Aihe: Resonoinnista? Helppiä?
1
Tomppa999
29.04.2004 11:24:38 (muokattu 29.04.2004 12:18:43)
Tallassa kuuluu epämääräinen särinä aina kun kielet rämsäyttää soimaan, eli joku siellä päin resonoi.
Tuntuu samaa ongelmaa olevan muillakin ja useissa kitaroissa. Mitenköhän ongelman saisi poistettua, kun varsinkin ilman vahvistinta soittaessa häiritsee aika pahasti.

Ei ole kelluva talla, kuulostaisi että se särisee tuossa onko tuo nyt sitten Tune-O-Matic vai mikä tuossa tallan edessä tuo säädettävä juttu. Ihme vaan kun ei ennen särissyt ja nyt yhtäkkiä alkoi. Tuntuu kuuluvan myös vahvistimessa, hiljaisena "kaikuna".
Mitä TEHDÄ Neuvokaa?? :(
Spez
29.04.2004 16:50:14 (muokattu 29.04.2004 16:50:44)
Kaularautaa löysennät, niin saat sen vähän enemmän mutkalle, niin ei pitäisi enää kielten osua soidessaan noihin nauhoihin. Toinen mahis on nostaa tallaa, mutta en oikeastaan tiedä miten se tapahtuu tune-o-maticissa, jos edes on mahdollista.
Ynkkä.. Jumalallista sweeppausta.
Hirvi
29.04.2004 17:13:42

Mulla oli joskus kaularaudan mutteri löysällä aiheuttaen resonointia.
Rokkaa kuin hirvi!
Spez
29.04.2004 17:41:50
Mulla oli joskus kaularaudan mutteri löysällä aiheuttaen resonointia.

Niin. Ei se tietty saa liiankaan löysällä olla. Ei se mitään auta vaikka kaula olisi keskeltä kuin mutkalla, jos kieli osuu korkeimpiin (siis lähinnä tallaa oleviin) fretteihin soidessaan.
fox
29.04.2004 17:44:32

mahis on nostaa tallaa, mutta en oikeastaan tiedä miten se tapahtuu tune-o-maticissa, jos edes on mahdollista.

Tune-o-matikissa ja muissakin on tallan alla kaks "peukalopyörää" joita pyörittelemällä talla nousee - nostaessa voipi olla hyvä löysyttää ensin hieman kieliä, säästää jenkoja kovasti tuo toimenpide. Jos tallan alla ei ole noita pyörylöitä, on tallan kiinnitysruuvit meisseli-säätöiset eli niissä "post"eissa on ruuvimeisselin urat. Niitä sitten säätelemään. Totta kai tune-o-matikit on korkeussäädettäviä...
Spez
29.04.2004 17:57:57
Hyvä tietää. En vain ole ikinä omistanut kitaraa kyseisellä tallasysteemillä, eikä ole tullut perehdyttyä. Eikä oikein kehtaa syytää aivan paskaa tänne. Elikkä kannattaa katsoa mihin se kieli ottaa kiinni, jos vaikkapa johonkin alle viidenneltätoista nauhalta, niin silloin ei kannata paljoa kaulaa käyristellä, vaan tallaa ylös.
fox
29.04.2004 18:03:07

Hyvä tietää. En vain ole ikinä omistanut kitaraa kyseisellä tallasysteemillä, eikä ole tullut perehdyttyä. Eikä oikein kehtaa syytää aivan paskaa tänne. Elikkä kannattaa katsoa mihin se kieli ottaa kiinni, jos vaikkapa johonkin alle viidenneltätoista nauhalta, niin silloin ei kannata paljoa kaulaa käyristellä, vaan tallaa ylös.

Monesti ei montaa "millin miljuunasosaa" tarvi säätää kun tokenee.. Kattoitko ettei ole löysiä ruuveja tms. missään? Yllättävät pahukset joskus resonoimalla jollain korkeuksilla..
Kapane
29.04.2004 22:57:08

MMM1 mulla resonoi etu mikki... autaa ku tunkee plegun sinne välliin..
mua ei huvita enää yhtään mikään. [Kyllä Lähtee]
fox
29.04.2004 23:26:03

MMM1 mulla resonoi etu mikki... autaa ku tunkee plegun sinne välliin..

Vaihda kireemmät korkeudensäätöjouset?? Tai vaahtokumipaloja alle sinne mikkikoloon. Toisaalta jos keino eli konsti pelaa niin mikäpäs sitten.
agentti
30.04.2004 00:45:10
Ite ihmettelin joskus aikani outoa resonointia tai särinää. Lähteeksi paljastui jouset takapleksin takaa. Yksi oli hieman kierossa ja siitä se syntyi.
Kaikua, Kaihoa, Kompuraa ja Kireitä Kieliä
Mejsel
30.04.2004 00:57:42
Mulla pärisi tune-o-maticissa ne intonaation säätöruuvit. Niissä kun tuppaa oleen klappia. Kiersin vähä lankaa niiden ruuvien kantojen juureen niin jo lakkas sirisemästä.
"Lienee sanomattakin selvää, että herbaarium parantaa organisaation sisäisiä ratkaisumalleja sekä meihin kohdistuvaa tietotarvetta."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)