotat sormia odottaen et "millo lähtee se meikän tilukohta" sitku oot sen vetäny ni takas paskanjäykäks..Nyt kyl sivus vähä aihetta :D
 
"Playing acoustic is like havin' sex with your clothes on, you know how to do it, but it's fucking difficult"
Trendkeel
03.01.2013 02:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen:.Kyllä kitaristi joka ei saa mitään aikaiseksi akustisella kitaralla ei ole myös hyvä säröilläkään.Tämä on fakta.
 
Ei ihminen ole kone, johon voi laittaa yhtälön, josta sitten tulee ulos toivottu X. Ei. Vaikka kuinka toivoisi toisin, niin se 14 v. Toni haluaa vetää COBia ja Maidenia helvetillisillä Line 6 Spider 1000X -säröillä.
 
Tämä on fakta.
 
Jolloin, miksi ihmeessä "Janne 30 veen" paasaukset akustisesta kitarasta hyödyttävät teinihevaria? Ai koska on yleisesti hyväksyttävämpää soittaa kevyttä musaa? Vähän kuin sanois lapselle, että ei tosta leikkimisestä ole mitään hyötyä kun sitä ei voi laittaa CV:hen :---DDDD
 
mpekkanen
03.01.2013 02:05:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedking: hmmm, olen aivan samaa mieltä.
 
Koska mie oon kuullu pariltaki kaverilta tämän: Eivvv..tää ei nyt mee ku ei oo vahvaria päällä! Anteeksi, mutta kyllä sen pitäs mennä molemmilla tavoilla jos sen on vaan opetellu kunnolla. Tässä piilee se ominaisuus miks ite reenaan kaikki jutut akustisesti ennen vahvaria. Koska sen kanssa(vahvari) ne kaikki ns. onnistuu, vaikkakin tulos jää loppupeleissä laihaksi.
 
Jos siule lyödää akustine, tai semikka käteen ja vedät sillä ilman vahvaria lähes virheettömästi, niin se tarkottaa sitä että ne menee myös sen vahvarin kanssa. Mutta jos oot siitä asti kun kitaran saat niin soittanu vaffarilla ja toimenpide tehdään toisinpäin, voikin olla että ei suju yhtä mallikkaasti.
 
Meenmpä käymää kitarakaupas kuuntelemas ku sielä joku kiskoo Bossin megadistotionilla vitullista tilua..

 
Samaa mieltä olen että kannattaa soittaa myös akustista eikä aina säröt täysillä.Keikoilla voi olla valaistus ja moni juttu sellainen että jos sitä biisiä ei osaa kunnolla niin metsään menee.Vai taitaa olla nykyään sellainen sukupolvi joka ei varmaan keikoille edes halua,en tiedä.keikalla ei kuitenkaan auta se ,että se on kyllä joskus kotona mennyt.Olipa biisi sitten oma tai jonkun toisen.
 
Funkånaut
03.01.2013 02:06:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Ei ihminen ole kone, johon voi laittaa yhtälön, josta sitten tulee ulos toivottu X. Ei. Vaikka kuinka toivoisi toisin, niin se 14 v. Toni haluaa vetää COBia ja Maidenia helvetillisillä Line 6 Spider 1000X -säröillä.
 
Tämä on fakta.
 
Jolloin, miksi ihmeessä "Janne 30 veen" paasaukset akustisesta kitarasta hyödyttävät teinihevaria? Ai koska on yleisesti hyväksyttävämpää soittaa kevyttä musaa? Vähän kuin sanois lapselle, että ei tosta leikkimisestä ole mitään hyötyä kun sitä ei voi laittaa CV:hen :---DDDD

 
Tässä on viisaita sanoja.
 
Ihan sama mitä joku teoreetikko väittää. En sääli itseäni, koska olen 10 kertaa älykkäämpi ja 50 kertaa lahjakkaampi kuin tavalliset ihmiset. Eli te. - Krice Kuuntelen tämmöistä
mpekkanen
03.01.2013 02:18:55 (muokattu 03.01.2013 02:20:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Ei ihminen ole kone, johon voi laittaa yhtälön, josta sitten tulee ulos toivottu X. Ei. Vaikka kuinka toivoisi toisin, niin se 14 v. Toni haluaa vetää COBia ja Maidenia helvetillisillä Line 6 Spider 1000X -säröillä.
 
Tämä on fakta.
 
Jolloin, miksi ihmeessä "Janne 30 veen" paasaukset akustisesta kitarasta hyödyttävät teinihevaria? Ai koska on yleisesti hyväksyttävämpää soittaa kevyttä musaa? Vähän kuin sanois lapselle, että ei tosta leikkimisestä ole mitään hyötyä kun sitä ei voi laittaa CV:hen :---DDDD

 
Niinhän tuossa jo aiemmin sanoin ettei niitä neuvoja kuunnella.Kun joku teini haluaa oppia soittamaan kuin idollinsa niin olisi hyvä kertoa että myös se hyvältä kuulostava kitarasankari esikuva on aloittanut joskus jostain.Voi tietysti olla niinkin ,että se esikuva on joku naapurin poika joka ei ole koskaan levyttänyt ,eikä opetellut muutenkaan mitään.
Muutenkin kannattaisi tutustua siihen materiaaliin joka on sen oman esikuvan mieleistä musiikkia.Tuskinpa Laihokaan omia tuotoksiaan ,ainakaan pelkästään,kuuntelee.
 
Funkånaut
03.01.2013 02:20:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Niinhän tuossa jo aiemmin sanoin ettei niitä neuvoja kuunnella.Kun joku teini haluaa oppia soittamaan kuin idollinsa niin olisi hyvä kertoa että myös se hyvältä kuulostava kitarasankari esikuva on aloittanut joskus jostain.Voi tietysti olla niinkin ,että se esikuva on joku naapurin poika joka ei ole koskaan levyttänyt ,eikä opetellut muutenkaan mitään.
Muutenkin kannattaisi tutustua siihen materiaaliin joka on sen oman esikuvan mieleistä musiikkia.Tuskinpa Laihokaan omia tuotoksiaan ,ainakaan pelkästään,kuuntele.

 
Brian May tais aloittaa ukulelella soittoharrastuksen. Jos siis haluaisi soittaa Queenin musiikkia kitaralla, niin pitää aloittaa ukulelella?
 
Ihan sama mitä joku teoreetikko väittää. En sääli itseäni, koska olen 10 kertaa älykkäämpi ja 50 kertaa lahjakkaampi kuin tavalliset ihmiset. Eli te. - Krice Kuuntelen tämmöistä
mpekkanen
03.01.2013 02:28:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Brian May tais aloittaa ukulelella soittoharrastuksen. Jos siis haluaisi soittaa Queenin musiikkia kitaralla, niin pitää aloittaa ukulelella?
 
Ei ole haitaksi vaikka kuuntelee ja soittaa monipuolista musiikkia.Myös muiden soittimien soitosta voi olla hyötyä kitaran soitossa.Queen on kyllä sellainen bändi että sellaista porukkaa joka ne biisit vetää kunnolla niin saa hakea.Ainakin laulajalta vaadittaisiin aika paljon.
 
Trendkeel
03.01.2013 02:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedking: Ja jos saan kysyä niin mitähän vittua? Sanoin tuosta soitonopetuksesta sen että sielä se opettaja(joka on prof. tietää asiat paremmin ja pystyy neuvomaan) antaa sen, hänen oman oppimansa tavan soittaa. Tiiän yhdenkin kaverin kenellä on ollu seittemän eri opettajaa sekä konservatoriotutkinto alla joten..anyway. Eli ihan sama onko siula akkari vai sähkäri ja painut sinne tunneille, niin sie saat sitä opetusta minkä se opettaja kattoo, eli sen minkä se on oppinu. Tiiän senki että Em opetetaan monessa kirjassa tms. ja varmaan myös tunneilla ottamaan etusormi+keskisormi-otteella, joojep. Eli jokatapaukses et opi omaa tyyliöä
 
Siinä tapauksessa opettaja on aika huono. Hyvä maikka kattoo, mikä kinnostaa, toki ohjaa tiettyyn suuntaan mutta antaa myös tilaa omille jutuille. Hyvä opettaja osaa veivata hevit, popit ja jazzit, tai sitten hän on erikoistunut tiettyyn juttuun jolloin oppilas tietää mistä maksaa. Hyvä opettaja tietää, että plekua voi pitää monella eri tavalla, ja että eri tyylit on ok. Ja harvinaisen tyhmä tapa opettaa tuo Em, mieluummin keskisormi + nimetön niin voi iskeä etusormella duurin ja muutenkin sointujen vaihdot sujuvat sutjakammin (;
 
Ja tuosta tyylistä... Jos opettaja voi vaikuttaa siihen niin paljon, kuin väität, eikö siihen voi myös vaikuttaa aivan kuka tahansa muukin? Onko tyyli (joka lienee aina tavalla tai toisella matkittu, kopioitu, toisten tyyleistä modifioitu) siis hyväksyttävämpi, jos se on alkuperä on SRV, kuin se soitonopettaja? Entä jos opettajalla on aivan hemmetin hyvä tyyli, tosi omaperäinen ja innovatiivinen? Eikö opettajakin ole lopulta soittaja (joka on kuitenkin vain soittanut pidempään ja suorittanut peda- & teoriajuttuja) eikä vain ja ainoastaan pakollinen paha?
 
Mutta ehkä tärkein asia kuitenkin, minkä tunneilta voi saada irti, on toisen kanssa soittaminen. Kun maikalla on tempo ja tatsi hanskassa, on erittäin hyödyllistä käydä siellä tunneilla. Soiton tarkkuus kehittyy huomaamatta harjoitusten ohella. Okei, korvaa opettaja kenellä tahansa pätevällä soittajalla, mutta harvemmin moisia tuttuja löytyy lähipiiristä.
 
Joo, niitä myydään. But I don't give a shit, koska nykypäivänä et myy vittu yhtäkään levyä, ellei se oo ajettu kymmenen eri ohjelman läpi tietokoneella, muokattu niin vitusti et soolois ei tunnista onks kysees vitullisest synavingut vai kitara. Laulu pitää olla örinää, kitara roikkuu nilkoissa, live-esiintymie on sitä et seisot paikallaa ku joku vitun tappi ja toljotat sormia odottaen et "millo lähtee se meikän tilukohta" sitku oot sen vetäny ni takas paskanjäykäks..Nyt kyl sivus vähä aihetta :D
 
Samaa on sanottu 60-, 70-, 80- ja 90-luvulla, viime vuosikymmenellä ja niin tullaan aina sanomaan, sanat ehkä muuttuu mutta sanoma pysyy. En tiiä kuinka paljon oot uutta musiikkia kuunnellut.. no, mielipiteitä löytyy joka junaan (:
 
Speedking
03.01.2013 02:32:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Brian May tais aloittaa ukulelella soittoharrastuksen. Jos siis haluaisi soittaa Queenin musiikkia kitaralla, niin pitää aloittaa ukulelella?
 
Noniinno, se on varmaan aivan sama et mite ja mistä sen alottaa. Jos koltiaisenä väsää teelaatikosta ja luudanvarresta itellee kitaran ja sitä soittelee ni eipä siin varmaa mitää pahaa ole.
 
"Playing acoustic is like havin' sex with your clothes on, you know how to do it, but it's fucking difficult"
Trendkeel
03.01.2013 02:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Niinhän tuossa jo aiemmin sanoin ettei niitä neuvoja kuunnella.Kun joku teini haluaa oppia soittamaan kuin idollinsa niin olisi hyvä kertoa että myös se hyvältä kuulostava kitarasankari esikuva on aloittanut joskus jostain.Voi tietysti olla niinkin ,että se esikuva on joku naapurin poika joka ei ole koskaan levyttänyt ,eikä opetellut muutenkaan mitään.
Muutenkin kannattaisi tutustua siihen materiaaliin joka on sen oman esikuvan mieleistä musiikkia.Tuskinpa Laihokaan omia tuotoksiaan ,ainakaan pelkästään,kuuntelee.

 
Se on teinin itsensä vika, jos ei halua laajentaa omaa musaosaamisen piiriä.
 
Myös härskien nykynuorisoväitösten heittäminen on oma vika.
 
Speedking
03.01.2013 02:44:18 (muokattu 03.01.2013 02:44:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Siinä tapauksessa opettaja on aika huono. Hyvä maikka kattoo, mikä kinnostaa, toki ohjaa tiettyyn suuntaan mutta antaa myös tilaa omille jutuille. Hyvä opettaja osaa veivata hevit, popit ja jazzit, tai sitten hän on erikoistunut tiettyyn juttuun jolloin oppilas tietää mistä maksaa.
 
Ei kande olla jokapaikanhöylä kumminka, jos se pop tahi smooth as jazz onse sun juttu, niin sitten hommaa sellasen kuka niitä opettaa. Mut ei varmaa sellast kuka opettaa ekal vkola reggeata, tokal klassista ja kolmannel folkia. Koht ei itekkä tiiä et mitä v ittua pitäs tehä.
Hyvä opettaja tietää, että plekua voi pitää monella eri tavalla, ja että eri tyylit on ok. Ja harvinaisen tyhmä tapa opettaa tuo Em, mieluummin keskisormi + nimetön niin voi iskeä etusormella duurin ja muutenkin sointujen vaihdot sujuvat sutjakammin (;
 
Joo samaa mielt tos Em, se tai sit myös pelkkä etusormi käy.
 
Ja tuosta tyylistä... Jos opettaja voi vaikuttaa siihen niin paljon, kuin väität, eikö siihen voi myös vaikuttaa aivan kuka tahansa muukin? Onko tyyli (joka lienee aina tavalla tai toisella matkittu, kopioitu, toisten tyyleistä modifioitu)
 
Juum, siis sehä ei sit oo enää siun oma tyyli, ja vaik kaikkee kandee ain kopsata ni pitää pitää mieles se et kysees on kummiki sie, eikä mikää Mick Box tai King RB. Eli voiha sitä lickin sieltä toisen täältä reenata, mut ne kandee maustaa oman mielen mukaa. Ja jos sellasen saa hankittua, oman tyylin ja viel, tunnistetavan niin se on jo oikeesti niin iso pala et ei arvaakkaa.
 
Eikö opettajakin ole lopulta soittaja (joka on kuitenkin vain soittanut pidempään ja suorittanut peda- & teoriajuttuja) eikä vain ja ainoastaan pakollinen paha?
 
Onhan se, mut se opettaja voi olla vaikka samassa bändissä oleva jamppa kuka on tahkonnu pidempään skebaa ja voi tarpeen vaaties näyttää kikkoi.
 
Mutta ehkä tärkein asia kuitenkin, minkä tunneilta voi saada irti, on toisen kanssa soittaminen. Kun maikalla on tempo ja tatsi hanskassa, on erittäin hyödyllistä käydä siellä tunneilla. Soiton tarkkuus kehittyy huomaamatta harjoitusten ohella. Okei, korvaa opettaja kenellä tahansa pätevällä soittajalla, mutta harvemmin moisia tuttuja löytyy lähipiiristä.
 
Noniinno, soittaa levyjen ja clickin tahtiin, tekee päivittäin 1-2-3-4-reeniä, opettelee ja panostaa siihen omaan soittoon niin se alkaa sieltä kulkemaan, myös ilman sitä opettajaa, siis virallista.
 
"Playing acoustic is like havin' sex with your clothes on, you know how to do it, but it's fucking difficult"
mpekkanen
03.01.2013 03:11:30 (muokattu 03.01.2013 03:45:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Se on teinin itsensä vika, jos ei halua laajentaa omaa musaosaamisen piiriä.
 
Myös härskien nykynuorisoväitösten heittäminen on oma vika.

 
tästä olen täysin samaa mieltä.Tosin myöhemmin on turha sitten väittää etteikö olisi muitakin ollut tarjolla.
Niin se taitaa olla ,että jos olisi oikein järkevä niin ei tänne edes kirjoittaisi:)
 
TMik
03.01.2013 08:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästähän on tullut jo oikein viihdyttävä huumoriketju :D
 
mpekkanen
03.01.2013 09:53:44 (muokattu 03.01.2013 09:54:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monen kohdalla käy kuitenkin niin että se kitaransoitto ei sitä leipää tuo. Harrastuksenakin se on todella kallis ,pahimmassa tapauksessa. Mihin tai milloin pitäisi lopettaa olisi varmaan parempi kysymys :)
 
Ei vaan ,kyllä aina kannattaa soittaa vaikka omaksi iloksi.
 
Gafa
03.01.2013 13:42:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jolloin, miksi ihmeessä "Janne 30 veen" paasaukset akustisesta kitarasta hyödyttävät teinihevaria? Ai koska on yleisesti hyväksyttävämpää soittaa kevyttä musaa? Vähän kuin sanois lapselle, että ei tosta leikkimisestä ole mitään hyötyä kun sitä ei voi laittaa CV:hen :---DDDD
 
Ehkä enemmäkkin opettaa lasta leikkimään.
 
Harvalle kitaroilusta tulee täysipainoista ammattia. Harrastuspohjalta mennään ja jos joku haluaa pitää akustistaan kanoottina niin siitä vaan. Sen ei pitäis pahemmin kuuluu muille :D
 
Teorian opiskelu.
 
Kyllä kaikenlaiseen vapaaehtoiseen opiskeluun täytyy liittyä halu ja tarve. Jos ihminen on tyytyväinen tekemiseensä, ni miksi sen pitäis väkisin yrittää opetella jotain?? Jonkun kehotuksesta? -Just joo.
 
Siivotkaa NYT! Tiskille mars.
 
Kampela77
03.01.2013 16:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen lisäksi, että SpeedKing ja mpekkanen ovat ketjussa asioista liikuttavan yksimielisiä, molemmat tuntuvat nauttivan suomen kielen teurastuksesta.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
TMik
03.01.2013 16:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Sen lisäksi, että SpeedKing ja mpekkanen ovat ketjussa asioista liikuttavan yksimielisiä, molemmat tuntuvat nauttivan suomen kielen teurastuksesta.
 
Kuules nyt : Jos nyt saan kysyä ni mitähän vittua? Ja sitäpaitsi but i dont give a shit !
 
Jucciz
08.01.2013 03:43:14 (muokattu 08.01.2013 03:47:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä aloittaa? No ei ainakaan tästä:
 
Speedking: tekee päivittäin 1-2-3-4-reeniä
 
Hajatelmia:
 
Soita alusta lähtien asioita, jotka kuulostavat musiikilta. Äänitä soittoasi aina kun voit ja pyri tunnistamaan soitostasi ne seikat, jotka vievät kokonaisuutta kauemmas musiikista, ja tee sopivia korjausliikkeitä. Hakeudu itseäsi parempien soittajien seuraan (joko ihan vaan kavereiden tai osaavan opettajan) ja ammenna heidän kokemuksesta ja osaamisesta kaikki mahdollinen. Kuuntele, mitä heillä on sanottavana soitostasi. Ole nöyrä, jätä ylimielisyys kotiin. He eivät takuulla osaa kaikkea, mutta sinä luultavasti vielä vähemmän.
 
Kuuntele paljon musiikkia, monenlaista musiikkia, monia eri soittimia. Kun improvisoit, suuntaa huomio itsenäisiin ja vahvoihin melodioihin, vaikka asteikot olisivatkin hallussa. Pelkkien asteikkojen/patternien soittaminen kuulostaa puuduttavalta 10 sekunnin jälkeen. Pyri ymmärtämään sointujen ja asteikkojen väliset suhteet sekä se, että ne ovat itse asiassa saman asian kaksi eri ilmentymää.
 
Treenaa rytmiä, laita metronomi naksuttamaan kakkoselle ja neloselle ykkösen ja kolmosen sijaan. Soita sitä, mitä kuulet päässäsi äläkä sitä, minne sormet ovat aina tottuneet menemään, ts. soita korvilla äläkä (ainakaan pelkällä) lihasmuistilla. Opettele soittamaan tunnettujen kappaleiden sointujen/riffien lisäksi niiden laulumelodia, miksei myös bassolinja jos se on hyvä.
 
Lopuksi: kuuntele koko ajan lisää musiikkia ja kartuta omaa "biisipankkiasi". Pyri osallistumaan jameihin ja muihin yhteissoittotilanteisiin aina kun voit. Ja ennen kaikkea kitaristeille: kuunnelkaa muita soittimia ja laulajia ja pyrkikää hakemaan sieltä ideoita etenkin fraseerauspuolelle. Tylsimpiä kitaristeja ovat ne, jotka ovat kuunnelleet vain kitaristeja.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gafa
08.01.2013 09:26:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mistä aloittaa?
 
Pyri ymmärtämään sointujen ja asteikkojen väliset suhteet sekä se, että ne ovat itse asiassa saman asian kaksi eri ilmentymää.
 
Opettele soittamaan tunnettujen kappaleiden sointujen/riffien lisäksi niiden laulumelodia, miksei myös bassolinja jos se on hyvä.
 

 
Näitä kun olis osannu miettii 25v. sitten..
 

 
Tossa on aika liki meikäläisen teoria oppi. Tosin mitään ymmärrä, yritys on tärkeintä ;)
 
Moodien mietiskelyn lisäisin tohon vielä. Miten kappale muuttuu jos vaihtaa muudia.
 
Ei nyt kuitenkaan tätä kaikkea ihan aloittajalle, on siinä motoriikkassakin omat juttunsa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti